Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185 Bilag 1
Offentligt
1117406_0001.png
1117406_0002.png
1117406_0003.png
1117406_0004.png
1117406_0005.png
1117406_0006.png
1117406_0007.png
1117406_0008.png
1117406_0009.png
1117406_0010.png
1117406_0011.png
1117406_0012.png
1117406_0013.png
1117406_0014.png
1117406_0015.png
1117406_0016.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok. Nr.: 912186Dato:7. maj 2012
Høringsnotat til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesud-valg om forslag til lov om ændring af lov om euforiserende stof-fer (Stofindtagelsesrum)1. Modtagne høringssvarMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgendeorganer, organisationer og foreninger:Advokatrådet, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin, Dansk Socialrådgiverforening,Dansk Sygeplejeråd, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Fixerum,Gadejuristen, Københavns Byret på vegne af byretterne, Københavns Kommune,Landsforeningen af Væresteder (LVS), Lægeforeningen, Mændenes Hjem, Oden-se Kommune, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Værestedbrugere IDanmark (SVID), Socialpædagogernes Landsforbund, Vesterbro Lokaludvalg,Vestre Landsret og Østre Landsret.Fra følgende organer, organisationer og foreninger, der har været hørt, er der ikkemodtaget høringssvar:Brugerforeningen, Center for Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, DanskeAdvokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Embedslægeforenin-gen, Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger, Foreningen af Socialchefer, KL,Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af Opholdssteder, Botil-bud og Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen for Human Narkobehandling,Landsforeningen for Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen KRIM, RetspolitiskForening, Retssikkerhedsfonden og Sammenslutningen af boformer for hjemløse iDanmark (SBH).2. Generelle bemærkninger til lovforslagetAdvokatrådet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Københavns Byret på vegne afbyretterne samt Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke haft bemærkninger tillovforslaget.Advokatrådet, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Gadejuristen,Landsforeningen af Væresteder (LVS), Lægeforeningen og Rådet for Socialt Ud-satte har givet udtryk for kritik af den korte høringsfrist.Dansk Selskab for Addiktiv Medicin har udtrykt stor glæde over lovforslaget, hvisformål man er enig i.Dansk Socialrådgiverforening har anført, at foreningen støtter lovforslaget om stof-indtagelsesrum, som er et nødvendigt tiltag for at sikre anstændige livsbetingelserfor hårdt belastede stofmisbrugere. Foreningen har endvidere anført, at man erglad for, at det flere steder i lovforslagets bemærkninger er nævnt, at der i stofind-tagelsesrum skal være adgang til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud, ogfor, at der lægges op til, at der skal være tale om lavtærskeltilbud.
Side 2
Dansk Sygeplejeråd har tilkendegivet, at det er meget positivt, at det nu bliver mu-ligt for kommunerne at etablere stofindtagelsesrum, som vil medvirke til, at flerekommer i behandling og kontakt med sundhedspersonale, og som på grund af deordnede forhold vil mindske omfanget af sundhedsproblemer og akutte situationerblandt stofmisbrugere.Foreningen Fixerum har givet udtryk for, at det er med stor glæde, at man ser for-slaget om, at kommunerne kan oprette stofindtagelsesrum.Københavns Kommune har anført, at det er prisværdigt, at lovforslaget fremsættesnu og med en foreslået ikrafttrædelse 1. juli 2012. Kommunen har endvidere an-ført, at lovforslaget giver gode rammer for kommunens drift af stofindtagelsesrum.Gadejuristen har tilkendegivet, at man gennem mange år har påpeget det indisku-table behov for oprettelse af stofindtagelsesrum, og at man finder visse positiveelementer i lovforslaget, som man dog på grund af den korte høringsfrist ikke harhaft tid til at opregne. Gadejuristen har endvidere tilkendegivet, at lovforslaget ogdets bemærkninger indeholder en lang række problematiske forhold, og at manikke kan bakke op om lovforslaget i dets nuværende form.Landsforeningen af Væresteder (LVS) har givet udtryk for, at landsforeningenoverordnet set stiller sig positivt til forslaget om at lade kommunerne få mulighedfor at oprette stofindtagelsesrum.Lægeforeningen har anført, at lovforslaget er et første lille, men vigtigt skridt i ret-ning af at gøre en meget konkret indsats for at påbegynde en minimering af denulighed i sundhed, som er fremherskende for stofmisbrugere.Mændenes Hjem har tilkendegivet, at man betragter lovforslaget som positivt, idetforslaget efter Mændenes Hjems opfattelse indeholder grundlaget for en markantforbedring og udvikling af indsatsen for stofafhængige i Danmark. Lovforslagetrummer en lang række elementer, som Mændenes Hjem betragter som afgørendefor, at et stofindtagelsesrum kan blive en succes. Bl.a. hæfter Mændenes Hjem sigved, at der tilstræbes etablering af lavtærskeltilbud, der udvikles i tæt dialog medkommune, lokalmiljø og stofbrugere.Odense Kommune har givet udtryk for, at kommunen anser det for positivt, at dergives mulighed for, at kommunerne kan beslutte, om der skal oprettes stofindtagel-sesrum, idet der hermed gives mulighed for at nå de mest udsatte og belastedestofmisbrugere i Odense, hvortil kommer, at stofindtagelsesrum kan være med til atafhjælpe de problemer, som stofmisbrug påfører bestemte områder i byen. Kom-munen finder det endvidere positivt, at der bygges på erfaringer fra andre lande, ogpeger specielt på, at stofindtagelsesrum skal være lavtærskeltilbud. Endelig finderkommunen det positivt, at tilrettelæggelsen skal ske under inddragelse af og efterdrøftelse med den lokale politimyndighed.Rådet for Socialt Udsatte har anført, at rådet er grundlæggende positivt stemt overfor forslaget om at lade kommunerne få mulighed for at oprette stofindtagelsesrum.Helt overordnet finder rådet det vigtigt, at stofindtagelsesrum bliver af høj kvalitetsamt med professionel overvågning og rådgivning. Rådet ser det som en fordel, at
Side 3
indsatsen skal ses som et lavtærskeltilbud, hvor der ikke stilles krav om efterføl-gende behandling eller patientjournalisering.Sammenslutningen af Værestedbrugere I Danmark (SVID) har tilkendegivet, atSVID umiddelbart ser positivt på forslaget om at lade kommunerne få mulighed forat oprette stofindtagelsesrum.Socialpædagogernes Landsforbund har givet udtryk for, at man er helt enig i lov-forslaget, som efter landsforbundets opfattelse indeholder en grundig gennemgangaf de overvejelser, der ligger bag lovforslaget. Landsforbundet nævner bl.a. be-mærkningernes ord om, at stofindtagelsesrum skal være lavtærskeltilbud, hvorforder alene vil blive opstillet få og overordnede statslige krav og bl.a. ikke krav om, atstofmisbrugere skal identificere sig eller lade sig registrere.Vesterbro Lokaludvalg har anført, at udvalget takker for, at det endelig bliver muligtat oprette stofindtagelsesrum for samfundets svageste indbyggere, og udvalgetkvitterer for den væsentlighed, som inddragelse af lokalområdet tillægges i lovfors-laget. Udvalget har endvidere anført, at man er enig i, at stofindtagelsesrum skalvære lavtærskeltilbud.3. Konkrete ændringsforslag til lovforslagetI det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene indeholdte forslagtil ændringer af lovforslaget og dets bemærkninger. Kommentarer til ændringsfor-slagene erkursiverede.3.1. Selve lovtekstenGadejuristen har foreslået, at lovforslagets § 1, nr. 1, ændres, således at der i ste-det for ”, jf. dog § 3 b,” indsættes: ”, herunder særligt i tilknytning til stofindtagelses-rum”.Kommentar: Efter drøftelse med Justitsministeriet er høringsudkastets § 1, nr.1,slettet.3.2. Gældende retGadejuristen har anført, at lovforslaget baserer sig på den fejlagtige opfattelse, atstofindtagelsesrum skulle være i strid med gældende ret.Kommentar: Eftersom lov om euforiserende stoffer for visse stoffers vedkommendesom udgangspunkt udelukker lovlig besiddelse og for andre stoffers vedkommendereserverer den lovlige besiddelse til medicinske og videnskabelige formål, kræveroprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum en særlig hjemmel, som sikrer,at besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug i og i umiddelbar nærhed af etkommunalt stofindtagelsesrum i praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis denpågældende er fyldt 18 år og som følge af et længere og vedvarende misbrug afeuforiserende stoffer har en stærk afhængighed af det pågældende stof.Hvis lovforslaget vedtages, vil der være skabt retligt grundlag for, at der efter tilla-delse fra ministeren for sundhed og forebyggelse kan oprettes og drives stofindta-gelsesrum, som ud over den enkelte kommune selv også kan være drevet af selv-ejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen, men altså ikke afandre private. Det beskrives i lovforslaget, hvordan politiet i og i umiddelbar nær-
Side 4
hed af kommunale stofindtagelsesrum forudsættes at håndhæve forbuddet modbesiddelse af euforiserende stoffer.Gadejuristen har tilkendegivet, at lovforslaget generelt synes at udgøre en forrin-gelse af retsstillingen, og har i den forbindelse påpeget, at lovforslaget synes atstække civilsamfundets bidrag til at løse de alvorlige sociale og sundhedsmæssigeproblemstillinger, der knytter sig til de mest udsatte stofmisbrugeres indtagelse afeuforiserende stoffer, og at hensigten med lovforslaget synes at være at udelukkeforskellige aktører fra at kunne oprette eller integrere stofindtagelsesrum i øvrigehjælpeforanstaltninger.Kommentar: Baggrunden for, at det findes mest hensigtsmæssigt at lade ansvaretfor at drive et af ministeren for sundhed og forebyggelse godkendt stofindtagelses-rum være forbeholdt kommuner eller selvejende institutioner med driftsoverens-komst med kommunen, er denne foranstaltnings særegne karakter. Hertil kommer,at det forekommer vigtigt at sikre, at stofindtagelsesrum hænger sammen med densocial- og sundhedsfaglige indsats, som kommunen er ansvarlig for. Denne sam-menhæng sikres, når ansvaret for at drive stofindtagelsesrum er overladt til enselvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen. Det er muligt, aterfaringerne med kommunale stofindtagelsesrum vil give grundlag for at givekommunerne adgang til tillige at indgå aftale med andre end selvejende institutio-ner med driftsoverenskomst med kommunen om drift af stofindtagelsesrum. Hvor-vidt der er grundlag herfor, vil blive overvejet i forbindelse med evalueringen i2015.Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt lovforslaget udelukker forskellige aktørersmulighed for at oprette eller integrere stofindtagelsesrum i øvrige hjælpeforanstalt-ninger, skal det nævnes, at det i lovforslaget beskrives, hvordan politiet i og i umid-delbar nærhed af kommunale stofindtagelsesrum forudsættes at håndhæve for-buddet mod besiddelse af euforiserende stoffer, mens politiets håndhævelse andresteder ikke forudsættes ændret.Gadejuristen har gjort en lang række bemærkninger om international ret.Kommentar: Gadejuristens bemærkninger giver ikke anledning til at foretage æn-dringer i lovforslagets bemærkninger. Det centrale er, at pointen – nemlig at sto-findtagelsesrum kan oprettes og drives inden for rammerne af Danmarks internati-onale forpligtelser – træder tydeligt frem, og det synes den at gøre med lovforsla-gets nuværende udformning.3.3. HjemmelsgrundlagetGadejuristen har givet udtryk for, at en særskilt hjemmel for stofindtagelsesrumikke bør etableres som en undtagelsesbestemmelse til en lov, hvis hovedformål erat kriminalisere og straffe en lang række handlinger i relation til omgang med eufo-riserende stoffer, men at en sådan hjemmel derimod bør etableres i sundhedslov-givningen.Kommentar: Hovedformålet med og hovedindholdet af lov om euforiserende stofferer ikke at kriminalisere og straffe en lang række handlinger. Hovedformålet med oghovedindholdet af loven og den i medfør heraf udstedte bekendtgørelse er regule-ringen af den lovlige anvendelse af euforiserende stoffer. Den lovlige anvendelse
Side 5
af euforiserende stoffer er meget udbredt – og helt uundværlig – i sundhedsvæse-net, og bl.a. lægers behandling med og udlevering af sådanne stoffer samt patien-ters modtagelse heraf er reguleret i lovgivningen om euforiserende stoffer. Medreguleringen af den lovlige anvendelse sætter lovgivningen også grænser for den-ne anvendelse og definerer dermed bl.a., hvornår besiddelse af euforiserendestoffer er forbudt.Hjemlen til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum bør etableres i lov om euforise-rende stoffer, hvilket ikke alene skyldes det forhold, at oprettelse og drift af stofind-tagelsesrum forudsætter en ændret praksis i forhold til håndhævelsen af lovensforbud mod besiddelse, men også, at der i forbindelse med indførelsen af ordnin-gen med lægeordineret heroin blev foretaget ændringer i lov om euforiserendestoffer og ikke i sundhedsloven. Det forekommer derfor inkonsistent, hvis man iforbindelse med indførelsen af stofindtagelsesrum – som i forhold til behandlingmed lægeordineret heroin må siges at have klart mindre karakter af sundhedsfagligbehandling, om end sundhedsfaglige tilbud vil være et element i stofindtagelses-rum – etablerer hjemlen i sundhedsloven og ikke i lov om euforiserende stoffer.Hertil kommer, at der jo i tilknytning til et stofindtagelsesrum ikke alene vil være taleom en sundhedsfaglig, men også en socialfaglig indsats.3.4. MinisterbemyndigelsenGadejuristen har anført, at det vækker stor bekymring, at der reelt ikke er tale omen direkte hjemmel til etablering og drift af stofindtagelsesrum, men alene en be-myndigelse til, at den til enhver tid siddende minister for sundhed og forebyggelsekan meddele konkrete tilladelser til oprettelse og drift af kommunale stofindtagel-sesrum. Gadejuristen har påpeget, at der ikke angives klare kriterier for, hvornårsådanne tilladelser skal gives, afslås eller kan tilbagekaldes, og at det således ividt omfang vil være overladt til den til enhver tid siddende minister at eksempelvisafvise at give tilladelse til oprettelse og drift af stofindtagelsesrum uden om Folke-tinget.Kommentar: Ifølge Justitsministeriet er det afgørende vigtigt, at en central myndig-hed gennem en godkendelsesordning har hånd i hanke med, hvad der foregår idenne sammenhæng, hvor man kan siges at gå på kompromis med det gældendeforbud mod besiddelse af euforiserende stoffer.Det bemærkes i øvrigt, at en tilbagekaldelse af en allerede meddelt tilladelse alenevil kunne ske inden for rammerne af de almindelige forvaltningsretlige principper,som gælder for tilbagekaldelse af begunstigende forvaltningsakter. Desuden be-mærkes, at ansøgninger om tilladelse vil skulle ske inden for rammerne af de al-mindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder den almindelige ligheds-grundsætning.3.5. Politimæssige opgaverKøbenhavns Kommune, Dansk Sygeplejeråd, Gadejuristen, Mændenes Hjem ogForeningen Fixerum har på forskellig vis givet udtryk for bekymring over, at manmed lovforslaget vil pålægge personalet i stofindtagelsesrum nogle opgaver, somefter høringsparternes opfattelse er politimæssige.Kommentar: Det er ikke hensigten med lovforslaget at pålægge personalet i sto-findtagelsesrum politimæssige opgaver. For at undgå eventuelle misforståelser
Side 6
herom er lovforslagets opregninger af, hvad kommunerne skal tage stilling til i for-bindelse med oprettelse af stofindtagelsesrum – dvs. opregningerne under afsnit4.3.1. Kommunalt ansvar, 4.3.2. Lavtærskeltilbud, 5.2. Konsekvenser for kommu-nerne og bemærkningerne til § 1 – ændret, så ordet ”kontrol” udgår, og så der istedet tilføjes ordene ”og tilsyn hermed” i forlængelse af opregningerne, som heref-ter har fået følgende ordlyd:”(…) adgangen til stofindtagelsesrum, herunder inklusions- og eksklusionskriterier,deres åbningstider og kapacitet samt beliggenhed, indretning, faciliteter, personale,stoftyper og -indtagelsesmåder, social- og sundhedsfaglige tilbud samt ordensreg-ler mv. og tilsyn hermed.”Endvidere er afsnit 4.3.4. Stoftyper og -indtagelsesmåder ændret, således at detikke længere fremgår, at den enkelte kommune bør tage stilling til den nærmeretilrettelæggelse af kontrollen med hensyn til stofmængde, men at det i stedet frem-går, at kommunen bør tage stilling til fastsættelse af ordensregler mv.I lyset af, at der ikke gælder en almindelig anmeldelsespligt, fremgår det herudoverikke længere af afsnit 4.3.4. Stoftyper og -indtagelsesmåder, at personalet i tilfældeaf videreoverdragelse, herunder videresalg, af euforiserende stoffer i stofindtagel-sesrum forudsættes at tilkalde politiet med henblik på strafferetlig forfølgning, elleraf afsnit 4.4. Håndhævelse af forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer, atdet i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, vil det blive fastsat, atpersonalet skal tilkalde politiet i tilfælde af videreoverdragelse, herunder videre-salg. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der ved fastsættelsen af nærmerebestemmelser i medfør af den foreslåede bemyndigelse vil blive taget stilling til,hvorvidt der er behov for regler om, hvordan personalet skal forholde sig i tilfældeaf videreoverdragelse, herunder videresalg.Endelig fremgår det ikke længere af afsnit 1. Indledning, 3.2. FN’s narkotikakon-ventioner, 4.3.7. Personale og opgaver samt 5.2. Konsekvenser for kommunerne,at personalet skal overvåge besiddelsen, men altså alene indtagelsen af euforise-rende stoffer, og bemærkningen i afsnit 4.3.7. Personale og opgaver om, at over-vågningen begrænser risikoen for videreoverdragelse, herunder videresalg, afstoffer i stofindtagelsesrum, udgår.3.6. Ensartede regler i den enkelte kommuneKøbenhavns Kommune har anført, at der ikke bør stilles krav om, at en kommuneer forpligtet til at tilbyde de samme indtagelsesmåder og adgang til at indtage desamme stoffer i alle kommunens stofindtagelsesrum. Vesterbro Lokaludvalg hargivet udtryk for et tilsvarende synspunkt og for, at kravet om, at der i stofindtagel-sesrum skal være adgang til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud, og et kravom, der på alle tidspunkter skal være socialfagligt personale til stede, er til hinderfor oprettelse af forskellige tilbud.Kommentar: Justitsministeriet fastholder, at hvis der i den enkelte kommune er taleom flere stofindtagelsesrum, så skal der med hensyn til stoftyper gælde det sammefor alle stofindtagelsesrummene. Baggrunden for, at der skal gælde ensartederegler for alle stofindtagelsesrum i samme kommune, er ifølge Justitsministeriethensynet til håndhævelsen af forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer tilandre end medicinske og videnskabelige formål såvel som til retssikkerheden.
Side 7
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det således kunne give anledning til retshånd-hævelsesmæssige problemer for politiet, hvis der inden for samme kommune gæl-der ét med hensyn til besiddelse af visse stoftyper i og i umiddelbar nærhed af etstofindtagelsesrum og noget andet med hensyn til besiddelse af de samme stofty-per i og i umiddelbar nærhed af et andet stofindtagelsesrum. Tilsvarende vil uens-artede regler i samme kommune efter Justitsministeriets opfattelse kunne giveanledning til tvivl blandt stofindtagelsesrummenes brugere, hvilket vil udgøre etretssikkerhedsmæssigt problem.Da det imidlertid er muligt, at erfaringerne med kommunale stofindtagelsesrum vilgive grundlag for at ophæve kravet om, at der med hensyn til stoftyper skal gældedet samme for alle stofindtagelsesrummene, hvis der i den enkelte kommune ertale om flere stofindtagelsesrum, er det i lovforslagets bemærkninger under afsnit4.3.5. Stoftyper og -indtagelsesmåder nu anført, at det i forbindelse med evaluerin-gen i 2015 vil blive overvejet, hvorvidt der er grundlag herfor.Med hensyn til kravet om, at der i stofindtagelsesrum skal være adgang til relevan-te social- og sundhedsfaglige tilbud, anses dette ikke for at være til hinder for op-rettelse af forskellige tilbud i den forstand, at der f.eks. kan tænkes større stofind-tagelsesrum med mange sådanne tilbud fysisk placeret i stofindtagelsesrummet ogmindre stofindtagelsesrum, hvor tilbuddene ikke er fysisk placeret i stofindtagelses-rummet. Som det fremgår af afsnit 4.3.8 Social- og sundhedsfaglige tilbud, er detafgørende således, at der i stofindtagelsesrummet er adgang til tilbuddene, ogdenne adgang kan også sikres gennem brobygning fra stofindtagelsesrummet tileksternt placerede tilbud. Der lægges i øvrigt ikke med lovforslaget op til et kravom, der på alle tidspunkter skal være socialfagligt personale til stede i stofindtagel-sesrum. Af bemærkningerne i afsnit 4.3.7. Personale og opgaver er det såledesalene anført, at der i stofindtagelsesrum skal være personale, der skal være i standtil at varetage de opgaver, som knytter sig til overvågning af stofindtagelsen, ogsom er kvalificeret til at varetage de opgaver, der knytter sig til de social- og sund-hedsfaglige tilbud, som kommunen finder relevante i stofindtagelsesrummet. Detfremgår endvidere af dette afsnit, at det er den enkelte kommune, der bør tagestilling til sammensætningen af personalet.3.7. StofmængdeKøbenhavns Kommune og Gadejuristen har gjort en række bemærkninger tilspørgsmålet om stofmængde, og det kan udledes heraf, at lovforslaget kan giveanledning til den misforståelse, at der med hensyn til vurderingen af, om der er taleom besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, gælder en 0,2 gram-grænse, som er absolut. Landsforeningen af Væresteder (LVS) har anført, at det eressentielt for LVS, at brugerne af stofindtagelsesrummene bl.a. bliver informeretom, hvilken mængde af euforiserende stoffer der er den maksimalt tilladte til egetforbrug, og at denne information skal være lovpligtig, således at alle stofindtagel-sesrum synligt skal gøre opmærksom på disse forhold og derved sikre det juridiskegrundlag. Sammenslutningen af Værestedbrugere I Danmark (SVID) har givetudtryk for et tilsvarende synspunkt.Kommentar: Der gælder ikke en absolut grænse for, hvilken stofmængde der vur-deres som værende til eget forbrug. For at fjerne enhver anledning til misforståelseherom er der foretaget en præcisering af bemærkningerne under afsnit 4.4. Hånd-hævelse af forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer, således at det om
Side 8
besiddelse af mere end et købsbrev af 0,2 gram nu fremgår, at det typisk vil talefor, at der er tale om besiddelse med henblik på videreoverdragelse, mens besid-delse af mindre end det omvendt typisk vil tale for, at der er tale om besiddelse tileget forbrug. Det turde således fremgå klart, at den omhandlede grænse ikke erabsolut.Hvilken mængde euforiserende stoffer, der kan betragtes som til eget forbrug, vil ividt omfang være overladt til et politifagligt skøn i den konkrete situation, og derkan derfor ikke gives en generel vejledning herom.3.8. Målgruppen mv.Dansk Sygeplejeråd har tilkendegivet, at det er problematisk, at stofindtagelses-rummet ikke er åbent for den enkelte stærkt afhængige unge, som er under 18 år,idet de om muligt har endnu mere brug for den vejledning, som kan fås i stofindta-gelsesrummet. Gadejuristen har anført, at man på baggrund af en udtalelse fraKomiteen for Børns Rettigheder om, at børns stofbrug skal behandles som etsundhedsmæssigt problem og ikke som et strafferetligt problem bør genovervejealdersgrænsen, om end Gadejuristen samtidig har anført, at unges adgang antage-lig slet ikke vil forekomme eller kun yderst sjældent.Kommentar: Aldersgrænsen er fastsat under hensyn til, at man som 18-årig harden fulde selvbestemmelsesret. Endvidere må det antages, at børn og unge, somer yngre, kun i helt ekstraordinære tilfælde vil være stærkt afhængige stofmisbru-gere med et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, hvortil kom-mer, at børn og unge med et stofmisbrug under alle omstændigheder bør tilbydeset alternativ til stofindtagelsesrum. Skulle det mod forventning vise sig, at erfarin-gerne med kommunale stofindtagelsesrum vil give grundlag for overvejelser om atophæve aldersgrænsen, vil overvejelserne indgå i forbindelse med evalueringen i2015.Rådet for Socialt Udsatte har om målgruppen givet udtryk for, at det i særdelesheder vigtigt at undgå pausedødsfaldene (som ses ved tilbagefald efter afvænningeller fængselsophold), idet man ved, at de spiller en væsentlig rolle i overdosissta-tistikken. Det er af afgørende betydning, at denne gruppe ikke bliver ekskluderetfra at benytte stofindtagelsesrummene. Gadejuristen har anført, at ordet ”dagligt”om den stofindtagelse, som målgruppen er karakteriseret ved, bør udgå af lovfors-lagets bemærkninger for at undgå eksklusion af dem, der er i risiko for pausedøds-fald.Kommentar: Stofmisbrugere, som efter afvænning eller fængselsophold er faldettilbage i en stærk afhængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug afeuforiserende stoffer, vil være omfattet af målgruppen for stofindtagelsesrum.Rådet for Socialt Udsatte har påpeget, at det er essentielt, at der ikke gøres forsøgpå at holde udenbysborgere, som ikke har et kommunalt tilhørsforhold, væk fratilbuddene.Kommentar: Adgangen til stofindtagelsesrum, herunder inklusions- og eksklusi-onskriterier, bør afspejle de lokale behov. Kommunerne bør i forbindelse med de-res stillingtagen hertil bl.a. være opmærksomme på, at stofindtagelsesrum ikkemister karakteren af at være lavtærskeltilbud, idet stofindtagelsesrum bør være
Side 9
