Kirkeudvalget 2011-12
L 105 Bilag 1
Offentligt
1091797_0001.png
1091797_0002.png
1091797_0003.png
1091797_0004.png
1091797_0005.png
1091797_0006.png
1091797_0007.png
1091797_0008.png
1091797_0009.png
Notat
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov omændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkeligbetjening og sognebåndsløsning (Præsters ret til at und-lade at vie to personer af samme køn)
Dato: 8. marts 2012Dokument nr. 26457/12SagsbehandlerMarjun Egholm
1
Høringsprocessen
1.1 Høring over ministeren for ligestilling og kirkes lovforslagEt udkast til forslag til lov om ændring af lov om medlemskab af folkekirken,kirkelig betjening og sognebåndsløsning (Præsters ret til at undlade at vie topersoner af samme køn) blev sendt i høring den 18. januar 2012 med frist forbemærkninger den 22. februar 2012.Lovforslaget blev sendt i høring hos samtlige biskopper, provster, præster ogmenighedsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provstefor-ening, Den danske Præsteforening, Danmarks Kordegneforening, DanmarksKirketjenerforening, Danmarks Kirkemusiker Forening, Dansk Organist ogKantor Samfund, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, Foreningen afSognemedhjælpere i Danmark, Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte,Organistforeningen, 3F, Det Mellemkirkelige Råd, Danske Sømands- ogUdlandskirker, Selskab for Kirkeret, Kirkelig Forening for den Indre Missi-on, Luthersk Missionsforening, Evangelisk Luthersk Missionsforening,Evangelisk Luthersk Netværk, Tidehverv, Menighedsfakultetet, Dansk Bi-belinstitut, Kristeligt Forbund for Studerende, Kirkelig Samling om Bibel ogBekendelse, Kirkelig Fornyelse, Grundtvigsk Forum, Dansk Diakoniråd,Social- og Integrationsministeriet og Landsforeningen af Bøsser, Lesbiske,Biseksuelle og Transpersoner.Der er modtaget 111 høringssvar fra i alt 1738 myndigheder, organisationerog privatpersoner.1.2 Høring over social- og integrationsministerens lovforslagI samme periode, 18. januar 2012 – 22. februar 2012, sendte Social- og Inte-grationsministeriet, Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen et udkast til forslagtil lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, lov om æg-teskabets retsvirkninger, retsplejeloven og om ophævelse af lov om registre-ret partnerskab (Ægteskab mellem to personer af samme køn) i høring.En del af de høringssvar, som er modtaget i Ministeriet for Ligestilling ogKirke indeholder bemærkninger vedrørende Social- og Integrationsministeri-ets udkast til lovforslag. Flere anfører, at deres høringssvar også er sendt tilSocial- og Integrationsministeriet, Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen.Disse høringssvar fordeler sig sådan, at 1646 myndigheder, organisationer og
Notat
privat personer afviser, at det skal være muligt for to af samme køn at indgåægteskab i kirken1. 26 myndigheder, organisationer og privatpersoner støtterforslaget2.Samtlige biskopper, Danmarks Provsteforening og Den danske Præstefor-ening er blevet hørt om udkast til forslag til lov om ændring af lov om ægte-skabs indgåelse og opløsning, retsplejeloven og om ophævelse af lov omregistreret partnerskab (Ægteskab mellem to personer af samme køn).
Side 2Dokument nr. 26457/12
2
Beskrivelse af høringssvarene til lovforslag omfrihedsrettigheder for præster1.2.3.4.Svar fra de 10 biskopperSvar fra 46 præster og provster.Svar fra 30 menighedsrådSvar fra Landsforeningen af Menighedsråd, Den danske Præstefor-ening, Danmarks Provsteforening, Selskab for Kirkeret, Indre Missi-on, Kirkelig Samling om Bibel og Bekendelse, Dansk Bibel-Institut,Kristeligt Forbund for Studerende, Evangelisk-Luthersk Missionsfor-ening, Luthersk Mission, Evangelisk-Luthersk Netværk, Menigheds-fakultetet og Landsforeningen af Bøsser, Lesbiske, Biseksueller ogTranspersoner, jf. høringslisten.5. 35 svar fra andre organisationer, grupper og private. Herunder et svarmed 1416 underskrifter, 61 underskrifter fra Randers Indre Mission,en underskriftsindsamling på 87 borgere samt et svar på vegne af 40organister.
De modtagne høringssvar fordeler sig således:
Overordnet kan høringssvarene beskrives således:

Svar fra

Frihedsrettigheder for

præster

JaNej10029139012070

160

0

1

Frihedsrettigheder for

kirkefunktionærer

JaNej0016027070107

157

0

0

Biskopper

Menighedsråd

Præster/provster

Andre hørings-

parter

Private

I alt

103046131639

1738

1
2
Fordelt på 19 menighedsråd, 34 præster/provster, 8 høringsparter og 1585 privatpersoner.Høringssvar fra biskopper er ikke talt med.Fordelt på 9 menighedsråd, 10 præster/provster, 3 høringsparter, 4 privatpersoner. Hø-ringssvar fra biskopper er ikke talt med.
Notat
2.1 Frihedsrettigheder for præsterSvar fra biskopperneBiskoppen over Københavns Stift, biskoppen over Roskilde Stift, biskoppenover Ribe Stift, biskoppen over Haderslev stift og biskoppen over AalborgStift kan tilslutte sig lovforslaget.Biskoppen over Århus Stift har ingen bemærkninger til lovforslaget.Biskoppen over Fyens Stift kan ud fra en pragmatisk forståelse tilslutte siglovforslaget.Biskoppen over Viborg Stift tager lovforslaget til efterretning og bemærker,at der muligvis kan forekomme problemer i de valgmenigheder, hvor der kuner en præst, og hvor præsten ikke ønsker at vie to personer af samme køn.Biskoppen over Lolland-Falsters Stift tilslutter sig lovforslaget, men bemær-ker, at han er modstander af indførelse af et ritual. Finder, at ordethensigts-mæssigtbør udgå af bemærkningerne til lovforslaget.Biskoppen over Helsingør Stift kan ikke tilslutte sig den påtænkte lovgivningom, at det skal være muligt for at to af samme køn kan indgå ægteskab. Bi-skoppen anfører, at lovforslagets bemærkninger om, at biskopperne har til-kendegivet, at de vil indgå i arbejdet med at udarbejde ritualerne, ikke inklu-derer biskoppen over Helsingør Stift. Biskoppen finder, at den påtænkte fri-hedslovgivning, som giver den enkelte præst ret til at nægte at deltage i viel-seshandlingen for homoseksuelle, ikke i tilstrækkelig grad imødekommerden retssikring, folkekirken som helhed har krav på som et trossamfund, derhar den fulde ret til at varetage sine egne legitime teologiske interesser.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkningerFormålet med lovforslaget er ikke at regulere valgmenighedsmedlemmers rettil kirkelig betjening ved valgmenighedens præst. Der henvises til lov omvalgmenigheder, herunder tilsynsbestemmelsen i valgmenighedslovens § 4.Hvis et medlem af en valgmenighed melder sig ud af valgmenigheden, vilden pågældende – medmindre vedkommende melder sig ud af folkekirken –fortsat være medlem af folkekirken og som hovedregel høre til sognemenig-heden i bopælssognet, jf. § 6, stk. 1, i medlemskabsloven. Der henvises tillovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1 samt bemærkningerne tillovforslagets § 1, nr. 1.Ordethensigtsmæssigter udgået af bemærkningerne i lovforslagets pkt. 3.2.Det fremgår af pkt. 3.2 i bemærkningerne til lovforslaget, at hovedparten afbiskopperne har tilkendegivet, at de vil indgå i arbejdet med at udarbejderitualerne.
Side 3Dokument nr. 26457/12
Notat
Svar fra præster/provster og menighedsråd og høringsparter39 præster/provster støtter, at der indføres frihedsrettigheder for præster,mens en er imod.29 menighedsråd kan gå ind for lovforslaget. Et af menighedsrådene foreslår,at der ikke lovgives herom, men at præsters mulighed for at undlade at med-virke ved vielse eller velsignelse af par af samme køn i stedet fastsættes i enbekendtgørelse.Et flertal i Landsforeningen af Menighedsråds bestyrelse kan gå ind for lov-forslaget.Danmarks Provsteforening tilslutter sig lovforslaget.Den danske Præsteforening kan tilslutte sig lovforslaget og dettes bemærk-ninger om, at der udarbejdes et selvstændigt ritual for personer af sammekøn.Indre Mission mener, at lovforslaget er en direkte indgriben i folkekirkensindre anliggender, og ønsker, at det autoriserede ritual forsynes med en præ-ambel om, at ”præster, der af teologiske grunde ikke ønsker at anvende detteritual, fordi de finder det uforeneligt med kristen ægteskabsforståelsem erfritaget for at bruge det”. Endvidere bør ordethensigtsmæssigudgå af be-mærkningerne til lovforslaget.Dansk Bibel-institut, Kristeligt Forbund for Studerende, Evangelisk LutherskMissionsforening og Luthersk Mission anfører, at der i praksis er tale om etangreb på den traditionelle forståelse af ægteskabet og et dybt indgreb i fol-kekirkens indre anliggender. De udtrykker glæde over, at lovforslaget giverpræster mulighed for at blive fritaget for at foretage vielser af personer afsamme køn,Menighedsfakultetet anfører, at lovforslagets forsøg på at give plads til min-dretalsgruppers ret til at frasige sig brugen af et velsignelses- og vielsesritualaf homoseksuelle ikke vil ændre på de radikale konsekvenser af en omdefi-nering af ægteskabet. Bibelen og bekendelsen er grundlaget for kirken ogdens lære. Kirken er ikke præsternes alene.Selskab for Kirkeret har ikke bemærkninger til lovudkastet, ”idet man harnoteret sig, at lovudkastet er i overensstemmelse med den frihedstradition,der består inden for folkekirken.”Nordisk Nettverk for ekteskabet anfører, at lovforslaget reelt påtvinger enkirke med kristen bekendelse at afvise sine egne bekendelsesskrifter og un-derlægge sig regeringens diktat om, at ægteskabet skal være et begreb, derdækker over et forhold bestående af to af samme køn. Anfører, at præsters rettil at undlade at vie to personer af samme køn er en afledningsmanøvre fraden reelle debat. Dersom regering og folketing vedtager, at kirken skal ændresin forståelse af ægteskabet, er det en selvfølge, at den enkelte præst må kun-ne reservere sig.
Side 4Dokument nr. 26457/12
Notat
Randers Indre Mission konstaterer med stor tilfredshed, at lovforslaget læg-ger op til, at præster kan undlade at medvirke ved vielse af to af samme køn,da det er vigtigt, da mange præster af samvittighedsgrunde ikke vil kunnemedvirke til en handling, der skal velsigne et samliv, der har Bibelens ordimod sig.Kronjyllands Valgmenighed henstiller til, at der også tages hensyn til samvit-tigheden hos andre kirkeligt ansatte end blot præsterne.Ateistisk Selskab udtaler forståelse for, at enkelte præster, imamer, rabbinereet cetera ikke vil udføre denne type vielse, men nogle personer med vielses-ret i det pågældende trossamfund skal udføre denne type vielse.Ph.d., professor i religionsret Lisbeth Christoffersen anfører, at lovudkastetgiver en elegant lovteknisk løsning på spørgsmålet om præsters ret til at und-lade at vie par af samme køn ved at placere denne ret som en undtagelse fradet generelle retskrav, folkekirkens medlemmer har på kirkelig betjening.Hun opfordrer til, at der i bemærkningerne til lovforslaget, svar på spørgsmålfra folketingsudvalget eller andet gøres udtømmende op med præstens ret-tigheder til at fravige medlemmers ret til kirkelig betjening i forhold til viel-se.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkninger:Med lovforslaget ønskes der en lovfæstelse af præsters ret til at undlade atvie to personer af samme køn. Det har således ikke været intentionen baglovforslaget, at dette udtømmende skulle gøre op med præsters ret til at fra-vige medlemmers ret til kirkelig betjening i forhold til vielse.Høringssvarene giver ikke anledning til bemærkninger ud over, hvad der eranført under bemærkningerne til biskoppernes høringssvar.
Side 5Dokument nr. 26457/12
2.2 Frihedsrettigheder for kirkefunktionærer m.v.27 præster/provster ønsker, at der skal indføres en ret for kirkefunktionærertil at undlade at medvirke ved vielse af to personer af samme køn. 2 mener,at menighedsrådet skal have ret til at blokere for brug af kirken til vielse afpar af samme køn. 15 mener, at der skal indføres en præambel i ritualbogen.Nogle anfører, at menighedsrådet med henvisning til menighedsrådslovens §38 kan blokere for anvendelsen af et ritual for vielse af par af samme køn.16 menighedsråd finder, at kirkefunktionærer bør kunne fritages for at med-virke ved en vielse af to personer af samme køn. Syv menighedsråd mener, atmenighedsrådet/præsterne bør kunne blokere for foretagelse af vielse af topersoner af samme køn i kirken. Syv menighedsråd anfører, at et ritual børindeholde en præambel eller ikke bør være en del af ritualbogen. Et menig-hedsråd anfører, at præster skal have pligt til at vie også personer af samme
Notat
køn. Et menighedsråd forholder sig ikke konkret til lovforslaget, men advarermod vedtagelsen.Indre Mission foreslår, at kirkefunktionærer skal være omfattet af fritagel-sesmuligheden, og anfører, at menighedsrådet med henvisning til menigheds-rådslovens § 38 kan blokere for anvendelsen af et ritual for vielse af par afsamme køn.Dansk Bibel-Institut, Kristeligt Forbund for Studerende, Evangelisk LutherskMissionsforening og Luthersk Mission ønsker, at også kirkefunktionærerskal have mulighed for at blive fritaget for at gøre tjeneste ved disse vielser.Endvidere ønsker de indført en bestemmelse om, at sogne, hvor præster ogmenighedsråd er enige om det, kan afvise, at vielserne gennemføres i sognetskirker.Menighedsfakultetet anfører, at kirken ikke er præsternes alene. Kirkens me-nigheder, menighedsråd, ansatte funktionærer og andre medarbejdere bør ilige så høj grad kunne fritages for medvirken ved eventuelle vielser af homo-seksuelle.Evangelisk Luthersk Netværk ønsker, at der også gives lovmæssig hjemmelfor, at kirkens ansatte personale ikke medvirker ved vielser af par af sammekøn. Når der er frihed for præster, må der også være det for kirkens ansatte.Det bør også være muligt for et menighedsråd at nægte, at den kirke, de for-valter, skal bruges til kirkelige handlinger, som de ikke kan stå inde for.I et svar fra 40 organister er der ønske om, at organister skal kunne fritagesfor at spille til vielser af par af samme køn. Anmoder om, at der ikke indføresritualer for vielse af par af samme køn, alternativt sikrer kirkemusikernes rettil at blive fritaget for at medvirke og henviser i den forbindelse til sundheds-lovens § 102. Tre organister udtrykker samme ønske i et enslydende brev.Randers Indre Mission opfordrer regeringen til at sørge for, at kirkefunktio-nærerne får en tilsvarende mulighed for at undlade at medvirke, når to afsamme køn indgår ægteskab.Kronjyllands Valgmenighed henstiller til, at der også tages hensyn til samvit-tigheden hos andre kirkeligt ansatte end blot præsterne.Provst emeritus Holger Villadsen anfører med henvisning til menighedsråds-lovens § 38, at et menighedsråd har vetoret i forhold til indførelsen af et nytautoriseret ritual.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkningerDet teologiske ansvar for gennemførelse af en kirkelig vielse påhviler præ-sten, der har ansvaret for tilrettelæggelsen af den kirkelige handling. Kirke-funktionærerne vil, uanset om de deler præstens teologiske opfattelse, væreforpligtet til at medvirke til, at den kirkelige handling kan gennemføres.
