Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 196 Bilag 9, L 196 A Bilag 9, L 196 B Bilag 9
Offentligt
1153797_0001.png
1153797_0002.png
1153797_0003.png
1153797_0004.png
1153797_0005.png
1153797_0006.png
1153797_0007.png
1153797_0008.png
1153797_0009.png
1153797_0010.png
1153797_0011.png
J.nr. 12-0173687Dato: 5. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 196 – Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningslovenog forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsret m.v. for ind-betalinger til kapitalpension og adgang til fusion mellem pensi-onskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag. Ændringsforslaget erstatterændringsforslag nr. 15, der trækkes tilbage.
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Af-

skaffelse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension og adgang til fusion

mellem pensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.) (L 196)

Nye paragraffer

19)

Nr. 15affattes således:

»15.

Efter paragraf 10 indsættes som nye paragraffer:

Ȥ 01

I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, fore-tages følgende ændringer:

1.

I§ 74 a, stk. 1, nr. 5,ændres »§ 74 j, stk. 3, 4, 7 og 8« til: »§ 74 j, stk. 3, 4, 8 og 9«.

2.

I§ 74 j, stk. 1,ændres »stk. 2-12« til: »stk. 2-13«.

3.

I§ 74 j, stk. 2,ændres »stk. 3-12« til: »stk. 3-13«.

4.

I§ 74 jindsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 4, 3. pkt., af aldersforsikring efter pensionsbe-skatningslovens § 10 A, aldersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A og supple-rende engangssum efter pensionsbeskatningslovens § 29 A, skal pengeinstitutter, livsfor-sikringselskaber og pensionskasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. december 1979,og afkast, der vedrører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at dividere depotværdien afdenne del med 0,627, mens resten bruttoficeres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger før 1. januar1972, samt afkastet heraf bruttoficeres ikke.«Stk. 5-13 bliver herefter stk. 6-14.

5.

I§ 74 j, stk. 5,som bliver stk. 6, ændres »jf. dog stk. 9 og 11« til: »jf. dog stk. 10 og 12«.

6.

I§ 74 j, stk. 6,som bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«, og »jf. dog stk. 10 og 11«ændres til: »jf. dog stk. 11 og 12«.

7.

I§ 74 j, stk. 7, pkt. 3.og4. pkt.,som bliver stk. 8, 3. og 4. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.6«.Side 2

8.

I§ 74 j, stk. 7, 5. pkt.,som bliver stk. 8, 5. pkt., ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.

9.

I§ 74 j, stk. 10,som bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«, og »stk. 11« ændres til:»stk. 12«.

10.

I§ 74 j, stk. 11,som bliver stk. 12, ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.

11.

I§ 74 j, stk. 12,som bliver stk. 13, ændres »stk. 11« til: »stk. 12«.

12.

I§ 74 k, stk. 1,ændres »§ 74 j, stk. 2-11« til: »§ 74 j, stk. 2-12«.

§ 02

I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som ændret senest vedlov nr. 1367 af 28. december 2011, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 18,indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 2, 3. pkt., af aldersforsikring efter pensionsbe-skatningslovens § 10 A, aldersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A og supple-rende engangssum efter pensionsbeskatningslovens § 29, skal pengeinstitutter, livsfor-sikringselskaber og pensionskasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. december 1979,og afkast, der vedrører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at dividere depotværdien afdenne del med 0,627, mens resten bruttoficeres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger før 1. januar1972, samt afkastet heraf bruttoficeres ikke.«Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.

2.

I§ 18, stk. 4, 3. pkt.,som bliver stk. 5, 3. pkt., ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.

3.

I§ 18, stk. 4, 4. pkt.,som bliver stk. 5, 4. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk. 6«.

4.

I§ 18, stk. 5,som bliver stk. 6, ændres »stk. 11« til: »stk. 12«.

5.

I§ 18, stk. 6, 2. pkt.,som bliver stk. 7, 2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

6.

I§ 18, stk. 6, 3.og4. pkt.,som bliver stk. 7, 3. og 4. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.

7.

I§ 18, stk. 6, 5. pkt.,som bliver stk. 7, 5. pkt., ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.
Side 3

8.

To steder i§ 18, stk. 8,som bliver stk. 9, ændres »stk. 2-7 og 10« til: »stk. 2-8 og 11«.

9.

I§ 18, stk. 9,som bliver stk. 10, ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.

