Kommunaludvalget 2011-12
L 159
Offentligt
1119947_0001.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
14. maj 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 12 af 3. maj 2012(L159) stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).

Spørgsmål:

Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at kommunerne forpligtes til atafvise ikke-digitale ansøgninger eller anmeldelser, i situationer hvor det vilvære billigere for kommunen at modtage ansøgningen eller anmeldelsen i stedetfor at afvise den? Hvis ministeren mener, at det er hensigtsmæssigt, vilministeren da uddybe begrundelsen herfor?

Svar:

De foreløbige analyser har vist, at der er et betydeligt potentiale ved, at borgernebenytter de digitale kanaler frem for eksempelvis at henvende sig fysisk eller be-nytte en papirblanket.Hvis kommunen vurderer, at der forligger særlige forhold, der gør, at borgerenikke kan søge digitalt, selv efter at have modtaget hjælp og støtte, skal kommunenhenvise borgeren til at ansøge på anden vis.Det bemærkes, at det i en overgangsfase må forventes, at der på udvalgte områdervil være tilfælde, hvor borgerne kan have behov for ekstra hjælp til at blive intro-duceret til det digitale univers. Hjælp til enkelte løsninger forventes dog at have enafsmittende positiv effekt på de øvrige områder, hvor borgerne kan kommunikeredigitalt med det offentlige.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, gennemfører Digitaliserings-styrelsen i samarbejde med KL og Danske Regioner en analyse af de samledeøkonomiske konsekvenser af overgangen til digital selvbetjening. Den opdateredeanalyse forventes færdiggjort i maj 2012.Med venlig hilsenBjarne Corydon
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk