Skatteudvalget 2011-12
L 12 Bilag 1
Offentligt
1038602_0001.png
1038602_0002.png
1038602_0003.png
1038602_0004.png
1038602_0005.png
1038602_0006.png
1038602_0007.png
1038602_0008.png
1038602_0009.png
1038602_0010.png
1038602_0011.png
1038602_0012.png
1038602_0013.png
1038602_0014.png
J.nr. 2011-211-0020Dato: 9. november 2011
TilFolketinget - SkatteudvalgetTil udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar ved-rørende Forslag til Lov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven, opkræv-ningsloven, lov om offentligt hasardspil i turneringsform og forskellige andre love.(Udvidelse af lønsumsafgiftsfritagelse af museumsvirksomhed, momsfradrag i stedetfor godtgørelse for visse transaktioner, ophævelse af momsfritagelse ved indførsel afmagasiner til private, mulighed for dagbøder ved uregistreret virksomhed, visse lem-pelser i faktureringsreglerne m.v.).
Thor Möger Pedersen/Susanne Reinholdt Andersen
1
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende Lov om ændring af lønsumsaf-giftsloven, momsloven, opkrævningsloven, lov om offentligt hasardspil i turneringsform og forskellige andrelove.
OrganisationerAdvokatrådet
Bemærkninger i høringssvarAdvokatrådet bemærker i relationtil forslaget

vedrørende privates

indførsel af magasiner, tidsskrif-

ter o.lign.,

at lovforslaget går udover ordlyden af hjemlen i artikel23 i Rådets direktiv 2009/132/EF,som forslaget støtter sig på.Advokatrådet finder det endviderebetænkeligt, at der i det forelig-gende udkast til lovforslag tilsy-neladende ikke er anført nogensaglig begrundelse for at gørenetop magasiner og tidsskriftermomspligtige.Advokatrådet bemærker endvide-re, at formålet med lovforslagetsom det er angivet i bemærknin-gerne er, at beskytte indenlandskproduktion. Advokatrådet finderdet betænkeligt at begrunde på-læggelse af moms på varer pro-duceret udenfor EU med beskyt-telse af indenlandsk produktion.
Kommentar til bemærkningerDer skal beregnes moms ved produktion afvarer indenfor EU. For momsmæssigt atsidestille varer produceret udenfor EU medvarer produceret indenfor EU, er den alt-overvejende hovedregel derfor, at der skalberegnes moms ved indførsel af varer fralande udenfor EU.Som en undtagelse herfra gælder dog, atvisse former for indførsel af varer er frita-get for moms. Primært af administrativegrunde er varer af ringe værdi (under 80kr.) som udgangspunkt fritaget for momsved indførsel, jf. momssystemdirektivetsart. 143. stk. 1, litra b), som nærmere af-grænset ved art 23 i Rådets direktiv2009/132/EF om fritagelse for moms vedvisser former for endelig indførsel af varer.Det fremgår imidlertid af betragtning 5) ipræamblen til Rådets direktiv 2009/132/EF,at ”…Der må kun indrømmes afgiftsfrita-gelse ved indførsel, såfremt der ikke opstårfare for, at fritagelsen griber ind i konkur-renceforholdene på hjemmemarkedet.”Art. 23 i direktivet giver da også medlems-staterne mulighed for at fastsætte, at vareraf ringe værdi ikke skal være omfattet affritagelsen.Ved forslaget anvendes denne mulighed forat undtage magasiner m.v. af ringe værdifra momsfritagelsen, da det har vist sig, atfritagelsen griber ind i konkurrenceforhol-dene på hjemmemarkedet, der i denne for-bindelse skal forstås som hele EU’s hjem-memarked.Forslaget til ændring af momsloven i relati-on til magasiner m.v. har derfor den for-nødne hjemmel i momsdirektiverne – enopfattelse der deles af Kommissionen, lige-som der foreligger en saglig begrundelsefor forslaget.
Momspligten bør alene begrænsesig til magasiner mv. ”der indfø-res i forbindelse med postordre-
Det er i lovforslaget præciseret, at bestem-melsen gælder for tidsskrifter, magasinerog lignende, som en hvervsdrivende sælger
2
salg”. Når man i lovforslagetvælger ikke at undtage alle varer,der indføres i forbindelse medpostordresalg fra momsfritagel-sen, men kun visse bestemte va-rer, vil der ofte kunne opstå tvivlmed hensyn til afgrænsningen afde varer, der er omfattet af be-stemmelsen.Advokatrådet har herudover denopfattelse, at anvendelsen af tilfø-jelsen ”og lignende” bør undgås ilovregler, da det er retssikker-hedsmæssigt betænkeligt at an-vende løse og rummelige beskri-velser i momslovgivningen af,hvad der objektivt er omfattet afafgiftspligten.Advokatrådet påpeger tillige, atdet er misvisende at kalde publi-kationerne for ”private magasi-ner”, idet det er alle slags magasi-ner og tidsskrifter med ethverttænkeligt indhold – ikke kun”private” magasiner mv. – der vilblive omfattet af momspligten.Endelig påpeger Advokatrådet, atforslaget betyder, at udenlandskemagasiner ud over moms vil kun-ne blive pålagt f.eks. Post Dan-marks ”importafgift” på 160 kr.Advokatrådet vurderer, at ”im-portafgiften” og den omstændigeprocedure som modtagere af ma-gasiner skal igennem, i sig selvvil kunne blive betragtet som enkvantitativ handelshindring i for-holdet til de tidligere EFTA-stater, jf. Traktaten om Det Euro-pæiske Økonomiske Område,artikel 11. Ligeledes vil ”import-afgiften” kunne stride mod Råds-forordning (EF) nr. 1186/2009,artikel 23.Advokatrådet anfører, at der ibemærkningerne til den foreslåe-de nye bestemmelse i momslo-vens § 75, stk. 6 om oplysnings-pligt, er nævnt virksomhedernes”rådgivere m.v”. Advokatrådetmener ikke, at bestemmelsen ertænkt at skulle gælde fx advoka-
til privatpersoner i Danmark i forbindelsemed postordresalg.
Den gældende regel om, at der skal momspå alle magasiner, tidsskrifter og lignendetrykt i EU og eksporteret ud af EU, hvorfrade sendes til abonnenter her i landet, hareksisteret siden 1. juli 2004 uden, at dettehar skabt problemer med omfanget af varerunderlagt reglen.
Bemærkningen er indarbejdet i forslaget.
Det gebyr, som opkræves af Post Danmarki forbindelse med indførsel af alle varersendt med post til private fra virksomhederuden for EU, hvoraf der skal betales moms,forudsættes i overensstemmelse med PostDanmarks prisoversigt at dække omkost-ninger ved arbejdet med forsendelserne irelation til opgørelse, opkrævning og angi-velse/afregning af momsen.Forslaget vurderes at være i overensstem-melse både med Aftale om det EuropæiskeØkonomiske Samarbejdsområde (EØS-aftalen) og med Rådsforordning (EF) nr.1186/2009.
Advokatrådet har ret i synspunkt, og ordet”rådgivere” er derfor slette i bemærknin-gerne.
3
ter i deres egenskab af rådgiverefor virksomheder. Advokatrådetopfordrer derfor til, at ”rådgivere”tages ud af teksten i bemærknin-gerne.Advokatrådet har en række for-slag til at præcisere lovtekst ogbemærkninger til forslaget til nyeregler i momsloven for faktura ogfor påbud og daglige bøder.Selskaberne bemærker i relationtil forslaget

vedrørende privates

indførsel af magasiner, tidsskrif-

ter o.lign.,

at en vedtagelse afforslaget vil få massiv negativindflydelse på virksomhederne ogdet fremadrettede danske medie-billede.Selskaberne anser endvidere det iforslaget skønnede årlige tab på60 mio. kr. for udgivere af maga-siner m.v. for at være lavt sat, oguden indregning af tab af læsereog annoncører til udenlandskenetsider.Selskaberne påpeger endvidere, atdet må anses for tvivlsomt, omforslaget er i overensstemmelsemed det underliggende EU-direktiv for magasiner, der ikkeindføres ved postordresalg.Endelig understreger selskaberne,at forslagets ikrafttrædelse børudsættes, idet en så hurtig ikraft-trædelse vil forværre virksomhe-dernes situation.Danske Advokater mener, at ordet”rådgivere” i bemærkningerne tilden foreslåede nye bestemmelse imomslovens § 75, stk. 6 om op-lysningspligt, skal udgå.Dansk Erhverv finder, at forslagetom at udvide

lønsumsafgiftsfri-

tagelsen

for museumsvirksomheder et positivt initiativ, der skaberafgiftsmæssig ligestilling mellemmuseerne.Dansk Erhverv bemærker i for-hold til lempelsen af betalingsfri-sten i forhold til

offentlige ha-

sardspilsturneringer,

at den op-Advokatrådets forslag er søgt indarbejdet ilovforslaget.
Audio Media A/SOxygen A/SJacobsen PublicationsA/SJSL Publications A/S
Hensigten med forslaget er at sikre, at ma-gasiner m.v. produceret udenfor EU imomsmæssig henseende sidestilles medmagasiner m.v. produceret indenfor EU,således at momsen i sig selv ikke udgør etselvstændigt konkurrenceparameter.
Provenuet er eksklusive afledte effekter,hvorfor der ikke er indregnet eventuelleeffekter i form af et skifte fra papirudgivel-se til udgivelse på internettet.
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Advokatrådet.
Synspunktet er noteret, men der er ikkefundet anledning til at ændre ikrafttrædel-sen.
Danske Advokater
Ordet ”rådgivere” er udgået, jf. kommentartil høringssvar fra Advokatrådet.
Dansk Erhverv
Med baggrund i den dialog tilsynsmyndig-heden har haft med bevillingshaverne ogDansk Pokerforbund, finder Skatteministe-riet det nødvendigt med en ændring af beta-
4
rindelige lov stammer fra 2009,og at den således ikke har funge-ret i så lang en tidsperiode. Det erDansk Erhvervs vurdering, at detpå denne baggrund er svært atvurdere, om loven virker efterhensigten.Dansk Erhverv anfører endvidere,at såfremt man lemper loven somforeslået, bliver det vanskeligt athåndhæve reglen om, at alle beta-linger til og fra turneringspuljenskal overføres mellem konti ipengeinstitutter eller kreditinsti-tutter, jf. § 20 i loven.
lingstidspunktet på nuværende tidspunkt,for at forhindre at der sker lukning af lovli-ge pokerklubber, hvilket kan føre til, atspillerne fristes til at deltage i ulovlige spil.
Som følge af ændringen af betalingstids-punktet i lovens § 17, stk. 3, er der desudenforeslået indsættelse af et nyt stykke 4 i §17, som giver tilsynsmyndigheden mulig-hed for at fastsætte vilkår for betalingen.Bestemmelsen giver tilsynsmyndighedenmulighed for at fastsætte vilkår, der gør detnemmere at kontrollere og håndhæve reg-lerne om, at betalingerne til og fra turne-ringspuljen er foretaget ved en kontoover-førsel eller via et af tilsynsmyndighedensgodkendte betalingssystemer. Sådannevilkår kan f.eks. være vilkår om dokumen-tation for betalingen eller vilkår om et beta-lingstidspunkt der går forud for en poker-turnerings start.Efter Skatteministeriets opfattelse, er løs-ningen egnet og forholdsmæssig i forholdtil varetagelsen af hensynet til bekæmpelseaf misbrug af offentlige pokerturneringer tilhvidvask af penge eller anden kriminalitet.
Dansk Industri
Dansk Erhverv har ikke bemærk-ninger til de øvrige dele af lov-forslaget.Dansk Industri finder det positivt,at der med lovforslaget lægges optil gennemførelse af nye direktiv-regler på momsområdet i god tidinden disse reglers ikrafttræden.Dansk Industri har spørgsmål tilfortolkningen af begreber som”løbende levering af varer”, derindgår i forslaget til momslovens§ 24, stk. 2. Dansk Industri op-fordrer til, at det i lovforslagetsbemærkninger eller i SKATsMomsvejledning præciseres,hvordan begrebet skal forstås.Det indgik i EU-landenes forhandlinger omforslaget, der førte til det vedtagne direktiv2010/45/EU, at anvendelsesområdet for deforeslåede periodiseringsregler for løbendegrænseoverskridende vareleverancer indenfor EU må anses for begrænset til typiskledningsførte leverancer af varer i luft- ellerdampform samt i flydende -, nedkølet -eller elektronisk form. Individuelt transpor-terede vareleverancer må således anses forat falde uden for reglernes anvendelsesom-råde, selv om varerne eventuelt leveresløbende på faste tidspunkter hen over enperiode og begrebsmæssigt må anses forgenuskøb efter dansk køberet.
5
Som kommentar til forslaget tilmomslovens § 51 b, stk. 2, derangår supplerende danske reglertil EU’s forordninger på moms-området, henstiller Dansk Industritil en afbalanceret dansk praksisved eventuel bødestraf for danskevirksomheders overtrædelse afpligter til oplysning om og egen-kontrol af momsnumre efter for-ordning 282/2011. Dansk Industrimener, at ansvaret for kontrol afmomsnumre må antages at bliveflyttet fra virksomhederne til skat-temyndighederne i kraft af myn-dighedernes it- systemer.Dansk Industri spørger, om deforeslåede danske momsregler,der gennemfører direktiv2010/45/EU, og som forudsæt-ningsvis åbner for, at danske virk-somheder kan opbevare fakturaeri udlandet, må forventes at gældeforud for en restriktiv nationaldansk praksis efter bogføringslo-ven, hvorefter danske virksomhe-der ikke får tilladelse til at opbe-vare regnskabsmateriale i udlan-det?Dansk Industri bemærker, at denforeslåede bemyndigelse til skat-teministeren til at fastsætte reg-lerne for opbevaring af fakturaerog systembeskrivelser for elek-tronisk fakturering ikke bør an-vendes til at skærpe kravene tilopbevaring af fakturaer.
En eventuel bødestraf for virksomhedersovertrædelse af pligter til oplysning om ogegenkontrol af momsnumre efter forord-ning 282/2011 vil følge sædvanlig praksisfor ordensbøde efter den danske momsbe-kendtgørelse: Bøde vil som hovedregel kunkunne komme på tale efter en eller flereforudgående advarsler. Dog kan der blivetale om bøde ved førstegangsovertrædelseraf særdeles grov karakter. Virksomheder ogmyndigheder må anses for omfattet af etfælles ansvar for at sikre, at der foreliggerkorrekte oplysninger for at gennemførehandel mellem virksomheder inden for EU.
Artikel 247, stk. 3, og artikel 249 i moms-systemdirektivet 2006/112/EF, som ændretved direktiv 2010/45/EU, foreslås formeltgennemført i den danske momslovs § 52 c,stk. 3-5. Disse regler kan under hensyn tilspørgsmålet om national suverænitet vedforebyggelse og bekæmpelse af økonomiskkriminalitet ikke forventes at gælde forudfor praksis efter bogføringsloven om dan-ske virksomheders adgang til at opbevareregnskabsmateriale i udlandet.
Forslaget formaliserer, at der kan fastsættesregler, som svarer til de gældende regler imomsbekendtgørelsens § 45, stk. 3-4, foropbevaring af elektroniske fakturaer ogsystembeskrivelser for elektronisk fakture-ring. Bekendtgørelsens regler forventesvidereført uændret med hensyn til indhol-det.
Dansk Industri bemærker i relati-on til forslaget

vedrørende priva-

tes indførsel af magasiner, tids-

skrifter o.lign.,

at forslaget vil fåvæsentlige administrative udfor-dringer.Den manglende momsfritagelsevil betyde, at forsendelserne skaltoldbehandles, når de ankommertil Danmark. Dette arbejde vare-tages af Post Danmark, somSKAT har pålagt ansvaret for, atpostforsendelser angives og af-giftsberigtiges. Forslaget vil med-
Mange større udgivere fra lande udenforEU af tidsskrifter o.lign. har enten europæi-ske udgaver af tidsskriftet, som produceresinden for EU, eller tidsskrifterne til euro-pæiske kunder sendes samlet til et kontor(fast etableringssted) i Europa, hvorfra deompakkes og sendes til de enkelte abonnen-ter. I begge tilfælde, vil der blive betaltmoms af tidsskriftet i det europæiske land,hvorfra det afsendes til den danske privateabonnent – eller tidsskriftet pålægges danskmoms, hvis salget til danske private kunderoverstiger 280.000 kr. om året.Kun i de tilfælde, hvor et forlag uden for
6
føre, at alle tidsskrifter fremoverskal frasorteres ved ankomst tilDanmark, og at momsen skalbetales af kunden, inden tidsskrif-tet kan frigives / afhentes. Dettegiver anledning til problemer iforhold til at identificere, hvadder er tidsskrifter (momspligtigt),og hvad der er reklamer (moms-frit). Herudover vil de ekstra om-kostninger til toldbehandlingsge-byr, der pt. er på 160 kr. inkl.moms, reelt medføre et stop forabonnementer af udenlandsketidsskrifter, der ikke udkommer iEU.
EU sender tidsskrifterne enkeltvis ind i EUtil danske, private abonnenter, vil der udover momsbetaling skulle betales toldbe-handlingsgebyr til Post Danmark. I dissetilfælde vil reglerne svare til de regler, somgælder, når en privatperson i Danmarkbestiller og får tilsendt andre varer til enværdi over 80 kr.Private danskere vil fortsat have adgang tiludenlandske tidsskrifter, da en del af dissesælges i løssalg i kiosker med dansk moms.Lovændringen vil kunne medføre, at detkan være en fordel for kunderne at købemagasiner m.v. fra lande udenfor EU i kio-sker i stedet for i abonnement.Forslaget berører kun forsendelser af tids-skrifter m.v. fra lande udenfor EU til priva-te. Andre abonnenter, eksempelvis biblio-teker og virksomheder berøres ikke af for-slaget.Tidsskrifter m.v., hvis værdi overstiger 80kr. skal allerede efter gældende reglermomses af Post Danmark ved forsendelsedirekte fra et forlag uden for EU. Sorteringaf post fra udlandet burde derfor alleredefinde sted.
Danske Revisorer
Danske Revisorer bemærker om

forslaget til fakturaregler,

atmange virksomheder vil kunne fåudfordringer i praksis med atforstå og implementere reglerne,der forekommer unødigt indvik-lede. Det foreslås derfor, at for-muleringerne i bestemmelserneforenkles.Det bemærkes også, at de foreslå-ede ændringer af regler om opbe-varing af regnskabsmateriale iudlandet kan føre til, at virksom-heder mener, at de nu kan opbe-vare regnskabsmateriale i udlan-det, uden den tilsvarende fornød-ne hjemmel i bogføringsloven,der kun giver ret til at opbevareregnskabsmateriale i Finland,Island, Norge eller Sverige. Skat-teministeriet opfordres derfor tilat drøfte en udvidelse af adgangentil at opbevare bogføringsmateria-le med Erhvervsministeriet samtErhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Ved formulering af forslaget til fakturareg-ler er der tilstræbt en balance mellem påden ene side et dansk lovsprog, mens reg-lerne på den anden side ikke må afvige altfor meget fra ordlyden af EU-reglerne, somskal gennemføres i dansk lov. De gældenderegler er ikke mindre indviklede, men derer over tid sket en tilvænning. Dette forven-tes også at blive tilfældet for de nye regler.Danske Revisorer opfordres til at rejsespørgsmålet direkte over for Erhvervsmini-steriet samt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,eftersom det er lovgivning og praksis påErhvervsministeriets område, der i givetfald vil skulle justeres.
7
Danske Revisorer bemærker om

forslaget om dagbøder og kon-

trolregler,

at det bør eksemplifi-ceres i lovforslagets bemærknin-ger i hvilke tilfælde, der kan på-lægges dagbøder, så pålæg afdagbøder ikke bliver et vilkårligtog tilfældig pressionsmiddel. Fordet første bør dagbøder begrænsestil situationer, hvor en virksom-hed nægter at samarbejde omudlevering af materiale, der erdirekte relevant for ansættelsen afvirksomhedens momstilsvar. Fordet andet bør det præciseres, atoplysningspligtige alene kan på-lægges at udlevere oplysninger iform af fakturaer mv., som denoplysningspligtige har udstedt.SKAT kan således ikke kræveselve det materiale, notater mv.,som en rådgiver f.eks. har udar-bejdet og herefter faktureret for,udleveret.Danske Revisorer bemærker irelation til forslaget

vedrørende

fradrag i stedet for godtgørelse,

at Skatteministeriet bør bekræfte,at ikke de facto sker nogen æn-dring i gældende retstilstand ogpraksis for finansielle virksomhe-ders udøvelse af momsafløft-ningsretten, som primært fastsat iTfS 1997, 374 ogSKM2010.446.SKAT.Endelig bemærker Danske Revi-sorer i relation til forslaget vedrø-rende ændring af

energiafgiftslo-

vene og vandafgiftsloven

i kon-sekvens af, at man erstatter mu-ligheden i momsloven for godtgø-relse med en mulighed for fra-drag, at når der henses til dels, atmomsfradragsmuligheden for denfinansielle sektor for omsætningmed 3. lande og fradragsretten forenergiafgifter generelt bunder i, atman principielt ikke har ønsket atafgiftsbelaste eksporterhverv,som udøves i konkurrence medvirksomheder i lande, hvor derikke er sådanne afgiftsbelastnin-ger, kan det forekomme noget
Der er efter, at udkastet til lovforslag harværet i ekstern høring, foretaget en rækkepræciseringer af både lovtekst og bemærk-ninger, der alt andet lige skulle imøde-komme Danske Revisorers bemærkninger.
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Finansrådet
Der henvises til kommentar til høringssvarfra DSB
8
ulogisk, at den finansielle sektorskal pålægges en energiafgifts-byrde for en så entydig eksport-omsætning, som der her er taleom.Foreningen foreslår, at den fore-slåede indsættelse efter elafgifts-lovens § 11, stk. 16, 1. pkt., (lov-forslagets § 3) affattes med en”dog” henvisning til elafgiftslo-vens § 11, stk. 2, således at de tobestemmelser efter foreningensopfattelse ikke utilsigtet får etgensidigt modsatrettet indhold.Danske SpecialmedierDanske specialmedier bemærker irelation til forslaget

vedrørende

privates indførsel af magasiner,

tidsskrifter o.lign.,

at forslaget vilfå væsentlige konsekvenser for enrække forbrugerrettede magasi-ner, som i dag trykkes udenforEU – bl.a. i Norge og Makedoni-en.Lovændringen vil føre til, at depågældende magasiner flytterproduktionen til andre lande, hvorproduktionsomkostningerne ervæsentligt lavere end i Danmark,og man vil derfor ikke opnå denønskede effekt i form af at sikredanske arbejdspladser.Forslaget kan til gengæld få ennegativ beskæftigelseseffekt iDanmark, idet de nye regler vilpåvirke de berørte magasinersøkonomi negativt.Endelig bemærker Danske Speci-almedier, at såfremt forslagetvedtages, så er det vigtigt, at dertages højde for, at betaling afmagasiner sker forud – ofte fordet efterfølgende år. Det bør der-for præciseres, at der kun skalbetales moms af indbetalinger franye abonnementer og gentegningaf gamle.Dansk Told & Skatteforbundforeslår, at regler fra momsbe-kendtgørelsen dels ophøjes tilregler i momsloven, dels ind-holdsmæssigt ændres således, aten virksomhed ved afslutning afSkatteministeriet bibeholder den oprindeli-ge affattelse af lovforslagets § 3. Derimodvil Skatteministeriet i lovforslagets almin-delige bemærkninger afsnit 3.4. tilføje etnyt sidste afsnit: »Virksomheder omfattetaf momslovens § 37, stk. 7 og 8, som i denforbindelse har ydelser omfattet af bilag 1til elafgiftsloven, kan dog allerede somfølge heraf ikke få tilbagebetalt elafgift afelforbrug i relation til disse ydelser«.Der henvises til kommentar til høringssvarfra Audio Media A/S m.fl.
Dansk Told & Skattefor-bund
Regler, hvorefter en virksomhed ved af-slutning af momsregnskabet for en periodeskal ligge ind med dokumentation forkøbsmomsen eller brugtmomsordningen,vil i givet fald være mest egnet til at blivefastsat i momsbekendtgørelsen frem for i
9
DatatilsynetDSB
momsregnskabet for en periodeskal ligge ind med dokumentationfor købsmomsen eller brugtmom-sordningen.Datatilsynet har ingen bemærk-ninger til lovforslaget.DSB bemærker, at forslaget omændring afmomsgodtgørelse tilfradragskønnes at være neutralfor DSB, idet den foreslåede mo-del svarer til måde DSB i dagopgør fradragsretten på.DSB bemærker, at forslaget tilændring afenergiafgiftsloveneog vandafgiftsloveni konse-kvens af, at man erstatter mulig-heden i momsloven for godtgørel-se med en mulighed for fradrag,vil være en skærpelse af de nuvæ-rende regler for energiafgiftsfra-drag, hvilket strider imod det ibemærkningerne anførte om, atden nuværende retstilstand opret-holdes.DSB anfører, at forslaget på dettepunkt strider mod de hensigter,der generelt ligger i afgiftslovgiv-ningen om at sikre, at danskevirksomheder med internationaleaktiviteter friholdes for danskeafgifter. DSB henviser bl.a. tilforarbejderne til indførelsen afreglerne om energiafgiftsgodtgø-relse fra 1979.Forslaget vil endvidere medføreen negativ administrativ effekt,idet DSB fremover vil skulle op-gøre en separat brøk til godtgørel-se af visse afgifter, og indtægterfra udenrigspersonbefordring vilikke skulle medtages i tælleren idenne brøk.
momsloven.
Grundlæggende skelnes der i energiafgifts-lovenes godtgørelsesbestemmelser imellemenergiforbrug til selve jernbanedriften ogenergiforbrug til andre driftsformål. Deforeslåede ændringer af energiafgiftsloveneog vandafgiftsloven vedrører sidstnævnteforbrug.Ved at ændre adgangen til godtgørelse formoms af indkøbte varer og ydelser til etfradrag efter momslovens almindelige reg-ler for fradrag bringes den danske momslovi overensstemmelse med momssystemdi-rektivets (2006/112/EØF) bestemmelser,idet direktivet – i modsætning til det tidli-gere sjette momsdirektiv - alene indeholderhjemmel til at fradrage momsen men ikketil at tilbagebetale (godtgøre) momsen afindkøbte varer og ydelser.Efter Skatteministeriets opfattelse striderlovforslaget ikke mod de hensigter, somligger i afgiftslovgivningen, eller at lovfors-laget er udtryk for en skærpelse af gælden-de ret. Derimod er lovforslaget udtryk foren præcisering af gældende ret, således atfradrag for energiafgifter forudsætter, atenergien forbruges i en momsregistreretvirksomhed i forbindelse med aktiviteter,der er omfattet af afgiftspligten og registre-ringspligten i medfør af momsloven.Den foreslåede ændring er udtryk for, attransportvirksomheder efter gældende reg-ler ikke har ret til tilbagebetaling af energi-afgifter på forbrug vedrørende momsfripersonbefordring som følge af bestemmel-sen i energiafgiftslovene om,at energiafgifter kan tilbagebetales i sammeomfang, som virksomheden har fradragsretfor indgående moms. Dette var efter Skat-teministeriets opfattelse også gældende i1979.
10
Baggrunden for forslaget er samtidig, at derefter Skatteministeriets opfattelse ikke ergrundlag for i forhold til energiafgiftslove-nes bestemmelser om tilbagebetaling isamme omfang, som virksomheden harfradragsret for indgående moms, at sidestil-le denne fradragsret for moms med rettentil godtgørelse af moms efter den bestem-melse i momsloven, som nu foreslås ophæ-vet.Dette indebærer, at transportvirksomheder,der hidtil har fået moms godtgjort vedrø-rende driftsformål, som knytter sig til per-sonbefordring til udlandet efter den særskil-te godtgørelsesbestemmelse i momsloven,ikke samtidig er omfattet af retten til tilba-gebetaling af fx elafgift og energiafgift påmineralolie.Skatteministeriet er umiddelbart enig i, aten fradragsprocent for momsen ikke direktekan anvendes for energiafgiften.Skatteministeriet har noteret DSBFirstssynspunkt, men der er ikke mulighed for atvidereføre godtgørelsesordningen, da derikke er hjemmel hertil i momssystemdirek-tivet. Hvorvidt Trafikstyrelsens fordeling afbilletindtægterne kan anses for et retvisen-de billede af DSBFirsts omsætning medudenrigsbefordring, må komme an på enkonkret vurdering.
DSBFirst
DSBFirst bemærker, at forslagetvedrørendefradrag i stedet forgodtgørelsevil medføre en væ-sentlig negativ effekt på selska-bets momsfradragspro-cent/momsgodtgørelsesprocent,og dermed en væsentlig negativeffekt på selskabets resultat.Såfremt DSBFirst fremadrettetkun skal lave en samlet brøk, vildet betyde, at selskabets kon-traktbetaling skal deles op i en delsom han henføres til indenrigs-personbefordring og i en del somkan henføres til udenrigsperson-befordring. Såfremt man anven-der Trafikstyrelsens billetindtæg-ter vedrørende Kystbanen somfordelingsnøgle i forbindelse medopsplitning af kontraktbetalingen,og derefter beregner en samletfradragsprocent for DSBFirst, vildette betyde, at selskabets delvisefradragsprocent vil falde medflere procentpoint.DSBFirst skønner, at forslagetsøvrige ændringer kun medførerubetydelige ændringer forDSBFirst.Finansrådet bemærker, at der medforslaget vedrørendefradrag i
Finansrådet
Skatteministeriet kan bekræfte, atSKM2010.446 fortsat vil være gældende i
11
stedet for godtgørelseikke tilsi-ges nogen negative konsekven-ser/merudgifter for erhvervslivet.Finansrådet anmoder i den for-bindelse Skatteministeriet om atbekræfte, at der ved ændringen ertale om en rent lovteknisk æn-dring, og at gældende regler ompraksis, som følger afTfS1997.374 og SKM2010.446opretholdes uændret, også eftervedtagelsen af de nye regler.Finansrådet anfører, at forslagettil ændring afenergiafgiftsloveneog vandafgiftsloveni konse-kvens af, at man erstatter mulig-heden i momsloven for godtgørel-se med en mulighed for fradrag,vil stille danske finansielle virk-somheder ulige i den internationa-le konkurrence med udenlandskefinansielle virksomheder.Finansrådet finder det ejendom-meligt, at en specifik sektor somden finansielle er blandt de er-hverv, som skal afgiftsbelastesmed energiafgifter relateret til enomsætning, der så entydigt, somdet er gældende med finansielomsætning til tredjelande, er ud-tryk for en eksportomsætning.
relation til opgørelsen af den delvise fra-dragsret.Skatteministeriet kan derimod ikke bekræf-te, at TfS1997.374 fortsat er gældende, idetdenne alene relaterer sig til opgørelsen afgodtgørelse efter momslovens § 45, stk. 4,som nu foreslås ophævet.
Med lovforslaget bliver den danske moms-lov i overensstemmelse med momssystem-direktivet (2006/112/EF), idet momssy-stemdirektivet – i modsætning til det tidli-gere sjette momsdirektiv (77/388/EØF) –ikke giver mulighed for at tilbagebetale(godtgøre) moms af varer og ydelser, derrelaterer sig til forsikringsmæssige og fi-nansielle ydelser, såfremt disse leveres tilaftagere uden for EU. I stedet er der hjem-mel i momssystemdirektivet til at yde etfradrag for momsen på køb af de pågæl-dende varer og ydelser efter momslovensalmindelige regler for fradrag.Med hensyn til godtgørelse og med lovfors-laget fradrag for energiafgifter forudsætteren sådan godtgørelse og med lovforslaget etsådant fradrag, at energien forbruges i enmomsregistreret virksomhed i forbindelsemed udøvelse af aktiviteter, der er omfattetaf afgiftspligten og registreringspligten imedfør af momsloven. Lovforslaget ændrerikke ved den gældende retstilstand.
FinanstilsynetForsikring & Pension
Finanstilsynet har ingen bemærk-ninger til lovforslaget.Forsikring & Pension forudsætteri relation til forslaget om at æn-drer godtgørelsesordningen tilfradrag, at den kommende ud-møntning af reglerne så vidt mu-ligt sikrer, at omlægningen bliverprovenuneutral og kun får megetbeskeden økonomisk effekt for deenkelte virksomheder.Forsikring & Pension har ikkeyderligere bemærkninger til for-slaget.GA er særdeles positiv over forændringen

vedrørende privates

indførsel af magasiner, tidsskrif-

Grafisk Arbejdsgiverfor-ening (GA)
12

ter o.lign.

GA anfører at den gældende regelom momsfritagelse for indførselaf tidsskrifter m.v., hvis de ertrykt uden for EU, og koster un-der 80 kr., er konkurrenceforvri-dende for den danske grafiskebranche. GA finder det afgørende,at forslaget sikrer, at trykkestedetikke længere er afgørende formomsbetalingen.GA anmoder om, at forslagetgennemføres hurtigst muligt for atundgå yderligere tab af omsæt-ning og arbejdspladser.LOLO støtter forslaget

vedrørende

privates indførsel af magasiner,

tidsskrifter o.lign.,

idet forslagetvil sikre, at den gældende konkur-renceforvridning til ugunst forgrafiske virksomheder i EU fjer-nes.LO ønsker forslaget gennemførthurtigst muligt.National Geographic bemærker irelation til forslaget

vedrørende

privates indførsel af magasiner,

tidsskrifter o.lign.,

at forslagetikke blot vil medføre moms på derelevante magasiner, men der villigeledes skulle betales et gebyrpå 160 kr. til Post Danmark iforbindelse med, at abonnenterneskal på posthuset for at hentederes magasiner.Gebyret og den meget besværligeproces har en effekt svarende tiltold, og i kraft heraf er lovforsla-get i strid med EU direktiv1186/2000.Det er endvidere NationalGeographics opfattelse, at lovæn-dringen vil betyde, at ingen dan-skere vil tegne abonnementer påmagasiner, der udgives udenforEU.Endelig bemærker NationalGeographics, at såfremt lovfors-laget bliver vedtaget i sin nuvæ-
National Geographic
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Dansk Industri.
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Advokatrådet.
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Dansk Industri.
Forslaget i sig selv vil ikke medføre, atforlag udenfor EU, vil skulle leve op tilyderligere forpligtelser.
13
Post Danmark
rende form, så vil det under hen-syn til den meget korte imple-menteringsfrist, bliver umuligt forforlag udenfor EU at nå at tage denødvendige skridt for at kunneleve op til forpligtelserne i hen-hold til de nuværende abonne-menter.Post Danmark bemærker, at for-Der henvises til kommentar til høringssvarslaget

vedrørende privates ind-

fra Dansk Industri.

førsel af magasiner, tidsskrifte-

ro.lign.,for

så vidt angår magasi-ner m.v., som sendes via uden-landske postvæsener, vil få vidt-rækkende konsekvenser, somreelt vil betyde, at danskere vilophøre med at abonnere på uden-landske magasiner, der udkom-mer i lande udenfor EU. Detteskyldes, atder skal tillægges momspå 25 pct.der skal betales toldbe-handlingsgebyr på 160 kr.(inkl. moms)magasinet vil ikke længe-re kunne leveres direktepå borgerens bopæl, ogmomsbeløbet skal betalesved afhentning, idet PostDanmark hæfter formomsen over for SKAT.Forslaget vil endvidere medførevæsentlige konsekvenser for PostDanmark i forbindelse med for-sendelserne fra udenlandske post-væsener. Fremover vil Post Dan-mark skulle kontrollere al post fraikke EU-lande for at identificeremagasiner, der indsendes blandetsammen med den øvrige post fraudlandet.Det kan endvidere i praksis væresærdeles vanskeligt at afgøre,hvad der forstås ved magasiner,tidsskrifter og lignende.Realkreditrådet har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Tobaksindustrien har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Der henvises til kommentar til høringssvarfra Dansk Industri.
Der henvises til kommentar til høringssvarfra Advokatrådet.
RealkreditrådetTobaksindustrien
14