Side 6Dokument nr. 26457/12
Notat
Disse bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Ministeren for Ligestilling og Kirke vil samtidig med lovforslagets fremsæt-telse anmode biskopperne om at udarbejde de nødvendige ritualer.Med hensyn til bemærkningerne angående menighedsrådslovens § 38, stk. 1,nr. 2, er bestemmelsens indhold præciseret i lovforslagets bemærkninger pkt.3.1.2:”Efter § 38, stk. 1, nr. 2, i lov om menighedsråd, jf. lovbekendtgørelse nr.146 af 24. februar 2012, skal præsten have menighedsrådets samtykke til, atder ved de faste gudstjenester eller kirkelige handlinger anvendes en andenautoriseret liturgi eller andre autoriserede ritualer end dem, der hidtil er an-vendt i menigheden. Bestemmelsen vedrører kun autoriserede ritualer, derønskes anvendt i stedet for hidtil anvendte autoriserede ritualer. Bestemmel-sen kan derfor ikke bruges til, at menighedsrådet kan blokere for, at et ritualfor vielse af par af samme køn bruges i kirken.”
Side 7Dokument nr. 26457/12
2.3 Bemærkninger vedr. ritualerProvst emeritus Holger Villadsen anfører til lovforslagets bemærkningerblandt andet, at ægteskabsloven angiver i § 20, stk. 2, en ramme om til-spørgslens og forkyndelsens indhold. Det kan være en mulighed, at det over-lades til den pågældende præst og de implicerede parter frit at tilrettelæggevielsens nærmere forløb uden at skulle anvende et autoriseret ritual. Den ene-ste begrænsning er i givet fald rammebestemmelsen i selve ægteskabsloven.På nuværende tidspunkt foreskriver den gældende bekendtgørelse om kirke-lig vielse indenfor folkekirken, at vielsen skal foregå i overensstemmelsemed et autoriseret ritual. Han foreslår, at bekendtgørelsen formuleres sådan,at dette krav ikke gælder vielse af to af samme køn.Holger Villadsen paralleliserer til, at der findes et autoriseret ritual for jord-påkastelse, men at der ikke findes noget autoriseret ritual for begravelse. Be-gravelsesloven har et krav om, at præster i folkekirken skal anvende folke-kirkens jordpåkastelsesritual. Hvis man undlader at autorisere et ritual forvielse af par af samme køn, kan det ses som en parallel til den ordning, somgælder og fungerer udmærket ved begravelser. Og ægteskabslovens ramme-bestemmelser i § 20 kan fungere som den relevante parallel til det autorisere-de jordpåkastelsesritual.Han anfører, at liturgisk lovgivning bør forgå i overensstemmelse med kon-sensus i folkekirken, og at der ikke på nuværende tidspunkt foreligger til-strækkelig konsensus bag et nyt autoriseret ritual for vielse af par af sammekøn, hvilket i den aktuelle situation burde tale for stor tilbageholdenhed.Professor Lisbet Christoffersen opfordrer til, at det præciseres i lovforslagetsbemærkninger om regulering af folkekirkens indre anliggender, at der dels er
Notat
tale om forholdet mellem lovgivende og udøvende magt og dels at udøvendemagt her regulerer folkekirkens forhold som trossamfund.Herudover anfører hun med hensyn til forholdet mellem ministeriet og folke-kirkens øvrige instanser, at det retlige spørgsmål, om hvem der har kompe-tencen til dels at give nye ritualer retlig form dels at fastlægge indholdet i nyeritualer, ikke afklares i lovforslagets bemærkninger. Hun mener, at en afkla-ring af dette spørgsmål f. eks har betydning for, om biskopperne selv harkompetence til at tage stilling til indholdet i