10.

I§ 18, stk. 10, 1. pkt.,som bliver stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 3, 3 pkt.« til: »stk. 4, 3.pkt.«.

11.

I§ 18, stk. 10, 4. pkt.,som bliver stk. 11, 4. pkt., ændres »stk. 11« til: »stk. 12«.

12.

I§ 18, stk. 12,som bliver stk. 13, ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.

§ 03

I lov om delpension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16. november 2005, som ændret ved§ 8 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, lov nr. 1541 af 20. december 2006, § 7 i lov nr. 429 af 28.april 2010 og lov nr. 1366 af 28. december 2011, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 4, stk. 2,ændres »§ 4 a, stk. 10« til: »§ 4 a, stk. 11«

2.

I§ 4 a,indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Ved indberetning af depotet, jf. stk. 2, 3. pkt., af aldersforsikring efter pensionsbe-skatningslovens § 10 A, aldersopsparing efter pensionsbeskatningslovens § 12 A og supple-rende engangssum efter pensionsbeskatningslovens § 29 A, skal pengeinstitutter, livsfor-sikringselskaber og pensionskasser m.v. foretage en bruttoficering af depotet, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. december 1979,og afkast, der vedrører tiden efter denne dag, bruttoficeres ved at dividere depotværdien afdenne del med 0,627, mens resten bruttoficeres ved at dividere med 0,767, jf. dog 3. pkt.Den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdstagers egne indbetalinger før 1. januar1972, samt afkastet heraf bruttoficeres ikke.«Stk. 3-13 bliver herefter stk. 4-14.

3.

I§ 4 a, stk. 4, 2. pkt.,som bliver stk. 5, 2. pkt., ændres »stk. 3, 3. pkt.« til: »stk. stk. 4, 3.pkt.«.

4.

I§ 4 a, stk. 4, 4. pkt.,som bliver stk. 5, 4. pkt., ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.

5.

I§ 4 a, stk. 4, 5. pkt.,som bliver stk. 5, 5. pkt., ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.

6.

I§ 4 a, stk. 5, 2. pkt.,som bliver stk. 6, 2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.

7.

I§ 4 a, stk. 5, 3.og4. pkt.,som bliver stk. 6, 3. og 4. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
Side 4

8.

I§ 4 a, stk. 5, 5. pkt.,som bliver stk. 6, 5. pkt., ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.

9.

I§ 4 a, stk. 7,som bliver stk. 8, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.

10.

To steder i§ 4 a, stk. 8,som bliver stk. 9, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.

11.

I§ 4 a, stk. 9,som bliver stk. 10, ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.

12.

I§ 4 a, stk. 10,som bliver stk. 11, ændres »stk. 4, 5 og 7-9« til: »stk. 5, 6 og 8-10«.

13.

I§ 4 a, stk. 11,som bliver stk. 12, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.

14.

I§ 4 a, stk. 13,som bliver stk. 14, ændres »§ 74 j, stk. 13« til: »§ 74 j, stk. 14«.

15.

I§ 4 d, stk. 1,ændres »§ 4 a, stk. 2-9« til: »§ 4 a, stk. 2-10«.

16.

