Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103456_0001.png
1103456_0002.png
1103456_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning(Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse afpersondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 16. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-

loven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Vil ministeren redegøre for mulighederne for at højne sikker-hedsniveauet omkring modultest, så disse kan anvendes i ste-det for de foreslåede prøver på A1- og A2-niveau?”

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bidrag fra Mi-nisteriet for Børn og Undervisning.Ministeriet for Børn og Undervisning har i den anledning oplyst følgende:”Sikkerhedsforanstaltningerne omkring de løbende afholdte modultest erblandt andet fastsat på baggrund af, at der er tale om lavrisiko-undervejstest, til hvilke der ikke knytter sig afgørende rettigheder, og somkræver mindre omfattende sikkerhedsforanstaltninger end prøver, hvortilder er knyttet rettigheder.Hvis sikkerhedsforanstaltningerne omkring modultestene skal højnes, såde kan anvendes som egentlige prøver, til hvilke der knytter sig rettighe-der, og som fordrer et højt sikkerhedsniveau, vil det kræve en gennemgri-bende ændring af både modultestmaterialet og modultestsystemet, herun-der blandt andet ved etablering af tilsyn i forbindelse med modultestning,med henblik på blandt andet at sikre en ensartet prøveafholdelse landetover og minimere risikoen for, at modultestmaterialet bliver kompromitte-ret.En sådan gennemgribende ændring vil ske på bekostning af den fleksibili-tet, som modultestsystemet har i dag, hvor de enkelte udbydere af dansk-uddannelse har vide rammer for at fastlægge, hvordan og hvornår modul-testene skal tilrettelægges og afholdes. Denne fleksibilitet er central formodultestsystemet og udmønter sig i forskellig praksis hos de enkelte ud-bydere for så vidt angår de nærmere rammer for modultestningen (hyp-pighed, integrering i undervisningen af testningen, involveret personalemv.).2
Hertil kommer, at modultestmaterialet ikke udvikles unikt til hver modul-test, men genanvendes.Det bemærkes i øvrigt, at det forventede antal prøvedeltagere til de to fo-reslåede danskprøver for ægtefællesammenførte antages at være mindreend antallet af kursister, som i dag aflægger modultest. En ændring af mo-dultestsystemet med henblik på, at modultest skal anvendes som decidere-de højrisiko-prøver for ægtefællesammenførte, vil således ændre et velfun-gerende og fleksibelt modultestsystem, der henvender sig til alle kursisterpå danskuddannelserne, af hensyn til en i antal forventet mindre målgrup-pe for de foreslåede prøver.Det er i lovforslaget forudsat, at de to foreslåede danskprøver vil blive af-holdt af det computerbaserede testsystem, som i dag understøtter afholdel-sen af indvandringsprøven. Den computerbaserede prøveafholdelse kom-binerer en fleksibel, løbende afholdelse med et højt sikkerhedsniveau, ef-tersom antallet af personer, der – ud over prøvedeltagerne – får reeltkendskab til prøvernes indhold, vil være yderst begrænset.”
3