Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 196 Bilag 6, L 196 A Bilag 6, L 196 B Bilag 6
Offentligt
1152194_0001.png
1152194_0002.png
1152194_0003.png
1152194_0004.png
1152194_0005.png
1152194_0006.png
1152194_0007.png
1152194_0008.png
1152194_0009.png
1152194_0010.png
1152194_0011.png
1152194_0012.png
1152194_0013.png
1152194_0014.png
1152194_0015.png
1152194_0016.png
1152194_0017.png
J.nr. 12-0173687Dato: 30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 196– Forslag til lov om ændring afpensionsbeskatningslovenog forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsret m.v. for indbe-talinger til kapitalpension og adgang til fusion mellem pensionskas-ser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag. Ændringsforslagene delerlovforslaget i to forslag. Forslag A vedrører afskaffelse af fra-dragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension. Forslag B ved-rører adgang til fusion mellem pensionskasser m.v. og forsik-ringsselskaber m.v.). Samtidig stiller jeg ændringsforslag til for-slag A.
Thor Möger Pedersen
/Carsten Vesterø
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaf-felse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension og adgang til fusion mellempensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.) (L 196)
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:A.”Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaf-felse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension)” omfattende § 1, nr. 1- 31 og 33-38, §§ 2-7, §§ 9 og 10 og § 11, stk. 1, 2 og 4-10.B.”Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven (Adgang tilfusion mellem pensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.)” omfattende § 1, nr. 32, § 8og § 11, stk. 1 og 3.[Forslag om deling af lovforslaget]
bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 12)Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 22 A, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”4. pkt.” til: ”5. pkt.””[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets § 1, nr. 12]3)I det undernr. 19foreslåede§ 25 A, stk. 5,indsættes efter ”indbetalte beløb”: ”, jf. dogstk. 6”.[Indsættelse af en henvisningsbestemmelse som følge af ændringsforslag nr. 4]4)I den undernr. 19foreslåede§ 25 Aindsættes somstk. 6:Side 2
”Stk.6.I løbet af det indkomstår, der følger efter det indkomstår, hvori der er indbetaltbeløb over beløbsgrænsen som angivet i stk. 5, kan sådanne for meget indbetalte beløboverføres til en pensionsordning omfattet af kapitel 1, bortset fra aldersforsikring, aldersop-sparing og supplerende engangssum. Der betales en afgift på 4 pct. af det overførte beløb.Overførslen har virkning for det indkomstår, hvor der er foretaget indbetaling over beløbs-grænsen som angivet i stk. 5.””[Adgang til at overføre indbetalte beløb over beløbsgrænsen til en ordning, hvor præmierog bidrag er fradrags- eller bortseelsesberettigede]5)I den undernr. 31foreslåede affattelse af§ 37indsættes som4. pkt.:”1. pkt. gælder ikke for konvertering af en kapitalpension efter § 25, stk. 1, nr. 9, ellerved konvertering af en supplerende engangsydelse efter § 29 A, stk. 1, 2. pkt.”[Kapitalpensionm.v. fortsat omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 ved konverter-ring til aldersforsikring m.v.]6)Efter nr. 36 indsættes som nye numre:”02.§ 56, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Har en pensionskasse som nævnt i § 2, nr. 4, jf. § 3, anvendt en del af det indbe-talte medlemsbidrag til supplerende engangssum omfattet af § 29 A, stk. 1, eller har pensi-onskassen med Det Finansielle Virksomhedsråds godkendelse tegnet gruppelivsforsikrin-ger for medlemmerne, anvendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på den del af medlemsbidraget,der er anvendt til supplerende engangssum henholdsvis på præmien til gruppelivsforsikrin-gerne. Supplerende engangssum behandles i øvrigt efter reglerne i § 29 A og gruppelivs-forsikringen efter reglerne i § 53 A.”03.§ 56, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager aftalt, at en aldersforsikring, aldersopspa-ring eller gruppelivsforsikring, der ikke er fradragsberettiget, indgår som en ikke adskilt delaf en pensionsordning, der er omfattet af § 19, anvendes reglerne i stk. 1, 1. pkt., på indbe-talingerne til disse ordninger. I øvrigt behandles aldersforsikringen efter reglerne i § 10 A,aldersopsparingen efter reglerne i § 12 A og gruppelivsforsikringen efter reglerne i § 53A.””[Indbetalinger til aldersforsikring m.v. på integrerede ordninger, hvori der også indgår bort-seelsesberettigede komponenter]
Til § 37)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01.I§ 43, stk. 1,indsættes som2. pkt.:”Arbejdsgiverens indbetaling til gruppelivsforsikring, aldersforsikring, aldersopsparingog supplerende engangssum som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 og 5, an-ses dog ikke for A-indkomst.””Side 3
[Arbejdsgiverens indbetaling til aldersforsikring m.v. anses ikke for A-indkomst]8)Nr. 1affattes således:”1. I§ 49 Dindsættes somstk.5:”Stk.5.For indbetalinger, der udelukkende sker til aldersforsikring, jf. pensionsbeskat-ningslovens § 10 A, aldersopsparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, eller supple-rende engangssum, jf. pensionsbeskatningslovens § 29 A, opgør arbejdsgiveren, den tidli-gere arbejdsgiver eller den relevante offentlige myndighed bidragsgrundlaget og beregnerbidragets størrelse. Arbejdsgiverens indbetalinger til ordninger som nævnt i 1. pkt., derindgår som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet af pensionsbeskat-ningslovens § 19, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3 eller 5, behandles efter stk. 1.””[Præcisering af pligt for enten arbejdsgiver eller pensionsinstitut til at opgøre og beregnearbejdsmarkedsbidrag af arbejdsgiverens indbetalinger til aldersforsikring m.v. samt redak-tionel ændring]9)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 55, stk. 1,indsættes efter ”stk. 5”: ”og 6”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]10)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 60, stk. 1,indsættes efter ”stk. 5”: ”og 6”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]11)I den undernr. 4foreslåede ændring af§ 61, stk. 1,indsættes efter ”stk. 5”: ”og 6”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]12)I den undernr. 5foreslåede ændring af§ 62, stk. 1,indsættes efter ”stk. 5”: ”og 6”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 913)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01.I§ 7, stk. 2, nr. 1,indsættes efter ”pensionsbeskatningslovens § 19”: ”, eller § 56, stk.3 eller 5”.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]14)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”02.I§ 8 B, stk. 1, nr. 9,ændres ”bekendt, og ” til: ”bekendt,”.03.I§ 8 B, stk. 1, nr. 10,ændres ”19.” til: ”19, og”.04.I§ 8 B, stk. 1,indsættes somnr. 11:”11) forfaldne såvel som indbetalte forsikringspræmier og indskud én gang for alle efter
Side 4
fradrag af det af forsikringsselskabet m.fl. indeholdte arbejdsmarkedsbidrag til aldersforsik-ringer, supplerende engangssum, og gruppelivsforsikring.”05.I§ 8 F, stk. 1� nr. 7,ændres ”bekendt, og” til: ”bekendt,”.06.I§ 8 F, stk. 1� nr. 8,ændres ”3.” til: ”3, og”.07.I§ 8 F, stk. 1indsættes somnr. 9:”9) indbetalinger efter fradrag af det af banken og sparekassen m.v. indeholdte arbejdsmar-kedsbidrag til aldersopsparing og gruppelivsforsikring.””[Indberetningspligt for pensionsinstitutterne for indbetalinger til aldersforsikring m.v. påintegrerede ordninger]Nye paragraffer15)Efter § 10 indsættes som nye paragraffer:”§ 01I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, fore-tages følgende ændring:1.I§ 74 j, stk. 4,indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:”Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A ogsupplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofice-ring af depotet, som fremkommer ved at dividere depotværdien med 0,627.”2.I§ 74 j, stk. 5, 2. pkt.,ogstk. 9, 2. pkt.,ændres ”jf. stk. 4, 3. pkt.” til: ”jf. stk. 4, 3. og 4.pkt.”§ 02I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, som senest ændret vedlov nr. 1367 af 28. december 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 18, stk. 2,indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:”Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A ogsupplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofice-ring af depotet, som fremkommer ved at dividere depotværdien med 0,627.”2.I§ 18, stk. 4, 2. pkt.,ogstk. 10, 2. pkt.,ændres ”jf. stk. 2, 3. pkt.” til: ”jf. stk. 2, 3. og 4.pkt.”
Side 5
§ 03I lov om delpension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16. november 2005, som ændret ved§ 8 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, lov nr. 1541 af 20. december 2006, § 7 i lov nr. 429 af 28.april 2010 og lov nr. 1366 af 28. december 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 4 a, stk. 2,indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:”Indberetning af depotet af aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A ogsupplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven, sker efter en bruttofice-ring af depotet, som fremkommer ved at dividere depotværdien med 0,627.”2.I§ 4 a, stk. 4, 2. pkt.,ændres ”jf. stk. 2, 3. pkt.” til: ”jf. stk. 2, 3. og 4. pkt.” ”[Bruttoficering af beskattede pensionsopsparinger]
Til § 1116)Stk. 1affattes således:”Stk.1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.”[Ændring af lovens ikrafttræden]17)Istk. 2ændres ”2-5” til: ”3-5”.[Redaktionel ændring]18)Istk. 10ændres ”stk. 10” til: ”stk. 9”.[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører afskaffelse af fra-dragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension. Det andet forslag (B) vedrører adgang tilfusion mellem pensionskasser m.v. og forsikringsselskaber m.v.Til nr. 2Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestemmelse.Med lovforslagets § 1, nr. 12, indsættes i pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, et nytpunktum efter 3. pkt. Pensionsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1, pkt., indeholder en hen-visning til pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt. Som følge af lovforslagets § 1, nr.Side 6
12, skal henvisningen i pensionsbeskatningslovens § 22 A, stk. 1, 1. pkt., til pensionsbe-skatningslovens § 19, stk. 1, 4. pkt., ændres til § 19, stk. 1, 5. pkt.Til nr. 3Med ændringsforslaget indsættes en henvisningsbestemmelse.Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5, beta-les en afgift på 20 pct. af indbetalte beløb til aldersforsikring, aldersopsparing og supple-rende alderssum, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at give mulighed for, at indbetalte beløb over beløbs-grænsen i stedet kan overføres til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ordningmod betaling af en afgift på 4 pct. af det beløb, der overføres. Det foreslås derfor i pensi-onsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5, om 20 pct.s-afgiften, at indsætte en henvisning til denmodificerende bestemmelse i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, om, at indbetaltebeløb over beløbsgrænsen i stedet kan overføres til en fradragsberettiget eller bortseelsesbe-rettiget ordning mod betaling af en afgift på 4 pct.Til nr. 4Med lovforslagets § 1, nr. 19, skal der efter pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5, i dettilfælde, hvor de samlede præmier og bidrag til en aldersforsikring, aldersopsparing og dendel af et pensionskassemedlems årlige bidrag, der anvendes til finansiering af supplerendeengangssummer, betales en afgift på 20 pct. af det beløb, der er indbetalt for meget, dvs.over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau). Afgiften påhviler pensionsopspareren ogopkræves via årsopgørelsen for det indkomstår, hvor overskridelsen er sket.Formålet med afgiften er at forhindre, at der spekuleres i at indbetale beløb over beløbs-grænsen. Uden bestemmelsen ville der kunne spekuleres i, at afkastet af det for meget ind-betalte beløb alene ville blive beskattet med pensionsafkastskat på 15,3 pct. i stedet for sompositiv kapitalindkomst med op til 42 pct. (2014-niveau). Afgiften er dermed en simpelteknisk løsning på udfordringen med at værne om beløbsgrænsen.I forbindelse med høringen over lovforslaget rejste pensionsbranchen ønske om, at der gi-ves mulighed for, at overskydende beløb enten kan udbetales afgiftsfrit inden for en kortperiode efter årsopgørelsen eller overføres til en fradragsberettiget ordning. Det fremgår afhøringsnotatet om dette ønske, at Skatteministeriet er i dialog med Forsikring & Pensionherom.De drøftelser, som Skatteministeriet herefter har haft med Forsikring & Pension, har resul-teret i en model, hvorefter det overskydende beløb som et alternativ til afgiften på 20 pct.kan overføres til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ordning mod betaling af enafgift på 4 pct. af det beløb, der overføres.
Side 7
Det foreslås at fastsætte regler for adgangen til at overføre for meget indbetalte beløb til enfradrags- eller bortseelsesberettiget ordning i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6.Det foreslås i1. pkt.,at det for meget indbetalte beløb kan overføres til en fradrags- ellerbortseelsesberettiget pensionsordning i løbet af det indkomstår, der følger efter det ind-komstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgrænsen. Det beløb, der skal overføres,opgøres som det beløb, der ligger over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau).Der skal efter2. pkt.betales en afgift på 4 pct. af det overførte beløb. Afgiften har til formålat neutralisere, at afkastet af det for meget indbetalte beløb bliver stående på pensionsord-ningen til PAL-beskatning samtidig med, at det for meget indbetalte overføres til en fra-dragsberettiget ordning.Det står pensionsopspareren frit at beslutte, om der skal ske overførsel af et for meget ind-betalt beløb, og i givet fald hvor meget af det for meget indbetalte beløb, der skal overføres.Det betyder, at pensionsopspareren i stedet for at betale 20 pct.af det for meget indbetaltebeløb, der efter forslaget herefter kan blive stående på ordningen, kan nøjes med kun at be-tale 4 pct. af det beløb, der overføres til en fradragsberettiget eller bortseelsesberettiget ord-ning. Endvidere betales der af forskellen mellem det for meget indbetalte beløb og det over-førte beløb en afgift på 20 pct., jf. § 25 A, stk. 5.EksempelDer er indbetalt 10.000 kr. over beløbsgrænsen på 27.600 kr. (2013-niveau), hvilket udløseren afgift på 20 pct. svarende til 2.000 kr.A. Pensionsopspareren overfører 10.000 kr. til en fradragsberettiget ordning, hvorved afgif-ten reduceres til 400 kr., og der opnås fradrag for 10.000 kr.B. Pensionsopspareren overfører 0 kr., og afgiften reduceres derfor ikke.C. Pensionsopspareren overfører 6.000 kr. til en fradragsberettiget ordning, hvorved afgif-ten reduceres til 1.040 kr. (20 pct. af 4.000 kr. + 4 pct. af 6.000 kr.). Der opnås fradrag for6.000 kr.Afgiften opkræves ligesom 20 pct.s afgiften efter pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 5,via årsopgørelsen, jf. ændringsforslagene til kildeskatteloven i lovforslagets § 3.Det foreslås i3. pkt.,at overførslen har skattemæssig virkning for det indkomstår, hvori derer sket indbetaling over beløbsgrænsen, og ikke det indkomstår, hvori overførslen sker. Detsvarer til den gældende regel i pensionsbeskatningslovens § 21 A, der bl.a. regulerer indbe-talinger til ratepension, der overstiger loftet for ratepensionsindbetalinger.Overføres et for meget indbetalt beløb til en fradragsberettiget m.v. ordning, har det somkonsekvens, at der skal udsendes en årsopgørelse til pensionsopspareren, hvor 20 pct.s af-Side 8
giften reguleres således, at der opkræves en afgift på 4 pct. af det overførte beløb, og 20pct.s afgiften fastholdes for forskellen mellem det for meget indbetalte beløb og det over-førte beløb, jf. pkt. C i eksemplet ovenfor.Det bemærkes i øvrigt, at Skatteministeriet og pensionsbranchen ved førstkommende lej-lighed vil indgå i en dialog om de forskellige regler for indbetalinger over lofterne for rate-pension og aldersforsikring m.v. med henblik på en eventuel revision af disse regler, her-under spørgsmålet om muligheden for at foretage korrigerende overførsler allerede i indbe-talingsåret og ikke først i overførselsåret.Til nr. 5Det er i pensionsbeskatningslovens § 37 fastsat, at når der er indtrådt afgiftspligt af en ord-ning, er ordningen ikke længere omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Det bety-der, at pensionsopspareren ikke har fradragsret for sine indbetalinger til ordningen og erskattepligtig af arbejdsgivers bidrag til ordningen. Hvor afgiftspligten kun omfatter en delaf ordningens værdi, er det dog kun denne del af ordningen, der ikke længere er omfattet afpensionsbeskatningslovens kapitel 1.Pensionsbeskatningslovens § 37 er med lovforslagets § 1, nr. 31 foreslået udvidet, så reglenfinder tilsvarende anvendelse for udbetalinger m.v. fra aldersforsikringer m.v., herunderundtagelsesreglen om, at en deludbetaling ikke medfører, at den resterende del af ordningfalder ud af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.Imidlertid tager lovforslagets § 1, nr. 31, ikke højde for den situation, hvor en kapitalpensi-on konverteres til en aldersforsikring m.v. Som pensionsbeskatningslovens § 37 vil væreformuleret med ændringen i lovforslagets § 1, nr. 31, vil en konvertering umiddelbart bety-de, at aldersforsikringen m.v. ikke vil være omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel1. Det vil bl.a. betyde, at afkastet af aldersforsikringen m.v. ikke beskattes lempeligt med15,3 pct. efter pensionsafkastbeskatningsloven, men som kapitalindkomst med op til 42 pct.(eksl. kirkeskat). Det er ikke hensigten, hvorfor det foreslås at justere lovforslagets § 1, nr.31, således, at en konvertering ikke medfører, at aldersforsikringen m.v. falder ud af pensi-onsbeskatningslovens kapitel 1.Til nr. 6I det fremsatte lovforslag foreslås det, at det er arbejdsgiveren, der afregner A-skat og ar-bejdsmarkedsbidrag af aldersforsikring m.v.Forsikring & Pension anførte i sit høringssvar, at dette principielt set også klart er at fore-trække for pensionsselskaberne, men anførte også, at det er forventningen, at ganske mangearbejdsgivere vil få endog meget vanskeligt ved at administrere dette.Det er ved udarbejdelsen af det fremsatte lovforslag anset for administrativt mest praktiskfor arbejdsgiveren, at indbetalingen til aldersopsparing, aldersforsikring og supplerende en-Side 9
gangssum i relation til arbejdsgiverens indeholdelse fuldt ud behandles på samme mådesom almindelig løn, der udbetales til den ansatte. Reglerne for arbejdsgiverens m.v. inde-holdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er fastsat ud fra hensynet til arbejdsgiverensadministration.Det har imidlertid vist sig, at mange arbejdsgivere vil få meget vanskeligt ved at admini-strere denne fremgangsmåde. Det er tilfældet, når arbejdsgiverens samlede betaling afpræmier og bidrag til pensionsinstituttet omfatter såvel indbetalinger, som den ansatte harbortseelsesret for, som indbetalinger, som den ansatte ikke har bortseelsesret for, og hvorarbejdsgiveren ikke har kendskab til, hvordan de samlede præmier og bidrag fordeler sig påherpå. Det er således kun pensionsinstituttet, der kender fordelingen, idet pensionsinstituttetfordeler den samlede indbetaling på de enkelte pensionsordninger.Arbejdsgiveren vil således have meget vanskeligt ved hver måned at sikre, at det rette beløbindbetales til pensionsselskabet uden bortseelsesret. Forslaget giver dermed arbejdsgivereen masse administration og usikkerhed.Forsikring & Pension foreslog derfor en alternativ model, som Skatteministeriet efter for-slagets fremsættelse har drøftet med Forsikring & Pension. Det foreslås nu at indføje dennemodel i lovforslaget.Efter den foreslåede model er indbetalingen til aldersforsikring og aldersopsparing i vissenærmere angivne tilfælde B-skattepligtig – og ikke A-skattepligtig som i lovforslaget. Detsvarer til retsstillingen for ikke fradragsberettigede integrerede gruppelivsforsikringer, jf.pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 5, der foreslås udvidet til også at gælde aldersforsik-ringer og aldersopsparinger, der er integreret i en bortseelsesberettiget pensionsordning.Har en arbejdsgiver og en arbejdstager således aftalt, at en aldersforsikring eller en alders-opsparing skal indgå som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet af bort-seelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19, skal pensionsinstituttet indberette pensi-onsbidraget og afregne arbejdsmarkedsbidrag af aldersforsikringen eller aldersopsparingen.Skatten af indbetalingen til aldersforsikringen m.v. afregnes via årsopgørelsen. Det svarertil gældende ret for gruppelivsforsikringer i tilfælde hvor en arbejdsgiver og en arbejdstagerhar aftalt, at en gruppelivsforsikring skal indgå som en ikke adskilt del af en pensionsord-ning, der er omfattet af bortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19.Af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3, følger, at har en pensionskasse med Forsikrings-rådets – det nuværende Det Finansielle Virksomhedsråd – godkendelse tegnet gruppelivs-forsikringer for medlemmerne, er præmiebetalingerne hertil B-skattepligtige, og pensions-kassen afregner arbejdsmarkedsbidrag, svarende til gældende ret for integrerede gruppe-livsforsikringer i livforsikringsselskaber, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 5.
Side 10
På samme måde som udvidelsen af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 5, foreslås den til-svarende regel for pensionskasser i § 56, stk. 3, derfor udvidet, så den også kommer til atomfatte supplerende engangssummer. Henvisningen til Forsikringsrådet ændres i øvrigt tilDet Finansielle Virksomhedsråd.Det bemærkes, at modellen alene vil gælde sådanne integrerede aftaler, og altså ikke ar-bejdsgiverens indbetalinger til aldersforsikringer m.v., der er adskilt fra indbetalinger tilpensionsordninger, hvor den ansatte har bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetaling. Hervil det være lovforslagets A-skattemodel, der vil gælde, sådan at arbejdsgiveren har pligt tilat indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalingen. Pensionsindbeta-lingen behandles altså fuldt ud på samme måde som almindelig løn, der udbetales til denansatte.Det bemærkes, at såfremt modellen måtte give anledning til uhensigtsmæssigheder, herun-der i relation til den daglige administration og skattebetalingen, vil modellen blive taget optil revision i samarbejde med pensionsbranchen.Til nr. 7Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 6.Kildeskattelovens § 43 definerer hvilke indkomster, der henregnes til A-indkomst. Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet frikost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar,tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser.Det foreslås at ændre kildeskattelovens § 43, stk. 1, således at i det tilfælde, hvor arbejdsgi-veren m.v. indbetaler et samlet beløb til pensionsinstituttet, hvoraf en del ikke er bortseel-sesberettiget for den ansatte, skal arbejdsgiveren undlade at indeholde A-skat af den samle-de indbetaling, jf. ændringsforslag nr. 6, hvortil der henvises.Pensionsinstituttet skal indberette den del af indbetalingen, der ikke er bortseelsesberettigetfor den ansatte, til SKAT. Den pågældende indkomst behandles skattemæssigt som B-indkomst. Pensionsinstituttet indeholder og afregner arbejdsmarkedsbidraget af B-indkomsten. Skatten af denne opkræves ved, at B-indkomsten indgår i den ansattes for-skudsopgørelse som bidragsfri B-indkomst. Derved indgår indkomsten i beregningen af denansattes skattekortfradrag og trækprocent med den virkning, at den A-skat, som den skatte-pligtiges arbejdsgiver indeholder af den øvrige indkomst for den ansatte, får en størrelse,der i videst muligt omfang også dækker skatten af B-indkomsten.Til nr. 8Det er i kildeskattelovens § 49 D, stk. 5, jf. lovforslagets § 3, nr. 1, foreslået, at for indbeta-linger til aldersopsparing, aldersforsikring og supplerende engangssummer som nævnt ipensionsbeskatningslovens § 16, stk. 1, 1. pkt., opgør arbejdsgiveren, den tidligere arbejds-Side 11
giver eller den relevante offentlige myndighed grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget ogberegner arbejdsmarkedsbidragets størrelse.Som følge af ændringsforslag nr. 6, hvorved der indføres en model for den særlige situati-on, hvor en arbejdsgiver og en arbejdstager har aftalt, at en aldersforsikring eller en alders-opsparing skal indgå som en ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet af bort-seelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19, med den konsekvens, at det er pensionsin-stituttet, der skal opgøre arbejdsmarkedsbidraget, foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 3,nr. 1.Det foreslås således for det første at præcisere, at for arbejdsgiverindbetalinger, der udeluk-kende sker til aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, opgør ar-bejdsgiveren, den tidligere arbejdsgiver eller den relevante offentlige myndighed bidrags-grundlaget og beregner bidragets størrelse, jf. også kildeskattelovens § 46 og arbejdsmar-kedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.Det foreslås for det andet at præcisere, at er der til gengæld tale om, at arbejdsgiverindbeta-linger til aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum, der indgår somen ikke adskilt del af en pensionsordning, der er omfattet af § 19, jf. pensionsbeskatnings-lovens § 56, stk. 3 eller 5, opgør pensionsinstituttet bidragsgrundlaget og beregner bidragetsstørrelse, jf. også kildeskattelovens § 49 D, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk.1, nr. 4.Endvidere foreslås en redaktionel ændring.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6.Til nr. 9-12Det fremgår af kildeskattelovens §§ 55, 60, 61 og 62, jf. lovforslagets § 3, nr. 2-5, at afgif-ten på 20 pct. af indbetalinger på aldersopsparing, aldersforsikring og supplerende engangs-summer, der overstiger beløbsgrænsen på 27.600 kr. (i 2013-niveau), af administrativegrunde opkræves via den skattepligtiges årsopgørelse.Det foreslås, at den foreslåede afgift på 4 pct. af overskydende beløb, der overføres til enfradragsberettiget eller bortseelsesberettiget pensionsordning efter pensionsbeskatningslo-vens § 25 A, stk. 6, jf. ændringsforslag nr. 4, af administrative grunde ligeledes opkrævesvia den skattepligtiges årsopgørelse.Til nr. 13Ændringen i nr. 12 er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6 om en nyaffattelse af § 56, stk. 3 og 5.Til nr. 14Side 12