I§ 13ændres »§ 4 a, stk. 3, § 4 a, stk. 6,« til: »§ 4 a, stk. 4, § 4 a, stk. 7,«.«[Bruttoficering af beskattede pensionsordninger]
BemærkningerTil nr. 19Til § 01, nr. 1-3 og 5-12Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med ændringsforslagets § 01,nr. 4, om bruttoficering ved pensionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet afbeskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 Aog supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 01, nr. 4Efter den gældende § 74 j, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. medfører pensi-onsordninger, der er omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af efter-lønnen. Efterlønnen nedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspensionsamt pensionsordninger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f,(invalidepension, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 74 j, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal pengeinstitut-ter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattedepensionsrettigheder kort før medlemmet når efterlønsalderen. For pensionsordninger medløbende livsvarige udbetalinger indberettes et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andrepensionsordninger indberettes depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Side 5
Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vil umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i efterlønnen for pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgiften til ef-terløn. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vil blivemindre, fordi nyoprettede aldersforsikringer m.v. og konverterede kapitalpensioner vil ind-gå i beregningsgrundlaget med et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i efterløn.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapitalpension til en aldersforsikring,aldersopsparing eller supplerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til 3 afgifts-satser i forbindelse med konverteringen/overførslen:Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 37,3pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag, jf. dog pkt. 3.Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 23,31pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før 1. januar1980 og afkastet heraf frem til 1. januar 1980, dvs. af den samlede værdi af policeneller kontoen pr. 31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen eksempelvisen værdi på 50.000 kr. den 31. december 1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsbe-rigtiges med 23,31 pct.Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hidrører fra en arbejdstagersegne indbetalinger frem til 1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgiftssatserne udgøre 40 pct. (i stedet for37,3 pct.), henholdsvis 25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordningen, som hidrører fra indbetalin-ger, der forfaldt efter 31. december 1979 og afkastet på ordningen siden denne dag, brutto-ficeres ved at dividere depotværdien af denne del med 0,627. Resten af depotværdien brut-toficeres ved at dividere med 0,767.
Side 6
Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdsta-gers egne indbetalinger før 1. januar 1972, samt af afkastet heraf frem til tidspunktet forindberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at efterlønsmodtagerne ikke skal stilles anderledes endefter nuværende regler og satser. Særligt for så vidt angår konverteringen m.v. af eksiste-rende kapitalpensioner betyder de foreslåede bruttoficeringssatser, at uanset om fremryk-ningen af beskatningen af pensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundlaget formodregning i efterløn isoleret set ikke blive højere, end det ville have været, såfremt pensi-onen ikke havde været beskattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregningen i efterløn kan have ændret sigmellem konverteringen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget af andre årsagersom en indirekte følge af konverteringen/overførslen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvispersonen som led i konverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstituttet vælger enanden aktivsammensætning/ risikoprofil, som viser sig at resultere i et større eller mindreafkast end den oprindelige aktivsammensætning m.v.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ved uændrede regler ville den årlige merudgift tilefterløn, fleksydelse og delpension være på 60 mio. kr. før skat. Det skønnes endvidere, atmed forslaget vil merudgiften til efterløn, fleksydelse og delpension falde til ca. 0,1 mio. kr.i 2013 og 0,2 mio. kr. i 2014, samt på længere sigt 6,5 mio. kr. før skat.
Til § 02, nr. 1Efter den gældende § 18, stk. 1, i lov om fleksydelse medfører pensionsordninger, der eromfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af fleksydelsen. Fleksydelsennedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspension samt pensionsordnin-ger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepension, æg-tefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 17, stk. 2, i lov om fleksydelse skal pengeinstitutter, livsforsikrings-selskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når fleksydelsesalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger oplyses et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsordninger op-lyses depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vil umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i fleksydelsen for pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgiften tilfleksydelse. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vilblive mindre, fordi nyoprettede aldersforsikringer m.v. og konverterede kapitalpensioner vilindgå i beregningsgrundlaget med et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.
Side 7
Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i fleksydelse.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapitalpension til en aldersforsikring,aldersopsparing eller supplerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til 3 afgifts-satser i forbindelse med konverteringen/overførslen:Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 37,3pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag, jf. dog pkt. 3.Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 23,31pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før 1. januar1980 og afkastet heraf frem til 1. januar 1980, dvs. af den samlede værdi af policeneller kontoen pr. 31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen eksempelvisen værdi på 50.000 kr. den 31. december 1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsbe-rigtiges med 23,31 pct.Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hidrører fra en arbejdstagersegne indbetalinger frem til 1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgiftssatserne udgøre 40 pct. (i stedet for37,3 pct.), henholdsvis 25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordningen, som hidrører fra indbetalin-ger, der forfaldt efter 31. december 1979 og afkastet på ordningen siden denne dag, brutto-ficeres ved at dividere depotværdien med 0,627. Resten af depotværdien bruttoficeres vedat dividere med 0,767.Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdsta-gers egne indbetalinger før 1. januar 1972, samt af afkastet heraf frem til tidspunktet forindberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at fleksydelsesmodtagerne ikke skal stilles anderledesend efter nuværende regler og satser. Særligt for så vidt angår konverteringen m.v. af eksi-sterende kapitalpensioner betyder de foreslåede bruttoficeringssatser, at uanset om frem-rykningen af beskatningen af pensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundlagetSide 8
for modregning i fleksydelse isoleret set ikke blive højere, end det ville have været, såfremtpensionen ikke havde været beskattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregningen i fleksydelse kan have ændretsig mellem konverteringen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget af andre år-sager som en indirekte følge af konverteringen/overførslen. Det kan f.eks. være tilfældet,hvis personen som led i konverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstituttet vælgeren anden aktivsammensætning/ risikoprofil, som viser sig at resultere i et større eller min-dre afkast end den oprindelige aktivsammensætning m.v.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget henvises til bemærknin-gerne til ændringsforslagets § 01, nr. 4.Til § 02, nr. 2-12Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med forslagets § 02, nr. 1,om bruttoficering ved pensionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af be-skattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A ogsupplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 1 og 3-13.Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med forslagets § 03, nr. 1,om bruttoficering ved pensionsinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af be-skattede pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A ogsupplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 2Efter den gældende § 4 a, stk. 1, i lov om delpension medfører pensionsordninger, der eromfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af delpensionen. Delpensionennedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspension samt pensionsordnin-ger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepension, æg-tefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 4 a, stk. 2, i lov om delpension skal pengeinstitutter, livsforsikrings-selskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når delpensionsalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger oplyses et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsordninger op-lyses depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner vil umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i delpensionen for pensionsordninger og dermed en forøgelse af udgiften tildelpension. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vilblive mindre, fordi nyoprettede aldersforsikringer m.v. og konverterede kapitalpensioner vilindgå i beregningsgrundlaget med et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.Side 9
Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i delpension.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi.En person, der i 2013 konverterer eller overfører en kapitalpension til en aldersforsikring,aldersopsparing eller supplerende engangssum, vil kunne være omfattet af op til 3 afgifts-satser i forbindelse med konverteringen/overførslen:Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 37,3pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter 31. de-cember 1979, og afkastet på ordningen siden denne dag, jf. dog pkt. 3.Efter pensionsbeskatningslovens § 26 A og lovforslagets § 11, stk. 6, betales 23,31pct. af den del af ordningen, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt før 1. januar1980 og afkastet heraf frem til 1. januar 1980, dvs. af den samlede værdi af policeneller kontoen pr. 31. december 1979, jf. dog pkt. 3. Havde ordningen eksempelvisen værdi på 50.000 kr. den 31. december 1979, er det 50.000 kr., der skal afgiftsbe-rigtiges med 23,31 pct.Der betales ingen afgift af den del af ordningen, der hidrører fra en arbejdstagersegne indbetalinger frem til 1. januar 1972 plus afkastet heraf frem til konverterin-gen, jf. pensionsbeskatningslovens § 27, stk. 1, nr. 4.Ved konvertering/overførsel i 2014 og senere vil afgiftssatserne udgøre 40 pct. (i stedet for37,3 pct.), henholdsvis 25 pct. (i stedet for 23,31 pct.) og 0 pct.Det foreslås derfor, at bruttoværdien af den del af ordningen, som hidrører fra indbetalin-ger, der forfaldt efter 31. december 1979 og afkastet på ordningen siden denne dag, brutto-ficeres ved at dividere depotværdien med 0,627. Resten af depotværdien bruttoficeres vedat dividere med 0,767.Der skal dog ikke ske bruttoficering af den del af ordningen, som hidrører fra en arbejdsta-gers egne indbetalinger før 1. januar 1972, samt af afkastet heraf frem til tidspunktet forindberetningen af værdien af depotet.Formålet med bruttoficeringen er, at delpensionisterne ikke skal stilles anderledes end efternuværende regler og satser. Særligt for så vidt angår konverteringen m.v. af eksisterendekapitalpensioner betyder de foreslåede bruttoficeringssatser, at uanset om fremrykningen afSide 10
beskatningen af pensionen sker i 2013 eller senere, vil beregningsgrundlaget for modreg-ning i delpension isoleret set ikke blive højere, end det ville have været, såfremt pensionenikke havde været beskattet.Det bemærkes, at beregningsgrundlaget for modregningen i delpension kan have ændret sigmellem konverteringen/overførslen og opgørelsen af beregningsgrundlaget af andre årsagersom en indirekte følge af konverteringen/overførslen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvispersonen som led i konverteringen/overførslen i samråd med pensionsinstituttet vælger enanden aktivsammensætning/ risikoprofil, som viser sig at resultere i et større eller mindreafkast end den oprindelige aktivsammensætning m.v.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslaget henvises til bemærkningerne tilændringsforslagets § 01, nr. 4.
Side 11