Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 181 Bilag 6
Offentligt
1126656_0001.png
1126656_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelseFolketingets SundhedsudvalgDato: 25. maj 2012Enhed: SygehuspolitikSags nr.: 1112924Dok. nr.: 937085
Uddybende bemærkninger til L 181 vedr. overførsel af Kennedy Centrettil Region Hovedstaden
I forbindelse med udvalgsarbejdet vedr. L 181 om overførsel af KennedyCentret fra staten til Region Hovedstaden har bl.a. Hans Andersen (V) efter-spurgt enkelte præciseringer, som følger i dette brev med henblik på, at dekan indgå som bidrag i udvalgets betænkning.
Eventuel omorganisering af blindeområdet som følge af evaluering af kommu-nalreformenEn række høringsparter (Dansk Blinde Samfund, Synscenter Refsnæs, m.fl.)har i deres høringssvar samt over for sundhedsudvalget udtrykt ønske om, atKennedy Centrets Øjenklinik indgår i den forestående evaluering af kommu-nalreformen.Jeg kan i den sammenhæng oplyse, at underudvalget for evalueringen afkommunalreformen på socialområdet samt af de specialiserede undervis-ningstilbud skal kortlægge udviklingen i specialiserede social- og undervis-ningstilbud henset til den faglige udvikling på området. Jeg vil i den forbindelseforvente, at institutioner som Institut for Blinde og Svagsynede og SynscenterRefsnæs vil indgå. Det skal desuden som led i evalueringen overvejes om derer behov for at understøtte en øget koordinering i forhold til udbuddet af megetspecialiserede tilbud, så det sikres, at de fornødne tilbud er til rådighed for allekommuner.Jeg kan endvidere oplyse, at der i regi af Ministeriet for Børn og Undervisningallerede er udarbejdet en kortlægning af Synscenter Refsnæs, som vil indgå ievalueringen af kommunalreformen. Rapporten kan findes på www.uvm.dk.Evalueringen af kommunalreformen skal være tilendebragt januar 2013.Finansieringsmodel for overførsel af Kennedy CentretSet i lyset af den forestående evaluering af kommunalreformen, jf. ovenfor, ag-ter ministeriet at overføre hele den årlige bevilling til Øjenklinikkens aktivitetertil Region Hovedstaden.Bevillingen til Øjenklinikkens aktiviteter udgør i alt 9,2 mio. kr. brutto i 2012,inkl. 1,4 mio. kr. til Synsregistret, 1,6 mio. kr. til optiske hjælpemidler samt 0,7mio. kr. til forskning. Region Hovedstaden forpligtes så til at drive Øjenklinik-ken videre som hidtil, således at der fortsat vil være gratis adgang for kommu-ner, regioner mv. til at benytte de tilbud, som Øjenklinikken i dag har ansvaretfor.
Side 2
Ved at anvende denne finansieringsmodel vil bevillingen til Øjenklinikken bliveholdt adskilt fra den øvrige del af Kennedy Centrets bevilling, og det vil såle-des være forholdsvis enkelt at udskille Øjenklinikken, såfremt det besluttes atændre organiseringen på blindeområdet.Patienter med en livslang tilstandDer har endvidere under lovforslagets behandling været udtrykt bekymring for,hvordan Region Hovedstaden, herunder Rigshospitalets Juliane Marie Center,som Kennedy Centret forventes at blive en del af, såfremt L 181 vedtages, vilhåndtere de patienter, der har en livslang tilstand, fx blindhed, og som harbrug for årelang rådgivning.Juliane Marie Centers direktør Bent Ottesen har på et møde, jeg indbød til den24. maj 2012 for ordførerne om lovforslaget, orienteret om centrets kompeten-cer til og erfaring med at håndtere sådanne patientgrupper, således at de ikkehospitaliseres unødvendigt. Centret har bl.a. tilsvarende udstrakt erfaring frapatienter med særlige handicaps, hvis sygdomsbillede har mere karakter af enkronisk lidelse end en egentlig sygdom. Bent Ottesen fremhævede desuden,at man vil nedsætte arbejdsgrupper på de enkelte faglige områder, således atman i fællesskab med de relevante eksperter og sundhedspersonale kan tilret-telægge patientforløbene, så de imødekommer de særlige karakteristika, denpågældende patientgruppe måtte have.
Med venlig hilsen
Astrid Krag / Mie Rasbech