Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 180 Bilag 15, L 180 A Bilag 15, L 180 B Bilag 15
Offentligt
1128306_0001.png
1128306_0002.png
1128306_0003.png
1128306_0004.png
Folketingets Udvalg for Udlændingeog IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
30. maj 2012UdlændingelovkontoretMarianne Ulrik Mertens2012-960-0001432119
Regeringen fremsatte den 26. april 2012 lovforslag nr. L 180 om ændringaf udlændingeloven (Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilla-delse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse af ægte-fællesammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet, ændring af udvis-ningsreglerne og langtidsvisum til adoptivbørn)Lovforslaget blev 1. behandlet den 3. maj 2012.Den 29. maj 2012 fremsendte Justitsministeriet et ændringsforslag om de-ling af lovforslag nr. L 180 til Integrationsudvalget.Vedhæftet sendes et revideret ændringsforslag.Lovforslag A foreslås at omfatte revision af reglerne om tidsubegrænsetopholdstilladelse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnå-else af ægtefællesammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet og lang-tidsvisum til adoptivbørn.Lovforslag B foreslås at omfatte ændring af udvisningsreglerne.
Morten Bødskov/Merete MiloSlotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

1)

Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A.

”Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Revision afreglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kra-vene til herboende udlændinge for opnåelse af ægtefællesam-menføring, udvidelse af Flygtningenævnet og langtidsvisum tiladoptivbørn)” omfattende § 1, indledningen, nr. 1-26, 29-37, §§2 og 3.

B.

”Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring afudvisningsreglerne)” omfattende § 1, nr. 27 og 28, og §§ 2 og3.[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 1

2)

I indledningen ændres ”§ 20 i lov nr. 326 af 11. april 2012” til: ”§ 1i lov nr. 418 af 12. maj 2012”.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]

3)

Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 44 f, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”Udlændingestyrelsen”:”og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering”.[Teknisk præcisering]

4)

Nr. 30affattes således:”30. I§ 46, stk. 6og7,ændres ”10 og 12” til: ”10, 12 og 14”.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]

5)

Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 46 bindsættes efter ”Udlændingestyrelsen”: ”, Styrelsenfor Fastholdelse og Rekruttering”, og efter ”domstolene” indsættes:”, beskæftigelsesministeren”.”2
[Teknisk præcisering]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte forslagTil § 1

6)

I indledningen ændres ”§ 20 i lov nr. 326 af 11. april 2012” til: ”§ 1i lov nr. 418 af 12. maj 2012”.[Konsekvensændring som følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at lovforslaget deles, således at forslagene om revision af reg-lerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene til herboen-de udlændinge for opnåelse af ægtefællesammenføring, udvidelse afFlygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn samles i et selvstæn-digt lovforslag, mens forslaget om ændring af udvisningsreglerne samles iet andet lovforslag.Til nr. 2Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 104 af 2.marts 2012 om lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabsindgåelse og opløsning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring,gebyr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelsemed overgang til elektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i med-før af visumkodeksen m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012som lov nr. 418 af 12. maj 2012.Til nr. 3Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområder, derhidtil har henhørt under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blevfordelt mellem Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
3
Til nr. 4Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 104 af 2.marts 2012 om lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabsindgåelse og opløsning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring,gebyr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelsemed overgang til elektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i med-før af visumkodeksen m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012som lov nr. 418 af 12. maj 2012.Henvisningen i udlændingelovens § 46 a, stk. 1, 3. pkt., til § 11, stk. 3-7,10 og 12, er således nu indeholdt i udlændingelovens § 46, stk. 7.Endvidere er udlændingelovens § 46 nyaffattet ved lov nr. 418 af 12. maj2012. Der er blandt andet indsat et nyt stk. 6 som følge af ressortomlæg-ningen, hvorved sagsområder, der hidtil henhørte under det nu nedlagte In-tegrationsministerium, blandt andet blev fordelt mellem Justitsministerietog Beskæftigelsesministeriet. Udlændingelovens § 46, stk. 6, indeholderligeledes en henvisning til §§ 11, stk. 3-7, 10 og 12, og ændringsforslageter ligeledes en konsekvens heraf.Endelig er indsættelsen af henvisningen til stk. 12 en teknisk rettelse.Til nr. 5Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområder, derhidtil har henhørt under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blevfordelt mellem Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Til nr. 6Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 104 af 2.marts 2012 om lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabsindgåelse og opløsning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring,gebyr, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelsemed overgang til elektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i med-før af visumkodeksen m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012som lov nr. 418 af 12. maj 2012.
4