Skatteudvalget 2011-12
L 28 Bilag 11
Offentligt
1050941_0001.png
J.nr. 2011-321-0020
Dato: 5. december 2011
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende hørings-
skema samt et høringssvar vedrørende Forslag til Lov om
ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbe-
skatningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskat-
ningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove
(Afskaffelse af fradrag for formueforvaltningsomkostninger
og nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension m.v.) (L 28)
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø
L 28 - 2011-12 - Bilag 11: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1050941_0002.png
Supplerende høringsskema
indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende lovforslag
nr. L 28 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven samt lov om æn-
dring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Afskaffelse af fra-
drag for formueforvaltningsomkostninger og nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension m.v.)
Organisation
Bemærkninger i høringssvar
Kommentar til bemærkninger
Advokatrådet
Rådet bemærker, at den korte hø-
ringsfrist udelukker en nærmere
stillingtagen til de forslag, der er
indeholdt i høringsmaterialet. Det
må på den baggrund påregnes, at
en række myndigheder og organi-
sationer reelt ikke har mulighed
for at udfylde den funktion som
høringspart, som det lovforbere-
dende arbejde normalt trækker på
som led i kvalitetssikringen af ny
regulering og som led i en almin-
delig, demokratisk proces.
Rådet har de senere år gentagne
gange påpeget, at fristerne for at
afgive høringssvar i for mange til-
fælde reelt udelukker en grundig
behandling af de fremsendte for-
slag. Rådet har i den forbindelse
påpeget, at det følger af Justitsmi-
nisteriets vejledning om god lov-
kvalitet, at høringsfristen ”må af-
passes efter de nærmere omstæn-
digheder, men bør være så lang, at
de hørte parter har mulighed for at
udarbejde et fyldestgørende svar.
Der bør herved også tages hensyn
til, at bl.a. offentlige myndighe-
der, der høres, kan have behov for
at indhente udtalelser fra under-
ordnede særligt sagkyndige insti-
tutioner mv.” Rådet kan hertil
til-
føje, at en række organisationer er
bygget op om kollegiale organer,
som på tilsvarende vis har behov
for at kunne inddrage en bredere
kreds, inden et høringssvar afgi-
ves.
Rådet skal desuden henvise til, at
regeringen i sit regeringsgrundlag
har gjort bl.a. rimelige høringsfri-
ster til et selvstændigt priorite-
ringsområde. Det hedder således
Forslaget er en del af finansloven
for 2012 mellem regeringen og
Enhedslisten. Denne aftale er
indgået den 20. november 2011,
og de lovforslag, der udmønter
aftalen, er sendt på ekstern hø-
ring den 21. november.
Høringsfristen er fastsat på bag-
grund af en tidspresset proces,
hvor det skal sikres, at lovforsla-
get, der jo er en del af finans-
lovsaftalen for 2012, kan vedta-
ges inden årsskiftet. Ved fastsæt-
telsen af høringsfristen er der
sket en afvejning af en række
modsatrettede hensyn, herunder
hensynet til høringsparterne,
hensynet til at undergive hø-
ringssvarene en seriøs overvejel-
se og kommentering i Skattemi-
nisteriet og hensynet til en or-
dentlig lovproces i Folketinget.
Det er derfor med stor tilfredshed
og anerkendelse, at Skattemini-
steriet– selv under disse kræven-
de vilkår
i høringsprocessen
har modtaget højt kvalificeret in-
put fra interesseorganisationer,
faglige sammenslutninger og an-
dre.
Side 2
L 28 - 2011-12 - Bilag 11: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1050941_0003.png
i regeringsgrundlaget under over-
skriften ”God regeringsførelse”,
at ”Regeringen vil derfor forpligte
sig til et program for god rege-
ringsførelse, som med konkrete
tiltag skal sikre en bedre lovkvali-
tet og forbedre de generelle mu-
ligheder for at kontrollere rege-
ringens embedsførelse.
Programmet for god regeringsfø-
relse indeholder følgende konkre-
te initiativer: Regeringen vil i tæt
samarbejde med Folketinget sikre
høj lovkvalitet gennem rimelige
høringsfrister, der sikrer, at orga-
nisationer og andre høringsparter
har ordentlig tid til at gennemgå
lovforslag og udarbejde kommen-
tarer. Samt at høringssvar og et
høringsnotat med ministeriets
bemærkninger foreligger i god tid
forud for førstebehandlingen.”
Rådet er helt enig i denne mål-
sætning, som ikke blot er relevant
for nye lovforslag, men jo også
for høring over udkast til anden
følgelovgivning, administrative
regler mv. Rådet finder det på den
anførte baggrund særdeles bekla-
geligt, at man i denne sag har ud-
sendt høringsmaterialet med en så
kort frist.
Rådet har følgende bemærknin-
ger:
Forslaget om at fjerne adgangen
til at fradrage formueforvalt-
ningsomkostninger medfører, at
beskatning af pensionsopsparing
fjerner sig fra princippet om, at
kun nettoindtægter og nettogevin-
ster skal danne grundlag for be-
skatning. Dette er et principielt
spørgsmål, som slet ikke berøres i
lovforslaget.
Af konkret betydning er metoden
til afskaffelse af fradraget for
formueforvaltningsudgifter. Efter
forslaget skal beskatningsgrund-
laget i pensionsinstituttet forhøjes
Skatteministeriet betragter over-
ordnet set pensionsafkastbeskat-
ningen som en personbeskatning
og ikke en selskabsbeskatning.
Beskatningen er efter gældende
regler primært en individbeskat-
ning og under alle omstændighe-
der er der tale om beskatning af
pensionsmidler, som personer
har opsparet og senere får udbe-
talt. Forslaget sikrer ligestilling
mellem pensionsopsparing og
opsparing i frie midler for så vidt
angår fradragsret for formuefor-
valtningsomkostninger. Endvide-
re bemærkes det, at selskaber i
Side 3
L 28 - 2011-12 - Bilag 11: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1050941_0004.png
med en forholdsmæssig del af
omkostningerne i den underlig-
gende enhed.
Hvis et pensionsinstitut omfattet
af § 14, stk.1, investerer gennem
en skattetransparent enhed, vil det
kunne give anledning til proble-
mer for pensionsinstituttet at få
opgjort og dokumenteret den un-
derliggende enheds omkostnings-
struktur, især hvis enheden er be-
liggende i udlandet, navnlig uden
for EU.
Det må antages, at det i en række
tilfælde vil være forbundet med
store problemer for sådanne dan-
ske pensionsinstitutter at frem-
skaffe og dokumentere det samle-
de omfang af formueforvaltnings-
omkostninger afholdt i sådanne
udenlandske skattetransparente
enheder. De danske pensionsinsti-
tutter vil derfor skulle tillægge en
forholdsmæssig del af disse enhe-
ders samlede formueforvaltnings-
omkostninger, hvilket formentlig
kun vil kunne foretages skøns-
mæssigt ved ansættelse af beskat-
ningsgrundlaget.
Det vil derfor være hensigtsmæs-
sigt, at der i forbindelse med lo-
vens tilblivelse tilkendegives på
hvilket grundlag et sådant skøn
kan udøves.
Om forslagets anden del, nemlig
reduktionen af loftet for fradrag
for indbetalinger til ratepension
fra 100.000 til kr. 55.000, jf. lov-
forslagets § 2, er det bemærket, at
regeringen regner med, at forsla-
get vil medføre en reduktion af
den samlede pensionsopsparing,
idet det ikke forventes, at hele be-
løbet vil blive indbetalt til pensi-
onsordninger med løbende, livs-
betingede udbetalinger. Selv om
dette umiddelbart kunne medføre
større forbrug her og nu, er æn-
dringen dog en svækkelse af det
udtalte ønske om sikre en til-
øvrigt også har begrænsninger i
fradragsretten for formueforvalt-
ningsomkostninger.
Det er hensigten, at pensionsin-
stitutterne indhenter de faktiske
oplysninger om formueforvalt-
ningsomkostninger i de skatte-
transparente enheder, som de har
investeret i. Det må endvidere
formodes, at disse skattetranspa-
rente fonde m.v. udsender infor-
mationer om afkast og omkost-
ninger m.v. til deres investorer.
Det er Skatteministeriets vurde-
ring, at pensionsinstitutterne også
selv har en interesse i at kende
omkostningerne i disse skatte-
transparente enheder. Det er den
eneste måde at sikre sig, at pen-
sionsinstituttet faktisk tilskrives
det nettoafkast, som pensionsin-
stituttet har et retmæssigt krav
på. Det bemærkes endvidere, at
forslaget ikke stiller større krav
til pensionsinstitutterne, end til
andre typer af skattepligtige, som
også investerer eller driver virk-
somhed gennem skattetranspa-
rente enheder.
Loftet over pensionsindbetalin-
ger er en fremrykning af fremti-
dige skattebetalinger, idet skatte-
indtægterne vil være tilsvarende
mindre, når de lavere pensioner
senere udbetales. Denne frem-
rykning bidrager ikke til et varigt
merprovenu. Det varige merpro-
venu skyldes derimod omlæg-
ningen af opsparing fra pensions-
indbetalinger til opsparing i frie
midler, som beskattes hårdere
end pensionsafkast.
Ved en persons beslutning om at
foretage pensionsopsparing er et
Side 4
L 28 - 2011-12 - Bilag 11: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1050941_0005.png
strækkelig pension for flere per-
soner med en forventet længere
levetid i fremtiden.
af de helt centrale motiver et ge-
nerelt ønske om at udjævne for-
brugsmuligheder over et livsfor-
løb. Dette skyldes, at de fleste
mennesker også som ældre øn-
sker en levestandard på et vist
niveau.
Grundlæggende gør opsparing
det muligt at udskyde forbrug fra
i dag til fremtiden, ligesom lån-
tagning gør det muligt at frem-
rykke forbrug fra fremtiden til i
dag. Alle former for opsparing er
således en afvejning mellem for-
brug i dag og forbrug i fremtiden.
På lige fod med anden opsparing
vil rammevilkårene for pensions-
opsparing også have betydning
for omfanget af den samlede
pensionsopsparing.
De forskellige typer af pensions-
ordninger har forskellige karakte-
ristika og dækker dermed for-
skellige behov.
Den enkelte pensionsopsparer må
antages at have forskellige præ-
ferencer om livsvarig egenfor-
sørgelse, egenforsørgelse i den
første del af alderdommen eller
en kombination heraf
eventuelt
suppleret af engangsudbetalinger
i form af kapitalpension.
I øvrigt kan rådet af retssikker-
hedsmæssige årsager tilslutte sig
den fleksible indfasning af be-
løbsgrænsen i lovforslagets § 2 i
forhold til pensionsaftaler indar-
bejdet i kollektive overenskom-
ster, jf. herved lovforslagets § 4,
stk. 4. Det må imidlertid antages,
at der er et ligeværdigt behov for
at indrømme individuelle aftaler
på arbejdsmarkedet samme flek-
sibilitet, f.eks. styret af ansættel-
sesrettens almindelige opsigelses-
frister, som typisk vil finde an-
vendelse ved væsentlige ændrin-
ger af det individuelt aftalte an-
sættelsesgrundlag.
Baggrunden for overgangsreglen
er derimod, at det vil være pro-
blematisk, såfremt obligatoriske
pensionsindbetalinger på rate-
pension eller ophørende alders-
pension, der følger af sådanne
kollektive overenskomster ind-
gået inden den 31. december
2011, omfattes af det foreslåede
loft på 55.000 kr. Den enkelte
arbejdstager har således ikke ind-
flydelse på størrelsen af indbeta-
lingerne og kan ikke selv vælge,
at der skal indbetales et mindre
beløb end 100.000 kr., hvilket i
givet fald vil udgøre et brud på
overenskomsten. Overgangsreg-
Side 5
L 28 - 2011-12 - Bilag 11: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1050941_0006.png
len omfatter så netop også alene
situationer, hvor en nedsættelse
vil udgøre et sådant brud.
Side 6