Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 199 Bilag 15, L 199 A Bilag 15, L 199 B Bilag 15
Offentligt
1151914_0001.png
1151914_0002.png
1151914_0003.png
1151914_0004.png
J.nr. 12-0173763Dato: 30-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 199– Forslag til lov om ændring afligningsloven, kursgevinst-loven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Beskatning af aktio-nærlån, feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende, bedre for-skudsproces m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/K.-H. Ludolph

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven, skattekontrolloven og kil-

deskatteloven (Beskatning af aktionærlån, feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende,

bedre forskudsproces m.v.) (L 199)

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

1)

Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A.

”Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven, skattekontrolloven ogkildeskatteloven (Beskatning af aktionærlån, fortryk og låsning af udvalgte indberet-ningspligter, bedre forskudsproces m.v.)” omfattende §§ 1 og 2, § 3, indledningen, nr.2-11, § 4, indledningen, nr. 1-4, og § 5, stk. 1-6 og 8-10.

B.

”Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og kildeskatteloven (Feltlåsning forselvstændigt erhvervsdrivende)” omfattende § 3, indledningen, nr. 1, § 4, indledningen,nr. 5, og § 5, stk. 1, 7, 9 og 10.[Forslag om deling af forslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 1

2)

Den undernr. 2foreslåede § 16 E affattes således:”§

16 E.

Hvis et selskab m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 2, samttilsvarende selskaber m.v. hjemmehørende i udlandet direkte eller indirekte yder lån til en fy-sisk person, behandles lånet efter skattelovgivningens almindelige regler om hævninger udentilbagebetalingspligt, forudsat at der mellem långiver og låntager er en forbindelse omfattet af§ 2. 1. pkt. finder ikke anvendelse for lån, der ydes som led i en sædvanlig forretningsmæssigdisposition, for sædvanlige lån fra pengeinstitutter eller for lån til selvfinansiering som nævnt iselskabsloven § 206, stk. 2. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for sikkerhedsstillelserog for midler, der stilles til rådighed.Stk. 2.Ved tilbagebetaling af lån m.v., der er beskattet efter stk. 1, medregnes det tilbagebe-talte ikke ved opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst.”[Lån m.v. til juridiske personer og lån m.v. til lovlig selvfinansiering undtages fra bestemmel-sen, og bestemmelsen præciseres]Til § 5

3)

Stk. 5affattes således:”Stk.5.§ 1, nr. 2, har virkning for lån m.v., der ydes m.v. fra og med den 14. august 2012.”[Præcisering af bestemmelsens virkningstidspunkt]

4)

Istk. 9udgår ”af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens § 3, nr. 1,”.[Konsekvensændring]

c

Side 2
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 5

5)

Stk. 1affattes således:”Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.”[Konsekvensændring]

6)

Stk. 9affattes således:”Stk.2.Ved opgørelsen af kommunernes slutskat og kirkeskat for indkomståret 2013 efter § 16i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede virkningaf den ændring i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2013, der følger afændringerne af skattekontrollovens § 1 A, jf. lovens § 1, nr. 1.”[Konsekvensændring]

7)

Stk. 10affattes således:”Stk. 3.Den beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 2 fastsættes aføkonomi- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2013,der foreligger pr. 1. maj 2015.”[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører det oprindeligt frem-satte lovforslag, bortset fra de bestemmelser, som vedrører feltlåsning for selvstændigt er-hvervsdrivende. Det andet forslag (B) vedrører alene de bestemmelser i det oprindeligt fremsat-te lovforslag, der angår feltlåsning for selvstændigt erhvervsdrivende. Om baggrunden for op-delingen henvises til spørgsmål 2 til lovforslaget.Til nr. 2Det foreslås for det første, at beskatning af aktionærlån ikke skal omfatte lån til juridiske perso-ner.Det fremsatte lovforslags formål er at fjerne incitamentet til at optage aktionærlån i stedet for atudbetale skattepligtig løn eller udbytte. Målgruppen for beskatningen er først og fremmest per-soner, der kan udnytte deres bestemmende indflydelse til at vælge, om løn eller udbytte skaludbetales i form af skattefri lån.Beskatningen omfatter imidlertid ifølge det fremsatte lovforslag også lån til selskaber, hvis detlåntagende selskab ikke opfylder betingelserne for at modtage skattefrit udbytte fra det långi-vende selskab efter selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Beskatning sker også, hvis udbytte-beskatning ikke skal frafaldes eller nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller efter endobbeltbeskatningsaftale. Formålet med at lade selskaber være omfattet af beskatningen er atimødegå, at en hovedaktionær ikke får udbetalt lånet direkte fra sit selskab, men indskyder etmellemliggende selskab som formel låntager.Det har vist sig, at beskatning af aktionærlån mellem koncernforbundne selskaber vil rammebredere end tiltænkt. Det vil især besværliggøre intern finansiering i koncerner med dattersel-skaber i lande, som Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsaftaler med, selvom långiv-ningen udelukkende er forretningsmæssigt begrundet.Side 3
Derfor foreslås det, at beskatning af aktionærlån ikke skal omfatte lån til juridiske personer.Det vil fortsat være muligt at ramme omgåelsestilfælde og beskatte lån til en personlig hoved-aktionær, der indskyder ét eller flere selskaber mellem sig og det långivende selskab, idet be-skatningen også omfatter lån, der indirekte ydes til en personlig aktionær med bestemmendeindflydelse i selskabet.Det foreslås for det andet, at lån til lovlig selvfinansiering undtages fra beskatning.Det følger af selskabslovens § 206, stk. 2, at et selskab under visse betingelser direkte eller in-direkte kan yde lån i forbindelse med tredjemands erhvervelse af aktier i selskabet eller i detsmoderselskab. Denne undtagelse til reglen om forbud mod selvfinansiering i selskabsloven §206, stk. 1, har bl.a. til formål at lette erhvervslivets muligheder for at generationsskifte envirksomhed, der drives i selskabsform.Det fremsatte lovforslag bevirker imidlertid, at lån til selvfinansiering beskattes på lige fod medandre lån. Det foreslås derfor, at lån til lovlig selvfinansiering som nævnt i selskabslovens §206, stk. 2 undtages fra beskatning for at undgå at lægge forhindringer i vejen for erhvervsli-vets generationsskiftemuligheder.Det ovenfor anførte gør sig tilsvarende gældende for sikkerhedsstillelser og for midler, der stil-les til rådighed.Det foreslås for det tredje at præcisere lovteksten.Til nr. 3
Det præciseres, at virkningstidspunktet gælder både for lån der ydes, for sikkerheder derstilles, og for midler der stilles til rådighed, fra og med den 14. august 2012.Til nr. 4-7Forslagene er en konsekvens af forslaget om at dele lovforslaget.
Side 4