Forfaldne præmier og indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing, supplerende en-gangssum og gruppelivsforsikringer, der indgår som en ikke adskilt del af en aftalt pensi-onsordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, er ikke omfattet af bortseelsesretteni pensionsbeskatningslovens § 19. Da det alene er pensionsinstituttet, der kan opgøre, hvorstor en del af den samlede indbetaling fra arbejdsgiveren, der anvendes til disse ikke fra-dragsberettigede ordninger, skal arbejdsgiveren heller ikke foretage indeholdelse af ar-bejdsmarkedsbidrag og A-skat af denne del af den samlede præmie. Pensionsinstitutternepålægges i stedet ved de foreslåede ændringer i skattekontrollovens § 8 B og § 8 F en pligttil at oplyse SKAT om størrelsen af den del af de i alt modtagne præmier og indbetalinger,der anvendes til de nævnte ordninger uden bortseelsesret. Disse beløb kan herved medtagesved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når årsopgørelsen for ejeren bliver dannet.Til nr. 15Til § 01, nr. 1Efter den gældende § 74 j, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. medfører pensi-onsordninger, der er omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af efter-lønnen. Efterlønnen nedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspensionsamt pensionsordninger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f,(invalidepension, ægtefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 74 j, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. skal pengeinstitut-ter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattedepensionsrettigheder kort før medlemmet når efterlønsalderen. For pensionsordninger medløbende livsvarige udbetalinger indberettes et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andrepensionsordninger indberettes depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner ville umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i efterlønnen for pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af udgiften tilefterløn. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vil blivemindre, fordi nye og konverterede kapitalpensioner vil indgå i beregningsgrundlaget med etbeskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i efterløn.
Side 13
Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved at divideredepotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at efterlønsmodtagerne i udgangspunktet ikke skal stillesanderledes end efter gældende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor der divideres med 0,627pct., betyder, at uanset om beskatningen af pensionen er sket med 37,3 pct. eller med 40pct., vil beregningsgrundlaget for modregning i efterløn ikke blive højere end den værdi,pensionen ville have haft, hvis den ikke havde været beskattet.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at ved uændrede regler ville den årlige merudgift tilefterløn, fleksydelse og delpension være på 60 mio. kr. før skat. Det skønnes endvidere, atmed forslaget vil merudgiften til efterløn, fleksydelse og delpension falde til ca. 0,1 mio. kr.i 2013 og 0,2 mio. kr. i 2014 samt på længere sigt 6,5 mio. kr. før skat.Til § 01, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med forslagets § 01, nr. 1,om bruttoficering ved pengeinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af beskatte-de pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og sup-plerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 02, nr. 1Efter den gældende § 18, stk. 1, i lov om fleksydelse medfører pensionsordninger, der eromfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af fleksydelsen. Fleksydelsennedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspension samt pensionsordnin-ger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepension, æg-tefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 17, stk. 2, i lov om fleksydelse skal pengeinstitutter, livsforsikrings-selskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når fleksydelsesalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger oplyses et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsordninger op-lyses depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner ville umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i fleksydelsen for pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af udgiften tilfleksydelse. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vilblive mindre, fordi nye og konverterede kapitalpensioner vil indgå i beregningsgrundlagetmed et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.
