Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1054760_0001.png
1054760_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. december 20112011-3860
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 124 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 124:

En af vejene til at afhjælpe DSB’s materielproblemer affødt af IC4-affæren er atfremskynde en elektrificering af banen mellem Lunderskov og Esbjerg ogsenere strækningen mellem Fredericia og Aarhus. Ministeren bedes kommemed et estimat på bevillingsbehovet ved en sådan fremrykket elektrificeringsamt en mulig tidsplan herfor set i lyset af den igangværende udrulning af detstore signalprojekt?

Svar:

Såfremt det besluttes at skrotte IC4-toget og hurtigst muligt overgå til el-drift.vil det have en række tekniske og økonomiske konsekvenser.Såfremt det besluttes at stoppe færdigproduktionen af IC4-toget, vil betalingentil AnsaldoBreda på omkring 2,8 mia. kr. samt omkostninger anvendt tilfærdigproduktion indtil nu på omkring 0,3 mia. kr. skulle afskrives. Et samlettab på omkring 3,1 mia. kr.Levering af el-materiel må forventes at tage mindst 3-4 år. Indkøb af 83 el-togtil erstatning af IC4 vil på baggrund af Niras’ analyse af enelektrificeringsstrategi koste 4,4 mia. kr. Prisen på 23 el-tog til erstatning af IC2kan anslås til 0,7 mia. kr. I alt vil der derfor skulle anskaffes nyt materiel for istørrelsesordenen 5,1 mia. kr.Elektrificeringen af strækningerne Fredericia-Frederikshavn og Vejle-Struer måforventes at kunne være gennemført om 5-6 år. Niras har ielektrificeringsanalysen vurderet anlægsudgiften til 7,3 mia. kr. Hviselektrificeringen skal ske hurtigt pga en opsigelse af IC4 og således finde stedfør udrulningen af det nye signalsystem skal der afholdes udgifter tilimmunisering af bestående signaler. Dette vil ifølge Niras’ tidligere screening afelektrificering øge prisen med 15 pct. Den samlede pris for elektrificeringenbliver dermed 8,4 mia. kr.Det vil således være forbundet med samlede omkostninger ved at skrotte IC4og IC2 og overgå til el-drift på omkring 16,7 mia. kr.
Side 2/2
Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen