Socialudvalget 2011-12
L 22 Bilag 1
Offentligt
Social- og Integrationsministeriet
J.nr. 2011-0011482
11. november 2011
tsh/mep
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om social pension
(Forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtidspension m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget blev sendt til høring den 18. oktober 2011 med svarfrist den 8.
november 2011. Lovforslaget blev sendt i høring hos ATP, Beskæftigelsesrå-
dets Ydelsesudvalg, Dansk Socialchefforening, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Finansrådet, For-
eningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring & Pension, KL, Ældremobilise-
ringen og Ældre Sagen.
Lovforslaget har endvidere været optaget på høringsportalen.
Der er modtaget svar fra:
ATP, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring (AES), DA, SALA, Dansk
Blindesamfund, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Socialrådgiver-
forening (DS), Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedschefer i Danmark (FSD), Foreningen Rejsearbejdere.dk, Forsikring & Pen-
sion, FTF-hovedorganisationen, KL, LO, Ældremobiliseringen og Ældre Sagen
Følgende hørte har ikke afgivet høringssvar:
Det Centrale Handicapråd, Finansrådet og Foreningen af Statsforvaltningsjuri-
ster.
I det følgende foretages en tematiseret gennemgang af de væsentligste kom-
mentarer, der fremgår af høringssvarene.
Lovforslaget udmønter Aftale om senere tilbagetrækning. Social- og Integrati-
onsministeriets bemærkninger til høringssvarene skal ses i sammenhæng her-
med.
Fremrykning af forhøjelse af folkepensionsalderen
Foreningen Rejsearbejdere.dk
finder det uhørt at hæve folkepensionsalderen i
en tid med så mange ledige og aktiverede. Foreningen kritiserer den indekse-
ringsmekanisme, som blev indført ved vedtagelsen af velfærdsreformen i 2006,
og henviser til, at det er de ældre, der bærer byrden som følge af den højere
pensionsalder, og at der er stor forskel i levetid for forskellige grupper. Det
Side
1
af
9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
foreslås, at folkepensionsalderen fastsættes til 65 år, og at folkepensionsalderen
indekseres efter ledigheden.
Kommentar:
Forslaget er som en del af den samlede tilbagetrækningsreform
med til at styrke beskæftigelse og vækst i Danmark. Fremrykningen af forhø-
jelsen af folkepensionsalderen bidrager til at imødegå faldet i arbejdsstyrken i
de kommende år som følge af befolkningsudviklingen, samtidig med at antallet
af ældre stiger. Forhøjelsen af folkepensionsalderen vil efter forslaget ske før-
ste gang i 2019. Det er en del af aftalen, at den levetidsindeksering, der blev
indført med velfærdsreformen, opretholdes.
F&P og AES
gør opmærksom på, at fremrykningen af forhøjelsen af folkepen-
sionsalderen forventes at medføre øgede udgifter til arbejdsskadeforsikring,
idet erstatningen tilkendes frem til folkepensionsalderen. Forsikring & Pension
anfører, at man ikke på nuværende tidspunkt kan opstille et konkret skøn over
de økonomiske konsekvenser af den fremrykkede forhøjede folkepensionsal-
der, men at man snarest muligt vil vende tilbage herom. AES skønner, at der vil
være en merudgift til arbejdsskadeforsikring i størrelsesordenen 150-200 mio.
kr. i 2012. AES noterer sig, at de økonomiske og administrative konsekvenser
for arbejdsskadeområdet ikke ses at være beskrevet i lovforslaget. F&P anfører,
at det ikke kan afvises, at en stigning i erstatningsudbetalingerne vil få en af-
smittende virkning på arbejdsskadeforsikringspræmierne, og anmoder derfor
om, at der i lovudkastet indsættes følgende tekst eller lignende som en ny § 2:
En sikringspligtig arbejdsgiver kan ikke opsige sin arbejdsskadeforsikring på
grund af en forhøjelse af præmien, som alene er begrundet i en forhøjelse af
udgifterne, der er en følge af denne lov.
Kommentar:
De økonomiske og administrative konsekvenser vedrørende ar-
bejdsskadesikring indarbejdes i lovforslaget og vil desuden fremgå af det af
beskæftigelsesministeren samtidigt fremsatte Forslag til lov om ændring af
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder,
forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag m.v.). For
så vidt angår F&P’s forslag til en lovbestemmelse,
kan der henvises til arbejds-
skadesikringslovens § 89, hvor det allerede gælder at:
”En sikringspligtig for-
sikringstager kan ikke opsige en forsikring på grund af en forhøjelse af præmi-
en, som alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er en følge af denne
lov.”.
Forhøjelse af bundfradraget fra 30.000 til 60.000 kr.
Ældremobiliseringen
og
Ældre Sagen
er positive over for forhøjelsen af bund-
fradraget. Ældremobiliseringen foreslår, at fradraget pristalsreguleres, mens
Ældre Sagen foreslår, at fradraget reguleres i takt med lønudviklingen.
Kommentar.
Social- og Integrationsministeriet har noteret sig Ældremobilise-
ringens og Ældre Sagens synspunkter.
Nedsættelse af timetallet for personer, der ønsker opsat pension
Ældresagen
udtrykker sin tilslutning til forslaget.
Side 2 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
Seniorførtidspension
Ældremobiliseringen
betragter seniorførtidspension som en positiv nyskabelse,
selv om der kun sker ændring i proceduren for tildeling og ikke ændring af
kriterierne for førtidspension. Der peges desuden på vigtigheden af, at ingen
ældre falder udenfor ordningen og på, at det for personer der er berettiget til
seniorførtidspension, vil være vigtigt at kunne få en hurtig sagsbehandling.
DH
mener, at det er uheldigt, hvis der besluttes endnu en form for førtidspensi-
on. Det vil skabe et retssikkerhedsmæssigt problem i forhold til sagsbehandlin-
gen såvel som lovgivningen, der bliver mere uigennemskuelig.
FSD
tilslutter
sig intentionerne om en enklere og hurtigere vej til førtidspension, hvilket dog i
givet fald bør være en målsætning for alle personer over 18 år, for hvem før-
tidspension kan være en eventuel mulighed. Men FSD mener ikke, at det fore-
liggende forslag opfylder denne målsætning.
Kommentar:
Det bemærkes, at der ikke er tale om en ny form for førtidspensi-
on - men en forenklet sagsbehandlingsprocedure. Forslaget til sagsbehand-
lingsproceduren, skal ses i lyset af, at det drejer sig om personer, der har min-
dre end 5 år til folkepensionsalderen, og som har haft en langvarig og en aktuel
arbejdsmarkedstilknytning.
DS
vurderer samlet, at seniorførtidspensionen ikke løser problemet, eftersom
kriterierne ikke omfatter de personer, som ville gå på efterløn på grund af ned-
slidning. DS finder, at der er modstrid mellem målgruppen for seniorførtids-
pension, og de personer der berøres af ændringerne i efterlønsreformen. FTF
giver udtryk for samme opfattelse.
FTF
vurderer, at lovforslagets fastsatte mål-
gruppe og kriterier betyder, at det vil være ganske få af de fysisk og psykisk
nedslidte med en langvarig og aktuel arbejdsmarkedstilknytning, der kan kom-
me i betragtning til seniorførtidspension.
DH
bemærker, at der findes nedslidte borgere, som på grund af sygdom er gle-
det ud af arbejdsmarkedet og er uden indtægt, og som ikke vil opfylde kriteriet
om ”aktuel tilknytning”, som det
er defineret i bemærkningerne.
Ældre Sagen
er bekymret for, at seniorførtidspension er for snævert/restriktiv til at fange den
del af arbejdsstyrken, der ikke har en arbejdsevne, der gør det muligt at opret-
holde en tilknytning til arbejdsmarkedet på sædvanlige vilkår, men som på den
anden side ikke opfylder betingelserne for at få tilkendt førtidspension.
Kommentar:
Hensigten med seniorførtidspension er ikke, at den skal erstatte
efterløn. Ordningen skal sikre, at de personer, der er nedslidte efter et langt
arbejdsliv hurtigt kan få taget stilling til, om de er berettiget til førtidspension.
Såfremt et helbredsbetinget arbejdsophør har været indtrådt tidligere, må det
antages, at borgeren allerede har haft en sag ved kommunen om hjælp til for-
sørgelse.
DS
finder oplægget til lovforslag og lovbemærkningerne for uklare i forhold til
intentionerne og frygter, at tilkendelse af seniorførtidspension vil blive vilkårlig
alt efter lokal fortolkning.
Kommentar:
Kriteriet for tilkendelse af førtidspension er uændret. Lovforslaget
indeholder en hjemmel til, at social- og integrationsministeren kan fastsætte
reglerne for opfyldelse af kravet om en aktuel og langvarig tilknytning til ar-
bejdsmarkedet. Disse regler vil tydeliggøre de krav, der skal opfyldes, som
betingelse for at påbegynde sag om førtidspension efter reglerne om seniorfør-
tidspension. Såvel de sociale nævn som Ankestyrelsen vil i form af ankeafgø-
Side 3 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
relser og praksiskoordinering medvirke til at skabe et ensartet fortolknings-
grundlag.
DS
finder ikke, at der er noget nyt i seniorførtidspensionsordningen, dels fordi
kriterierne ikke er ændret og dels fordi det allerede nu er muligt at søge om
førtidspension på det foreliggende grundlag.
FTF
stiller spørgsmålstegn ved,
om det giver mening at indføre en ny ordning, når kriterierne for tilkendelse af
seniorførtidspension ikke afviger fra gældende regler for tilkendelse af førtids-
pension.
DH
finder ikke, at det er en tilstrækkelig løsning at kunne ansøge om
førtidspension på det ”foreliggende dokumentationsgrundlag”.
Da muligheden
allerede eksisterer i den nuværende lovgivning. Det er erfaringen, at en ansøg-
ning på dette grundlag i mere end to tredjedele af tilfældene ender med et af-
slag.
DS
finder det uklart, om der skal indhentes yderligere dokumentation for
nedsat arbejdsevne og henviser til, at der i forvejen er en frist på tre måneder i
sager, der skal afgøres på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Kommentar:
Hensigten med forslaget om seniorførtidspension er at skabe en
enklere og hurtigere sagsbehandlingsproces for personer, der har haft et langt
arbejdsliv og har mindre end 5 år til folkepensionsalderen. Der er ikke tale om
en ny førtidspensionsordning. Det er fortsat et krav for tilkendelse af førtids-
pension, at arbejdsevnen er varigt og væsentligt nedsat.
Efter de gældende regler kan en borger anmode om, at der alene skal tages
stilling til spørgsmålet om førtidspension. I sådanne tilfælde skal kommunen
træffe afgørelsen på det foreliggende oplysningsgrundlag og inden for 3 måne-
der.
Kravene til afklaring af arbejdsevnen er i disse ansøgningssager tilfælde imid-
lertid nøjagtig de samme, som dem der gælder i øvrige sager. Der vil således
skulle gives afslag på førtidspension, hvis der fx ikke er foretaget relevante
arbejdsprøvninger eller andre forsøg på at udvikle arbejdsevnen hos borgeren.
Dette adskiller sig fra forslaget om seniorførtidspension, hvor der ikke skal
gennemføres arbejdsprøvninger eller andre forsøg på og udvikle arbejdsevnen.
Kommunen kan endvidere efter forslaget om seniorførtidspension indhente nye
oplysninger til brug for sagens afgørelse.
FTF
havde gerne set, at lovforslaget om seniorførtidspension var blevet be-
handlet i samspil med den kommende reform af fleksjob og førtidspension.
DA
og SALA
finder, at det ikke har været et politisk ønske at sikre adgang til of-
fentlig forsørgelse for helt nye grupper, og at kravet om arbejdsmarkedstilknyt-
ning derfor bør være de samme som dem, der er gældende for efterlønnen. De
mener, at det bør fremgå af selve loven, at der er et krav om 25 års fuldtidsbe-
skæftigelse.
LO
foreslår, at kriterierne for tilkendelse af seniorførtidspension
gøres mere lempelige for personer, som ellers ville kunne få efterløn, og der-
med har haft et langvarig og stabilt a-kassemedlemskab, for at sikre nedslidte
personer en forsørgelsesmulighed.
FTF
mener, at de lempeligere kriterier vedrørende afprøvning og vurdering af
arbejdsevne skal præciseres i loven og ikke blot være henvist til en supplerende
ministerbemyndigelse.
DS
mener, at hvis seniorførtidspension skal være et reelt
alternativ til ændringerne af efterlønnen, så skal tilkendelseskriterierne til seni-
orførtidspension lempes og en lægefaglig udtalelse om ansøgerens helbred og
Side 4 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
arbejdsevne, skal tillægges betydelig vægt i den socialfaglige vurdering.
FTF
udtrykker samme holdning.
Kommentar:
Seniorførtidspension skal ikke træde i stedet for efterløn. Som det
fremgår af lovforslaget, vil der blive fastsat regler i en bekendtgørelse, som
definerer kravet til langvarig og aktuel beskæftigelse, samt hvordan dette do-
kumenteres. Det er hensigtsmæssigt og udtryk for en sædvanlig lovgivnings-
mæssig fremgangsmåde, at sådanne mere detaljerede betingelser og administra-
tive krav fastsættes i en bekendtgørelse frem for i selve loven. Som det fremgår
af lovforslagets bemærkninger, vil der blive fastsat krav om en arbejdsmar-
kedstilknytning svarende til 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse.
DA og SALA
bemærker, at fuldstids-ATP allerede indbetales fra 27 timers ar-
bejde pr. uge, og det vil for nogle personer være en lempelse i beskæftigelses-
kravet herved.
Kommentar
: Oplysninger om ATP indbetalinger udgør kun en del af dokumen-
tationsgrundlaget for langvarig arbejdsmarkedstilknytning. Det afgørende er, at
det kan sandsynliggøres/dokumenteres, at der har været tale om 20-25 års fuld-
tidsbeskæftigelse.
DA og SALA
bemærker, at det er deres opfattelse, at personer, der har været
uden beskæftigelse i 5 år, ikke kan anses for at have en aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet. De finder, at der med en så bred definition er risiko for, at
antallet af personer på seniorførtidspension langt vil overstige det, der er forud-
sat i lovforslaget.
Ældre Sagen
finder ikke, at det fremgår, hvordan personer,
der ikke aktuelt er i beskæftigelse og ikke modtager overførselsindkomst fra
det offentlige, er stillet med hensyn til muligheden for at søge seniorførtidspen-
sion.
Kommentar:
Personer, der hidtil har været tilknyttet arbejdsmarkedet, men som
kortvarigt har modtaget kontanthjælp m.v. forud for ansøgningen, og personer,
der inden for de seneste 5 år helt eller i betydeligt omfang, er ophørt med at
arbejde af helbredsmæssige grunde, kan efter kommunens individuelle konkre-
te vurdering anses for at opfylde kravet om aktuel tilknytning til arbejdsmarke-
det.
Det skal bemærkes, at opfyldelse af kravene om langvarig og aktuel tilknytning
til arbejdsmarkedet alene giver ret til, at sagen overgår til behandling efter reg-
lerne om førtidspension, og at der skal træffes afgørelse om førtidspension
indenfor 6 måneder. Kravene for tilkendelse af førtidspension er uændrede. Der
er således ikke risiko for, at kravene om en langvarig og aktuel arbejdsmar-
kedstilknytning i sig selv fører til en udvidelse af gruppen af førtidspensioni-
ster.
LO
finder, at kravet om 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse og længere for deltids-
ansatte er et udtryk for forskelsbehandling af mænd og kvinder, idet de mener,
at kvinder vil have vanskeligere ved at opfylde betingelsen. Det foreslås, at
begrænsningen fjernes fra lovforslaget af hensyn til ligestillingsperspektivet, og
at der i stedet lægges vægt på a-kasseanciennitet.
FTF-hovedorganisationen
bemærker, at lovforslagene ikke er blevet vurderet i forhold til ligestillings-
mæssige konsekvenser og mener desuden, at lovforslaget har en kønsskæv
effekt, fordi tilknytningskravet til arbejdsmarkedet øges for deltidsansatte.
Kommentar:
Social- og Integrationsministeriet har vurderet, om forslaget om
seniorførtidspension har ligestillingsmæssige konsekvenser. Kravet om langva-
Side 5 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
rig arbejdsmarkedstilknytning er i sig selv kønsneutralt og afspejler, at der skal
være tale om et langt arbejdsliv, som kan forklare nedsat arbejdsevne og do-
kumentere retten til at få behandlet sagen efter reglerne om seniorførtidspensi-
on.
Andelen af hhv. mænd og kvinder, der som 60-årige kan opfylde kravet om 20
års fuldtidsbeskæftigelse, er næsten ens, nemlig knap 75 pct. for mænd og godt
73 pct. for kvinder.
Det forhold, at der vil blive stillet krav om fuldtidsbeskæftigelse i et interval på
20-25 år giver en hensigtsmæssig fleksibilitet og er samtidig udtryk for, at der
ikke er tale om et meget præcist anciennitetskrav.
Det er på den baggrund Social- og Integrationsministeriets vurdering, at lov-
forslaget ikke indeholder ligestillingsmæssige konsekvenser.
DS
mener, at det skal afklares, hvem der skal dokumentere, at kravet om 20
25 års fuldtidsbeskæftigelse er opfyldt. Er det ansøger, arbejdsgiver eller sags-
behandler, og hvilke type dokumenter udgør en tilstrækkelig dokumentation.
Kommentar:
Reglerne om krav til dokumentation vil blive fastsat i bekendtgø-
relse. Det bemærkes, at det fremgår af lovforslaget, at arbejdsmarkedstilknyt-
ningen skal kunne dokumenteres eller sandsynliggøres. En hurtig og enkel do-
kumentation for lønmodtagere kan være de opgjorte ATP-indbetalinger, hvor
oplysningerne allerede er til rådighed. For selvstændige kan det bl.a. være virk-
somhedsregnskaber, selvangivelser og kvitteringer for momsbetalinger.
Danske Handicaporganisationer
finder, at det er uklart om personer i fleksjob,
som fx oplever yderligere nedslidning, kan ansøge om seniorførtidspension.
Ældre Sagen
finder, at definitionen af aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet
efterlader tvivl om, hvorvidt personer, der modtager arbejdsløshedsdagpenge,
er i fleksjob eller modtager fleksydelse, kan være omfattet af målgruppen for
seniorførtidspension
Kommentar:
Betingelsen for at få behandlet en sag efter reglerne om seniorfør-
tidspension er, at man har højest 5 år til folkepensionsalderen og har en langva-
rig og aktuel arbejdsmarkedstilknytning. Personer i fx fleksjob eller som mod-
tager arbejdsløshedsdagpenge kan også opfylde denne betingelse.
KL
finder det afgørende, at det tydeliggøres overfor borgerne, at kriterierne for
tilkendelse af seniorførtidspension bliver de samme som ved den eksisterende
førtidspensionsordning, nemlig at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat.
FDS
mener, at det bør præciseres i lovforslaget, at der ikke med forslaget gives
øget adgang til førtidspension, men alene en hurtigere og også mindre indgåen-
de sagsbehandling.
Kommentar:
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger at ”Med forslaget
indføres der ikke en ny type førtidspension. Det vil fortsat være et krav for at få
tilkendt førtidspension, at arbejdsevnen skal være nedsat i et sådant omfang, at
personen ikke er i stand til at forsørge sig selv ved almindeligt arbejde, eller
ved et fleksjob,
jf. lovens § 16.” Det fremgår ligeledes at ”Ordningen
skal sikre
en hurtigere og enklere adgang til førtidspension for personer med hidtidig
tilknytning til arbejdsmarkedet, der når folkepensionsalderen inden for fem år.
Der er tale om en enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilken-
delse af førtidspension.”
Side 6 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
LO
anfører, at der ved ansøgning om seniorførtidspension ikke skal foretages
en vurdering efter arbejdsevnemetoden, eftersom metoden benyttes til at for-
bedre og styrke arbejdsevnen.
LO
anbefaler, at for at kunne indkredse om en
person er nedslidt
udarbejdes en ”erhvervshistorik”, hvor de erhvervsmæssige
belastninger bliver beskrevet. Efter LO’s opfattelse, er det nødvendigt, at myn-
digheden har et samlet billede over hele erhvervsforløbet, og de belastninger
ansøgeren har været udsat for.
DS
opfatter lovforslaget sådan, at der ikke skal foretages en udredning af ar-
bejdsevnen, idet det forudsættes, at den allerede er foretaget, fordi folk har
været længe på arbejdsmarkedet. De ønsker derfor en præcisering af hvornår
kravene til dokumentation er opfyldt. Det anføres, at speciallægeerklæringer,
som undervejs i et langt liv har kastet lys over diverse symptomer, ikke kan
sidestilles med en afklaring af arbejdsevnen.
FTF
udtrykker bekymring for, om
reglerne om dokumentationsgrundlag ved vurdering af arbejdsevnen er til-
strækkelig præcise til at foretage en korrekt vurdering af arbejdsevnen.
Dansk Blindesamfund
gør i sit høringssvar opmærksom på, at dokumentation
for varig funktionsnedsættelse bør sidestilles med nedsættelse af arbejdsevnen
som følge af sygdom. Såfremt en borger med et alvorligt synshandicap mister
sin beskæftigelse på et tidspunkt, som ligger inden for 5 års fristen før folke-
pensionsalderen, vil pågældende uanset pågældendes generelle helbredsmæssi-
ge status have vanskeligt ved at opnå et andet job.
Kommentar:
Arbejdsevnemetoden vil fortsat være et væsentligt redskab i for-
bindelse med afklaringen og vurderingen af en borgers arbejdsevne. De ele-
menter i metoden der retter sig mod en fremadrettet udvikling af arbejdsevnen,
fx i form af beskæftigelsesrettede tilbud, vil dog ikke være relevante i forbin-
delse med behandling af sager efter reglerne om seniorførtidspension. I den
sammenhæng kan der lægges vægt på tidligere indhentede lægeerklæringer,
journaler mv., men disse kan ikke i sig selv sidestilles med en arbejdsevnevur-
dering. Kommunen har mulighed for at indhente nye lægelige oplysninger mv.
og det er kommunen, der vurderer arbejdsevnen som i andre sager om førtids-
pension. Det fremgår af bemærkningerne, at der skal lægges vægt på oplysnin-
ger om tidligere arbejdsmarkedstilknytning og arbejdsfunktioner samt årsager
til arbejdsophør eller sygemelding.
En varig funktionsnedsættelse skal indgå i vurderingen, såfremt nedsættelsen
har betydning for vurderingen af arbejdsevnen. Det afgørende for tilkendelse af
førtidspension er, om helbredstilstanden og/eller funktionsnedsættelsen kan
dokumentere, at arbejdsevnen er varigt og væsentligt nedsat i et sådant omfang,
at pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende gennem beskæf-
tigelse på arbejdsmarkedet herunder i et fleksjob.
DH
finder ikke, at langvarig arbejdsmarkedstilknytning kan anvendes som
dokumentation for en væsentlig og varig nedsættelse af arbejdsevnen.
KL
ud-
trykker samme opfattelse og mener desuden at formuleringen medvirker til at
skabe forventning, om at det skulle blive lettere at få tilkendt seniorførtidspen-
sion end den almindelige førtidspension.
Kommentar:
Langvarig arbejdsmarkedstilknytning er et af flere kriterier, og
afspejler, at der skal være tale om et langt arbejdsliv, som kan forklare en ned-
sat arbejdsevne og dokumentere retten til den hurtigere og enklere ansøg-
ningsmulighed i form af seniorførtidspension. Der vil typisk foreligge nødven-
dige oplysninger til dokumentation af arbejdsevnen i forhold til at klare krave-
ne på arbejdsmarkedet.
Side 7 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
KL
finder, at det er uklart, om kommunerne har pligt til at indhente nye oplys-
ninger til brug for sagens afgørelse.
FSD
anfører, at de nødvendige lægelige
oplysninger ofte ikke vil foreligge for personer, der overgår fra beskæftigelse,
kontanthjælp eller arbejdsløshedsdagpenge.
DH
anfører, at mennesker med
nedslidningssymptomer ikke nødvendigvis har en lang dokumenteret sygehi-
storie, men klarer sig selv med medicin, massage m.v. Mennesker med psykisk
nedslidning kan heller ikke fremvise dokumentation herfor, fordi de ikke har
haft kontakt med psykolog eller psykiater eller været i en længere behandling
hos en praktiserende læge.
LO
giver udtryk for samme opfattelse.
Kommentar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at kommunen kan
indhente nye oplysninger til brug for sagens afgørelse. Det er kommunens an-
svar at sørge for oplysning af sagen og at der er et tilstrækkeligt dokumentati-
onsgrundlag for at kunne træffe en afgørelse.
KL
mener, at det forhold, at der ikke kan iværksættes beskæftigelsesrettede
tilbud herunder arbejdsprøvning, kan betyde, at kommunerne kan have vanske-
ligt ved at dokumentere, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat inden
for ethvert erhverv. Det kan derfor ske, at kommunen må give afslag, alene
fordi kommunen ikke kan tilvejebringe den nødvendige dokumentation, som en
arbejdsprøvning kunne have påvist.
Kommentar:
kommunen kan indhente alle nødvendige oplysninger til brug for
vurderingen af arbejdsevnen, men må ikke iværksætte arbejdsmarkedsrettede
aktiviteter. Hvis oplysningerne ikke dokumenterer en varig og væsentlig ned-
sættelse af arbejdsevnen må der gives afslag på førtidspension.
LO
finder, at borgerens retssikkerhed svækkes, når der ikke skal foretages en
helhedsvurdering efter Retssikkerhedslovens § 5. Desuden mener LO, at selv
om borgeren ikke er berettiget til seniorførtidspension, så skal kommunen være
forpligtet til at vurdere andre muligheder.
Kommentar:
Det efterfølgende præciseret i lovforslaget, at kommunen skal
tilbyde rådgivning og vejledning om andre muligheder for hjælp i de tilfælde,
hvor der gives afslag på seniorførtidspension.
LO
mener, at de sygemeldte, som ikke er syge nok til pension, men for syge til
at kunne opnå efterlønsbevis eller dagpenge fra a-kassen, i stedet bør tilkendes
fleksjob. Derved kan de udnytte den tilbageblevne arbejdsevne og fortsat have
en garanti for en indtægt.
Kommentar:
Muligheden for tilkendelse af fleksjob påvirkes ikke af indførel-
sen af seniorførtidspension. Såfremt der skal gives afslag på førtidspension og
kommunen samtidig vurderer at fleksjob kunne være en mulighed for den på-
gældende borger skal kommunen yde rådgivning og vejledning herom.
DH
mener, at der er en risiko for, at sagsbehandlingen af ansøgninger om seni-
orførtidspension vil få en højere prioritet end andre ansøgninger om førtidspen-
sion. Samtidig vil antallet af ansøgninger stige, hvilket i sig selv vil være med
til at forøge ventetiden i forhold til andre ansøgere.
KL,
tager forbehold for de
økonomiske og administrative konsekvenser af lovforsalget.
Side 8 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc
L 22 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren
Kommentar:
I sager om seniorførtidspension vil der i højere grad blive lagt
vægt på de oplysninger, der allerede er tilgængelige. Sagsbehandlingen vil
derfor være mindre ressourcekrævende, og dermed kunne varetages hurtigere.
Økonomiske og administrative konsekvenser som følge af bl.a. ny lovgivning
forhandles med kommunerne og regionerne efter de gældende DUT-principper
(Det Udvidede Totalbalanceprincip). DUT-princippet indebærer, at staten
kompenserer kommuner og regioner for kommunale og regionale udgiftsæn-
dringer som følge af blandt andet ny lovgivning.
LO
henstiller til, at der ydes 100 pct. statslig refusion til kommunerne, således
at kommunale besparelseshensyn ikke kommer til at spille en rolle ved vurde-
ring af, om personen er berettiget til en seniorførtidspension.
DA og SALA
finder, at den statslige refusion af kommunernes udgifter til før-
tidspension bør afvikles.
Kommentar:
Den statslige refusion til kommunerne i sager om førtidspension
er ikke en del af aftalen om tilbagetrækningsreformen.
Side 9 af 9
Dokument: c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9c7b2d37-a8b4-4ade-87f5-fb08679bc4ab\x1043979_1_0.doc