Finansudvalget 2011-12
L 174 Bilag 1
Offentligt
1113936_0001.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2012-1236

Vedr. forslag til budgetlov

Finansministeriet har i mail af 27. marts 2012 sendt ”forslag til budgetlov” i hø-ring med frist for eventuelle bemærkninger den 12. april 2012.Transportministeriet har noteret sig, at anlægsbevillinger ikke er omfattet afudgiftsloftet, hvilket efter ministeriets opfattelse er hensigtsmæssigt.Generelt bemærkes, at der som udgangspunkt er større udfordringer forbundetmed at styre anlægsudgifter end driftsudgifter. Udgifter til anlæg og vedligehol-delse af infrastruktur kan således variere betydeligt i forhold til det forudsattebudget som følge af bl.a. vejrlig, konjunkturer, uforudsete hændelser i forbin-delse med anlægsarbejder (opdagelse af ”blød bund”, ukendte lossepladsermv.).Det er samtidig Transportministeriets vurdering, at den økonomiske styring afanlægsopgaverne på ministeriets område er forbedret markant i de senere år.Dette er opnået dels gennem etablering af et nyt budgetteringssystem (”ny an-lægsbudgettering”), dels gennem en ændret kultur hos projektlederne med øgetfokus på budgetoverholdelse.Der er således gennem de seneste år en generel tendens til, at Transportmini-steriets anlægsopgaver gennemføres med overholdelse af budgetter, tidsplan ogforudsat funktionalitet, og således i høj grad allerede lever op til de økonomi-styringskrav, der forventes introduceret med fase 2 af God økonomistyring istaten.Det er i forlængelse heraf efter Transportministeriets vurdering ikke hensigts-mæssigt, at der introduceres yderligere styringsmekanismer med henblik på atsikre overholdelsen af de aggregerede årlige anlægsbevillinger, idet det risike-rer at fjerne anlægsmyndighedernes nuværende hensigtsmæssige fokus på atgennemføre de enkelte projekter til forudsat økonomi, tid og funktionalitet.Det er endelig værd at bemærke, at der historisk set typisk har været mindre-forbrug på Transportministeriets årlige anlægsbevillinger i forhold til de afsattebevillinger på finansloven. Dette skyldes typisk dels billiggørelser, dels forsin-ket økonomisk afløb i forhold til de oprindelige forudsætninger i anlægslov mv.