Skatteudvalget 2011-12
L 173 Bilag 25
Offentligt
1130167_0001.png
1130167_0002.png
1130167_0003.png
1130167_0004.png
1130167_0005.png
J.nr. 2011-411-0044Dato:1. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 173– Forslag til lov om ændringaf selskabsskatteloven, kilde-skatteloven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskel-lige andre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, be-regning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabersskattebetalinger m.v.).
Hermed sendes supplerende ændringsforslag, som jeg ønsker atstille til 2. behandlingen af ovennævnte forslag.
Thor Möger Pedersen
/Lise Bo Nielsen

Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven,

skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen mod nulskatte-

selskaber, beregning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebe-

talinger m.v.) (L 173)

Til § 2

9)

I det undernr. 9foreslåede§ 12, stk. 4,indsættes efter ”reglerne i”: ”§ 31, stk. 9, eller”.[Udvidelse af reglen om samspil mellem underskudsbegrænsning og bortseelse til også at om-fatte sambeskattede faste driftssteder m.v. i Danmark]

10)

Nr. 11affattes således:

”11.

I§ 31, stk. 1,indsættes efter 2. pkt.:”Selskaber og foreninger m.v., der ikke kan være omfattet af § 12, stk. 2 og 3, anses dog ikkefor koncernforbundne med selskaber og foreninger m.v., der kan være omfattet af § 12, stk. 2og 3.””[Tydeliggørelse af at det afgørende er, hvorvidt selskabet m.v. overhovedet kan blive omfattetaf underskudsbegrænsningsreglen i selskabsskatteloven]

11)

Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

”03.

I§ 31, stk. 1, 3. pkt.,der bliver stk. 1, 4. pkt., ændres ”stk. 2-7” til: ”stk. 2-9”.[Manglende konsekvensændring]

12)

I det undernr. 14foreslåede§ 31, stk. 4, 10. pkt.,ændres ”et eller flere koncernselskaber”til: ”det ultimative moderselskab”, og efter 10. pkt. indsættes:”Selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af sel-skabet eller selskaber, der hæfter solidarisk efter 10. pkt., hæfter ligeledes solidarisk sammenmed selskabet.”

[Ændring

af kriteriet for solidarisk hæftelse i sambeskatning]
Side 2

13)

I de undernr. 14foreslåede§ 31, stk. 4, 11. og 12. pkt.,der bliver 12. og 13. pkt., indsættesefter ”10.”: ” og 11.”[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]

14)

I det undernr. 14foreslåede§ 31, stk. 4, 12. pkt.,der bliver 13. pkt., ændres ”af andre kon-cernselskaber” til: ”direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab”.[Ændring af maksimering af subsidiær hæftelse i sambeskatning]
Til § 5

15)

