Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104 Bilag 12
Offentligt
1108377_0001.png
1108377_0002.png
1108377_0003.png
1108377_0004.png
1108377_0005.png
1108377_0006.png
1108377_0007.png
1108377_0008.png
1108377_0009.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
UdlændingelovkontoretMarianne Ulrik Mertens2012-960-0002402484

Ændringsforslag

tilforslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs ind-gåelse og opløsning(Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse afpersondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]:
Af justitsministeren:Til titlen

1)

Efter ”udlændingeloven” indsættes: ”, og andre love”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 13]Til § 1

2)

Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 9 a, stk. 4, 5. pkt.,ændres ”eller §§ 9 b-9 e” til: ”, §§ 9 b-9 e eller§§ 9 m-9 n”.”[Konsekvensrettelse]

3)

Efter nr. 49 indsættes som nye numre:”02. I§ 10, stk. 4, 1. pkt.,ændres ”og §§ 9-9 f” til: ”§§ 9-9 f eller §§ 9 i-9n”.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

03.

I§ 11, stk. 4, nr. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”§§ 7-9 e”: ”eller §§ 9 i-9n”.”[Konsekvensrettelser]

4)

Nr. 65affattes således:”65. I§ 33, stk. 5,ændres ”§ 9, stk. 22” til: ”§ 9, stk. 21” og ”og § 9 f, stk.7” ændres til: ”§ 9 f, stk. 7, § 9 i, stk. 2, § 9 j, stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk.2, § 9 m, stk. 2 og § 9 n, stk. 2”.”[Konsekvensrettelse]

5)

Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:

”04.

I§ 33, stk. 10,indsættes efter ”§§ 9-9 f”: ”og §§ 9 i-9 n”.”[Konsekvensrettelse]

6)

Efter nr. 67 indsættes som nyt nummer:”05. I§ 42 a, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”§§ 9-9 f”: ”eller §§ 9 i-9n”.”[Konsekvensrettelse]

7)

I den undernr. 77foreslåede affattelse af§ 46ændres istk. 2, 1.pkt.”§ 33, stk. 1-3” til: ”§ 33”.

8)

I den undernr. 77foreslåede affattelse af§ 46indsættes istk. 2, 2.pkt.efter ”Det samme gælder” ordene: ”afgørelser efter § 4 a, stk.3, i forlængelse af, at en udlænding er meddelt opholdstilladelse ef-ter § 9 a eller §§ 9 i-9 n og”.[Konsekvensrettelse]

9)

I den undernr. 49foreslåedes affattelse af§ 9 mindsættes istk. 1efter ”til en udlænding med” ordene: ”tidsbegrænset eller tidsube-grænset”.[Teknisk præcisering]

10)

I den undernr. 49foreslåede affattelse af§ 9 nindsættes istk. 1ef-ter ”til en udlænding med” ordene: ”tidsbegrænset eller tidsube-grænset”.[Teknisk præcisering]
2

11)

Efter nr. 68 indsættes som nye numre:”06. I§ 44, stk. 3,indsættes efter ”opholdskort” ordene: ”udstedt i forbin-delse med meddelelse af opholdstilladelse efter §§ 7-9 og §§ 9 b-9 f”.

07.

Efter § 44, stk. 3, indsættes somstk. 4:”Stk.4.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om betaling for gen-udstedelse af opholdskort udstedt i forbindelse med meddelelse af op-holdstilladelse efter § 9 a og §§ 9 i-9 n.””[Teknisk præcisering]

12)

Efter nr. 79 indsættes som nye numre:”08. I§ 47 audgår ”samt udstede tilbagerejsetilladelse til en udlænding,der lovligt opholder sig her i landet”.

09.

I§ 47 aindsættes som stk.2:”Stk.2.Justitsministeren og beskæftigelsesministeren kan hver for sig fast-sætte nærmere regler om, at Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Fast-holdelse og Rekruttering i særlige tilfælde kan udstede tilbagerejsetilladel-se til en udlænding, der lovligt opholder sig her i landet.””[Konsekvensrettelse]Nye paragraffer

13)

Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:”§

01

I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 20. august 2010, somændret ved lov nr. 462 af 18. maj 2011 og senest ved § 6 i lov nr. 326 af11. april 2012, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 2, stk. 4, nr. 2,ændres ”§ 9 c, stk. 1, med henblik på skoleophold,praktikophold, au pair-ophold eller studier,” til: ”§§ 9 i-9 l,”

2.

I§ 2, stk. 4, nr. 6,ændres ”omfattet af nr. 1-5” til: ”, der er omfattet afnr. 3-5, eller med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9 m eller 9n”.[Konsekvensrettelser]
3

§ 02

I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april 2010, somændret ved § 17 i lov nr. 429 af 28. april 2010 og § 2 i lov nr. 759 af 29.juni 2011, foretages følgende ændring:

1.

I§ 3, stk. 4,ændres ”eller § 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssigtilknytning til en person, der ikke er omfattet af stk. 2” til: ”, § 9 c, stk. 1,som følge af en familiemæssig tilknytning til en person, der ikke er omfat-tet af stk. 2, § 9 m eller § 9 n”.[Konsekvensrettelse]

§ 03

I lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgø-relse nr. 1010 af 16. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 462 af 18.maj 2011, foretages følgende ændringer:

1.

I§ 2 b, stk. 1,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 j«.

2.

I§ 2 b, stk. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 i«.[Konsekvensrettelser]

§ 04

I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 952 af 2. oktober 2009, som ændret ved § 2 i lov nr.1525 af 27. december 2009, § 13 i lov nr. 140 af 9. februar 2010 og § 3 ilov nr. 1570 af 21. december 2010, foretages følgende ændring:

1.

I§ 4, stk. 2, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.[Konsekvensrettelse]

§ 05

I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelsenr. 878 af 8. august 2011, som ændret ved § 5 i lov nr. 271 af 27. marts2012, foretages følgende ændring:

1.

I§ 15, stk. 5, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.[Konsekvensrettelse]4

§ 06

I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 1368 af 28. december 2011 og lov nr.210 af 5. marts 2012, foretages følgende ændring:

1.

I§ 19, stk. 2, nr. 2,ændres »§ 9 c, stk. 1« til: »§ 9 m«.””[Konsekvensrettelse]Til § 3

14)

I§ 3, stk. 3,indsættes efter 2. pkt.:”Hvis der ikke efter de hidtil gældende regler kan meddeles opholdstilla-delse på grundlag af ægtefællesammenføring, tager Udlændingestyrelsensamtidig stilling til, om der kan meddeles opholdstilladelse efter udlæn-dingelovens § 9, som affattet ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27.”[Teknisk præcisering]

15)

I§ 3indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:”Stk.6.Afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og inddragelse af op-holdstilladelser meddelt efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., træffes af Styrelsen forFastholdelse og Rekruttering, når opholdstilladelsen er meddelt med hen-blik på uddannelse, au pair ophold, praktikantophold, volontørophold, op-hold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45, eller somfølge af familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelseefter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller til en udlænding med opholdstilladelse medhenblik på uddannelse eller praktikantophold.”[Teknisk præcisering]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nr.13.
5
Til nr. 2-7Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 49,hvorved det foreslås at indsætte §§ 9 i-9 n i udlændingeloven.Til nr. 8Efter udlændingelovens § 4 a, stk. 3, kan der i medfør af Schengenkonven-tionens artikel 18 udstedes visum til længerevarende ophold med gyldig-hed begrænset til Danmark (langtidsvisum), dog højst med en gyldigheds-periode på 1 år, til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 8,§ 9, § 9 a, stk. 2, § 9 c, stk. 1, § 9 d eller § 9 f, med henblik på at udlæn-dingen kan indrejse her i landet og få udstedt et opholdskort med biometri-ske kendetegn.Der kan således meddeles langtidsvisum med henblik på indrejse i Dan-mark til udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse her i landet. Op-holdskortet udstedes efter indrejsen.Efter forslaget træffer Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering afgørelseefter § 4 a, stk. 3, i de sager, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladel-se efter § 9 a med henblik på beskæftigelse eller efter §§ 9 i-9 n med hen-blik på uddannelse, au pair ophold, praktikantophold, volontørophold, op-hold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45 (workingholiday), eller som følge af familiemæssig tilknytning til en udlændingmed opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller til en udlænding medopholdstilladelse med henblik på uddannelse eller praktikantophold, dadisse sager efter ressortomlægningen i forbindelse med nedlæggelsen afIntegrationsministeriet henhører under beskæftigelsesministerens ressort.Til nr. 9 og 10Det følger af de foreslåede bestemmelser i § 9 m, stk. 1, og § 9 n, stk. 1, jf.lovforslagets § 1, nr. 49, at der kan meddeles opholdstilladelse til en ud-lænding, som har familiemæssig tilknytning til en udlænding, der har op-holdstilladelse her i landet på baggrund af beskæftigelse, uddannelse ellerpraktikantophold.Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering skal træffe afgørelse efter §§ 9m og 9 n.
6
Med forslaget præciseres det, at §§ 9 m og 9 n omfatter udlændinge medfamiliemæssig tilknytning til en udlænding, der har opholdstilladelse her ilandet på baggrund af beskæftigelse, uddannelse eller praktikantophold,uanset om sidstnævnte har tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilla-delse.Til nr. 11Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområder, derhidtil henhørte under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blevfordelt mellem Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Med forslagene præciseres det, at justitsministeren kan fastsætte regler ombetaling for genudstedelse af opholdskort udstedt i forbindelse med med-delelse af opholdstilladelse efter §§ 7-9 og §§ 9 b-9 f, da sager omfattet afdisse bestemmelser efter ressortomlægningen henhører under justitsmini-steren, mens beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om betaling forgenudstedelse af opholdskort udstedt i forbindelse med meddelelse af op-holdstilladelse efter § 9 a og §§ 9 i-9 n, da sager omfattet af disse bestem-melser efter ressortomlægningen henhører under beskæftigelsesministeren.Til nr. 12Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområder, derhidtil henhørte under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blevfordelt mellem Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Med forslagene præciseres det, at justitsministeren og beskæftigelsesmini-steren hver for sig kan fastsætte nærmere regler om, at Udlændingestyrel-sen og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering i særlige tilfælde kan ud-stede tilbagerejsetilladelse til en udlænding, der lovligt opholder sig her ilandetJustitsministeren kan således fastsætte nærmere regler om Udlændingesty-relsens udstedelse af tilbagerejsetilladelser i sager, der efter ressortomlæg-ningen henhører under justitsministerens ressort, mens beskæftigelsesmi-nisteren kan fastsætte nærmere regler om Styrelsen for Fastholdelse ogRekrutterings udstedelse af tilbagerejsetilladelser i sager, der efter ressort-omlægningen henhører under beskæftigelsesministerens ressort.Der henvises til lovforslagets afsnit 13.7
Til nr. 13Der er tale om konsekvensændringer i anden lovgivning som følge af lov-forslagets § 1, nr. 49, hvorved det foreslås at indsætte §§ 9 i-9 n i udlæn-dingeloven.Til nr. 14Det fremgår af lovens § 3, stk. 3, at de nye regler om ægtefællesammenfø-ring i lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27, ikke finder anvendelse for udlæn-dinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstil-ladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.Med forslaget præciseres det i lovteksten, at hvis der ikke efter de hidtilgældende regler kan meddeles opholdstilladelse på grundlag af ægtefælle-sammenføring, tager Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kanmeddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, som affattet vedlovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 27, dvs. de nye ægtefællesammenføringsreg-ler.Til nr. 15Forslaget er en følge af ressortomlægningen, hvorved sagsområder, derhidtil henhørte under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a. blevfordelt mellem Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.Der henvises til lovforslagets afsnit 13.Den foreslåede bestemmelse i § 46, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 77, an-giver, i hvilke tilfælde Udlændingestyrelsen træffer afgørelse efter udlæn-dingeloven. Den foreslåede bestemmelse i § 46, stk. 2, jf. ligeledes lov-forslagets § 1, nr. 77, angiver, i hvilke tilfælde Styrelsen for Fastholdelseog Rekruttering træffer afgørelse efter udlændingeloven.Afgørelser efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, træffes herefter af Udlæn-dingestyrelsen. Dette følger af de foreslåede bestemmelser i § 46, stk. 1 og2.Bl.a. afgørelser om opholdstilladelse med henblik på uddannelse, au pairophold, praktikantophold, volontørophold eller ophold ifølge en aftale8
mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45 (working holiday), og afgørel-ser om opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til en ud-lænding, der har opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller opholds-tilladelse med henblik på uddannelse eller praktikantophold, er hidtil truf-fet efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1.De dele af § 9 c, stk. 1, der som følge af ressortomlægningen i forbindelsemed nedlæggelsen af Integrationsministeriet nu henhører under beskæfti-gelsesministerens ressort, er med lovforslaget udskilt til særskilte bestem-melser i §§ 9 i-9 n.Disse afgørelser træffes således af Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutte-ring.Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 6, betyder, at sager vedrørende for-længelse, bortfald og inddragelse af opholdstilladelser, der oprindeligt ermeddelt efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., og som fremover skal træffes efter §§ 9i-9 n, træffes af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering.
9