Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 199 , L 199 A , L 199 B
Offentligt
1151125_0001.png
1151125_0002.png
J.nr. 12-0173763Dato: 28. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 199 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven,

skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Beskatning af aktionærlån,

feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende, bedre forskudsproces

m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 20. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 1:

Kan ministeren bekræfte, at lån mellem datterselskaber i koncernforhold ikke beskattes ef-ter lovforslaget, da sådanne lån vil være omfattet af selskabsskattelovens § 31 D? I forlæn-gelse heraf bedes ministeren redegøre for samspillet mellem den foreslåede § 16 E i lig-ningsloven og selskabsskattelovens regler om beskatning af tilskud.

Svar:

Lovforslagets formål er at fjerne incitamentet til at optage aktionærlån i stedet for at udbe-tale skattepligtig løn eller udbytte. Målgruppen for beskatningen er først og fremmest per-soner, der kan udnytte deres bestemmende indflydelse til at vælge, om løn eller udbytteskal udbetales i form af skattefri lån.Beskatningen omfatter ifølge det fremsatte lovforslag imidlertid også lån mellem selskaberi koncernforhold, hvis det låntagende selskab er hjemmehørende i et land uden for EU, ogder ikke er indgået en dobbeltbeskatningsaftale med det pågældende land. Formålet med atlade selskaber være omfattet af beskatningen er at imødegå, at en hovedaktionær ikke fårudbetalt lånet direkte fra sit selskab, men indskyder et mellemliggende selskab som formellåntager.Der vil efter forslaget ikke ske beskatning af lån mellem datterselskaber i koncernforhold,hvis betingelserne for at yde skattefri tilskud mellem selskaberne er opfyldt.Det har vist sig, at beskatningen af koncernforbundne selskaber vil ramme bredere end til-tænkt. Det vil bl.a. besværliggøre intern finansiering i koncerner med datterselskaber i lan-de, som Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsaftale med, selvom långivningenudelukkende er forretningsmæssigt begrundet.Jeg agter derfor at fremsætte et ændringsforslag, således at selskaber ikke bliver omfattet afbeskatningen af aktionærlån. Det vil fortsat være muligt at ramme omgåelsestilfælde og be-skatte lån til en personlig hovedaktionær, der indskyder ét eller flere selskaber mellem sigog det långivende selskab, idet beskatningen også omfatter lån, der indirekte ydes til enpersonlig aktionær med bestemmende indflydelse i selskabet.Ændringsforslaget vil medføre, at der ikke er noget samspil mellem ligningslovens § 16 Eog selskabsskattelovens regler om beskatning af tilskud.
Side 2