Kulturudvalget 2011-12
L 133 Bilag 1
Offentligt
1098736_0001.png
1098736_0002.png
1098736_0003.png
1098736_0004.png
NOTATTil regeringsordførerneKommenteret høringsnotat, forslag til lov om ændring af lov om udlodning afoverskud fra lotteri samt heste- og hundevæddelmålProblemstilling og baggrundKulturministeriet sendte den 30. januar 2012 et udkast til forslag til lov om ændring aflov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål (Spiludlod-ningsloven) i høring. Høringsfristen var den 17. februar 2012.Til og med den 17. februar 2012 havde 18 organisationer m.v. afgivet i alt 18 hørings-svar, se bilag 1. Efter høringsfristens udløb har 2 organisationer, nemlig Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser samt Miljøministeriet v. Natur-styrelsen, afgivet høringssvar, se bilag 1. Af de 20 organisationer, der har afgivet hø-ringssvar, havde syv organisationer bemærkninger til lovforslaget, mens resten ingenbemærkninger havde.De organisationer der havde bemærkninger til lovforslaget er: Miljøministeriet, Fri-luftsrådet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser, Advokatrådet, Dansk Ungdoms Fællesråd(DUF) og Oplysningsforbundenes Fællesråd (OF).De organisationer, der ingen bemærkninger havde til lovforslaget, er: DanmarksIdræts-Forbund, Dansk Firmaidrætsforbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet, FSR danske revisorer,Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, Lokale- og Anlægsfonden, Ministeriet forBy, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Social- og Integrati-onsministeriet, Skatteministeriet, Økonomi- og indenrigsministeriet.De organisationer, der intet høringssvar har afgivet er: Beskæftigelsesministeriet, Dan-ske Advokater, Danske Regioner, Danske Spil A/S, Finansministeriet, FDR - Forenin-gen af Danske Revisorer, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Klima, Energi- ogBygningsministeriet, Kommunernes Landsforening, Ministeriet for Ligestilling og Kir-ke, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Rigsrevisionen, Statsministeriet, TeamDanmark, Transportministeriet og Udenrigsministeriet.I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Dansk Ungdoms Fællesråds (DUF) og Oplysningsforbundenes Fællesråds (OF)DUF og OF har afgivet et fælles høringssvar til lovforslaget. Der er tale om et megetlangt og kompliceret svar med mange tal og beregninger.De to organisationer mener, at den i lovforslaget anvendte metode til at beregne de nyefordelingsnøgler betyder, at de bliver stillet dårligere og vil modtage en for lille del afoverskuddet. Hovedpointen vedrører administrationsudgifterne. DUF og OF gør gæl-5. marts 2012
Dok. nr. 1285436
Side 2
dende, at lovforslaget har videreført det tidligere Undervisningsministeriums praksisved fordelingen af ministeriets andel af tipsmidlerne, og denne bør ændres.Undervisningsministeriet har - i lighed med de øvrige tipsministerier - hidtil haft denpraksis at fratrække administrationsudgifterne fra de totale midler til rådighed, indenmidlerne blev fordelt til DUF, OF og puljen til undervisning og folkeoplysning. DUF ogOF mener, at de to organisationer selv afholder alle udgifterne til administration. Der-for har de to organisationer været med til at finansiere administrationen af ministerietspulje til undervisning og folkeoplysning.DUF og OF foreslår, at overskudsmodtagere fremadrettet kun skal bidrage til de admi-nistrationsudgifter, som de faktisk påfører de pågældende ministerier.Kulturministeriets bemærkningerI forbindelse med ressortomlægningen, overtog Kulturministeriet ansvaret for fordelin-gen af tipsmidler til DUF, OF og den andel af det tidligere Undervisningsministeriumspulje til undervisning og folkeoplysning, som vedrører folkeoplysning. Ved ressortafta-len overtog Kulturministeriet 0,3 mio. kr. af midlerne til administration, mens Ministe-riet for Børn og Undervisning beholdt de resterende 1,7 mio. kr. For så vidt angår stør-relsen af tilskuddet til DUF og OF, har KUM overtaget den del af tilskuddene, derfremkommer efter at administrationsudgifterne er fratrukket.Men høringssvarets grundlæggende præmis, nemlig at fordelingsnøglerne bør ændres,så DUF og OF fremover vil modtage en relativ andel af det beløb, der er afsat til admi-nistration er grundlæggende forkert. Det gælder for Kulturministeriet, ligesom for allede øvrige tipsministerier, at ministeriernes udgifter til administration fratrækkes førresten af ministeriernes tipspuljer fordeles efter lovens fordelingsnøgler. Dette principfremgår finanslovens § 07.18. Tipsfonde og af de bevillingsskrivelser, som Modernise-ringsstyrelsen hvert år sender til tipsministerierne. Administrationsudgifterne indgårikke i fordelingsnøglerne, men er bevilget som kronebeløb på finansloven.Det indstilles på den baggrund at afvise DUF’s og OF’s forslag om at fordele admini-strationsudgifterne til overskudsmodtagerne.FødevareministerietFødevareministeriet har udarbejdet et nyt forslag til den paragraf, der vedrører deresområde - § 8b med tilhørende specielle bemærkninger. Baggrunden for ændringen er etønske om, at der skal være adgang til for ministeren at kunne fastsætte regler om for-delingen af midlerne og om kontrol. Desuden skal det være muligt at klage over afgørel-ser truffet af en myndighed under ministeriet, og det skal i den forbindelse være muligtat fastsætte regler om klageadgangen. Det er endvidere ministeriets opfattelse, at detikke er nødvendigt med en bestemmelse, der giver ministeren hjemmel til at henlæggesine beføjelser til en myndighed under ministeriet, jf. § 8b, stk. 3,(ændringspunkt 14) ilovforslaget, da dette allerede er muligt i kraft af over- og underordnelsesforholdet mel-lem ministeren og myndigheden.Kulturministeriets bemærkningerDet indstilles at indarbejde ændringsforslagene, som udelukkende vedrører Fødevare-ministeriets egen tipspuljeadministration.
Side 3
I de specielle bemærkninger er Fødevareministeriets andel af puljen angivet til 3,5 mio.kr. årligt. Ministeriet foreslår i den forbindelse, at det ville være informativt, hvis detfor samtlige ministerier blev angivet, hvor stort et beløb de forventes tildelt. Dette skalses i sammenhæng med, at ministeriet synes det er uklart, hvordan de procentandele,der er angivet i lovforslagets § 2, stk.1, (ændringspunkt 1) forholder sig til de procent-andele, der er angivet i tabellen under pkt. 3. Kulturministeriets overvejelser og forslagi de almindelige bemærkninger.Endelig savner ministeriet en beskrivelse af, om den nye model for puljeudlodning berorpå overskud fra spil m.m. fra foregående finansår, og hvordan midlerne tilgår ministe-riet, herunder om der er tale om en indtægt, der giver mulighed for at afholde udgif-ter/tilskud af samme størrelsesorden. Ministeriet finder, at en sådan beskrivelse kunneindsættes under pkt. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ide almindelige bemærkninger.Kulturministeriets bemærkningerDet er ikke hensigtsmæssigt at indsætte konkrete udlodningsbeløb i lovforslaget, efter-som størrelsen af tilskuddene vil afhænge af det konkrete overskud fra Danske Spil.Fødevareministeriets forslag om at indarbejde en beskrivelse af hvorvidt den nye modelfor puljeudlodning beror på overskud fra spil m.m. fra foregående finansår, fremgår al-lerede af lovforslaget.Det anses endelig ikke relevant i lovforslaget at tilføje en afklaring af hvorvidt tipsmid-lerne er indtægter, der giver ministerierne mulighed for at afholde udgifter/tilskud afsamme størrelsesorden, idet der er tale om indtægter. En udredning af dette i lovforsla-get anses for at være overflødig.Miljøministeriet og FriluftsrådetMiljøministeriet har ikke haft bemærkninger til selve lovforslaget og har videresendtFriluftsrådets høringssvar til Naturstyrelsen.Naturstyrelsen har telefonisk oplyst, at selve lovforslaget ikke har givet anledning tilbemærkninger, men at Dansk Cyklist Forbund (DCF) har benyttet lejligheden til at rej-se en sag om det løbende driftstilskud til foreningen.Baggrunden er, at der i 1995 blev lavet en aftale mellem Hypotekbanken, som dengangadministrerede de almene tipsmidler, og Friluftsrådet om, hvem der skulle yde et lø-bende driftstilskud til DCF (som havde søgt begge steder). Aftalen blev, at DCF frem-over ville få driftstilskuddet fra Hypotekbanken, nemlig af den landsdækkende pulje.Vi vil gennemgå forudsætningerne for lovforslagets fordelingsnøgler for at sikre, at denpulje, der oprettes under Naturstyrelsen kan rumme tilskuddet til Dansk Cyklist For-bund.Kulturministeriets bemærkningerMiljøministeriet og Naturstyrelsens høringssvar giver ikke anledning til ændringer ilovforslaget.
Side 4
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser foreslår, at mini-steriets andel på 0,39 pct. forøges. Baggrunden er, at ministeriet med ressortændrin-gerne i oktober 2011 har overtaget de korte og mellemlange videregående uddannelser(fra det daværende Undervisningsministerium) og dermed også ansvaret for støtte til deprojekttyper, som det daværende Undervisningsministerium støttede inden for videre-gående uddannelse. I lovforslagets nuværende form er ressortomlægningen ikke afspej-let i størrelsen af den tips- og lottopulje, ministeriet råder over, og heller ikke i formålet.Det foreslås således også, at det skal fremgå, at ministeriet fremadrettet kan støtte pro-jekter inden for både forsknings- og uddannelsesformål (og ikke kun "forskningsformål",som der står i høringsudkastet).Kulturministeriets bemærkningerRessortændringerne efter regeringsdannelsen har ikke givet anledning til at flytte deleaf Ministeriet for Børn og Undervisnings tipsmidler til Ministeriet for Forskning, Inno-vation og Videregående Uddannelser. Det indstilles derfor, at der ikke foretages æn-dringer i lovforslaget.AdvokatrådetAdvokatrådet har fundet det særdeles beklageligt, at høringsmaterialet er blevet ud-sendt med en kort frist (på 19 dage). Rådet har foretaget en summarisk gennemgang afdet fremsendte lovforslag, og har ikke umiddelbart indholdsmæssige bemærkninger.Kulturministeriets bemærkningerDet er rigtigt, at høringsfristen har været relativ kort. Men omstændighederne hargjort, at det var nødvendigt.