Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 , L 150 A , L 150 B
Offentligt
1116161_0001.png
1116161_0002.png
1116161_0003.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2012UdlændingelovkontoretHelene Bendtsen2012-960-0003414071
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende lovforslag nr. L150 om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om familie-sammenføring med børn), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 19. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende lovforslag nr. L 150 om ændring af udlændin-

geloven (Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn):

”Hvordan bedømmer ministeren Dansk Flygtningehjælps be-kymring for, at et barn risikerer at havne i en situation udenomsorgspersoner, hvis det faktum, at forælderen ikke aktueltønsker at tage sig af barnet, ikke i sig selv kan føre til opholds-tilladelse, som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget(jf. Dansk Flygtningehjælps høringssvar)?”

Svar:

Med lovforslaget foreslås der en justeret vægtning af de elementer, derindgår i vurderingen af et barns grundlag for at opnå en vellykket integra-tion i Danmark. Det foreslås bl.a., at barnets faktiske forhold til forældereni Danmark skal indgå med større vægt end i dag. Således skal der ikkelængere alene ses på denne forælders evne til at tage sig af barnet, men og-så på, om forælderen har udvist vilje til at tage sig af barnet.Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i ud-lændingelovens § 9, stk. 17, 2. pkt., skal det fremover tillægges vægt i densamlede vurdering af barnets grundlag for at få en vellykket integration,hvis forælderen i hjemlandet – uanset den pågældende forælders evne –ikke hidtil har udvist vilje til at tage sig af barnet, f.eks. hvis barnet er op-vokset uden den pågældendes daglige tilstedeværelse, således at der der-med vil være bedst stemmende med barnets tarv at bo hos forælderen iDanmark, der ønsker at påtage sig forældreansvaret.Den omstændighed, at forælderen i hjemlandet ikke aktuelt ønsker at tagesig af barnet, vil fortsat ikke i sig selv kunne føre til opholdstilladelse. Det-te forhold kan dog i sammenhæng med, at den herboende forælder udviserevne og vilje til at sikre barnets integration i Danmark, tillægges vægt. Dervil således være tale om en konkret afvejning af barnets forhold til foræl-deren i hjemlandet sammenholdt med den herboende forælders vilje ogevne til at sikre barnets grundlag for at opnå en vellykket integration iDanmark.Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestem-melse i udlændingelovens § 9, stk. 17, 2. pkt., vil det ligeledes have betyd-ning for spørgsmålet om opholdstilladelse, om forholdene i hjemlandet har
2
ændret sig væsentligt i forhold til situationen på den herboende forældersudrejsetidspunkt.Der kan f.eks. være tale om, at barnet har boet hos den anden forælder ihjemlandet, men at denne forælder ikke længere er i stand til at tage sig afbarnet, f.eks. pga. en længerevarende frihedsstraf. I sådanne tilfælde vilder normalt kunne meddeles opholdstilladelse, idet situationen efter om-stændighederne må sidestilles med situationer, hvor der ikke er en forælderi hjemlandet.Der kan ligeledes være tale om, at barnet på forælderens udrejsetidspunkthar boet hos den herboende forælders egne forældre, men at de pågælden-de på et senere tidspunkt ikke er i stand til at tage sig af barnet.Barnets forhold i hjemlandet og forhold til forælderen dér vil også haveændret sig i tilfælde, hvor barnet hidtil har boet hos den pågældende for-ælder, men efterfølgende reelt er blevet udstødt af den pågældende, f.eks.fordi barnet ikke ønsker at blive gift efter forælderens ønske.I sådanne situationer vil barnet reelt være i en nødsituation, hvis der ikkeer andre omsorgspersoner i hjemlandet, der kan tages sig af barnet. I til-fælde, hvor dette kan godtgøres, vil barnet som hovedregel kunne medde-les opholdstilladelse i Danmark.Som det således fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, tages der høj-de for situationer, hvor et barn reelt ikke har omsorgspersoner i hjemlan-det.
3