I det undernr. 5foreslåede§ 69, stk. 3, 2. pkt.,ændres ”10.-13. pkt.” til: 10.-14. pkt.”[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12]
Side 3
BemærkningerTil nr. 9Den foreslåede § 12, stk. 4, i selskabsskatteloven regulerer samspillet mellem den foreslåedeunderskudsbegrænsning og reglen i ligningslovens § 33 H om adgang til at bortse fra under-skud for at opnå lempelse for udenlandske skatter.Ligningslovens § 33 H omfatter selskaber og fonde, der er fuldt skattepligtige til Danmark.Efter selskabsskattelovens § 31, stk. 7, kan et sambeskattet fast driftssted i Danmark (af etudenlandsk selskab) eller et sambeskattet datterselskab i Danmark (med et udenlandsk moder-selskab) vælge at se bort fra underskud, der overføres til modregning i dets indkomst fra andresambeskattede selskaber eller faste driftssteder. Det er en betingelse, at det faste driftsstedshenholdsvis datterselskabs indkomst medregnes ved indkomstopgørelsen i udlandet. Ved atbortse fra underskuddet kan der opnås lempelse for dansk skat i den udenlandske skat af ind-komsten.Selskabsskattelovens § 31, stk. 7, indeholder en regel svarende til ligningslovens § 33 H, dogsåledes at formålet er at opnå lempelse for danske skatter i udenlandsk indkomst. Ligningslo-vens § 33 H har til formål at opnå lempelse for udenlandske skatter i dansk indkomst. På denbaggrund foreslås det, at den foreslåede regulering af samspillet mellem den foreslåede under-skudsbegrænsning og muligheden for at bortse fra underskud for at opnå lempelse for skatterudvides til også at omfatte de situationer, hvor der bortses fra underskud efter selskabsskattelo-vens § 31, stk. 7.Til nr. 10Der foreslås en tydeliggørelse af den foreslåede tilføjelse til koncerndefinitionen i reglerne omsambeskatning. Den pågældende tilføjelse skal sikre, at der i samme sambeskatning ikke kanindgå både selskaber, som er undergivet de generelle regler om udnyttelse af underskud for tid-ligere år, og selskaber, der er undergivet særlige regler om udnyttelse af underskud for tidligereår.Formålet er at gøre det klarere, at det afgørende kriterium er, hvorvidt et selskab m.v., hvis detmåtte have et uudnyttet underskud fra tidligere år, skal bruge reglerne i selskabsskatteloven §12, stk. 2 og 3, eller om selskabet m.v. skal bruge et andet lovbaseret regelsæt om udnyttelse afgamle underskud.Reglen skal såledesikkelæses på den måde, at det afgørende kriterium er, hvorvidt et selskabm.v. i det konkrete år har eller ikke har et uudnyttet underskud fra tidligere år, der kan fremfø-res.Det foreslås endvidere, at henvisningen til (selskabsskattelovens) § 12, stk. 2, ændres til enhenvisning til § 12, stk. 2 og 3, da de to stykker hænger sammen.
Til nr. 11Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede regulering af underskuds-fremførsel og sambeskatning.Side 4
Til nr. 12 og 13Ifølge det fremsatte forslag hæfter administrationsselskabet og sambeskattede selskaber, hvoralle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af et eller flere kon-cernselskaber, solidarisk sammen med skyldnerselskabet for dette selskabs skatter.Dette indebærer imidlertid, at i eksempelvis en koncernstruktur med 3 selskaber – administrati-onsselskab, mellemholdingselskab med minoritetsaktionærer og et helejet datterselskab af mel-lemholdingselskabet – vil datterselskabet kunne komme til at hæfte solidarisk for administrati-onsselskabets manglende skattebetaling, hvorimod det mellemliggende holdingselskab kunhæfter subsidiært med en forholdsmæssig andel.Det foreslås på denne baggrund, at kriteriet for, hvilke selskaber i en sambeskatning, der hæftersolidarisk, ændres, så kriteriet bliver, at de selskaber, der hæfter solidarisk sammen med skyld-nerselskabet for dette selskabs skatter, er selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomståretsudløb er ejet direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab.Det foreslås endvidere, at den solidariske hæftelse yderligere skal omfatte selskaber, hvor allekapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af skyldnerselskabet ellerselskaber, der hæfter solidarisk. Herved sikres det, at hæftelsen bliver den samme for eksem-pelvis en kæde af selskaber, der direkte eller indirekte er ejet fuldt ud af et solidarisk hæftendeselskab. Tilsvarende sikres det, at selskaber ejet af skyldnerselskabet hæfter solidarisk med det-te selskab.
Til nr. 14Det foreslås, at den maksimering af hæftelsen, der foreslås at skulle gælde for koncernselskabermed minoritetsaktionærer, ændres, så disse selskaber maksimalt hæfter for den del af kravet,der svarer til den andel af kapitalen i det hæftende selskab, der ejes direkte eller indirekte af detultimative moderselskab.Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 12 og 13, hvormed det foreslås, atkriteriet for hvilke selskaber, der skal hæfte solidarisk, ændres.
Til nr. 15Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 12, hvormed der ind-sættes et nyt punktum efter det foreslåede 10. pkt. i selskabsskattelovens § 31, stk. 4.
Side 5