Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1136528_0001.png
1136528_0002.png
1136528_0003.png
1136528_0004.png
1136528_0005.png
1136528_0006.png
1136528_0007.png
1136528_0008.png
1136528_0009.png
1136528_0010.png
1136528_0011.png
1136528_0012.png
1136528_0013.png
1136528_0014.png
1136528_0015.png
1136528_0016.png
1136528_0017.png
1136528_0018.png
1136528_0019.png
1136528_0020.png
1136528_0021.png
1136528_0022.png
1136528_0023.png
1136528_0024.png
Orientering om rejsekortet12 juni 2012TransportudvalgetBjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Rejsekortsystemet - faktaRejsekort A/S er ejet af trafikvirksomheder i Danmark og kravene tilrejsekortsystemet udspringer af Bus&Tog samarbejdet med en rejse –en pris – uanset brug af bus, tog eller MetroRejsekort er en nødvendig reinvestering og modernisering af dagensbilletsystemerAlle nye billetsystemer world wide er i dag baseret på rejsekortteknologi. Mobiltelefonen kan supplere (i dag SMS – om nogle år ogsånogle med rejsekort-funktionalitet), men kan ikke udgøre detgrundlæggende billetsystem.Rejsekort er ca. 3 år forsinket ift. de oprindelige planer. Samarbejdetmed leverandøren er i dag meget bedre, og udviklingen følger den pr.dec. 2010 aftalte plan , med landsdækkende udrulning i 2012 ogsystemmæssig slutleverance ultimo 2013.
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Hvorfor rejsekort?Modernisering af de nuværende udslidte billetsystemer er enoplagt anledning til at nytænke konceptet for billetteringNemmere adgang til kollektiv trafik:Et fælles billetsystem --Én billet til al kollektiv trafikIkke kende zoner -------Check Ind / Check UdAltid klar til at rejse ----Automatisk tank-op aftaleTidligere erfaring viser at nemmere adgang til kollektiv trafikøger antallet af rejser.Minimere kontanter hos bus- og togpersonale.Markant bedre datagrundlag om brug af kollektiv trafik.
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Den videre udrulningDSB og Arriva stationer vest for StorebæltAlle stationer er klar. Der åbnes for de fleste DSB stationer først og efterafslutning af sporarbejder i august åbnes også for Arrivas strækninger.SjællandDe sidste busser i Nordsjælland åbnes 1. juli. Derved er hele Sjælland, Møn ogLolland-Falster dækket af rejsekort.NordjyllandDe sidste busser åbner frem mod 1.oktober, hvorefter hele NTs område erdækket med tog og busser.SydjyllandI oktober åbnes for pilotdrift i busser i Sydjylland og fra årsskiftet er alle busser iSydjylland klar til ibrugtagning. Vestbanen, der også drives af Sydtrafik, åbnesfor rejsekortbrug i sommeren 2012
Midttrafik foretager en fornyet vurdering af reinvesteringen i billetudstyr i deresområde med forventet beslutning omkring årsskiftet 2013 og Fynbus skal træffebeslutning om reinvestering primo 2015.Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Rejsekort i tal
Der er rejst over 5,5 mio rejser på rejsekortAlene i 2012 er det ca. 3,4 mio rejser på rejsekortDer gennemføres pt. ca. 30.000 rejser per dagOmsætningen på rejsekort og enkeltbilletter solgt i busser vha.rejsekortsystemet har passeret 200 mio. kr. med en omsætning pt. påca. 6 mio. kr. per ugeDer er udstedt 120.000 rejsekortI Movia Syd og Vest er rejsekortet i fuldt brug. Stadig flere kunderbestiller rejsekort og der er i dag flere kunder med rejsekort end dertidligere var med ”boomerang-kort” i Syd og med klippekort i Vest
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Fordeling af optankning
Betjent25%
Selvbetjent75%
Fordeling af optankning påkanaler – uge 17/2012
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Giver det flere kollektive rejser ?Der er gennemført fire kundeundersøgelserDer er blevet spurgt til om kunderne vil rejse eller har rejst mere pga.rejsekortetFlere end 2000 af de adspurgte kunder har et rejsekort, og af dissesvarer 17,5 % at de vil eller har rejst mere pga. rejsekortetSer man på kundernes svar i de forskellige takstområder er der etinteressant mønsterI de fire områder har kunderne med rejsekortet oplevet forskelligeudviklinger i billet og prissystemet fra det tidligere system tilrejsekortetI Nordjyllands Trafikselskabs undersøgelse har man spurgt tilkundernes holdning til ideen med at det bliver billigere jo mere durejser
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
I rejsekortet er der indbygget et rabatsystem, sårejsen bliver billigere, jo mere du rejser. Hvad er dinumiddelbare holdning til dette?2,6%3,9%7,3%Meget positiv
Positiv46,1%Hverken positiv ellernegativNegativ
40,2%
Meget negativ
Langt størstedelen af respondenterne er tilfredse eller meget tilfredse med detindbyggede rabatsystem. Kun 6,5 procent er utilfredse eller meget utilfredse.Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Incitament prissætning
I NT hvor der er indført incitament priser som supplement tileksisterende billetter, klippekort og periodekort vil 31,8 % rejse mereI Movia S hvor der er indført incitament priser til erstatning for ettidligere system med incitament struktur vil 21 % rejse mere
I Movia V er klippekortene erstattet af rejsekort med klippekorttakster.Her vil 17 % rejse mereI Movia H er rejsekort indført med klippekorttakst som supplement tileksisterende billetter, klippekort og periodekort. Her siger 13,3 %, atdeharrejst mere
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Pilotkundeundersøgelse i Hovedstaden
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Foreløbige erfaringer
Overgang til rejsekort er en stor ændring for kunder ogtrafikvirksomhederMed systematisk opfølgning på kundehenvendelser og svar fra bådebrugere og ikke brugere af kollektiv trafik, har undersøgelserne givetværdifuld viden om, hvorledes kunderne har oplevet informationen ogintroduktionen af rejsekortet, køb og brug af rejsekort, herunder CheckInd og Check Ud og optankning af kortGenerelt har kunderne taget godt imod rejsekortDe negative reaktioner der har været, har primært gået på forståelseog accept af oplevede prisændringer og måden priser fastsættes på,og særlig i Movia Vest har mange institutioner reageret på afskaffelsenaf klippekortetMålrettet information er den største udfordring for en succesfuldovergang til rejsekort
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Introduktion til Rejsekort m. periodekortBaggrund:Oprindeligt var det ikke hensigten at have et normalt periodekort sammen medrejsekort. Pendlere ville optjene høj rabat og dermed få et prisniveau svarende tilperiodekort.
I dialogen med pendlere lagde mange vægt på budgetsikkerheden og det blevderfor valgt, at supplere det oprindelige koncept med et fastprisprodukt, somtrafikselskaberne kan vælge at udbyde til kunder, som ønsker budgetsikkerhed.Fastprisproduktet er kun tænkt anvendt til personlige rejsekort.
Rejsekort billetformer valgt af trafikselskaberne:Rejsekort med e-pung:Kan anvendes overalt. Rejsens pris trækkes altid fra E-pungen, der optjenes rabat ift. de sidste 3 måneders rejser.Rejsekort med e-pung og periodekort med validering og a’conto træk:Kankun anvendes indenfor periodekortets gyldighedsområdet. Der trækkes forudbetalingfor rejsen, som tilbagebetales, hvis hele rejsen er indenfor gyldighedsområdet.Rejsekort med periodekort (uden e-pung):Kan kun anvendes indenforperiodekortets gyldighedsområde. Rejser udenfor afvises.
Udover rejsekort findes der fortsat også enkeltbillet på papir, mobil og lign.Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Hvad er et periodekort?Fremtidigetekniskemuligheder
Periodekort
NuværendePeriodekort
Forudbetalt ret til at rejse inden for geografiske ogtidsmæssige rammer.Frit valg af ”Fra og til punkter”Fast pris, forudbetaltKan købes på internetKan købes i betjent salgKan autofornysCheck Ind /Check UdMedtage andre [Periodekort kan købes til cykel og hund])Optjening af rabatMidlertidig udvidelse af gyldighed (tilkøbsbillet)
(Ja)*(Ja)*Ja(Ja)Ja(Ja)NejNej(Ja)(Ja)**
JaJaJaJaJaJaJaNejJaNej
(Ja): Betyder at der er forskel i løsningen mellem trafikselskaberne* Der er i dag stor forskel på tværs af landet på, hvordan gyldigheden defineres. Basalt set 3 varianter: Valgtezoner (som i hovedstaden); Strækning (som ved togrejse) og Et område omfattende alle naturlige rejseveje (mest iJylland).** I hovedstadsområdet kan man i dag købe en tilkøbsbillet hhv. klippe et klippekort ved start af rejse som tilkøb.Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Hvordan virker rejsekort med e-pung ogperiodekort med validering og a’conto træk:Med dette kort kan man kun rejse indenfor periodekortetsgyldighedsområde.Check ind ved rejsens start – forudbetalingCheck ud ved rejsens afslutning – forudbetaling tilbagebetales
Ved hver validering afgør systemet omman er udenfor periodekortetsgyldighedsområde. Hvis man er udenforafvises valideringen.Hvis der checkes ud indenfor området,bliver forudbetalingen lagt tilbage pårejsekort og rejsen er enperiodekortrejse.Hvis en passager kontrolleres udenforområdet har passageren ikke gyldigrejsehjemmel, og kan derfor få enkontrolafgift.8999
2
1
44556777
33
Bestil pendlerkort
GyldighedsområdeValidering udenforgyldighedsområdet/ulovlig rejse
20
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Rejsekort periodekort (uden e-pung)Er forudbetaltHar en fast pris for en periodeGiver ejeren ret til at rejse indenfor aftalte zoner ogtidsmæssige begrænsningerKan købes og lægges som et produkt på et rejsekort, derikke har nogen pung.Forsøg på valideringer udenfor gyldigheden afvises, ogkunde har ikke gyldig rejsehjemmelTænkes anvendt til uddannelseskort, skolekort oglignende - helt eller delvist betalt af 3. part
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Periodekort på rejsekort - konklusion
Alle kunder, der skifter til rejsekort vil opleve ændringer.
Pendlere kan fortsat tilbydes budgetsikkerhed, men skal ofte have torejsekort og – bortset fra skole- og uddannelseskort – trækkes altid etacontobeløbAlle rejsekort har samme regler for Ci og Cu
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Rejsekort – landsdækkende:2-3 millioner kort heraf 50 % regelmæssigt aktive450 stationer med 4000 kortlæsere3000 busser med 10.000 kortlæsere2000 håndterminaler450 rejsekortautomater
400 POS (salgsarbejdspladser)10.000 medarbejdere500 millioner rejser per år
7,5 milliarder kr. pr. år i omsætning15 milliarder kr. pr. år koster driften af den samledekollektive trafik
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Rejsekort i perspektiv:Indkøb af rejsekortsystemet, udstyr og installation på alle landetsstationer og busser: ca. 1,3 mia. kr. til leverandørenÅrlig drift og vedligeholdelse til leverandøren ved landsdækkendedrift topper 2 år efter fuld ibrugtagning på ca. 215 mio. kr., ogfalder – uafhængigt af udviklingen i rejsetal til ca. 200 mio. kr i2023Forsinkelsen har medført øgede udgifter til Rejsekort A/S og i detilknyttede trafikselskaber
I forhold til den oprindelige kontrakt er opnået yderligere funktionertil en værdi af ca. 175 mio. kr. og lavere årlige driftsomkostningerved landsdækkende drift på ca. 32 mio. kr. om året, svarende til356 mio. kr. i den aftalte 11-årige driftsperiodeHvis kunderne rejser mere pga. rejsekort påvirkes de forventedeindtægter positivtHvis de præcise rejsedata bruges til at planlægge en mere effektivkollektiv trafik samt en større selvbetjening, kan der effektiviseres iforhold til driftsomkostningerne(beløb i 2011 prisniveau, inkl. moms)Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
De tre korttyper
Rejsekort Personligt(Voksen, barn, pensionist)Kan kun bruges afkortindehaverenMulighed for at optjenehøjeste rabatMulighed for tank-op-aftale
Rejsekort Flex(Voksen, barn, hund, cykel)Kan deles med andre
Rejsekort Anonymt(Voksen, barn, hund)Kan bruges af alle
Mulighed for at optjene enmellem rabatMulighed for tank-op-aftale
Mulighed for at optjene enmellemrabatIkke mulighed for tank-op-aftaleMistes kortet, misterkunden pengene på kortet
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
Sådan bruges rejsekort
Check ind og ud kortlæsere findes påstationer og i busser
Du checker ind og ud ved at holde ditrejsekort hen på det blå punktDu kan se saldo på rejsekortetDu kan se rejsens pris
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
RejsekortautomatenRejsekortautomaten findes på alleDSB stationerHer kan du:Tanke penge på rejsekortSe din rejsehistorikSe din saldoÆndre dine indstillingerChecke ind for en gruppeKøbe et anonymt rejsekort
Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5
www.rejsekort.dkHer kan du:Læse om rejsekortBestille rejsekortLave tank-op-aftaleBeregne din rejses prisKontakte kundeserviceNår du er kunde kan du:Tanke penge på rejsekortSe din rejsehistorikSpærre dit rejsekortmm

Du kan også ringe til det

fælles (virtuelle)

kundecenter

70 11 33 33

Orientering om rejsekort 12 06 2012 v5