Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1102728_0001.png
1102728_0002.png
MINISTEREN
Transportudvalget
DatoJ. nr.
12. april 20122010-207
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00

Orientering om Trafikstyrelsens og Miljøstyrelsens undersøgelse

vedrørende kontrol af eftermonterede partikelfiltre

Til udvalgets orientering fremsendes hermed Trafikstyrelsens ogMiljøstyrelsens redegørelse i forbindelse med kontrol af partikelfiltre i dedanske miljøzoner. Miljøministeren oversender en tilsvarende orientering tilMiljøudvalget.   I foråret 2011 satte Tv-udsendelsen Operation X ”Den usynlige dræber” fokuspå kontrollen med, at lastbiler og busser ikke overholder kravene i de danskemiljøzoner. Udsendelsen viste bl.a. en bus med et defekt partikelfilter, som blevgodkendt ved syn. Som opfølgning på udsendelsen blev der iværksat en rækkeundersøgelser. I vedlagte notat, som er udarbejdet af Miljøstyrelsen ogTrafikstyrelsen, er der nærmere redegjort for resultatet af undersøgelserne ogforeslået initiativer til opfølgning.Kontrollen med partikelfiltre er grundlæggende god. Undersøgelsen visersåledes, at den kontrolmetode og kontrolværdi for røgtæthed, som anvendesved syn, er blandt de skrappeste i Europa. Imidlertid er selv det bedstekontroludstyr på markedet i dag ikke i stand til at opdage alle defektepartikelfiltre.For ca. 1/5 af lastbilerne og busserne er den nuværende kontrolmetode såledesikke tilstrækkelig fintfølende til at afgøre, om et eftermonteret filter opfylderMiljøstyrelsens krav. Dette var netop tilfældet med den bus, som blev omtalt iudsendelsen ”Operation X”.Undersøgelsen viser desuden, at 10 pct. af lastbilerne og busserne medeftermonteret partikelfilter ikke opnår godkendelse i forbindelse med et syn ,som følge af defekte filtre. Defekte filtre skyldes oftest manglende eller forkertvedligehold.Derfor er der behov for øget fokus på vedligeholdelse af partikelfiltre, f.eks.gennem forbedret vejledning til vognmændene. Desuden vurderes uanmeldtesyn i form af vejsidekontrol at have en præventiv effekt pga. risikoen for at blivefanget med et defekt partikelfilter mellem to periodiske syn.På den baggrund er det besluttet at iværksætte en række initiativer:Atopdatere servicevejledninger for partikelfiltre, så det bliver klarere forvognmændene, hvordan filtre vedligeholdes, og hvornår filtre evt. skaludskiftes.
I”Vejledning om Syn af Køretøjer” at præcisere, at køretøjer ikke skal kunnegodkendes ved syn, såfremt der er fejl på modtryksalarmen.AtTrafikstyrelsens inspektører i forbindelse med vejkantkontroløger deres fokus på på fysisk kontrol af køretøjer som supplement til kontrollenmed miljøzonemærker.Itakt med, at nye måleinstrumenter kommer på markedet vil der blivegennemført en indfasning af nye og bedre måleinstrumenter isynsvirksomhederne. Planlægningen af indfasningen vil ske i tæt dialog medsynsvirksomhederne. I forlængelse heraf vil det nærmere blive vurderet ,hvorvidt der er behov for at skærpe den danske kontrolværdi ved syn.Det er vurderingen, at de nævnte tiltag vil bidrage til en bedre kontrol med, attunge køretøjer lever op til kravene i miljøzonerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen