Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 111 Bilag 1
Offentligt
1092167_0001.png
1092167_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG2. november 2011
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesik-ring
J.nr.SØS/pia
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsskadestyrelsen1. juli 2012 og 1. januar 2013Pia Andersen72 20 63 15[email protected]

Baggrund for loven

Der blev i 2008 indført en absolut 30-års forældelsesfrist. I efteråret 2010 blev derrejst kritik af at der gælder en 30-årig forældelsesfrist i sager om erhvervssygdom-me.Den absolutte 30-års forældelsesfrist blev ophævet ved lov nr. 421 af 10. maj 2011om ændring af forældelsesloven for så vidt angår krav på erstatning eller godtgø-relse i anledning af en erhvervssygdom. Lovændringen omfattede kun krav på er-statning efter arbejdsskadesikringsloven, som var stiftet den 1. januar 2008 ellersenere, samt krav som ikke var forældede den 1. januar 2008.Folketingets Finansudvalg har ved aktstykke nr. 90 af 23. marts 2011 sikret, at til-skadekomne og efterladte, hvis krav var forældede inden 1. januar 2008, allerede i2011 kunne få erstatning og godtgørelse. Lovforslaget tilvejebringer en varig ogfremadrettet løsning for de sager, der var forældede den 1. januar 2008.

Lovforslagets formål

Lovforslaget sikrer, at tilskadekomne og efterladte kan få erstatning og godtgørelsei erhvervssygdomssager, selvom kravet var forældet den 1. januar. 2008.Derudover giver forslaget mulighed for, at Arbejdsskadestyrelsen kan tilkende ad-ministrative bøde i sager,:- hvor arbejdsgivere undlader at tegne forsikring eller tilslutte sig Arbejdsmar-kedets Erhvervssygdomssikring- hvor arbejdsgivere undlader at holde forsikringen i kraft eller undlader at betalebidrag til Arbejdsmarkedets erhvervssygdomssikring- hvor arbejdsgiveren undlader at anmelde en indtruffen arbejdsskade rettidigteller ikke medvirker ved sagsoplysningenDesuden indeholder lovforslaget nogle tekniske ændringer.

Målgruppen for lovforslaget

Tilskadekomne og efterladte, hvis krav om erstatning og godtgørelse var forældededen 1. januar 2008.Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen har i de senere år haft fokus på det kemi-ske arbejdsmiljø på en række virksomheder og på anmeldelser af erhvervssyg-domme som følge af det kemiske arbejdsmiljø på disse virksomheder. Arbejdstil-synets og Arbejdsskadestyrelsens redegørelser om det kemiske arbejdsmiljø hosblandt andet LM Windpower har vist, at der kan være erhvervssygdomme som føl-ge af påvirkninger for mange år siden.Der er i de første 9 måneder af 2011 anmeldt 11 erhvervssygdomme, hvor kravetvar forældet den 1. januar 2008. Det skønnes et tilsvarende antal sager de kom-mende år.

Samlet vurdering

Halvdelen af de erhvervssygdomme, som anmeldes generelt kommer fra kvinder,det forventes ikke, at fordelingen mellem sager omfatter af lovforslaget er anderle-des.Det vurderes, at der ikke er behov for at gennemføre en egentlig vurdering af de li-gestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget, da lovforslagets formål er at stillebåde kvinder og mænd bedre, når de har pådraget sig erhvervssygdomme, der erforældede før 1. januar 2008.Kønsperspektivet skal iagttages i forbindelse med fastsættelse af erstatning oggodtgørelse for arbejdsskader.
2