Socialudvalget 2011-12
L 22 Bilag 11
Offentligt
1056077_0001.png
1056077_0002.png
1056077_0003.png
Til lovforslag nr.L 22
Folketinget 20111-12
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. december 2011
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om social pension.(Forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtidspension m.v.)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagDer et stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-sten har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Socialministerenhar stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 25. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 19. oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.del - bilag 16. Den 22. november 2011 sendte social- og in-tegrationsministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget4 skriftlige henvendelser fra BUPL, Forsikring & Pension,Fødevareforbundet NNF og Foreningen Rejsearbejdere.dk.Social- og integrationsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:BUPL,FOA - Fag & Arbejde,Fødevareforbundet NNF ogRejsearbejdere.dkSpørgsmålUdvalget har stillet 16 spørgsmål til social- og integrati-onsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger<>4. Politiske bemærkningerEnhedslisten anerkender, at lovforslaget indeholder posi-tive forslag om, at beskæftigelseskravet for ret til opsat pen-sion nedsættes, og at bundfradraget for arbejdsindtægt vedberegning af pensionstillæg og personlige tillæg forhøjes.Men Enhedslisten må tage skarpt afstand fra forslaget bådeom at fremrykke forhøjelsen af folkepensionsalderen med 5år og forslaget om seniorførtidspension.Forhøjelsen af folkepensionsalderen skal ses i sammen-hæng med forslagene om forringelse af efterlønnen og flek-sydelsen. Og det er også nødvendigt at se det i sammenhængmed halveringen af dagpengeperioden, og at det er blevetdobbelt så svært genoptjene dagpengeret.Den samlede konsekvens af disse ændringer vil være, atmange flere mister dagpengeretten, inden de når efterlønsal-deren. Mange flere vil stå uden forsørgelsesgrundlag, fremtil at de kan gå på folkepension som 67-årige. De er henvisttil at leve af kontanthjælp - eller ingen penge på grund afkontanthjælpsreglerne. Og mange flere vil blive tvunget til
DokumentIdJournalnummer
2
at blive ved med at arbejde, enten til de er 64 år, hvis de harret til efterløn, eller til de er 67 år - og i fremtiden måske 68,69, 70 år, selvom de er trætte og nedslidte og burde havemulighed for et værdigt otium.Det er sagt gentagne gange fra forligspartierne bag tilba-getrækningsreformen, at seniorførtidspension er en solida-risk erstatning for efterlønnen og en løsning for de nedslidtearbejdere. Det er ikke rigtigt.Man kan tidligst søge seniorførtidspension 5 år før folke-pensionsalderen. Det betyder, at man fra 2017 først kan søgeom seniorførtidspension, når man er fyldt 62 år. Denne pen-sion erstatter således ikke efterlønnen for de 60-62-årige.Det fremgår af bemærkningerne, at der ikke er tale om enny ordning, men blot om en ny ansøgningsmulighed til deneksisterende førtidspensionsordning. Der gælder nøjagtigtde samme krav for tilkendelse af seniorførtidspension somfor tilkendelse af førtidspension. Arbejdsevnen skal værevæsentligt og varigt nedsat i et sådant omfang, at man ikkeer i stand til at forsørge sig selv ved indtægtsgivende arbej-de. Det betyder, at det vil være uendeligt få af de, der i dagkan gå på efterløn, der vil have ret til seniorførtidspension.At der er tale om en meget lille gruppe fremgår af be-mærkningerne, hvor det skønnes, at ca. 2.700 personer vil fåseniorførtidspension i 2015. Det giver sig selv, når kravenetil seniorførtidspension er yderligere skærpede i forhold tilden almindelige førtidspension, da der stilles krav om enlangvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, som skalvære på 20-25 år.Udover betingelsen om tilknytningen til arbejdsmarkedeter den store forskel på seniorførtidspension og almindeligførtidspension, at sagsbehandlingstiden bliver kortere, og atder skal træffes afgørelse senest 6 måneder efter, at kommu-nen har modtaget ansøgningen. Sagen skal afgøres på detforeliggende grundlag, og ansøgerne skal ikke gennemgå ar-bejdsprøvning eller andre foranstaltninger.Det er positivt, at ansøgeren slipper for arbejdsprøvning,men i den foreslåede udformning kommer det ansøgeren tilskade. Det er erfaringen, at langt de fleste, der i dag søgerførtidspension på det foreliggende grundlag, får afslag. Detsamme vil helt sikkert gøre sig gældende ved ansøgningerom seniorførtidspension. Ankestyrelsen har opgjort, at 70pct. af alle afslag på førtidspension er afgjort på det forelig-gende grundlag.Disse afslag skyldes overvejende, at sagerne ikke er op-lyst godt nok.Det fremgår af den skriftlige fremsættelse, at hensigtenmed seniorførtidspensionen er, at ”personer, der er nedslidteefter et langt arbejdsliv, kan sikres en enkel og hurtig ad-gang til førtidspension, når de er mindre end fem år fra fol-kepensionsalderen”. Det er helt misvisende. Den eneste nyerettighed, der indføres med dette forslag, er, at nedslidtemennesker får ret til et langt hurtigere afslag på deres ansøg-ning om førtidspension, end tilfældet er med de gældenderegler.Enhedslisten henviser i øvrigt til høringssvarene fraDansk Socialrådgiverforening og Kommunernes Landsfor-ening, der begge peger på faren for, at mange ansøgere vil fåafslag efter den foreslåede ordning.
Enhedslisten har fremsat et ændringsforslag til regerin-gens forslag til ændring af § 17 stk. 4, der kan afbøde nogleaf de mest negative konsekvenser af regeringens forslag, og– i lighed med tidligere lovgivning – åbne mulighed for atflere i den pågældende målgruppe vil kunne få mulighed forseniorførtidspensionering. Det ændrer dog ikke Enhedsli-stens grundlæggende modstand mod lovforslaget som sådan.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 11)Det undernr. 5foreslåede§ 17, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Personer i alderen fra 50 år til folkepensionsalde-ren kan ansøge om førtidspension (seniorførtidspension),når sociale og helbredsmæssige forhold taler for det. Kom-munalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sådanne sagerovergår til behandling om førtidspension på det foreliggendegrundlag. Der iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbudfor at udvikle erhvervsevnen. Kommunalbestyrelsen kandog indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelseog har pligt til at indhente en aktuel speciallægeerklæring,med mindre lægejournaler tydeligt dokumenterer alvorligsygdom.«[Seniorførtidspension når sociale og helbredsmæssige for-hold taler for det]2)Det undernr. 5foreslåede§ 17, stk. 5,udgår.[Forslaget om at social- og integrationsministeren bemyndi-ges til at fastsætte regler om tilknytning til arbejdsmarkedetudgår]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af <>:Til § 23)I§ 2indsættes somstk. 3:»Stk. 3.En sikringspligtig arbejdsgiver efter lov om ar-bejdsskadesikring kan ikke opsige en forsikring på grund afen forhøjelse af præmien, som er begrundet i en forøgelse afudgifterne, der er en følge af vedtagelsen af denne lov.«[Konsekvensændring af lov om arbejdsskadesikring]
3
BemærkningerTil nr. 1 og 2Formålet med ændringsforslagene er, at nedslidte, dermed tilbagetrækningsreformen mister retten til efterløn, skalhave et reelt alternativ. Regeringens forslag om seniorfør-tidspension erstatter på ingen måde efterlønnen til de ned-slidte. På grund af de skrappe kriterier for at få tilkendt før-tidspension, vil der være uendeligt få af de, der i dag har rettil efterløn, der vil have ret til seniorførtidspension. Endvi-dere vil regeringens forslag om, at sagen skal afgøres på detforeliggende grundlag, i de fleste tilfælde komme ansøgernetil skade, jf. høringssvaret fra KL samt undersøgelse fra An-kestyrelsen, der viser, at 70 pct. af alle afslag på førtidspen-sion er afgjort på det foreliggende grundlag.
Til nr. 3Det foreslås, at det præciseres, at fremrykningen af for-højelsen af folkepensionsalderen ikke medfører, at en sik-ringspligtig arbejdsgiver efter lov om arbejdsskadesikringkan opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præ-mien, som er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der eren følge af vedtagelsen af denne lov. Dette svarer til § 19,stk. 3, i lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Til-lægspension og forskellige andre love (Ændringer som følgeaf gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderenm.v.).
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene B. Lorentzen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Özlem Sara Cekic (SF)fmd.Eigil Andersen (SF) Ida Damborg (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Martin Geertsen (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111