Skatteudvalget 2011-12
L 192 Bilag 1
Offentligt
1128084_0001.png
1128084_0002.png
1128084_0003.png
1128084_0004.png
1128084_0005.png
1128084_0006.png
1128084_0007.png
1128084_0008.png
1128084_0009.png
Lovforslag nr.L 192
Folketinget 2011-12
Fremsat den 30. maj 2012 af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslagtil
Lov om ændring af afskrivningsloven(Forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for investeringer i nye driftsmidler)§1I lov om skattemæssige afskrivninger (afskrivningsloven),jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 11. oktober 2007, somændret senest ved § 2 i lov nr. 1382 af 28. december 2011,foretages følgende ændring:1.Efter § 5 C indsættes:»§ 5 D.Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter§ 5 vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af nye drifts-midler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, på ensærskilt saldo, hvor anskaffelsessummen indgår med 115pct., jf. dog stk. 2-7. Ved nye driftsmidler forstås driftsmid-ler, der anskaffes af den skattepligtige som fabriksnye.Stk. 2.Det er en betingelse for afskrivning efter stk. 1, atanskaffelsessummen som nævnt i stk. 1 ikke fradrages(straksafskrives) efter § 6, stk. 1.Stk. 3.Stk. 1 finder ikke anvendelse for udgifter til an-skaffelse af personbiler og skibe.Stk. 4.Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretagespå grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi vedindkomstårets udgang. Denne værdi opgøres som saldovær-dien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af 115 pct. afanskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i ind-komståret, jf. dog stk. 7, og med fradrag af 115 pct. af salgs-summen for driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstå-rets løb, og som indgik på den særskilte saldo med 115 pct.af anskaffelsessummen. Saldoværdien ved indkomståretsbegyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet itidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efterstk. 1.Stk. 5.Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre 25 pct. afden afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4.Stk. 6.Stk. 1 finder ikke anvendelse for udlejningsdrifts-midler omfattet af § 5, stk. 4, jf. dog § 5, stk. 6.Stk. 7.Stk. 1 finder alene anvendelse for driftsmidler, derer anskaffet senest den 31. december 2013, jf. § 3. Den af-skrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4 skal læggessammen med saldoværdien efter § 5 ved udgangen af ind-komståret 2017. Den derved fremkomne samlede saldovær-di skal fra og med indkomståret 2018 behandles efter § 5.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra og med den 30. maj 2012.Stk. 3.Ved opgørelsen af en kommunes slutskat og kirke-skat for indkomstårene 2012 og 2013 efter § 16 i lov omkommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat forden beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings-grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2012 og 2013,der følger af denne lovs § 1, nr. 1.Stk. 4.Den beregnede korrektion af kommunens og kir-kens slutskat efter stk. 3 fastsættes af økonomi- og inden-rigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørendeindkomståret 2012, der foreligger pr. 1. maj 2014, og de op-lysninger vedrørende indkomståret 2013, der foreligger pr.1. maj 2015.
AN011118Skatteministeriet, j.nr. 2012-311-0083
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.IndledningLovforslagets formål og indholdGældende retLovforslagetØkonomiske konsekvenser for det offentligeAdministrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationer m.v.Sammenfattende skemaInvesteringsvinduet vil medvirke til at forny og effektivi-sere virksomhedernes produktionsapparat hurtigere end el-lers. Det giver bedre konkurrenceevne og højere produktivi-tet, og virksomhederne vil stå bedre rustet til fornyet frem-gang i dansk økonomi.Samtidig vil investeringerne i sig selv give anledning tiløget aktivitet og flere job på kort sigt. Investeringsvinduetskønnes at give ca. 1.000 ekstra jobs allerede i 2012 og ca.6.500 ekstra i 2013.3. Gældende retDriftsmidler, som en skattepligtig udelukkende benyttererhvervsmæssigt, afskrives som udgangspunkt på en samletsaldo for den enkelte virksomhed. Denne metode kaldes sal-dometoden.Efter saldometoden foretages indkomstårets afskrivningerpå grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi vedindkomstårets udgang.Saldoværdien ved indkomstårets udgang opgøres som sal-doværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af an-skaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i ind-komståret, og med fradrag af salgssummen for driftsmidler,der er solgt og leveret i indkomståret.Den årlige afskrivning kan højst udgøre 25 pct. af den af-skrivningsberettigede saldoværdi.Hvis den afskrivningsberettigede saldoværdi før ind-komstårets afskrivning udgør 12.300 kr. (2012-niveau) ellerderunder, kan beløbet fradrages fuldt ud ved opgørelsen afden skattepligtige indkomst.I stedet for at afskrive efter saldometoden ovenfor kan er-hvervsdrivende og selskaber vælge at straksafskrive hele an-skaffelsessummen for:1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke atoverstige 3 år.
1. IndledningLovforslaget er en del af regeringens skattereform. Rege-ringen vil med skattereformen fremme private investeringerog sætte skub i økonomien, så der skabes nye arbejdspladseri Danmark. Regeringen vil således åbne et investeringsvin-due, der bidrager til, at flere kommer i job.Regeringen foreslår, at virksomhederne skal kunne afskri-ve 115 pct. af investeringerne i nye driftsmidler anskaffet iperioden fra og med den 30. maj 2012 og indtil udgangen af2013.2. Lovforslagets formål og baggrundRegeringen lægger vægt på at sikre større vækst i den pri-vate sektor både her og nu og i fremtiden. Det er afgørendefor at realisere ambitionen om øget velstand og flere job iDanmark.Danmark blev hårdt ramt af den internationale økonomi-ske krise. Faldet i produktion og beskæftigelse fra konjunk-turtoppunktet i 2008 har været større end i mange andre lan-de. De private investeringer faldt særlig markant efter krisenog ligger fortsat lavt i et historisk perspektiv.Regeringen vil derfor indføre et investeringsvindue for atøge og fremrykke virksomhedernes investeringer. Højereprivate investeringer vil understøtte vækst og beskæftigelse iden private sektor og virksomhedernes produktivitet. Det vilsætte ekstra skub i økonomien.Konkret vil virksomhederne få mulighed for at afskrive115 pct. af investeringer i nye driftsmidler, som foretages iresten af 2012 og frem til udgangen af 2013.De bedre afskrivningsmuligheder forventes at øge de pri-vate investeringer med i alt 15-20 mia. kr. i perioden, hvorinvesteringsvinduet gælder. En betydelig del vil være frem-rykning af investeringer, som ellers skulle foretages senere,men der vil også blive tale om helt nye investeringer.
3
Driftsmidler med en anskaffelsessum på 12.300 kr.(2012-niveau) eller derunder.3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirk-somhed.4) Edb-software.Der gælder særlige regler om afskrivning af infrastruktur-anlæg og andre driftsmidler med lang levetid.4. LovforslagetDet foreslås, at erhvervsdrivende og selskaber får mulig-hed for at vælge at afskrive 115 pct. af anskaffelsessummenfor fabriksnye driftsmidler, som er anskaffet i perioden fraog med den 30. maj 2012 og indtil udgangen af kalenderåret2013. Det er en betingelse, at driftsmidlet udelukkende be-nyttes erhvervsmæssigt. Afskrivningerne foretages på ensærskilt saldo.Det forhøjede afskrivningsgrundlag afskrives med 25 pct.om året svarende til den gældende afskrivningssats for dedriftsmidler, som er omfattet af forslaget.Investeringer, der kan straksafskrives efter gældende reg-ler, f.eks. software, omfattes ikke af forslaget.Forslaget omfatter ikke investeringer i personbiler og ski-be. Forslaget omfatter heller ikke investeringer i infrastruk-turanlæg og andre driftsmidler med lang levetid, herunderaktiver i forbindelse med udvindingsvirksomhed.For at undgå misbrug ved, at driftsmidler udelukkende an-skaffes for at opnå en forhøjelse af afskrivningsgrundlagetog derefter videresælges, foreslås det, at salgssummen for-højes med 15 pct. for driftsmidler, hvor der ved købet er lagt15 pct. til anskaffelsessummen. For at undgå misbrug bl.a.ved koncerninterne overdragelser (bytte) af brugte drifts-midler omfatter forslaget alene nyfabrikerede driftsmidler.Muligheden for at anvende et forhøjet afskrivningsgrund-lag skal kun gælde for driftsmidler anskaffet senest den 31.december 2013. Ved udgangen af indkomståret 2017 skalden afskrivningsberettigede saldoværdi for driftsmidler, hvisafskrivningsgrundlag er blevet forhøjet, lægges sammenmed saldoværdien for driftsmidler, der er afskrevet efter dengældende saldometode. Den derved fremkomne samledesaldoværdi skal fra og med indkomståret 2018 indgå på denalmindelige driftsmiddelsaldo.Sammenlægningen indebærer, at afståelsessummen fordriftsmidler med et forhøjet afskrivningsgrundlag omfattetaf den særlige saldo ikke længere skal fragå med 115 pct.men med 100 pct. som normalt.
2)
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af de gældende reg-ler i punkt 3 ovenfor.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeForslaget indebærer, at afskrivningsgrundlaget for en ræk-ke driftsmidler, der afskrives med 25 pct. (jf. punkt 4) forhø-jes med 15 pct. til 115 pct. af anskaffelsessummen for nyedriftsmidler anskaffet i perioden fra og med den 30. maj2012 og indtil udgangen af 2013.Det forhøjede afskrivningsgrundlag vil midlertidigt redu-cere virksomhedernes kapitalomkostninger svarende til, atudgifterne til de omfattede investeringer falder med 3,25pct. for virksomheder i skatteposition. Dette vil tilskyndevirksomhederne til dels at øge deres investeringer i 2012 og2013, dels at fremrykke investeringer, der ellers var planlagttil 2014 og senere år. Det skønnes med betydelig usikker-hed, at førstnævnte effekt isoleret set vil øge investeringernemed ca. 2,5 mia. kr. i 2012 og ca. 5,0 mia. kr. i 2013. Herud-over forventes de fremrykkede investeringer at udgøre ca.10 mia. kr. Samlet set skønnes forslaget således at øge inve-steringerne i 2012 og 2013 med i alt 15-20 mia. kr. Detskønnes, at investeringerne i driftsmidler uden investerings-vinduet vil ligge på omkring 100 mia. kr.Det højere investeringsniveau forventes at øge beskæfti-gelsen i 2012 og 2013 med henholdsvis 1.000 og 6.500 fuld-tidsbeskæftigede, mens det lavere investeringsniveau i 2014forventes at reducere beskæftigelsen med 1.250 fuldtidsbe-skæftigede.Det forhøjede afskrivningsgrundlag forventes med uænd-ret adfærd at medføre et umiddelbart provenutab før tilbage-løb på ca. 380 mio. kr. i 2012 stigende til ca. 1.035 mio. kr. i2013. Herefter falder provenutabet gradvist, og den varigevirkning skønnes at udgøre et provenutab på ca. 85 mio. kr.før tilbageløb. En del af det umiddelbare provenutab vil dogblive opvejet af tilbageløb i form af øgede skatter og afgifterpå grund af en højere disponibel indkomst hos skattepligti-ge. Det forventes, at tilbageløbet udgør ca. 35 pct. af denumiddelbare varige virkning, og den varige virkning eftertilbageløb bliver hermed ca. 55 mio. kr. årligt.Provenuet vil endvidere blive påvirket af ændret adfærd iform af det højere investeringsniveau i 2012 og 2013. Korri-geres for skatteværdien af disse investeringer, stiger det va-rige provenutab efter tilbageløb til ca. 60 mio. kr. årligt. Densamlede belastning af de offentlige finanser udgør ca. 3,3mia. kr., når der medregnes tilbageløb og adfærd.
Provenuvirkning ved forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for driftsmidler (2013-priser)Mio. kr.Umiddelbar virkningEfter tilbageløbEfter adfærd og tilbageløb2012*-380-250-2652013-1.035-675-8002014-820-535-6152015-625-405-4602016-485-315-360Varigvirkning-85-55-60
* Forslaget forudsættes at omfatte investeringer svarende til ½ års investeringer.Anm. : Der er lagt til grund for vurderingen, at tilbageløbet udgør 35 pct. af den varige virkning.
4
I provenuberegningerne er lagt til grund, at kun ca. 80 pct.af investeringerne vil blive foretaget af virksomheder i skat-teposition i investeringsåret. Virksomheder, der ikke er iskatteposition i investeringsåret, kan fremføre fradraget tilde efterfølgende år, hvorved det skønnes, at kontantværdienaf udnyttelsen af fradraget kommer op på ca. 90 pct. De re-sterende 10 pct. af fradraget skønnes ikke at blive udnyttet,dels fordi fradraget vil være forsinket, dels fordi visse sel-skaber vil nå at lukke, inden de kommer i skattepositionIdet forslaget medfører en skattemæssig favorisering af dedriftsmidler, der er omfattet af lovforslaget, indebærer detforhøjede afskrivningsgrundlag en skatteudgift svarende tildet umiddelbare provenutab.Forslaget vil medføre et provenutab for kommunerne iform af lavere indtægter fra selskabsskat og beskatning afselvstændigt erhvervsdrivende. Kommunernes forventedeprovenutab før tilbageløb skønnes til ca. 115 mio. kr. i 2012og 315 mio. kr. i 2013. Herefter aftager kommunernes pro-venutab gradvist. Af kommunernes samlede provenutab ud-gør lavere skatteindtægter fra selvstændigt erhvervsdrivendeca. 75 mio. kr. i 2012 og ca. 205 mio. kr. i 2013.Virkningen på det kommunale skatteprovenu i de kommu-ner, der har valgt at selvbudgettere i 2012, vil blive neutrali-seret. Tilsvarende gælder for virkningen i 2013, da denne aftidsmæssige grunde ikke har kunnet indgå i kommunefor-handlingerne for 2013 og i opgørelsen af det statsgarantere-de kommunale udskrivningsgrundlag for 2013.6. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget skønnes ikke at have nævneværdige administra-tive konsekvenser for det offentlige.7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget indebærer en midlertidig forhøjelse af afskriv-ningsgrundlaget for visse typer driftsmidler.Dette vil midlertidigt reducere virksomhedernes kapital-omkostninger og hermed øge erhvervslivets incitament til atinvestere. Det vil øge investeringsniveauet i 2012 og 2013,dels som følge af de lavere kapitalomkostninger, dels somfølge af en fremrykning af investeringer, der ellers var plan-lagt til 2014 og senere år.Det skønnes med betydelig usikkerhed, at investeringernevil stige med ca. 2,5 mia. kr. i 2012 og ca. 5,0 mia. kr. i2013 som følge af de lavere omkostninger. Herudover for-ventes de fremrykkede investeringer at udgøre ca. 10 mia.kr.13. Sammenfattende skema
Samlet set skønnes forslaget således at øge investeringer-ne i 2012 og 2013 med i alt 15-20 mia. kr.Endelig vil fradraget for de investeringer, som virksomhe-derne under alle omstændigheder ville have gennemførtfrem til udgangen af 2013, også blive forhøjet. Det skønnes,at dette medfører en umiddelbar nedsættelse af den samledeskattebetaling i form af primært selskabsskat med i størrel-sesordenen 380 mio. kr. i 2012 og 1.035 mio. kr. i 2013.De højere investeringer vil have positiv effekt på konjunk-turforløbet i 2012 og 2013 i form af bl.a. højere beskæftigel-se og efterspørgsel.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes at medføre en begrænset, midlertidigadministrativ byrde i forbindelse med håndteringen af akti-ver i forhold til den særlige saldo for driftsmidler omfattet afdet foreslåede forhøjede afskrivningsgrundlag.9. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-gerne.10. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Forslaget er samtidig med fremsættelsen i Folketingetsendt i høring til:Advokatsamfundet, AgroSkat as, AE Rådet, ATP, Børs-mæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederifor-ening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening,Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Er-hverv, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening, DanskRevisorforening, Danske Advokater, Den Danske Fonds-mæglerforening, Den danske Skatteborgerforening, DI,DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Finans-rådet, FSR – Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Han-del Transport og Service, Horesta, Håndværksrådet, Investe-ringsForeningsRådet, KL, Landbrug & Fødevarer, LokalePengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, National-banken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SRF Skatte-faglig og Videncentret for Landbrug.
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenser for det of- Ingen.fentligeNegative konsekvenser/merudgifterForslaget forventes med uændret adfærdat medføre et umiddelbart provenutab på
5
Administrative konsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenser for er-hvervslivet
Ingen.
ca. 380 mio. kr. i 2012 stigende til ca.1.035 mio. kr. i 2013. Den varige virkningefter tilbageløb anslås til ca. 55 mio. kr.årligt.Ingen.
Forslaget vil midlertidigt reducere virksom- Ingen.hedernes kapitalomkostninger og hermedøge erhvervslivets incitament til at investe-re.Administrative konsekvenser for er-Ingen.En begrænset, midlertidig byrde i forbin-hvervslivetdelse med håndteringen af aktiver i for-hold til den særlige saldo for driftsmidleromfattet af det foreslåede forhøjede af-skrivningsgrundlag.Administrative konsekvenser for bor- Ingen.Ingen.gerneMiljømæssige konsekvenserIngen.Ingen.Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Til stk. 1Det foreslås, at der indsættes en ny § 5 D i afskrivningslo-ven.I stk. 1 foreslås, at den skattepligtige i stedet for at afskri-ve efter afskrivningslovens § 5 kan vælge at afskrive 115pct. af anskaffelsessummen for nye driftsmidler, som ude-lukkende benyttes erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo forden enkelte virksomhed.Det vil sige, at det er en forudsætning for at kunne vælgeat anvende den foreslåede regel om et forhøjet afskrivnings-grundlag med 15 pct. ud over det almindelige afskrivnings-grundlag, at aktivet ville kunne afskrives efter § 5.Dette indebærer, at forslaget om et ekstra afskrivnings-grundlag ikke omfatter afskrivning på infrastrukturanlæg ogandre driftsmidler med lang levetid, jf. afskrivningslovens§ 5 C.Det indebærer også, at driftsmidler til f.eks. udvindings-virksomhed kun kan vælges afskrevet på det forhøjede af-skrivningsgrundlag, hvis driftsmidlet ville kunne afskrivesefter § 5.Den skattepligtige kan ikke anvende reglerne i både § 5 ogden foreslåede § 5 D, idet den skattepligtige efter den fore-slåede affattelse af § 5 D, stk. 1, kan vælge at afskrive 115pct. af anskaffelsessummen »i stedet for« at afskrive efter§ 5. Dermed fravælger den skattepligtige afskrivning efter§ 5 ved at vælge afskrivning efter § 5 D.Det foreslås, at reglen om afskrivning af 115 pct. af an-skaffelsessummen kun skal gælde for nye driftsmidler. Ved»nye« driftsmidler forstås driftsmidler, der er anskaffet afden skattepligtige som fabriksnye.Da der efter det foreslåede § 5 D, stk. 1, skal være tale omdriftsmidler, »som udelukkende anvendes erhvervsmæs-sigt«, er blandede driftsmidler ikke omfattet af forslaget.Ved »blandede« driftsmidler forstås driftsmidler, der bådeanvendes erhvervsmæssigt og privat af den erhvervsdriven-de.De gældende regler i § 5 er beskrevet i de almindelige be-mærkninger, punkt 3, hvortil der henvises.Til stk. 2Det foreslås, at det er en betingelse for at anvende det for-højede afskrivningsgrundlag, at anskaffelsessummen fordriftsmidlet ikke fradrages efter den gældende § 6 i afskriv-ningsloven, hvorefter den skattepligtige kan vælge at straks-afskrive visse aktiver i stedet for at afskrive dem efter af-skrivningslovens § 5.De gældende regler i § 6 er beskrevet i de almindelige be-mærkninger, punkt 3, hvortil der henvises.Til stk. 3Det foreslås, at den skattepligtige ikke skal kunne vælge atanvende det forhøjede afskrivningsgrundlag på anskaffelses-summen for personbiler og skibe.Personbiler defineres som biler, der er indrettet til befor-dring af højst 9 personer føreren medregnet. En virksomhed,der køber en varebil i perioden, vil derfor kunne anvende detforhøjede afskrivningsgrundlag på anskaffelsessummen forbilen.Til stk. 4Det foreslås, at afskrivning på det forhøjede grundlagforetages på grundlag af den afskrivningsberettigede saldo-
6
værdi ved indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres somsaldoværdien ved indkomstårets begyndelse med tillæg af115 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler, der er an-skaffet i indkomståret, og med fradrag af 115 pct. af salgs-summen for driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstå-rets løb, og som indgik på den særskilte saldo med 115 pct.af anskaffelsessummen. Saldoværdien ved indkomståretsbegyndelse udgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet itidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivning på det for-højede grundlag.Denne metode svarer til den almindelige afskrivningsme-tode for driftsmidler efter afskrivningslovens § 5 tilpassetafskrivningerne på det forhøjede grundlag.Til stk. 5Det foreslås, at afskrivning på det forhøjede grundlaghøjst kan udgøre 25 pct. af den afskrivningsberettigede sal-doværdi.Satsen på 25 pct. svarer til satsen for afskrivning på denalmindelige driftsmiddelsaldo efter afskrivningslovens § 5.Til stk. 6Adgangen til at afskrive på driftsmidler med 115 pct. afanskaffelsesudgiften, jf. det foreslåede § 5 D, stk. 1, gælderikke for udgifter til anskaffelse af udlejningsdriftsmidleromfattet af reglen i afskrivningslovens § 5, stk. 4, om ud-skydelse af begyndelsestidspunktet for afskrivning til åretefter anskaffelsesåret. Hvis SKAT meddeler dispensation ef-ter § 5, stk. 6, vil der dog kunne afskrives efter det foreslåe-de § 5 D, stk. 1.Til stk. 7Det foreslås, at afskrivning på det forhøjede grundlag ale-ne finder anvendelse for nye driftsmidler, der er anskaffetsenest den 31. december 2013, jf. afskrivningslovens § 3.Efter afskrivningslovens § 3 anses driftsmidler for anskaf-fet, når driftsmidlet er1) leveret til en igangværende virksomhed,2) bestemt til at indgå i virksomhedens drift og3) færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå i drif-ten.Det foreslås endvidere, at værdien af den særskilte saldofor driftsmidler med det forhøjede afskrivningsgrundlag skallægges sammen med værdien af den almindelige driftsmid-delsaldo ved udgangen af indkomståret 2017. Den dervedfremkomne samlede saldoværdi skal fra og med indkomst-året 2018 behandles efter reglerne i afskrivningslovens § 5.Sammenlægningen indebærer, at afståelsessummen fordriftsmidler med et forhøjet afskrivningsgrundlag omfattetaf den særlige saldo ikke længere skal fragå med 115 pct.men med 100 pct. som normalt.
Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgø-relsen i Lovtidende for at sikre, at loven træder i kraft hur-tigst muligt efter Folketingets vedtagelse af loven.Til stk. 2Det foreslås, at loven har virkning fra og med den 30. maj2012 svarende til tidspunktet for fremsættelsen af lovforsla-get. Dermed finder loven anvendelse på driftsmidler, der an-skaffes den 30. maj 2012 eller senere. Der er alene tale omen begunstigende ændring af afskrivningsloven.Til stk. 3 og 4De foreslåede bestemmelser indebærer, at de økonomiskevirkninger af lovforslaget for indkomståret 2012 neutralise-res for kommunerne og folkekirken for så vidt angår dekommuner, der for 2012 har valgt at budgettere med dereseget skøn over udskrivningsgrundlaget for den personligeindkomstskat.Det er i overensstemmelse med aftalen af 4. juni 2011med KL om kommunernes økonomi for 2012. Det fremgårsåledes af bloktilskudsaktstykket for 2012: »Skønnet overudskrivningsgrundlaget i 2012 er korrigeret for Reformpak-ken 2020 og hviler derudover på en forudsætning om i øv-rigt uændret lovgivning. Ved efterfølgende ændringer herimed virkning for 2012-grundlaget neutraliseres virkningernefor de selvbudgetterende kommuner.«Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011 deresbudgetter for 2012. Til brug for kommunernes budgetlæg-ning – herunder også fastsættelsen af kirkeskatteprocenternefor 2012 – har Økonomi- og Indenrigsministeriet ultimo juni2011 udmeldt et statsgaranteret udskrivningsgrundlag forkommuneskat og kirkeskat, jf. bestemmelserne herom i lovom kommunal indkomstskat. For 2012 har én kommunevalgt at selvbudgettere udskrivningsgrundlaget.For den kommune, der for 2012 har valgt at budgetteremed sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget, vil efterre-guleringen af indkomstskatten for 2012, som opgøres i 2014og afregnes i 2015, blive korrigeret efter denne bestemmel-se.Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets økonomiskekonsekvenser for de enkelte kommuner. Korrektionen af ef-terreguleringen foreslås derfor opgjort som den enkeltekommunes andel af den skønnede nedsættelse på 300 mio.kr. af det kommunale udskrivningsgrundlag som følge aflovforslaget opgjort i forhold til kommunens andel af detsamlede udskrivningsgrundlag for kommuneskat for 2012beregnet på grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1.maj 2014. Korrektionen for kirkeskat i den selvbudgetteren-de kommune beregnes på tilsvarende måde.Det foreslås, at der sker en tilsvarende neutralisering aflovforslagets økonomiske virkninger for så vidt angår kom-
7
muner og folkekirken i kommuner, som for 2013 vælger atbudgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundla-get. Det skyldes, at lovforslaget først forventes vedlaget ef-ter afslutningen af forhandlingerne med KL om kommuner-nes økonomi i 2013. Desuden vil det tidsmæssigt ikke være
muligt at indarbejde konsekvenserne i det statsgaranteredekommunale udskrivningsgrundlag for 2013. I 2013 skønneslovforslagets nedsættelse af det kommunale udskrivnings-grundlag at andrage 815 mio. kr.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om skattemæssige afskrivninger (afskriv-ningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 11.oktober 2007, som ændret senest ved § 2 i lov nr.1382 af 28. december 2011, foretages følgende æn-dring:1.Efter § 5 C indsættes:»§ 5 D.Den skattepligtige kan i stedet for at af-skrive efter § 5 vælge at afskrive udgifter til an-skaffelse af nye driftsmidler, som udelukkende be-nyttes erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo, hvoranskaffelsessummen indgår med 115 pct., jf. dogstk. 2-7. Ved nye driftsmidler forstås driftsmidler,der anskaffes af den skattepligtige som fabriksnye.Stk. 2.Det er en betingelse for afskrivning efterstk. 1, at anskaffelsessummen som nævnt i stk. 1ikke fradrages (straksafskrives) efter § 6, stk. 1.Stk. 3.Stk. 1 finder ikke anvendelse for udgiftertil anskaffelse af personbiler og skibe.Stk. 4.Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1foretages på grundlag af den afskrivningsberettige-de saldoværdi ved indkomstårets udgang. Denneværdi opgøres som saldoværdien ved indkomståretsbegyndelse med tillæg af 115 pct. af anskaffelses-summen for driftsmidler, der er anskaffet i ind-komståret, jf. dog stk. 7, og med fradrag af 115 pct.af salgssummen for driftsmidler, der er solgt og le-veret i indkomstårets løb, og som indgik på densærskilte saldo med 115 pct. af anskaffelsessum-men. Saldoværdien ved indkomstårets begyndelseudgør det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tid-ligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger ef-ter stk. 1.Stk. 5.Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre25 pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdiefter stk. 4.Stk. 6.Stk. 1 finder ikke anvendelse for udlej-ningsdriftsmidler omfattet af § 5, stk. 4, jf. dog § 5,stk. 6.
9
Stk. 7.Stk. 1 finder alene anvendelse for drifts-midler, der er anskaffet senest den 31. december2013, jf. § 3. Den afskrivningsberettigede saldo-værdi efter stk. 4 skal lægges sammen med saldo-værdien efter § 5 ved udgangen af indkomståret2017. Den derved fremkomne samlede saldoværdiskal fra og med indkomståret 2018 behandles efter§ 5.«§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendt-gørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra og med den 30. maj2012.Stk. 3.Ved opgørelsen af en kommunes slutskatog kirkeskat for indkomstårene 2012 og 2013 efter§ 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeresden opgjorte slutskat for den beregnede virkning afde ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommu-neskat og kirkeskat for 2012 og 2013, der følger afdenne lovs § 1, nr. 1.Stk. 4.Den beregnede korrektion af kommunensog kirkens slutskat efter stk. 3 fastsættes af økono-mi- og indenrigsministeren på grundlag af de op-lysninger vedrørende indkomståret 2012, der fore-ligger pr. 1. maj 2014, og de oplysninger vedrøren-de indkomståret 2013, der foreligger pr. 1. maj2015.