et nyt vielsesritual for par afsamme køn, eller det er ministeren, der (ud over selve vielsesformuleringen,der fastlægges i ægteskabsloven) kan beslutte indholdet i ritualet. Hun tilfø-jer, at det også har betydning for det teoretiske spørgsmål, der har været stil-let i dagspressen: kan en biskop (eller biskopperne) pålægges at udarbejdedette ritual. Hun opfordrer til, at bemærkningerne afklares på dette punkt.Endelig anfører hun, at det af bemærkningerne til lovforslaget klart børfremgå, at biskopperne/mindst en biskop har tilkendegivet, at et ritual kanudarbejdes inden for rammerne af folkekirkens selvidentitet som evangelisk-luthersk, da det er en forfatningsretlig forudsætning, at lovgivningsmagtenikke ”presser” folkekirken ud over rammerne for denne selvforståelse.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkningerArbejdet med udformningen af ritualer vil som nævnt i lovforslagets be-mærkninger afsnit 3.2 blive forestået af hovedparten af biskopperne. I denforbindelse er det forventningen, at der i dette arbejde vil blive taget stillingtil, om dele af ritualerne kan være vejledende.Det er ministeriets vurdering, at det ikke vil være i overensstemmelse medlovens intention at fastsætte bestemmelse om, at den gældende bestemmelseom, at vielse indenfor folkekirken skal foretages i overensstemmelse med etautoriseret ritual, ikke skal gælde ved vielse af to personer af samme køn.Det har ikke været tanken bag lovforslaget, at der i bemærkningerne hertilskulle gøres rede for spørgsmål af teoretisk karakter - hverken om forholdetmellem lovgivende og udøvende magt eller forholdet mellem ministeriet ogfolkekirkens øvrige instanser. Ministeriet kan henholde sig til, at lovforsla-gets bemærkninger pkt. 3.1.3 indeholder et afsnit om ritualer og deres tilbli-velse. I øvrigt henvises til lovforslagets bemærkninger pkt. 3.2.
Side 8Dokument nr. 26457/12
2.4 Forholdet til Grundlovens § 4Indre Mission og Kirkelig Samling om Bibel og Bekendelse og to privatper-soner anser et ritual for vielse af homoseksuelle for at være i konflikt medGrundlovens § 4. Anfører blandt andet, at sådanne ritualer vil få yderst uhel-dige konsekvenser for store dele af den gudstjenestesøgende menighed og forenkeltpersoner. Advarer mod den foreslåede lovgivning.
Notat
Side 9Dokument nr. 26457/12
Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkningerMed hensyn til Grundlovens § 4 henvises til lovforslagets bemærkningerunder pkt. 3.2.
2.5 Velsignelse og vielsesattesterLandsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner kan til-slutte sig lovforslaget, men anfører, at da der stadig også fremover vil eksi-stere gældende registrerede partnerskaber, som enten er indgået i Danmarkfør ændringerne i ægteskabsloven eller i udlandet, burde bestemmelsen ogsåomfatte disse. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de eksiste-rende velsignelsesritualer forbliver uændrede og kan anvendes som hidtil.Det bør præciseres, hvis der hermed (også) menes velsignelse af registreredepartnerskaber. Med hensyn til vielsesattester bør disse fremover formulereskønsneutralt. Det bør være samme attest, der anvendes for alle par uansetægtefællernes køn.Ministeriet for Ligestilling og Kirkes bemærkningerLovforslaget ændrer ikke på muligheden for en gudstjenestelig markering afet registreret partnerskab, men som hidtil hviler den ordning på frivillighed.Med hensyn til udformningen af vielsesattester vil bemærkningerne heromindgå i de videre overvejelser om udformningen af de kirkelige vielsesatte-ster.