Skatteudvalget 2011-12
L 195
Offentligt
1151441_0001.png
1151441_0002.png
J.nr. 12-0173805Dato:29. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 – Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark)

.

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 23. august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 22:

Ministeren anmodes om at beskrive, hvilke lande, der har sociale bidrag, som der ikke kangives creditlempelse for i den danske skat, og som derfor vil være lande, hvor udsendtedanskere fremover vil betale en højere skat end danskere, der arbejder i Danmark.

Svar:

Jeg er ikke enig i det synspunkt, at nogen kommer til at betale en højere skat ved at arbejdei udlandet end ved at arbejde i Danmark. Skatten i Danmark er den samme uanset socialesikringsforhold, og har man fradrag for udenlandske obligatoriske sociale bidrag, jf. svar påspørgsmål 21, bliver den danske skat lavere end for personer, der er socialt sikret i Dan-mark.Mange lande har – i modsætning til Danmark – valgt helt eller delvis at finansiere deres so-ciale sikringssystem via sociale bidrag. Sociale bidrag adskiller sig fra skatter på den måde,at der ved sociale bidrag sædvanligvis forstås bidrag, der er øremærket til finansiering afnærmere angivne sociale formål. Skatter indgår derimod på de generelle offentlige budget-ter og kan anvendes til finansiering af en hvilken som helst offentlig udgift.Sociale bidrag kan opkræves enten hos arbejdsgiveren eller hos arbejdstageren eller i enkombination. Sociale bidrag kan dække et større eller mindre antal offentlige ydelser, her-under offentlige pensionsordninger. Bidragssatserne er meget forskellige, og der kan væretale om, at bidragene opkræves inden for bestemte beløbsmæssige rammer. I nogle tilfældeer bidragene fradragsberettigede ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for den på-gældende.Reglerne varierer i det hele taget stærkt fra land til land. Skatteministeriet er ikke i besid-delse af oplysninger, der gør det muligt i detaljer at redegøre for reglerne i de lande, deropkræver sociale bidrag.Som arbejdstager er man – i hvert fald inden for EU/EØS + Schweiz – kun pligtig til at be-tale sociale bidrag til et land i det omfang, at man er omfattet af det pågældende lands soci-ale sikringslovgivning.Det samme gælder i de lande, som Danmark har indgået en bilateral social overenskomstmed. Uden for EU/EØS drejer dette sig om følgende lande: Australien, Canada, Chile, In-dien, Israel, (ex)Jugoslavien, Korea, Kroatien, Marokko, New Zealand, Pakistan, Quebec,Tyrkiet og USA.En person, som af en dansk arbejdsgiver udsendes til arbejde inden for det område, hvorEU’s socialforordning gælder (dvs. EU/EØS-landene + Schweiz), kan altid forblive underdansk social sikring i indtil to år. Denne periode kan i visse tilfælde forlænges til tre år ellermere. I et sådant tilfælde skal der ikke betales sociale bidrag i arbejdslandet.Indretter den pågældende sig sådan, at ligningslovens § 33 A vil kunne anvendes, vil resul-tatet hermed være, at der hverken betales sociale bidrag eller dansk skat.
Side 2