Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185 Bilag 6
Offentligt
1130942_0001.png
1130942_0002.png
1130942_0003.png
1130942_0004.png
1130942_0005.png
1130942_0006.png
1130942_0007.png
Til lovforslag nr.L 185
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 7. juni 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stoffer(Stofindtagelsesrum)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. maj 2012 og var til 1.behandling den 15. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Sundheds- og Forebyggel-sesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 26. april dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.del - bilag 302. Den 9. maj 2012 sendte ministeren for sund-hed og forebyggelse de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Jens Nielsen, København VMinisteren for sundhed og forebyggelse har over for ud-valget kommenteret den skriftlig henvendelse til udvalget.DeputationerEndvidere har Jens Nielsen, København V mundtligtover for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 62 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.2. Indstillinger[Etmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling. ]3. Politiske bemærkningerVenstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis, medlemmer af udvalget vil særligt anføre følgende:Lovforslaget om stofindtagelsesrum har fra starten væretomgæret af kaos. Høringsfristerne har været ultrakorte – heltned til en enkelt arbejdsdag.Advokatrådet bemærker i sit høringssvar på baggrund afde korte høringsfrister at: »Det må på den baggrund påreg-nes, at en række myndigheder og organisationer reelt ikkehar mulighed for at udfylde den funktion som høringspart,som det lovforberedende arbejde normalt trækker på somled i kvalitetssikringen af en ny regulering og som led i enalmindelig demokratisk proces.«De tre partier er helt enige i den betragtning.Regeringen skriver i sit eget regeringsgrundlag at: »Re-geringen vil i tæt samarbejde med Folketinget sikre høj lov-kvalitet gennem rimelige høringsfrister, der sikrer, at organi-sationer og andre høringsparter har ordentlig tid til at gen-nemgå lovforslag og udarbejde kommentarer.«Denne målsætning finder de tre partier ikke, at regerin-gen lever op til og har derfor sendt en klage til Folketingetsformand. Det skal for god ordens skyld bemærkes, at ogsåLiberal Alliance var medunderskriver på klagen til Folketin-gets formand. Klagen blev ikke imødekommet. Ministerenhar under forløbet i pressen begrundet den korte høringsfristmed, at ministeren kendte svarene i forvejen. Denne hold-ning finder partierne arrogant og uklædelig i et demokrati,
DokumentIdJournalnummer
2
som bl.a. bygger på høringsret og borgerinddragelse. Parti-erne vil gerne her udtrykke bekymring for kvaliteten af lov-forslaget pga. regeringens hastværk i høringsfasen.Med stofmisbrug findes der ingen lette løsninger, hvorman blot ved »passiv parkering« kan tro, at problemerneforsvinder af sig selv.Siger vi »ja« til oprettelsen af stofindtagelsesrum – sigervi samtidig »ja« – til en passiv misbrugspolitik, hvor narko-maner fastholdes i misbrug, kriminalitet og social armod.Forholdene for narkomaner og misbrugere er i dag oftekummerlige. Hvert år dør narkomaner af deres misbrug ellerde bliver syge. Den kummerlige tilværelse, som mange stof-misbrugere fører betyder, at der ofte »fixes« på gader, istræder, i sandkasser osv. Sidst nævnte er til stor gene og fa-re for de mennesker – og særligt børn – som bor i områderbelastede af mange stofmisbrugere.Der er i dag bred politisk enighed om en lang initiativersom særligt sigter mod, at hjælpe narkomanerne ud af deresmisbrug. Som eksempler kan nævnes: sundhedsrum, be-handlingsgaranti, kvalificeret og individuelle behandlings-forløb/stofafvænning, behandlingsdomme til berigelseskri-minelle stofmisbrugere og lægeordineret heroin til hårdestbelastede stiknarkomaner.Partierne ønsker kraftigt at pointere, at vi ønsker et opgørmed »dødens købmænd« og det illegale marked, der tjenerpå andres ulykke og vi er imod den kriminalitet, som ofte fi-nansierer købet af illegale stoffer (indbrud, røverier, tyveri,betleri o.m.m.).Regeringens forslag betyder:At det bliver lovligt at indtage ulovlige stoffer på vissematrikler.At ulovlige stoffer fortsat købes på det illegale marked af»dødens købmænd«, der således uhindret tjener på andresulykke.At de ulovlige stoffer, der indtages i stofindtagelsesrum-mene fortsat vil være beskidte og urene med risiko for ska-der.At de ulovlige stoffer, der indtages i stofindtagelsesrum-mene fortsat vil være af ukendt styrke med stor risiko foroverdosis.De fire anførte argumenter understøtter den konstatering,at oprettelsen stofindtagelsesrum er et udtryk for en passivmisbrugspolitik, hvor lovliggørelsen af ulovlige stoffer påudvalgte matrikler i vores optik er en »glidebane« og et mar-kant skridt på vejen mod en lovliggørelse af euforiserendestoffer. Den moral kan vi ikke støtte.Fra partiernes side, har vi – ligesom regeringen og En-hedslisten - en forventning om, at stofindtagelsesrummenevil fjerne nogle af de mange kanyler fra gader og stræder, atstofindtagelsesrummene kan redde menneskeliv, hvis enmisbruger ved en fejl indtager for meget stof under besøgetog brugere af stofindtagelsesrummene vil få mulighed forregelmæssig kontakt til sundhedspersonale.Det er bestemt vigtige pointer, men det ændrer ikke på degrundlæggende problemstillinger. Det løser ikke den socialearmod, kriminalitetsproblemerne eller sundhedsproblemerneomkring kvalitetsproblematikken af ulovligt indkøbt stof.
Problemstillinger, som samlet set, kendetegner misbruger-nes dagligdag.V, DF og KF ønsker at præcisere, at man anerkender, atder i Danmark er en hårdt belastet gruppe af stofmisbrugere,som bør hjælpes til et værdigt liv. Der er enighed om, at ve-jen mod et værdigt liv bør gå gennem behandlingstilbudfrem for »parkeringstilbud« uden et egentligt behandlings-mæssigt sigte.Der er enighed i V, DF og KF om, at et mere behand-lingsorienteret tilbud som f.eks. lægeordineret heroin kunnevære mere virksomt, særlig i forhold til de hårdest belastedemisbrugere.V, DF og KF ønsker at påpege, at det er yderst problema-tisk i forhold til politiets arbejde, at euforiserende stoffermed vedtagelse af lovforslaget, fremover vil være lovlige»på denne ene side af dørtrinnet«, men ulovlige på »den an-den side af dørtrinnet«. Alene det faktum, at anskaffelse afeuforiserende stoffer er ulovligt gør det uhåndterligt for po-litiet med legaliserede stofindtagelsesrum til indtagelse afikkelegaliserede stoffer erhvervet på ulovlig vis.V, DF og KF ønsker at anføre, at det etiske aspekt i for-bindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum er underhårdt pres, idet en lovliggørelse af ulovligt anskaffet stof ogefterfølgende stofindtagelse på bestemte matrikler er en gli-debane. Det kan være det første skridt mod legalisering. Deter yderst betænkeligt, at handel med euforiserende stofferom ikke lovliggøres, så accepteres ved at man acceptererindtagelse af stoffer, som er anskaffet på ulovlig vis i et le-galt og offentligt stofindtagelsesrum.Slutteligt ønsker partierne at bemærke, at der i den of-fentlige debat af og til henvises til, at der er etableret stof-indtagelsesrum i mange andre lande.Det kunne give det fejlagtige indtryk, at vi i Danmark ef-terhånden står alene tilbage uden stofindtagelsesrum.Det er ud til, at der kun i seks lande i Europa er etableretstofindtagelsesrum. Det drejer sig om Holland, Schweiz ogTyskland, som har de fleste stofindtagelsesrum. De få stof-indtagelsesrum, der herudover findes, ligger i Spanien, Lux-embourg og Norge. I Norge er der et enkelt stofindtagelses-rum, som ligger i Oslo.Uden for Europa er det alene i Australien og i Canada, atder er etableret stofindtagelsesrum. Begge steder kun i enenkelt by.Hvis man sammenholder disse oplysninger med antalletaf lande, der har tiltrådt FN’s narkotikakonventioner, fårman et reelt indtryk af, hvor begrænset udbredelsen af og er-faringerne med stofindtagelsesrum faktisk er: Cirka 180 lan-de har tiltrådt konventionerne. Kun i otte lande er der etable-ret stofindtagelsesrum.Erfaringsgrundlaget fra udlandet må siges at være spar-somt og er langt fra af en sådan karakter, at partierne finderdet nødvendigt, at oprette stofindtagelsesrum i Danmark.På den baggrund afviser partierne lovforslaget og stem-mer imod lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
3
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S)fmd.Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 185Bilagsnr. TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Udkast til ændringsforslag fra Liberal Alliance4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Henvendelse af 1/6-12 fra Jens Nielsen, København VOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 185Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange stofmisbrugere, som reelt er kommet ud af de-res misbrug efter at have frekventeret et stofindtagelsesrum, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om rygning eventuelt kan tillades i et stofindtagelsesrum, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om personalet skal overvåge misbrugere som inhalerer f.eks. he-roin, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om der er særlige sikkerhedsforskrifter som personalet bør følge,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange misbrugere som årligt dør pga. en overdosis, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sikre de fordele som EMCDDA påpeger i forhold til suc-ces med stofindtagelsesrum, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om åbningstider og kapacitet, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forventninger ministeren mener er realistiske til stof-indtagelsesrum, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorledes ”stærk afhængighed” defineres, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke karakteristika og forhold f.eks. politiet skal kunne af-gøre ”stærk afhængighed”, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes sundhedspersonale ansat i et stofindtagelsesrumskal kunne afgøre ”stærk afhængighed”, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger som kræves for at en mis-bruger erklæres uegnet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren definerer ”i umiddelbar nærhed afstofindtagelsesrummet”, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpå
23
456
78
910
11
12
13
5
141516
17
18
1920
21
22
23242526
27
28
29
30
31
Spm. om beslaglæggelse og konfiskation, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at tilsidesætte FN-konventioner og FN-anbefalinger, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes et stofindtagelsesrum indgår som en skadereduce-rende foranstaltning i en kommune, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at ”opblødningen” i lovgivningen er første skridt på vej moden legalisering af rusmidler, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil sikre, at stofindtagelsesrum ikke placeres inærheden af institutioner for børn og unge, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at stofindtagelsesrum ikke placeres tæt på beboelse, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken myndighed, som bevilliger tilladelse til oprettelseog drift af et stofindtagelsesrum, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om der ved placering af stofindtagelsesrum skal opnås miljøgod-kendelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke krav der stilles til de sanitære forhold i et stofindta-gelsesrum, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om sanktionsmuligheder forhold i et stofindtagelsesrum, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslaget lever op til Enkeltkonventionen art. 14, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at stofindtagelsesrum ikke adresserer kriminalitetsproblemet,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om man kan underbygge argumentationen positivt for oprettel-sen af fixerum med erfaringer fra udlandet, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser ministeren har i forhold til det foreslåe-de § 3b, stk 1, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om at oprettelsen af stofindtagelsesrum ”bør” foregå i samarbej-de med politiet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om personalet skal kræve legitimation ved indgangen til et stof-indtagelsesrum, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvortil personalet fra et stofindtagelsesrum skal henvise en17-årige, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilket personale ministeren finder ”kvalificeret” til at vare-tage jobs i stofindtagelsesrum, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpå
6
323334
353637
38
39
404142434445
46
474849
5051
Spm. om at fastsætte ordensregler i stofindtagelsesrum, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke handlemuligheder politiet har, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis en misbruger i et stofindtagelsesrum opbevarer mereend 0,2 g stof, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-rens svar herpåSpm. om forventede besparelser, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om økonomiske incitamenter, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke social- og sundhedsfaglige tilbud ministeren finderrelevante i relation til et stofindtagelsesrum, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke parametre evalueringsrapporterne i 2013 og 2014 viltage udgangspunkt i, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke parametre den tværministerielle rapport i 2015 vil ta-ge udgangspunkt i, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilket ansvar det sundhedspersonale har, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om det sundhedsfagligt personale kan straffes m.v., til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om det sundhedspersonale har pligt til at kontakte politiet m.v.,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om det sundhedsfagligt personale har pligt til at kontrollere m.v.,til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om journaliseringspligt, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om hvilken retsstilling . det mobile fixerum vil få efter en vedta-gelse af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om private aktører skal indgå driftsoverenskomst med en kom-mune, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om mulighed for at løse lokale narkotikaproblemer, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om teknisk bistand til ændringsforslag, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar det udkast til ændringsforslag fra Liberal Allian-ce, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm., om drift af stofindtagelsesrum, til ministeren for sundhed og fo-rebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om Rigsadvokaten, aldrig har tilkendegivet at oprettelse af stof-indtagelsesrum vil være i strid med (da-)gældende ret, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
7
52
5354
55565758
59
606162
63
Spm. om, at Ekspertgruppen havde overvægt af lægefaglig repræsen-tation, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm., om besiddelse af euforiserende stoffer, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om behandling med lægeordineret heroin sker med hjemmel isundhedslovens § 142, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om det vil være ulovligt at oprette private stofindtagelsesrum, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at etablere og drive stofindtagelsesrum, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at sikre forsvarlig drift af stofindtagelsesrum, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om redegøre for finansieringen af den i bemærkningerne nævntepulje på 17. Mio, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan stofindtagelsesrummene konkret kan fungerer ogbenyttes iht. den nye rygelov, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm. om eksemplificere et forløb i et stofindtagelsesrum, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om bemærkningerne til lovforslaget, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at stofindtagelsesrum er i overensstemmelse med FN’s nar-kotikakonvention, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/6-12 fra Jens Nielsen, Kø-benhavn V, til ministeren for , og ministerens svar herpå