Side 14
Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i fleksydelse.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved at divideredepotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at personer, der modtager fleksydelse, i udgangspunktetikke skal stilles anderledes end efter gældende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor der divi-deres med 0,627 pct., betyder, at uanset om beskatningen af pensionen er sket med 37,3 pct.eller med 40 pct., vil beregningsgrundlaget for modregning i fleksydelse ikke blive højereend den værdi, pensionen ville have haft, hvis den ikke havde været beskattet.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslaget henvises til bemærkningerne tilforslagets § 01, nr. 1.Til § 02, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med forslagets § 02, nr. 1,om bruttoficering ved pengeinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af beskatte-de pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og sup-plerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til § 03, nr. 1Efter den gældende § 4 a, stk. 1, i lov om delpension medfører pensionsordninger, der eromfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, nedsættelse af delpensionen. Delpensionennedsættes dog ikke af opsparing i Arbejdsmarkedets Tillægspension samt pensionsordnin-ger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, litra c-f, (invalidepension, æg-tefælle- eller samleverpension og børnepension).Efter den gældende § 4 a, stk. 2, i lov om delpension skal pengeinstitutter, livsforsikrings-selskaber og pensionskasser m.v. indberette værdien af de omfattede pensionsrettighederkort før medlemmet når delpensionsalderen. For pensionsordninger med løbende livsvarigeudbetalinger oplyses et beregnet årligt livsvarigt beløb, og for andre pensionsordninger op-lyses depotværdien. De indberettede beløb er før skat.Fremrykning af beskatningen af kapitalpensioner ville umiddelbart betyde en lempeligeremodregning i delpensionen for pensionsopsparinger og dermed en forøgelse af udgiften tildelpension. Det skyldes, at beregningsgrundlaget for modregning af kapitalpensioner vilblive mindre fordi nye og konverterede kapitalpensioner vil indgå i beregningsgrundlagetmed et beskattet beløb i stedet for med et ubeskattet beløb.
Side 15
Det er ikke hensigten med skattereformen, at fremrykningen af beskatningen af kapitalpen-sioner skal ændre på beregningsgrundlaget for modregning af pensioner i delpension.Det foreslås derfor, at pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. skalindberette værdien af depotet af de beskattede pensionsordninger (aldersforsikring efter §10 A, aldersopsparing efter § 12 A og supplerende engangssum efter § 29 A i pensionsbe-skatningsloven) med en bruttoværdi. Det foreslås, at bruttoværdien findes ved at divideredepotet af den beskattede pension med 0,627.Formålet med bruttoficeringen er, at personer, der modtager delpension, i udgangspunktetikke skal stilles anderledes end efter gældende regler. Bruttoficeringssatsen, hvor der divi-deres med 0,627 pct., betyder, at uanset om beskatningen af pensionen er sket med 37,3 pct.eller med 40 pct., vil beregningsgrundlaget for modregning i delpension ikke blive højereend den værdi, pensionen ville have haft, hvis den ikke havde været beskattet.Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af forslaget henvises til bemærkningerne tilforslagets § 01, nr. 1.Til § 03, nr. 2Forslaget er en nødvendig følge af og skal ses i sammenhæng med forslagets § 03, nr. 1,om bruttoficering ved pengeinstitutters m.v. indberetning af værdien af depotet af beskatte-de pensionsordninger (aldersforsikring efter § 10 A, aldersopsparing efter § 12 A og sup-plerende engangssum efter § 29 A i pensionsbeskatningsloven).Til nr. 16Det foreslås at ensrette tidspunktet for ikrafttræden for lovforslaget til det tidspunkt forikrafttræden, der anvendes i de samtidigt hermed fremsatte lovforslag nr. L 194 om æn-dring af ligningsloven, lov om en børne- og ungeydelse, personskatteloven m.v. (Skattere-formen - forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og topskattegrænsen, ekstra beskæftigelses-fradrag for enlige forsørgere, aftrapning af børne- og ungeydelsen for familier med højeindkomster m.v.) og lovforslag nr. L 195 om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven ogpersonskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget beskatning af fri bil, beskat-ning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst, beskatning ved arbejdsudleje og ud-videt beskatning af lønarbejde i Danmark).I begge de nævnte lovforslag er det foreslået, at lovforslaget træder i kraft dagen efter be-kendtgørelsen i Lovtidende. Der foreslås derfor i lovforslagets § 11, stk. 1, at nærværendelovforslag træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til nr. 17Ændringen er redaktionel.
Side 16
Det fremgår af lovforslagets § 11, stk. 2, at loven har virkning fra og med indkomståret2013, jf. dog stk. 2-5. Henvisningen skal være til ”stk. 3-5”, hvilket rettes med ændrings-forslaget.Til nr. 18Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestemmelse.Efter lovforslagets § 11, stk. 10, fastsættes den beregnede korrektion af kommunens og fol-kekirkens slutskat som følge af lovforslaget af økonomi- og indenrigsministeren på grund-lag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2015. Det fremgår af bestemmelsen, at kor-rektionen sker efter stk. 10. Korrektionen sker imidlertid efter stk. 9, hvilket rettes med æn-dringsforslaget.
Side 17