Skatteudvalget 2011-12
L 197 Bilag 5
Offentligt
1149865_0001.png
1149865_0002.png
1149865_0003.png
J.nr. 12-0173664Dato: 23. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 197 - Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgif-

ter, brændstofforbrugsafgiftsloven, tonnageskatteloven og forskellige

andre love

(Indeksering af forskellige punktafgifter og de løbende bilaf-gifter, regulering af tonnageskatten, forhøjelse af udligningsafgiften ogforlængelsen af afgiftsfritagelsen for brint- og elbiler).Hermed oversendes kommentarer til bilag 4 – henvendelse fra DanmarksAutomobilforhandler Forening af 22. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF)

konstaterer, at autobranchen med lov-forslaget desværre endnu en gang står for skud.DAF bakker fuldt op om målsætningen om at reducere CO2-udledningen fra transportsek-toren, men efterlyser et bredere fokus end lovforslagets ensidige fokus på el- og brintbiler,både af hensyn til miljøet og samfundsøkonomien. Enkelte teknologier bør ikke favoriseresfrem for andre, og bl.a. bør de muligheder, som plug-in hybridbiler tilbyder, i højere gradanerkendes.DAF angiver endvidere, at forhøjelsen af udligningsafgiften risikerer at sætte den positiveudvikling mod en stigende efterspørgsel efter dieselbiler over styr. Forhøjelsen vil såledesføre til et skift mod flere benzinbiler og mod flere mindre dieselbiler samt til et øget salg afbrugte biler, men ikke til færre biler. Det vil have en negativ effekt på statens provenu fraregistreringsafgiften og modsatrettede miljøeffekter – CO2-udledningen vil stige, og NOx-udledningen vil falde. Endvidere vil provenuet fra vægtafgiften stige.DAF anbefaler en gennemgribende omlægning af bilafgiftssystemet, som regeringen selvhar varslet, i stedet for flere lappeløsninger.

Kommentar:

Forhøjelsen af udligningsafgiften skal rette op på en afgiftsbetinget skævhed og sikre, atudligningsafgiften udjævner den afgiftsmæssige fordel ved diesel i forhold til benzin, sådansom det er formålet med afgiften.Forhøjelsen skønnes at give et umiddelbart merprovenu på 660 mio. kr. årligt i varig virk-ning, mens forlængelsen af afgiftsfritagelsen for elbiler skønnes at give et umiddelbartmindreprovenu på 10 mio. kr. årligt i varig virkning.Forhøjelsen af udligningsafgiften bidrager helt overvejende til at finansiere en markantnedsættelse af skatten på arbejde med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022, og den samledeaftale om skattereform forventes på længere sigt at øge beskæftigelsen svarende til ca.15.800 personer i job.Samtidig finansieres el- og brintbilernes afgiftsfritagelse til 2015 med henblik på at fremmedisse klima- og miljøvenlige køretøjer.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget forventes forhøjelsen af udligningsaf-giften at føre til en begrænset reduktion af bilparken og til et skift mod flere benzinbiler,fordi dieselbiler fordyres i forhold til benzinbiler. Samtidig kan forhøjelsen tilskynde til købaf mere energieffektive biler end ellers og til en hurtigere udskiftning af de ældste dieselbi-ler.Forhøjelsen af udligningsafgiften kan derfor, som en positiv sideeffekt til at rette op på enafgiftsbetinget skævhed, bidrage til en reduktion af udledning af partikler og NOx til gavnfor miljøet.Når det gælder udledningen af CO2, må forskydningen mod flere benzinbiler forventes atøge CO2-udledningen. En begrænset reduktion af bilparken, køb af mere energieffektiveSide 2
biler end ellers, og en hurtigere udskiftning af de ældre dieselbiler trækker imidlertid i denmodsatte retning. Samlet forventes forhøjelsen at påvirke CO2-udledningen i begrænsetomfang, men retningen er ikke entydig. Hvorvidt den samlede effekt vil være positiv ellernegativ afhænger af, hvilke af ovennævnte effekter der vil dominere, hvilket er vanskeligtat opgøre.Der skal ikke være tvivl om, at regeringen prioriterer såvel klimaet som miljøet højt, og re-geringen vil derfor gennemføre en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, som skalfremme begge dele. I den forbindelse vil hybrid plug-in biler, og alternative teknologier ge-nerelt, indgå i overvejelserne.Med hensyn til de provenumæssige konsekvenser af adfærdseffekterne skønnes adfærdenmed stor usikkerhed at reducere merprovenuet fra forhøjelsen af udligningsafgiften med 70mio. kr. årligt i varig virkning.Skiftet mod køb af flere benzinbiler forventes at føre til tab af udligningsafgift samt til tabaf registreringsafgift, da dieselbiler typisk er dyrere end benzinbiler. Omvendt forventesskiftet at føre til et merprovenu fra ejerafgift og brændstofafgift, da benzinbiler typisk ermindre energieffektive end dieselbiler, og afgiften på benzin er højere end på diesel. Køb affærre biler forventes at føre til et provenutab fra registrerings-, ejer-, udlignings-, brænd-stof- og ansvarsforsikringsafgift. Disse forskellige påvirkninger indgår i det beregnede pro-venutab som følge af ændret adfærd. Dermed er der taget højde for DAF’s indvendingervedrørende skiftet til benzinbiler mv.
Side 3