lavtærskeltilbud for at opnå de ønskede fordele med hensyn til nedbringelse afdødeligheden blandt og forbedring af forholdene for stofmisbrugere samt be-grænsning af generne for det omgivende samfund. Borgernærhed og lokalkend-skab, herunder med hensyn til misbrugsmønstre samt stofmisbrugsproblemernesomfang og betydning, er nødvendig for at tage stilling til adgangen til stofindtagel-sesrum. Som ansvarlige for den social- og sundhedsfaglige indsats må kommu-nerne tage stilling hertil.Vesterbro Lokaludvalg har om målgruppen anført, at det kan være vanskeligt atvurdere, hvem der har en stærk afhængighed som følge af et længere og vedva-rende misbrug af euforiserende stoffer, og at dette i værste fald kan virke eksklude-rende på en uheldig måde og i øvrigt sætte personalet i en svær situation. DanskSygeplejeråd har påpeget, at det i praksis kan være meget vanskelig for personaletat vurdere, om en stofmisbruger tilhører målgruppen eller ej, og man er derfor afden opfattelse, at det bør fremgå meget tydeligt af lovforslagets bemærkninger, atpersonalet ikke kan straffes for at foretage en forkert vurdering. Dansk Sygepleje-råd har endvidere påpeget, at det bør være helt klart, at personalet ikke kan stillestil ansvar i tilfælde af videreoverdragelse, herunder videresalg.Kommentar: Kvalificeret personale i stofindtagelsesrum må antages at kunne be-dømme, hvorvidt en stofmisbruger tilhører gruppen af personer med en stærk af-hængighed som følge af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende stof-fer, og politiet har i almindelighed et godt kendskab til denne gruppe af personer.Ingen synes således bedre end kvalificeret personale i stofindtagelsesrum og poli-tiet at kunne bedømme, hvorvidt en stofmisbruger tilhører målgruppen. Det forud-sættes i øvrigt, at den almindelige drift af stofindtagelsesrum i overensstemmelsemed ministeren for sundhed og forebyggelses tilladelse ikke vil kunne medførestrafansvar for personalet efter loven eller bekendtgørelsen om euforiserende stof-fer, herunder for medvirken til andres overtrædelser, jf. straffelovens § 23.3.9. Personales pligter og rettigheder samt brugernes klagemulighedLægeforeningen har anført, at det for foreningen er uacceptabelt, at der alene erlovgivet i bemærkningerne om lægernes retsstilling, idet der henvises til bemærk-ningerne under afsnit4.3.2. Lavtærskeltilbud,hvoraf det fremgår, at overvågning afstofindtagelsen, udlevering af udstyr til brug herfor og vejledning herom ikke i den-ne sammenhæng vil blive betragtet som behandling omfattet af sundhedsloveneller som virksomhed omfattet af lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), hvorimod der vil være tale ombehandling omfattet af sundhedsloven og om virksomhed omfattet af autorisations-loven, hvis der i forlængelse af stofindtagelsen, hvortil der er udleveret udstyr oggivet vejledning, enten ydes førstehjælp som følge af en overdosis eller en andennødsituation eller ydes et til stofindtagelsesrummet knyttet sundhedsfagligt tilbud.Dansk Sygeplejeråd har anført, at det er fornuftigt, at overvågnings-, udleverings-og vejledningsopgaverne ikke betragtes som omfattet af omfattet af sundhedsloveneller som virksomhed omfattet af autorisationsloven. Dansk Sygeplejeråd er dog afden opfattelse, at der kan være tvivl om sundhedspersonalets ansvar. VesterbroLokaludvalg har givet udtryk for, at udvalget er i tvivl om nødvendigheden af kravom journalføring mv., når der f.eks. tilbydes sårpleje.Kommentar: Det forhold, at overvågning af stofindtagelsen, udlevering af udstyr tilbrug herfor og vejledning herom ikke i denne sammenhæng vil blive betragtet som
Side 10
behandling omfattet af sundhedsloven eller som virksomhed omfattet af autorisati-onsloven, er en forudsætning for, at stofindtagelsesrum i realiteten skal kunne dri-ves som lavtærskeltilbud. Betragtedes eventuelt autoriseret sundhedspersonalesvaretagelse af overvågnings-, udleverings- og vejledningsopgaverne som omfattetaf de omhandlede love, ville det indebære, at der bl.a. ville skulle indhentes sam-tykke fra stofmisbrugeren hertil i forbindelse med stofindtagelsen og føres patient-journal i forbindelse hermed.Med foretagelsen af sondringen mellem på den ene side varetagelsen af de om-handlede opgaver og på den anden side den ydelse af førstehjælp som følge af enoverdosis eller en anden nødsituation eller den ydelse af et til stofindtagelsesrum-met knyttet sundhedsfagligt tilbud, som måtte finde sted i forlængelse af stofindta-gelsen, synes der ikke at kunne opstå tvivl om, hvad der gælder i den enkelte situ-ation, og i hvilke situationer autoriseret sundhedspersonales forpligtelse til at udvi-se omhu og samvittighedsfuldhed efter autorisationsloven ikke gælder, og i hvilkeden gælder.For yderligere at understrege, at autoriseret sundhedspersonale i forbindelse medvaretagelse af overvågnings-, udleverings- og vejledningsopgaverne alene er om-fattet af den for alle andre kommunalt ansatte gældende almindelige forventningom opgavevaretagelsen og ikke den særlige forpligtelse efter autorisationsloven erlovforslagets bemærkninger ændret, således at begrebet ”omhu og samvittigheds-fuldhed”, der er en retlig standard, som hænger uløseligt sammen med autorisati-onslove, ikke længere benyttes om den for alle kommunalt ansatte gældende al-mindelige forventning om opgavevaretagelsen. Det fremgår således nu af be-mærkningerne, at der for den driftsansvarlige kommune naturligvis vil være enalmindelig forventning om, at alt personale i stofindtagelsesrum – på lige fod medandre kommunalt ansatte – varetager deres opgaver ”sagligt og omhyggeligt” ogaltså ikke ”med omhu og samvittighedsfuldhed”, som det fremgik af høringsud-kastet.Med hensyn til lovgivning i bemærkningerne skal det nævnes, at det heller ikke foranden virksomhed, som foretages af læger uden for autorisationslovens område,er fastsat ved lov, at virksomheden ikke betragtes som behandling omfattet afsundhedsloven eller som virksomhed omfattet af autorisationsloven. Her tænkespå lægers virksomhed som kommunale lægekonsulenter.For så vidt angår ydelse af et til stofindtagelsesrummet knyttet sundhedsfagligttilbud som f.eks. sårpleje forestået af autoriserede sundhedspersoner, vil der ikkevære tvivl om, at der vil være tale om behandling omfattet af sundhedsloven ogvirksomhed omfattet af autorisationsloven, hvilket både af hensyn til stofmisbruge-rens og det autoriserende sundhedspersonales rettigheder nødvendigvis må inde-bære, at alle de i den sammenhæng gældende regler om journalføring mv. måfinde anvendelse.Lægeforeningen har anført, at det bør sikres, at der er den nødvendige struktur tilstede, for at læger/sundhedspersonale kan føre journal og i øvrigt har de nødven-dige redskaber og udstyr til at udføre deres arbejde, ligesom kommunerne børsikre sig, at der foreligger instrukser for personalets indsats i forbindelse med kriti-ske episoder, og at personalet er i stand til at gennemføre indsatsen i henhold tilinstrukserne. Lægeforeningen har endvidere anført, at det må betinges, at alene
Side 11
læger på dette komplekse område stiller diagnoser. Endelig har Lægeforeningenanført, at hygiejne er meget væsentlig, og at der bør sikres professionel rengøringmellem hver bruger.Kommentar: I det omfang, at der er i et stofindtagelsesrum foretages behandlingomfattet af sundhedsloven og virksomhed omfattet af lov om autorisation af sund-hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven), vil alle de iden sammenhæng gældende regler om journalføring mv. finde anvendelse, ogkommunen eller en selvejende institution, hvormed kommunen måtte have indgåetaftale om driften af stofindtagelsesrummet, bør sikre sig, at reglerne kan overhol-des, og at der i øvrigt forefindes de nødvendige redskaber, udstyr og instrukser.Endvidere er det et kommunalt ansvar at tage stilling til sammensætningen af detenkelte stofindtagelsesrums personale, herunder med hensyn til faglige kvalifikati-oner, således at det sikres, at personalet kvalificeret kan varetage de opgaver, somknytter sig til overvågning af stofindtagelsen samt til de social- og sundhedsfagligetilbud, som kommunen finder relevante i stofindtagelsesrummet. Er der, for så vidtangår de sundhedsfaglige tilbud, tale om lægeforbeholdt virksomhed, gælder dealmindelige regler om lægens anvendelse af medhjælp. Med hensyn til hygiejne vildet i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, blive fastsat, at besid-delsen og indtagelsen af euforiserende stoffer i stofindtagelsesrum skal ske i hygi-ejniske omgivelser, hvilket skyldes sammenhængen mellem de hygiejniske omgi-velser og de sundhedsmæssige fordele, som er forbundet med stofindtagelsesrum.Det er et kommunalt ansvar at tage stilling til indretningen af og faciliteterne i detenkelte stofindtagelsesrum, således at det sikres, at indretningen og faciliteternebidrager til at begrænse den sundhedsmæssige risiko forbundet med stofindtagel-sen.Københavns Kommune har påpeget, at kommunerne af hensyn til brugernes rets-sikkerhed bør beskrive, hvordan man kan klage til kommunen over den hjælp, somman har modtaget i stofindtagelsesrummet, og at der bør gøres en indsats for atinformere brugerne om klagemuligheden og bistå i forbindelse med gennemførel-sen af en eventuel klage.Kommentar: Det forekommer hensigtsmæssigt, hvis kommunerne, som Køben-havns Kommune foreslår, vejleder og bistår brugerne af stofindtagelsesrum i for-bindelse med klager over stofindtagelsesrummet og dets personale.3.10. Social- og sundhedsfaglige tilbudRådet for Socialt Udsatte har anført, at der i forbindelse med indsatsen i stofindta-gelsesrum bør forankres flere professionelle opgaver end blot overvågning og råd-givning i forhold til stofindtagelse, og at indsatsen skal indeholde tilbud om scree-ning for stofrelaterede lidelser, vaccination for hepatitis, henvisning og ledsagelsetil behandling, mulighed for skadesreducerende stofbehandling, f.eks. anvendelseaf venemaskine til at finde vener og dermed undgå fixe-skader samt hjælp og støt-te til kontakt til det sociale system.Kommentar: Adgangen til i stofindtagelsesrum at indtage euforiserende stofferunder overvågning og i hygiejniske omgivelser må ikke stå alene. Der skal ogsåvære adgang til relevante social- og sundhedsfaglige tilbud, hvilket vil blive fastsat imedfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2. Det skyldes de sociale ogsundhedsmæssige fordele, der kan opnås ved, at der i stofindtagelsesrum kan
Side 12
skabes kontakt til gademisbrugere mv., som det kan være vanskeligt at få skabtkontakt til med de eksisterende foranstaltninger, hvorved der opstår mulighed for atadressere behov, som andre foranstaltninger ikke har kunnet opfylde. Kravet skal iøvrigt ses i sammenhæng med, at stofindtagelsesrum i lyset af FN’s narkotikakon-ventioner indholdsmæssigt bør byde på mere end blot et sted, hvor stofmisbrugerelovligt kan indtage euforiserende stoffer.De social- og sundhedsfaglige tilbud bør afspejle misbrugsmønstrene samt stof-misbrugsproblemernes omfang og betydning lokalt, og kommunen bør under hen-syn til de lokale forhold tage stilling til, hvilke social- og sundhedsfaglige tilbud derer relevante i det enkelte stofindtagelsesrum.3.11. Afrapportering og evalueringRådet for Socialt Udsatte har tilkendegivet, at der ud over de årlige afrapporterin-ger til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal nedsættes en kvalitetsfølge-gruppe, der samler op på, hvordan den kommende lovgivning implementeres.Sammenslutningen af Værestedbrugere I Danmark (SVID) har anført, at det ermeget vigtigt, at der løbende foregår en form for kvalitetssikring i forhold til både deenkelte tilbud, men i ligeså høj grad også en kortlægning af, hvem der benytterstofindtagelsesrummene, og ikke mindst hvem der ikke gør, for på den måde atsikre, at stofmisbrugerne ikke alene får de mest kvalitetssikrede tilbud, men at manogså når ud til målgruppen. Gadejuristen har givet udtryk for, at det som udgangs-punkt er prisværdigt, at der ikke stilles krav om at følge en streng forsøgsprotokol,hvilket i højere grad gør det muligt at tilpasse ordningerne til lokale forhold, der kandivergere ganske meget, hvorfor dette findes væsentligt for den optimale lokaletilrettelæggelse af den narkotikapolitiske indsats. Ikke desto mindre finder Gadeju-risten det dog særdeles hensigtsmæssigt at sikre indsamling af visse fastlagte datai forhold til den konkrete anvendelse af stofindtagelsesrummene og de heri opsam-lede erfaringer.Kommentar: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har til hensigt at samle dekommuner, som ansøger om og får tilladelse til at oprette og drive stofindtagelses-rum, med henblik på drøftelse af, hvordan der til gavn for både de ansvarlige stats-lige myndigheder og ikke mindst kommunerne selv kan sikres en afrapportering,som opfylder en fælles standard, hvilket vil bidrage til kvalificering af den evalue-ring, der skal foretages i 2015. Det vil være naturligt i forbindelse hermed at drøftehensigtsmæssigheden i at nedsætte en følgegruppe med repræsentanter for deansvarlige statslige myndigheder og kommunerne.3.12. Andre end kommuner og selvejende institutionerForeningen Fixerum har anført, at lovforslaget alene synes at lægge op til, at derkan gives tilladelse til drift af kommunale stofindtagelsesrum, og at tilladelsen kunkan omfatte kommunernes samarbejde med selvejende institutioner med en egent-lig driftsoverenskomst, og foreningen har i forlængelse heraf anført, at man erusikker på, hvilken betydning lovforslaget vil få for Det Mobile Fixerum på Vester-bro. Foreningen har endvidere anført, at det er vigtigt, at civilsamfundet med god-kendelse fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse kan drive stofindtagelses-rum, hvilket også Vesterbro Lokaludvalg har anført.Kommentar: Hvis lovforslaget vedtages, vil der være skabt retligt grundlag for, atder efter tilladelse fra ministeren for sundhed og forebyggelse kan oprettes og dri-
Side 13
ves kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejendeinstitutioner med driftsoverenskomst med kommunen, men altså ikke af andre pri-vate.Det beskrives i lovforslaget, hvordan politiet i og i umiddelbar nærhed af kommuna-le stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner meddriftsoverenskomst med kommunen forudsættes at håndhæve forbuddet mod be-siddelse af euforiserende stoffer, mens politiets håndhævelse andre steder ikkeforudsættes ændret.Baggrunden for, at det findes mest hensigtsmæssigt at lade ansvaret for at drive etaf ministeren for sundhed og forebyggelse godkendt stofindtagelsesrum være for-beholdt kommuner eller selvejende institutioner med driftsoverenskomst medkommunen, er denne foranstaltnings særegne karakter. Hertil kommer, at det fore-kommer vigtigt at sikre, at stofindtagelsesrum hænger sammen med den social- ogsundhedsfaglige indsats, som kommunen er ansvarlig for. Denne sammenhængsikres, når ansvaret for at drive stofindtagelsesrum er overladt til en selvejendeinstitution med driftsoverenskomst med kommunen.Hvis en forening mv. måtte ønske at drive et af ministeren for sundhed og forebyg-gelse godkendt stofindtagelsesrum, er der intet til hinder for, at foreningen – i detomfang det da ikke allerede er tilfældet – organiserer sig som selvejende instituti-on og som sådan retter henvendelse til kommunen om indgåelse af en driftsover-enskomst. Det skal i øvrigt nævnes, at det af lovforslagets bemærkninger under”4.3.1. Kommunalt ansvar” fremgår, at det er muligt, at erfaringerne vil give grund-lag for at give kommunerne adgang til tillige at indgå aftale med andre end selv-ejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen om drift af stofindta-gelsesrum, og at det i forbindelse med evalueringen i 2015 vil blive overvejet,hvorvidt der er grundlag herfor.3.13. ØkonomiKøbenhavns Kommune har påpeget, at det nødvendige finansieringsbehov, derknytter sig til driften af stofindtagelsesrum, underkendes i lovforslaget, og har på-peget, at kommunen i forbindelse med foretagelsen af det skøn over oprettelses-udgifter, som er refereret i lovforslagets bemærkninger, har undervurderet, hvor dyroprettelse kan blive, når det kommer til den valgte bygnings stand og myndigheds-krav. Odense Kommune har anført, at finansieringen af stofindtagelsesrum udgøren udfordring for kommunens økonomi, og at kommunen vil være nødt til at ompri-oritere midler fra andre kommunale indsatser inden for det sociale område for atkunne afholde udgiften til stofindtagelsesrum. Landsforeningen af Væresteder(LVS) har givet udtryk for, at LVS ser det som et problem, at hele ansvaret for atoprette og drive stofindtagelsesrum er lagt på kommunerne, især fordi der ifølgeLVS ikke er lagt op til økonomisk hjælp fra staten. LVS er bekymret for, at dette vilbetyde, at kun få kommuner vil oprette og drive stofindtagelsesrum, og at kvalitetenheraf bliver for ringe. Rådet for Socialt Udsatte og Sammenslutningen af Være-stedbrugere I Danmark (SVID) har tilkendegivet en tilsvarende bekymring.Kommentar: Lovforslaget har alene økonomiske konsekvenser for de kommuner,som måtte ønske at tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats således,at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesbegrænsende foranstaltning ikommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne. For disse kommuner vil konse-
Side 14
kvenserne afhænge af antallet af stofindtagelsesrum og kommunens stillingtagentil adgangen til det enkelte stofindtagelsesrum, herunder inklusions- og eksklusi-onskriterier, dets åbningstider og kapacitet samt beliggenhed, indretning, faciliteter,personale, stoftyper og -indtagelsesmåder, social- og sundhedsfaglige tilbud samtordensregler mv. og tilsyn hermed.Det forhold, at der alene forventes stillet få indholdsmæssige krav om helt overord-nede forhold, betyder, at det vil være muligt for den enkelte kommune at opfylde destatslige krav, uden at det indebærer uforholdsmæssigt store udgifter for kommu-nen. Det vil således først og fremmest være kommunens egne ønsker til indholdet,som bestemmer udgifternes størrelse.Med henblik på at understøtte den kommunale indsats har regeringen og Enheds-listen aftalt, at der oprettes en pulje til stofindtagelsesrum. Til puljen afsættes 16,95mio. kr., som fordeler sig med 7 mio. kr. i 2012 til finansiering af etablering af sto-findtagelsesrum og 9,95 mio. kr. i 2013 til medfinansiering af drift af stofindtagel-sesrum, idet det forudsættes, at kommunerne selv tilvejebringer mindst tilsvarendefinansiering af driften. Regeringen og Enhedslisten er med aftalen blevet enige omat medvirke til at finde midler til den fortsatte drift efter 2013 i forbindelse med for-handlingerne om finansloven for 2014.Gadejuristen har anført, at de forventede besparelser som følge af oprettelsen afstofindtagelsesrum bør beskrives nærmere i lovforslagets bemærkninger.Kommentar: Om stofindtagelsesrum og deres virkning er der foretaget betydeligeundersøgelser, som er beskrevet i forskningsrapporter og -artikler mv., der dog kuni meget begrænset omfang synes at omhandle spørgsmålet om, hvorvidt er sam-fundsøkonomiske fordele forbundet med stofindtagelsesrum. Imidlertid omhandlerartiklen ”A cost-benefit and cost-effectiveness analysis of Vancouver’s supervisedinjection facility”, som er publiceret i tidsskriftet International Journal of Drug Policyi 2010, netop dette spørgsmål. Selv om de i artiklen beskrevne resultater hviler pånogle antagelser, som ikke nødvendigvis vil gælde i Danmark, og derfor kun medforsigtighed kan overføres til danske forhold, og selv om de samfundsøkonomiskefordele forbundet med stofindtagelsesrum her i landet også må antages at afhæn-ge af den enkelte kommunes stillingtagen til bl.a. adgangen til det enkelte stofind-tagelsesrum, dets åbningstider og kapacitet, så kan den undersøgelse, som erbeskrevet i artiklen, give en indikation af, hvorvidt der kan være samfundsøkono-miske fordele forbundet med stofindtagelsesrum i Danmark. I undersøgelsensammenholdt man udgifterne til driften af et stofindtagelsesrum i Vancouver, Ca-nada, med den estimerede besparelse som følge af stofindtagelsesrummets fore-byggelse af hiv-infektioner og dødsfald blandt intravenøse stofmisbrugere. Under-søgelsen viser, at den estimerede besparelse er væsentlig større end driftsudgif-terne. På den baggrund og i lyset af, at besparelsen må antages at være endnustørre, hvis man ikke alene ser på forebyggelsen af hiv-infektioner og dødsfald,men også på f.eks. forebyggelsen af andre infektionssygdomme blandt målgrup-pen og forbedringen af dens sundhedstilstand, synes der at være indikation for, atstofindtagelsesrum kan være samfundsøkonomisk fordelagtige. Der er imidlertidikke grundlag for på baggrund af denne undersøgelse at give en nærmere beskri-velse af de samfundsøkonomiske fordele.
Side 15
3.14. AndetDansk Socialrådgiverforening har anført, at det bekymrer foreningen, at der fore-slås en ordning, hvorefter man lader kommunerne selv afgøre, om de vil oprettestofindtagelsesrum eller ej. Foreningen er således af den opfattelse, at man pånationalt plan bør tage principiel stilling til, om stofindtagelsesrum skal være ettilbud forallestofbrugere, så der i højere grad blev sikret et ensartet og kontinuer-ligt tilbud til gavn for alle stofbrugere i hele landet.Kommentar: Kommunerne er nær på borgerne og har det lokalkendskab, som ernødvendigt for nærmere at tilrettelægge den social- og sundhedsfaglige indsats,der tager sigte på at begrænse de skader, som stofmisbrugerne påfører sig selv ogdet omgivende samfund. Misbrugsmønstrene kan være forskellige fra kommune tilkommune og fra lokalområde til lokalområde, hvilket sammen med forskelle i stof-misbrugsproblemernes omfang og betydning kan begrunde en vis variation i, hvor-dan den enkelte kommune tilrettelægger sin social- og sundhedsfaglige indsats,herunder hvilke skadesbegrænsende foranstaltninger der efter kommunens opfat-telse bør indgå i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne. Som ansvarligefor den social- og sundhedsfaglige indsats, der tager sigte på at begrænse de ska-der, som stofmisbrugerne påfører sig selv og det omgivende samfund bør det væreden enkelte kommunes ansvar at beslutte, hvorvidt den ønsker at tilrettelæggeindsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesbegrænsendeforanstaltning i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne.Rådet for Socialt Udsatte har påpeget, at rådet helt overordnet finder det vigtigt, atder stilles minimumskrav til stofindtagelsesrums åbningstider.Kommentar: Åbningstiderne bør afspejle de lokale behov. Kommunerne bør i for-bindelse med deres stillingtagen hertil bl.a. være opmærksomme på, at stofindta-gelsesrum ikke mister karakteren af at være lavtærskeltilbud, idet stofindtagelses-rum bør være lavtærskeltilbud for at opnå de ønskede fordele med hensyn til ned-bringelse af dødeligheden blandt og forbedring af forholdene for stofmisbrugeresamt begrænsning af generne for det omgivende samfund. Borgernærhed og lo-kalkendskab, herunder med hensyn til misbrugsmønstre samt stofmisbrugsproble-mernes omfang og betydning, er nødvendig for at tage stilling til åbningstiderne.Som ansvarlige for den social- og sundhedsfaglige indsats må kommunerne tagestilling hertil.Foreningen Fixerum har anført, at stofindtagelsesrum bør oprettes i tæt samarbej-de med lokalområdet, stofbrugere og politi, og Rådet for Socialt Udsatte har anført,at de involverede kommuner ud over politi, lokalsamfund og så vidt muligt de be-rørte stofmisbrugere også bør inddrage de lokale udsatteråd i forbindelse med denkonkrete udformning af stofindtagelsesrummene. Mændenes Hjem har foreslået, atder, hvor det i lovforslagets bemærkninger er anført, at kommunens stillingtagen tilen række forhold i forbindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum bør ske isamarbejde med politiet, lokalsamfundet og så vidt muligt de berørte stofmisbruge-re, tilføjes ”den eventuelle driftsherre”.Kommentar: I lovforslagets bemærkninger er det anført, at kommunens stillingta-gen til en række forhold i forbindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum børske i samarbejde med politiet, lokalsamfundet og så vidt muligt de berørte stofmis-brugere. Det gælder i afsnit 4.3.1. Kommunalt ansvar, 4.3.3. Målgruppe, 4.3.5.
Side 16
Stoftyper og -indtagelsesmåder samt 4.3.6. Indretning og faciliteter. Alle steder erde lokale udsatteråd nu føjet til.Det forekommer utænkeligt, at en kommune indgår aftale med en selvejende insti-tution om drift et stofindtagelsesrum, uden at kommunens stillingtagen til en rækkeforhold i forbindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum sker i samarbejde meddriftsherren. Det synes derfor overflødigt at nævne en eventuel driftsherre specifikti opregningen af dem, som kommunen bør samarbejde med i forbindelse med sinstillingtagen. Endvidere synes der at være tale om et forhold, som bør aftales mel-lem kommunen og driftsherren, og som man derfor som udgangspunkt ikke frastatslig side skal gå ind i.Mændenes Hjem har givet udtryk for, at der bør være mulighed for, at man sombruger af stofindtagelsesrum kan give tilladelse og samtykke til, at pårørende kanforetage stofindtagelsen, idet en gruppe udelukkes uden denne mulighed.Kommentar: Det vil i medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, blivefastsat, at stofmisbrugeren selv skal foretage indtagelsen. Baggrunden herfor er, atpersonalets og andre stofmisbrugeres indgivelse af euforiserende stoffer kunnegive anledning til tvivl om strafbar besiddelse samt til ansvarsmæssige og for først-nævnte gruppes vedkommende tillige fagligt-etiske problemer. Hertil kommer, atder ikke i praksis synes at være problemer med udelukkelse af stofmisbrugere fraden eksisterende heroinordinationsordning som følge af, at misbrugerne selv skalindtage den lægeordinerede heroin.Københavns Kommune har anført, at kommunen finder det i afsnit4.4. Håndhæ-velse af forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffernævnte eksempel på,hvad der almindeligvis vil være omfattet af ”umiddelbar nærhed”, upræcist og fore-slår, at det udgår.Kommentar: Københavns Kommunes forslag er fulgt.Gadejuristen har foreslået, at ordet ”skadesbegrænsning” i lovforslagets bemærk-ninger ændres til ”skadesreduktion”, som ifølge Gadejuristen er det almindeligtanvendte begreb.Kommentar:Selv omordene ”skadesbegrænsning” og ”skadesreduktion” er heltsynonyme og derfor ikke burde give anledning til forvirring, er Gadejuristens forslagfulgt.