Kommunaludvalget 2011-12
L 159
Offentligt
1119753_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 2 af 27. april 2012 (L159)stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for fordele og ulemper ved at indføre en generel regelfor, hvornår en digital henvendelse er nået rettidigt frem – f.eks. inden midnat påskæringsdagen?

Svar:

Med lovforslaget ændres der ikke på, hvornår en meddelelse anses for at værekommet rettidigt frem. Derfor er der ved udarbejdelsen af lovforslaget ikke fore-taget egentlige analyser af fordele og ulemper ved at indføre en generel regel for,hvornår en digital henvendelse er nået rettidigt frem. Dette må som hidtil afgøresefter forvaltningsrettens principper. Det er de enkelte myndigheder som afgør, omder på deres område er et konkret behov for at fastsætte en bestemt tidsfrist for,hvornår en meddelelse skal være modtaget for at være kommet frem til tiden.Lovforslaget indeholder bestemmelser om, hvornår en digital meddelelse ansesfor at være kommet frem til modtageren. Tidspunktet for den digitale modtagelsekan, modsat modtagelse af et almindeligt brev, registreres meget præcist i it-systemet. Tilsvarende bestemmelser findes blandt andet i skatteforvaltningsloven,lov om registrering af køretøjer og registreringsafgiftsloven samt på virksomheds-området, hvor der er indført obligatorisk digital kommunikation mellem virksom-heder og det offentlige mv. Bestemmelserne er indsat for at sikre ensartethed.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk