Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125
Offentligt
1121713_0001.png
1121713_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 125 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2012 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for sammensætningen af den nye mæglings-og klageinstans og herunder redegøre for, hvordan de afsatte 3 mio. kr.årligt forventes anvendt.

Svar:

Det foreslås i lovforslaget, at mæglings- og klageinstitutionen består af enformand, et sagkyndigt medlem og tre organisationsrepræsentanter.Det foreslås videre i lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen får hjemmel til atfastsætte nærmere regler for udnævnelse af mæglings- og klageinstitutio-nens medlemmer og medlemmernes kvalifikationer.Det er tanken, at rådets anbefalinger lægges til grund ved fastsættelsen afnærmere regler for mæglings- og klageinstitutionens sammensætning.Rådet for Samfundsansvar anbefaler, at mæglings- og klageinstitutionensammensættes af 5 medlemmer, en formand, et sagkyndigt medlem, ogtre organisationsrepræsentanter, der alle udpeges af den ansvarlige mini-ster. Det vil sikre, at mæglings- og klageinstitutionen kan arbejde hurtigtog effektivt. Konkret foreslår rådet, at organisationsrepræsentanterne ud-peges efter indstilling fra DI, LO samt 92-gruppen.Formanden og det sagkyndige medlem skal efter forslaget så vidt muligthave kvalifikationer i form af en relevant samfundsvidenskabelig ellerjuridisk baggrund, viden om CSR og i særdeleshed viden om anerkendteinternationale retningslinjer på området.I høringssvarerne blev der udtryk ønske om en større inddragelse af deøvrige organisationer på området. For at imødekomme dette skal mæg-lings- og klageinstitutionen årligt udarbejde en beretning, som drøftesmed Rådet for Samfundsansvar.Den årlige bevillig på 3 mio. kr. svarer til niveauet for andre landesOECD-klageorganer. Bevillingen forventes at dække de nødvendige ud-gifter til bl.a. sekretariatsbetjening, sagsbehandling, rejseudgifter, tolkebi-stand, kurser og vejledning i ansvarlig virksomhedsadfærd m.v. Da insti-tutionen administrativt placeres i Erhvervsstyrelsen, kan der indhentesbetydelige synergieffekter. Således kan institutionen benytte sig af eksi-sterende lejemål, kontorset-up og lignende.Erhvervsorganisationerne har lagt særlig vægt på, at der afsættes midler
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
til information og vejledning af virksomhederne, så man gennem en præ-ventiv indsats begrænser risikoen for klagesager. Konkret vil regeringeniværksætte en informationskampagne om respekt for internationale prin-cipper i forbindelse med oprettelsen af mæglings- og klageinstitutionen.Samtidig vil der blive tilbudt kurser i ansvarlig leverandørstyring blandtisær små og mellemstore virksomheder på udvalgte vækstmarkeder. En-delig udarbejdes en vejledning til små og mellemstore virksomheder om,hvordan de udviser nødvendig omhu (due diligence). Der vil også bliveudarbejdet en vejledning i, hvordan virksomheder selv kan løse eventuel-le klager.