Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125
Offentligt
1119565_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
14. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 125 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2012 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål:

Findes der andre offentlige, ikke retslige klageinstanser i Danmark?

Svar:

De egenskaber, der gør mæglings- og klageinstitutionen til en ikke-retliginstitution er på den ene side, at institutionen lægger internationale ret-ningslinjer fra OECD til grund for sagens behandling og ikke dansk lov-givning. Derudover er institutionens udtalelser ikke retligt bindende.Det eksisterende OECD-kontaktpunkt er et eksempel på en ikke retligoffentlig klageinstans i Danmark, der både behandler sager med ud-gangspunkt i OECD’s retningslinjer, og hvis udtalelser ikke er retligt bin-dende. OECD-kontaktpunktet videreføres af den nye mæglings- og klage-institution for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk