Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 19
Offentligt
1054513_0001.png
1054513_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. november 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 1 (L 19), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BentBøgsted (DF).
9. december 2011J.nr. 2011-0011482/2011-2434
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes redegøre for, gerne i skemaform, hvordan ordningen medseniorjob kommer til at fungere, når tilbagetrækningsreformen er trådt i kraftden 1. januar 2012? Vil der være en overgangsordning?”
Endeligt svar:
Der blev som led i Velfærdsaftalen fra 2006 indført ret til seniorjob for personer,der opbruger dagpengeretten, og som har maksimalt fem år til efterlønsalderen. Detfremgår af aftalen om en senere tilbagetrækning fra 2011, at parterne er enige omat videreføre ordningen.Det fremgår ikke af aftalen om senere tilbagetrækning, at der skal gennemføres enovergangsordning, eller at der i øvrigt skal ske ændringer af seniorjobloven. Detbemærkes, at ordningen aldersmæssigt er selvregulerende. Det betyder, at det tid-ligste tidspunkt for ret til seniorjob automatisk sættes op i samme takt, som efter-lønsalderen hæves, således at ansættelsen i seniorjob altid vil være de seneste 5 årforud for efterlønsalderen.Fremrykningen betyder, at en række fødselsårgange - personer født i tidsrummet 2.halvår 1955 til og med 1958 – som efter de hidtidige regler ville have ret til senior-job fra 1. halvår 2012 til og med 2013, som konsekvens af fremrykningen af forhø-jelsen af efterlønsalderen først vil have ret til et seniorjob fra 2. halvår 2012 til ogmed 2016.Fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen kan også få den konsekvens, atpersoner, som allerede er i et seniorjob, som efter gældende regler er begrænset tilmax. 5 år, vil kunne få en længere ansættelse i et seniorjob. Det skyldes, at efter-lønsalderen for disse persongrupper sættes op i den periode, de er ansat i et senior-job. Problemstillingen er relevant for personer født fra 1. halvår 1954 til og med1956. Disse personer får forlænget ansættelsen i seniorjobbet med ½ -3 år.Der henvises i øvrigt til nedenstående oversigt over seniorjobordningen før og eftertilbagetrækningsreformen.
Gældende reglerOvergang til seniorjobOvergang til efterløn
Efter tilbagetrækningsreformOvergang til seniorjob Overgang til efterløn
Født1953/11953/21954/11954/21955/11955/21956/11956/21957/11957/21958/11958/21959/11959/21960/11960/21961/11961/21962/11962/21963/11963/2
Alder55555555555555555555555555½5656½57575757575858
Ret til seniorjob2008/12008/22009/12009/22010/12010/22011/12011/22012/12012/22013/12013/22014/22015/22016/22017/22018/12018/22019/12019/22021/12021/2
Alder60606060606060606060606060½6161½62626262626363
Ret til efterløn2013/12013/22014/12014/22015/12015/22016/12016/22017/12017/22018/12018/22019/22020/22021/22022/22023/12023/22024/12024/22026/12026/2
Alder555555½5656½5757½585858585858½595959595959596060
Ret til seniorjob2008/12008/22009/22010/22011/22012/22013/22014/22015/12015/22016/12016/22017/22018/22019/22020/22021/12021/22022/12022/22023/12023/2
Alder606060½6161½6262½636363636363½646464646464646565
Ret til efterløn2013/12013/22014/22015/22016/22017/22018/22019/22020/12020/22021/12021/22022/22023/22024/22025/22026/12026/22027/12027/22028/12028/2
Bem: Alderen er opgjort pr. 31. dec. 2010. Halvårsangivelsen ved fødselsår er opgjort pr. 1. januarhenholdsvis 1. juli.
Formålet med aftalen om en senere tilbagetrækning er at hæve tilbagetrækningsal-deren. Seniorjobordningen er en ordning, der er målrettet til personer, der opbrugerdagpengeretten, som har maksimalt fem år til efterlønsalderen (tilbagetræknings-tidspunktet), og som er berettiget til efterløn. Seniorjobordningen er således knyttettil retten til efterløn.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2