Skatteudvalget 2011-12
L 192 Bilag 2
Offentligt
1132030_0001.png
1132030_0002.png
1132030_0003.png
1132030_0004.png
1132030_0005.png
1132030_0006.png
1132030_0007.png
1132030_0008.png
1132030_0009.png
J.nr. 2012-311-0083Dato: 6. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende L 192 – Forslag til lovom ændring af afskrivningsloven (Forhøjelse af afskriv-ningsgrundlaget for investeringer i nye driftsmidler).
Thor Möger Pedersen/Marianne Sigetty
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende L 192 – Forslag til lovom ændring af afskrivningsloven (Forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for investeringer i nyedriftsmidler).

Organisation

Advokatrådet

Bemærkninger

Til høringsfristen på 6 dage bemær-ker Advokatrådet, at en sådan frist irealiteten udelukker en nærmere stil-lingtagen til de forslag, der er inde-holdt i høringsmaterialet. Det må påden baggrund påregnes, at en rækkemyndigheder og organisationer reeltikke har mulighed for at udfylde denfunktion som høringspart, som detlovforberedende arbejde normalttrækker på som led i kvalitetssikrin-gen af ny regulering og som led i enalmindelig, demokratisk proces.Advokatrådet skal desuden henvisetil, at regeringen i sit regerings-grundlag under overskriften ”god re-geringsførelse” blandt andet har an-ført, at ” Regeringen vil i tæt samar-bejde med Folketinget sikre højlovkvalitet gennem rimelige hørings-frister, der sikrer, at organisationerog andre høringsparter har ordentligtid til at gennemgå lovforslag og ud-arbejde kommentarer. Samt at hø-ringssvar og et høringsnotat med mi-nisteriets bemærkninger foreligger igod tid forud for førstebehandlin-gen”.Advokatrådet finder det på den an-førte baggrund særdeles beklageligt,at man i denne sag har udsendt hø-ringsmaterialet med en så kort frist.Advokatrådet har foretaget en sum-marisk gennemgang af det fremsend-te og har ikke umiddelbart ind-holdsmæssige bemærkninger til hø-ringssagen.agroSkatPeger på behovet for at tilpasse for-slaget til afskrivningslovens § 8 omnegativ saldo og § 9 om opgørelse affortjeneste/tab ved salg af virksom-heden. Finder, at saldoen efter denforeslåede § 5 D vedr. fabriksnyemaskiner og saldoen efter den al-mindelige driftsmiddelsaldo efter af-Problemstillingen vil blive overvejet.Det er i øvrigt korrekt, at der efter L192 som fremsat kan anvendes for-skellig afskrivningsprocent for de tosaldi i hhv. § 5 D og § 5, men denårlige afskrivningsprocent kan foringen af de to saldi overstige 25 pct.Side 2

Kommentar

Lovforslaget blev sendt i høringsamtidig med fremsættelsen. Det haraf tidsmæssige årsager grundet for-slagets tilknytning til regeringensfremlæggelse af sin skattereform ik-ke været muligt at sende forslaget ihøring forud for fremsættelsen.Høringsfristen er fastsat på baggrundaf en tidspresset proces, hvor detskal sikres, at Folketinget vedtagerlovforslaget hurtigst muligt, da usik-kerhed om en eventuel vedtagelse vilindebære, at virksomhederne tilba-geholder eventuelle planlagte inve-steringer.Ved fastsættelsen af høringsfristen erder således sket en afvejning af enrække modsatrettede hensyn, herun-der hensynet til høringsparterne,hensynet til at undergive høringssva-rene en seriøs overvejelse og kom-mentering i Skatteministeriet oghensynet til en ordentlig lovproces iFolketinget.Det er derfor med stor tilfredshed oganerkendelse, at Skatteministeriet –selv under disse krævende vilkår – ihøringsprocessen har modtaget højtkvalificerede input fra interesseor-ganisationer, faglige sammenslut-ninger og andre.

Organisation

Bemærkninger

skrivningslovens § 5 bør behandlesunder et i forhold til §§ 8 og 9. For-målet hermed er at sikre, at f.eks. enevt. positiv saldo efter § 5 D kanbruges til at udligne en evt. negativsaldo efter § 5. Finder i øvrigt, atopdelingen i to saldi må indebære, atder kan vælges forskellig afskriv-ningsprocent for de to saldo.

Kommentar

ATPDanmarks Rederi-foreningDansk Byggeri
Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Dansk Byggeri ser positivt på, at dergives et investeringsvindue, såledesat investeringer rykkes frem. Finderdog, at forslaget har en række uhen-sigtsmæssigheder i forhold til 1) ny-startede virksomheder, der kørermed underskud, 2) øvrige virksom-heder med lav indtjening, der harsvært ved at drage nytte af et øgetafskrivningsgrundlag og 3) især småog mellemstore virksomheder, somvil have meget begrænset glæde afforslaget. Dansk Byggeri foreslår istedet en ordning, hvor regeringensforslag kun skal gælde for investe-ringer over 10 mio. kr., og hvor in-vesteringer på 10 mio. kr. eller der-under præmieres i form af forskelli-ge kombinationer af 115 pct. af an-skaffelsessummen som hhv. straks-afskrivning og/eller skattekredit,yderligere gradueret efter investerin-gens karakter af produktionsudstyrhhv. innovation.Støtter initiativet omkring forhøjelseaf afskrivningsgrundlaget for inve-steringer i driftsmidler, men finder,at der er behov for at udnytte de di-gitale ressourcer bedre. På den bag-grund foreslås en løsning, der rum-mer indkøb af it-hardware, it-rådgivning og it-uddannelse.Som en del af finanslovsaftalen for2013 fik regeringen gennemført lovnr. 1379 af 28. december 2011 omskattekreditter, dvs. udbetaling afskatteværdien af en virksomheds un-derskud som følge af forsknings- ogudviklingsaktiviteter. Denne ordninger til gavn for virksomheder medunderskud. L 192 har til formål atåbne et investeringsvindue for her ognu at fremme private investeringerog sætte skub i økonomien, så derskabes nye arbejdspladser og jobs iDanmark. Regeringen finder, at dettemest målrettet gøres ved at forbedreafskrivningsmulighederne midlerti-digt som foreslået i L 192. Dette vilhave størst effekt i forhold til virk-somheder, som p.t. har skattemæs-sigt overskud, og dette kan være småog mellemstore virksomheder såvelsom store virksomheder.
Dansk Erhverv
It-hardware er allerede omfattet af L192, idet 115 pct.s muligheden ogsåkan vælges for investeringer i it-hardware, men almindelige drifts-omkostninger er ikke omfattet af 115pct.s muligheden.
Vil gerne have bekræftet, at virk-somhederne ifølge lovteksten og lov-forslagets specielle bemærkningerkan vælge mellem 115 pct.sreglen
Det kan bekræftes, at virksomheder-ne ved anskaffelse af software kanvælge mellem afskrivning efter denalmindelige afskrivningsmetode forSide 3

Organisation

Bemærkninger

og de almindelige afskrivningsreg-ler, og at 115 pct.s muligheden såle-des også gives for investeringer i ek-sempelvis software.

Kommentar

driftsmidler efter afskrivningslovens§ 5 og 115 pct.s muligheden efterden foreslåede § 5 D. Software kanimidlertid også vælges straksafskre-vet efter afskrivningslovens § 6.Virksomhederne kan dog ikke bådevælge afskrivning på et 115pct.sgrundlag efter § 5 D og strak-safskrivning efter § 6. Det sammegør sig gældende for andre drifts-midler, som i dag kan vælges strak-safskrevet efter § 6.Der henvises til kommentaren til hø-ringssvaret fra Finans og Leasing.
DIFinans og Leasing
Anbefaler, at leasing af driftsaktivergives samme gunstige skattemæssigestilling som køb af driftsmidler.Ingen tekniske bemærkninger.Finder det vigtigt, at det set fra virk-somhedens side ikke er afgørende,om et driftsaktiv anskaffes via en fi-nansieringsløsning (lån, kassekreditmv.), hvor virksomheden formelt setbliver ejer af aktivet, frem for vialeasing.
Efter L 192 kan der ikke opnås 115pct.s fradrag for almindelige drifts-udgifter til f.eks. leasing af driftsak-tiver, men leasingselskaber vil fåmulighed for at vælge et 115 pct.safskrivningsgrundlag for deres ud-gifter til køb af driftsmidler på sam-me vilkår, som gælder i dag for atopnå 100 pct.s afskrivningsgrundla-get, se nedenfor. Men en virksom-hed, som leaser et driftsmiddel, kansom nævnt ikke få 115 pct.s fradragfor udgiften hertil. Hvis dette var til-fældet, ville leasingtager og leasing-giver samlet set blive favoriseret iforhold til situationerne ved køb afdriftsmidler, hvor det kun er købe-ren, der får det forhøjede afskriv-ningsgrundlag.Finans og Leasing har ret i, at derkræves en ændring af lovteksten forat opnå det resultat, som Finans ogLeasing beskriver. Der vil blive stil-let ændringsforslag herom til L 192som fremsat. Formålet hermed er, atleasingselskaber skal have adgang til115 pct.s afskrivningsgrundlaget påsamme vilkår, som gælder for disseselskaber i dag for at opnå 100 pct.safskrivningsgrundlaget.
Finder, at leasingselskaber, der i dager omfattet af afskrivningslovens §5, stk. 4, også bør kunne opnå denøgede afskrivningsret. For at opnådette kræves der en ændring af for-muleringen af § 5 D, stk. 6. I modsatfald vil leasingselskaber, der i dagopererer under § 5, stk. 4, reelt væretvunget til at søge om tilladelse efter§ 5, stk. 6, hvilket vil påføre SKATarbejde og leasingselskaberne admi-nistrative omkostninger.Har forstået lovforslaget således, atvirksomheden kan vælge ikke at
Finans og Leasings forståelse af lov-forslaget er korrekt. Der henvises tilSide 4

Organisation

Bemærkninger

straksafskrive på f.eks. it-softwareog dermed opnå det forøgede af-skrivningsgrundlag efter lovforsla-get.Er uforstående over for, hvorfor per-sonbiler undtages fra lovforslaget.

Kommentar

kommentarerne til høringssvarenefra hhv. IT-Branchen og Dansk Er-hverv.
FSR – Danske Revi-sorer
Stiller sig positiv til lovforslaget.Finder dog, at der vil opnås en størreeffekt, hvis der i stedet for at øge af-skrivningsgrundlaget blev givet mu-lighed for at fratrække de ekstra 15pct. som straksafskrivning.Ad § 5 D, stk. 1: Det forekommerikke klart, hvad der forstås ved fa-briksnye driftsmidler, ligesom det ide fleste situationer vil være lige sårelevant at give det ekstra fradrag tilanskaffelse af brugte driftsmidler.
Det er mest hensigtsmæssigt, at in-vesteringsvinduet anvendes til at in-vestere i driftsmidler, som bruges di-rekte i produktionen. Derfor er per-sonbiler ikke omfattet, mens f.eks.varebiler, lastbiler og traktorer eromfattet af ordningen.Der henvises til kommentaren til hø-ringssvaret fra Dansk Byggeri medhensyn til baggrunden for valget afafskrivningsmodellen i L 192.
Brugte driftsmidler er holdt uden forordningen som et værn mod misbrugaf det forhøjede afskrivningsgrund-lag ved videresalg. Til illustrationaf, hvad der forstås ved fabriksnyedriftsmidler kan nævnes et grænsetil-fælde, hvor en virksomhed selv harproduceret driftsmidlet og derpå an-vender det i egen produktion. Et så-dant driftsmiddel vil være omfattetaf 115 pct.s muligheden, men eneventuel senere køber af driftsmidletvil ikke kunne opnå et 115 pct. af-skrivningsgrundlag på grundlag afdette driftsmiddel.Det kan bekræftes, at lovforslagetsordlyd er afgørende. Der henvises tilkommentarerne til høringssvarenefra hhv. IT-Branchen og Dansk Er-hverv.
Ad § 5 D, stk. 2: Som den foreslåedebestemmelse er formuleret, kander afskrives efter § 5 D, hvis nyedriftsmidler ikke vælges straks-afskrevet, men ifølge de generellebemærkninger omfattes driftsmidler,der

kan

straksafskrives, ikke af for-slaget. Mnisteriet anmodes om atbekræfte, at lovforslagets ordlyd erafgørende, og at der således kanekstraafskrives, hvis der ikke vælgesstraksafskrivning.Ad § 5 D, stk. 3: Efter den foreslåe-de stk. 3 finder den udvidede af-skrivningsret ikke anvendelse forudgifter til anskaffelse af personbiler
Definitionen af personbiler er ud-formet under inspiration af § 2, nr. 1,i lov nr. 372 af 2. juni 1999 om mil-jøbidrag og godtgørelse i forbindelseSide 5

Organisation

Bemærkninger

Kommentar

med ophugning og skrotning af biler.I denne lovs § 2, nr. 2, defineres va-rebiler som biler, der er indrettet tilat benyttes til godsbefordring, ogsom har en tilladt totalvægt på ikkeover 3500 kg. Nævnte lovs definiti-oner af hhv. personbiler og varebilervil være retningsgivende for af-grænsningen mellem personbiler ogvarebiler i relation til § 5 D.
og skibe. Ifølge de specielle be-mærkninger defineres en personbilsom en bil, der er indrettet til befor-dring af højest 9 personer inklusiveføreren. En varebil er derfor omfattetaf reglerne. FSR antager, at forskel-len mellem en varebil, der jo ogsåkan befordre under 9 personer, og enpersonbil, er, at varebilen er udstyretmed gule plader eller papegøjepla-der, samt at varebilen har en total-vægt under 4 tons? Ministeriet bedesuddybe afgrænsningen nærmere.Forsikring & Pensi- Ingen bemærkninger.onHK HandelHK/Privat og HK Handel bakker opom regeringens intention om at sættegang i væksten i den private sektorog derigennem skabe flere jobs tilgavn for de ledige og for hele sam-fundet. Der er dog grund til at væreopmærksom på, at 2 ud af 3 privat-ansatte rent faktisk arbejder i ser-viceerhvervene. Det betyder, at rege-ringens forslag alt andet lige kunkommer ca. 1/3 af det private ar-bejdsmarked til gode. Regeringenopfordres til at have en ambition omat skabe vækst i hele den private sek-tor og ikke mindst i de store service-erhverv. Derfor foreslås, at forhøjel-sen af afskrivningsgrundlaget udvi-des til at omfatte it-investeringer isoftware og ikke mindst i den even-tuelt relevante opkvalificering af depågældende medarbejdere.
L 192 giver også adgang til forhøjel-se af afskrivningsgrundlaget fordriftsaktiver og inventar i servicefa-gene. F.eks. er it-hardware og it-software omfattet af forslaget, mender kan ikke opnås forhøjet fra-dragsgrundlagforalmindeligedriftsudgifter. Der henvises til kom-mentarerne til høringssvarene fraDansk Erhverv.
Håndværksrådet
Bakker op om grundtanken i forsla-get.Ad § 1: Håndværksrådet noterer sig,at lovforslaget lægger op til et tids-begrænset investeringsvindue.Håndværksrådet finder, at de forbed-rede muligheder for afskrivning børgøres permanente.De forbedrede afskrivningsvilkår eralene forbeholdt køb af fabriksnyedriftsmidler. Baggrunden for detteer, at man ønsker at undgå misbrugDet primære formål med forslaget erher og nu at forbedre virksomheder-nes afskrivningsgrundlag for inve-steringer i driftsmidler for at øge be-skæftigelsen på kort sigt.
En ordning med forhøjet afskriv-ningsgrundlag ved overdragelse afbrugte driftsmidler ville ikke alenekunne misbruges ved koncerninterneSide 6

Organisation

Bemærkninger

ved koncerninterne overdragelser el-ler bytte. Da køb af brugte driftsmid-ler kan være en rigtig god investe-ring i forbedret produktivitet for enrække virksomheder, foreslås det, atvirksomheder, der ikke er koncern-forbundne, skal have mulighed for atanvende muligheden for at forhøjeafskrivningsgrundlaget ved køb afbrugte driftsmidler.Ad § 2: Håndværksrådet konstaterermed stor tilfredshed, at loven fårvirkning fra og med 30. maj 2012.Det er vigtigt, at lovforslaget fårvirkning fra fremsættelsestidspunk-tet, da usikkerhed om en eventuelvedtagelse ellers vil indebære, atvirksomhederne tilbageholder even-tuelle planlagte investeringer.

Kommentar

overdragelser, men også ved over-dragelser mellem parter i alminde-lighed.
Regeringen er enig heri.
IT-Branchen
Generelt ser IT-Branchen positivt påde nye afskrivningsmuligheder, dergerne skulle styrke investeringsly-sten i erhvervslivet – ikke mindst nårdet gælder investeringer i it-driftsmidler. It kan øge produktivite-ten i erhvervslivet, og her er forbed-rede afskrivningsmuligheder for bå-de hardware og software et centraltog væsentligt element.Konkret i forhold til lovforslaget erde forbedrede afskrivningsmulighe-der for hardware dækket af forsla-gets § 5 D. I forhold til software vilIT-Branchen dog gerne henlede op-mærksomheden på en uklarhed mel-lem lovforslagets lovtekst og de al-mindelige bemærkninger. Ifølgegældende ret kan virksomheder væl-ge at straksafskrive f.eks. EDB-software, jf. afskrivningslovens § 6.Da dette i dag er en valgmulighed iforhold til afskrivningslovens § 5,bør man med samme konsekvenskunne vælge at følge bestemmelser-ne i § 5 D og dermed opnå det ekstraafskrivningsgrundlag på 15 pct. forinvesteringer i software. Lovforsla-gets almindelige bemærkningernævner imidlertid: ’Investeringer,der kan straksafskrives efter gælden-Det er lovteksten, der vil blive lagttil grund med hensyn til software ogandre driftsmidler, der i dag kanvælges straksafskrevet i stedet forsaldoafskrevet efter den almindeligesaldoafskrivningsmetode for drifts-midler. Dermed kan det forhøjedeafskrivningsgrundlag også vælgesfor f.eks. software, men kun hvis derikke straksafskrives. Der kan efter L192 også vælges forhøjet afskriv-ningsgrundlag for hardware, der idag behandles efter den almindeligesaldoafskrivningsmetode for drifts-midler.
Side 7

Organisation

Bemærkninger

de regler, f.eks. software, omfattesikke af forslaget’. IT-Branchen me-ner, at lovteksten og de særlige be-mærkninger bør lægges til grund forvurderingen, således at virksomhe-der ligesom i dag vil kunne vælge atafskrive software efter bestemmel-serne i § 5, herunder det tilføjede § 5D, og dermed opnå det ekstra af-skrivningsgrundlag på 15 pct.Ingen bemærkninger.

Kommentar

KL
Landbrug & Fødeva- Efter nogle overordnede betragtnin- Der henvises til kommentaren til hø-rerger om skattereformen mv. henvises ringssvaret fra Videncentret fortil høringssvaret fra Videncentret for Landbrug.Landbrug.Realkreditforeningen Ingen bemærkningerRealkreditrådetHar noteret en enkelt uklarhed mel-lem lovteksten og de almindeligebemærkninger med hensyn til be-handlingen af software og andredriftsmidler, som kan straksafskrivesi dag.Efterlyser bl.a. en nærmere definiti-on af, hvad der forstås ved ”fabriks-ny”.Mener, at det ikke fremgår af lovtek-sten, at infrastrukturanlæg mv. ikkeer omfattet af § 5 D om et forhøjetafskrivningsgrundlag.Det er lovteksten, der vil komme tilat gælde. Der henvises til kommen-tarerne til høringssvarene fra hhv.IT-Branchen og Dansk Erhverv.
SRF Skattefaglig
Der henvises til kommentaren til hø-ringssvaret fra FSR.Det fremgår klart af lovteksten i § 5D, stk. 1, at infrastrukturanlæg mv.ikke er omfattet. Efter bestemmelsenkan der vælges afskrivning efter § 5D ”i stedet for” efter § 5, som ikkeomfatter infrastrukturanlæg mv.Ja. Det kan bekræftes.
Videncentret forLandbrug
Kan det bekræftes, at etablerings- ogiværksætterkontoordningernes reglerkan anvendes i forbindelse med an-skaffelse af driftsmidler, der indgår idet forhøjede afskrivningsgrundlagefter § 5 D?Efterlyser en mere detaljeret af-grænsning af ”fabriksnye”.Det ønskes afklaret, hvorvidt forbed-ringsudgifter, reparationsudgifter ogudbetalt forsikring/erstatning kanindgå på den særskilte saldo med115 pct.Finder det uklart, om tabsreglen i af-skrivningslovens § 5 A gælder fordriftsmidler, der vælges afskrevet ef-
Der henvises til kommentaren til hø-ringssvaret fra FSR.De omtalte udgifter kan ikke indgåpå den særskilte saldo med 115 pct.,men skal indgå på den almindeligedriftsmiddelsaldo.
Der vil blive stillet ændringsforslagtil L 192 som fremsat om indsættelseaf en klar hjemmel til, at reglen omSide 8

Organisation

Bemærkninger

ter den foreslåede § 5 D.

Kommentar

tabsfradrag i afskrivningslovens § 5A også gælder for driftsmidler, dervælges afskrevet på et afskrivnings-grundlag på 115 pct.Problemstillingen vil blive overvejet.
Der bør ske afklaring af forholdetmellem den foreslåede § 5 D og degældende §§ 8 og 9.Der spørges til behandlingen af VE-anlæg.
VE-anlæg (vedvarende energianlæg)er omfattet af ordningen med et for-højet afskrivningsgrundlag i det om-fang, de er afskrivningsberettigedeefter afskrivningslovens § 5.
Side 9