Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 12, L 122 A Bilag 12, L 122 B Bilag 12
Offentligt
1112271_0001.png
1112271_0002.png
1112271_0003.png
J.nr. 2011-511-0075Dato:30. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretø-

jer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter

(Hæftelse m.v.for registreringsafgift, justering af priser for registrering m.v. af køretøjer,regler om nummerpladeoperatører og teknisk justering af energiafgifter).
Hermed kommentarer til henvendelsen af 16. april 2012 fra Forbrugerrå-det og Forsikring & Pension, jf. L 122 – bilag 4.
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen
Forbrugerrådet og Forsikring & Pension anfører, at efter § 17 har alle og enhver adgang tilde oplysninger, der er registreret i DMR (Køretøjsregisteret) om et køretøjs forsikringsfor-hold. Enhver kan således ved at søge på en nummerplade få at vide, hvem vedkommende erforsikret hos. Hermed bliver det ikke længere fortroligt, hvor man er forsikret.Forbrugerrådet og Forsikring & Pension finder ikke, at et køretøjs forsikringsforhold børvære tilgængeligt for enhver, idet der er tale om fortrolige oplysninger. Oplysninger der vi-deregives vil normalt være omfattet af tavshedspligtsreglerne i lov om finansiel virksom-hed. Det bør de fortsætte med at være.Hertil bemærkes, at henvendelsen vedrører § 17 i lov om registrering af køretøjer. Lovfors-laget som fremsat omfatter ikke denne bestemmelse.§ 17 i lov om registrering af køretøjer er indsat ved lov nr. 1338 af 19. december 2008, jf.lovforslag nr. L 24 af 8. oktober 2008. Bestemmelsen har følgende formulering:

Ӥ 17.

Enhver har efter anmodning adgang til oplysninger, der er registreret i Køre-tøjsregisteret, om et køretøjs tekniske forhold, synsforhold og forsikringsforhold. Op-lysningerne kan gives om et enkelt køretøj, om alle køretøjer eller om grupper af kø-retøjer. Der oplyses ikke om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger eller om skat-temæssige forhold. Told- og skatteforvaltningen afgør, om en oplysning skal udleve-res. Told- og skatteforvaltningen kan kræve betaling for omkostninger ved at efter-komme en anmodning om at udlevere oplysninger.Stk. 2.Skatteministeren kan fastsætte regler om adgang til oplysninger, der er registreret iKøretøjsregisteret.”I de almindelige bemærkninger til L 24, afsnit 2.1.2., er om § 17 anført:”Der er som nævnt en stor interesse fra borgere og virksomheder for de oplysninger,der er registreret om køretøjer i CRM.Dette forhold sammenholdt med, at det er i samfundet interesse, at der er gennemsig-tighed om de køretøjer, man møder på vejene eller selv bruger, stilles der forslag omat lovfæste en lettere adgang til oplysninger om køretøjer i det kommende Køretøjs-register. Der vil dog ikke være en adgang til flere typer af oplysninger end i dag.Adgangen til disse oplysninger er dermed anderledes end efter persondataloven. Efterpersondataloven har den dataansvarlige et ansvar for brugen af de registrerede oplys-ninger. Den dataansvarlige her dermed også et ansvar for, at videregivne oplysningerikke bruges uberettiget. Afgrænsningen af, hvilken brug der må gøres af registreredeoplysninger, foretages efter formålet med at registrere oplysningerne. I forbindelsehermed må der normalt ske en afvejning mellem hensynet til at beskytte den, som op-lysningen vedrører, over for hensynet til interessen i, at oplysningen udleveres.Privatlivets fred skal værnes. Der bør således ikke uden videre udleveres oplysningerom, hvem der er ejer eller bruger af det enkelte køretøj. Og der bør ikke udleveres op-lysninger om beskatningen af køretøjet.Men oplysninger om forsikringsforhold kan være af interesse i forbindelse med etfærdselsuheld. Oplysninger om et køretøjs tekniske forhold eller synsforhold kan væ-re af interesse i forbindelse med, at køretøjet handles. Og historiske oplysninger omet køretøj kan være af interesse i forbindelse med et påtænkt køb af køretøjet.Hertil kommer, at åbenhed om synsforhold og forsikringsforhold kan tilskynde denenkelte bilejer til at efterleve reglerne om syn og ansvarsforsikring af køretøjer.
Side 2
Samtidig efterspørger erhvervslivet en løbende adgang til de registrerede oplysninger,herunder adgang masseudtræk med henblik på bl.a. at kunne analysere bilparken.Det foreslås på den baggrund, at enhver får adgang til oplysninger om et registreretkøretøjs tekniske forhold, synsforhold og forsikringsforhold, og at oplysningerne ikkekun gives om et enkelt køretøj, men også om alle registrerede køretøjer eller omgrupper af registrerede køretøjer. Adgang gives til såvel aktuelle som historiske op-lysninger om køretøjer.Der vil kunne forekomme tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt en oplysning elleren type af oplysninger skal udleveres eller ej. Sådanne tvivlstilfælde afgøres efter for-slaget af told- og skatteforvaltningen. Eksempelvis må oplysninger om et strafbartforhold ikke videregives.Mod en sådan vid adgang til oplysninger kan anføres, at man kan bruge oplysningerom et køretøjs identitet (registreringsnummer eller stelnummer) til, ved krydssøgningmed offentligt tilgængelige oplysninger i Bilbogen om identiteten af et køretøjs ejereller bruger, at identificere ejeren eller brugeren af et køretøj.Det er imidlertid vurderingen, at den risiko, der er forbundet med at give en lettereadgang til oplysninger om køretøjer i Køretøjsregisteret, opvejes af fordelene for bor-gene og virksomhederne i al almindelighed ved at give en sådan adgang, og at even-tuelle risici må minimeres på anden måde.At man har valgt at give en almindelig adgang til oplysninger om identiteten af et kø-retøjs ejer eller bruger i Bilbogen, bør ikke hindre, at der kan gives en almindelig ad-gang til overvejende tekniske oplysninger om et køretøj i et andet register.En sådan almindelig adgang til visse oplysninger i Køretøjsregisteret bør ikke påføredet offentlige nævneværdige omkostninger. Det foreslås derfor, at told- og skattefor-valtningen skal kunne kræve betaling for omkostninger ved at efterkomme en an-modning om at udlevere oplysninger. I det opfang oplysninger efterspørges og kangives umiddelbart over Internettet, forventes forvaltningens omkostninger at blivesmå, og at der dermed ikke kræves betaling.En lovfæstelse som den foreslåede almindelige adgang til visse oplysninger i Køre-tøjsregisteret har den virkning, at told- og skatteforvaltningen ikke er forpligtet til atpåse, hvilken brug der gøres af de således udleverede oplysninger.Efter stk. 2 kan skatteministeren i øvrigt fastsætte regler for adgang til oplysninger iKøretøjsregisteret. Denne bemyndigelse er et supplement til den almindelige adgangtil registrerede oplysninger efter stk. 1. Bemyndigelsen forudsætter, at der spørges pået bestemt køretøj.Bemyndigelsen vil blive brugt til at regulere den adgang, autoriserede nummerplade-operatører skal have til Køretøjsregisteret. Det er en forudsætning for registrering afet køretøj, at der er kendskab til registrerede aktuelle oplysninger om køretøjet.Bemyndigelsen vil blive brugt i overensstemmelse med persondataloven og efter for-udgående drøftelse med Datatilsynet.Der henvises herom til § 1, nr. 22 (§ 17 i lov om registrering af køretøjer).”Det følger af justitsministeriets bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjerm.v., at oplysninger om forsikring af motorkøretøjer registreres i Køretøjsregisteret.
Side 3