Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1079339_0001.png
1079339_0002.png
1079339_0003.png
1079339_0004.png
1079339_0005.png
1079339_0006.png
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 København K
Status IC4/IC2 pr. 31. december 20111. IndledningDen 14. november 2011 valgte DSB at stoppe kørslen med IC4, hvilket påvirker heleIC4-arbejdet. Den såkaldte grounding skete efter drøftelser med Trafikstyrelsen ogHavarikommissionen om ligheder mellem en signalforbikørsel i Marslev den 7.november 2011 og en hændelse i Høje Taastrup den 4. november 2011.Generelt er alle IC4-aktiviteter påvirket af denne grounding; dels fordi DSB'sspecialister er involveret i udredningsarbejdet, og dels fordi groundingen betyder, atIC2- og IC4-togene skal holde stille, hvorfor DSB hverken er i stand til at foretagetests eller opsamle driftserfaring, mens groundingen finder sted.2. ProduktionDa DSB i 2009 indgik forlig med AnsaldoBreda, var et element i aftalen, atAnsaldoBreda skulle levere togsættene til en given standard, jf. DSB's orientering tilTrafikudvalget af 20. maj 2009.Dermed overtog DSB ansvaret for opgradering ud over denne standard. Der er taleom et arbejde, som DSB løfter i trin (pakker), der hver især kræversikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregår fysisk i Århus ogRanders. Pakkerne skal indbygges i samtlige 83 togsæt.Pakke 1 indeholder bl.a. internet i tog, indeklima, tætning af tagkonstruktion,skydetrin og giver mulighed for at koble to togsæt frit. Pakke 1 er indarbejdet på 20togsæt.Pakke 2d er indarbejdet på 15 togsæt og indeholder driftsforbedrende tiltag, derretter sig mod kørsel i koldt vejr.Pakke 2 giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, batterilader, døre, styring af fyrog klimaanlæg og er indarbejdet på 2 togsæt. Design er klar og ansøgning omtypegodkendelse er indsendt til Trafikstyrelsen.Der er på nuværende tidspunkt ikke endeligt kravspecificeret yderligere pakker.Ændringer på togsættene vil fremadrettet i højere grad være drevet af driftserfaringer.Status for DSB's arbejde med Atkins' anbefalingerTransportministeriet bad i 2011 konsulenthuset Atkins gennemføre en uafhængiggennemgang af IC4 projektet med henblik på at afgøre, om togene som oprindeligplanlagt kan anvendes i landsdelstrafikken.Koncernsekretariat &Jura
3. februar 2012
DSBSølvgade 40DK-1349 København Kwww.dsb.dk
Atkins rapporten blev offentliggjort den 17. oktober 2011. Af rapporten fremgår det,at de basale komponenter og systemer i IC4-togene fundamentalt er sunde og ikkehar væsentlige tekniske problemer. Atkins konkluderer, at IC4 projektet børvidereføres og at toget - med tiden og ved at afsætte yderligere midler til at forbedretoget - kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Atkins kommermed en række anbefalinger, og nedenfor følger en status for DSB's arbejde med enrække af disse:KoblingDSB har nedsat et task force team, der skal finde løsning på udfordringerne medkoblingen. I den forbindelse har DSB kontaktet leverandøren (Dellner) med henblik påat drøfte udfordringerne. Det har blandt andet ført til, at der har været afholdt kursusmed deltagelse af vedligeholdelsespersonale og specialister fra Dellner. Kurset havdefokus på vedligeholdsprocessen og justeringer af koblingen. Efter kurset er en rækketiltag i proces. Effekten af disse ses først, når groundingen ophører, så førrst herefteropstilles måltal.Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)Det er besluttet at etablere et pålidelighedsteam, RIT, der skal arbejde intensivt,fokuseret og struktureret med at forbedre driftsstabiliteten. Første aktivitet er etminiudbud, som skal sikre ekstern support til etablering og uddannelse.Målesætningen er at RIT rådgiveren kan påbegynde arbejdet medio februar februar,og at teamet kan være på plads i første halvår af 2012.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D, som jf. afsnittet om "Produktion" er igangsat,forventes varmeudfordringerne løst. Målet er, at pakke 2d skal være på alle idriftsattetogsæt 1. december 2012.BremserSom følge af groundingen pågår en tilbundsgående undersøgelse af bremserne.Undersøgelsen ledes af Havarikommissionen og sker med deltagelse af DSB'sspecialister og specialister fra England og Tyskland. Havarikommissionen har den 30.januar 2012 offentliggjort en foreløbig redegørelse, og DSB er i fuld gang med atfærdiggøre en ansøgning om ophævelse af kørselsforbud til Trafikstyrelsen påbaggrund af hvilken togene forventes genindsat i driften.DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2,jf. afsnittet om "Produktion". Disse ændringer implementeres derved løbende iforbindelse med implementering af pakke 2.3. DriftNår IC4 igen får kørselstilladelse, vil det primært blive indsat i lyntogstrafik og i trafikde steder der beklageligvis ekstraordinært har fået ældre materiel. Sidstnævntevedrører især trafikken i Jylland.Tilsvarende vil det gælde for IC2, når de kan indsættes i trafikken, at de vil bliveindsat på de nævnte strækninger som erstatning for ældre materiel.
Side 2/6
3. februar 2012
Da driften midlertidigt er indstillet, er der ikke aktuelle driftstal at rapportere.Herunder er der indsat oversigter over kørslen med IC4 i 2011 frem til groundingenden 14. november 2011.Regularitet og pålidelighedIC4 Statistik100,00%95,00%90,00%85,00%80,00%75,00%70,00%65,00%60,00%55,00%50,00%45,00%40,00%
Side 3/6
3. februar 2012
201137
201138
201139
201140
201141
201142
201143
201144
201145
201146
UgenummerIC4 PålidelighedIC/L/L MF togrettidighed 5:59
Kørte kilometer, hændelser og nedbrud

Måned

1. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal(indtil14/11)

Kørte kilometer

337.189457.747486.270196.334

km/hændelser

1.5911.9151.9071.852

km/nedbrud

12.48811.73718.70339.267
Effekt af RIT (måltal)Atkins beskriver i deres rapport, at DSB bør etablere et Reliability Improvement Team(RIT) med det primære formål at sikre en prioriteret indsats af de driftsforbedrendetiltag. Rapporten beskriver et udviklingsforløb for IC4 i henhold til nedenstående graf.
En del af de aktiviteter, som Atkins anbefaler, er jfr. ovenfor indarbejdet i pakke 2Dog pakke 2. Ingen togsæt med de nævnte pakker har endnu været i drift efterombygning pga. ”grounding”, og DSB kan derfor ikke på nuværende tidspunktverificere pakkernes effekt.Så snart DSB har haft mulighed for at se effekten heraf, vil DSB revurdere Atkins'målforventning og danne måltal for DSB.4. AnsaldoBredaSamarbejdeDSB har et vedholdende pres på AnsaldoBreda med henblik på at få forbedretkvaliteten på togsættene. Dette påvirker samarbejdsklimaet. DSB og AnsaldoBreda eri forhandlinger om bl.a. konsekvenserne af AnsaldoBredas forsinkede leverancer.Leveranceplan:MånedKontraktplanKontraktplan - ABclaimsAktuelt leveretapr-11363328maj-11383529jun-11413830jul-11434132
Side 4/6
3. februar 2012
Levering af IC4 togsæt - ekskl. De 14 NT-togsæt (leverance ultimo måned)aug-11 sep-11okt-11 nov-11 dec-11jan-12feb-12 mar-12apr-124443354644374846385048395250415452565458566058
maj-126360
jun-126663
jul-126966
aug-12
69
De togsæt der leveres i perioden med grounding kan ikke sluttestes på danskinfrastruktur. Det indebærer, at DSB må overtage togsættene med forbehold forgodkendelse af denne test.IC2DSB har på baggrund af Atkins’ konklusioner taget kontakt til AnsaldoBreda for atafsøge mulighederne i forhold til IC2. AnsaldoBreda forventer fuld kontraktbetaling,uanset om leverancen stoppes. DSB arbejder på den baggrund videre med IC2.AnsaldoBreda skulle efter kontrakten have leveret et færdigt og typegodkendt IC2-togsæt til DSB senest den 30. juni 2011. DSB har overtaget det første IC2-togsætbetinget i november 2011.Den 28. oktober 2011 modtog AnsaldoBreda typegodkendelse til IC2, med enbegrænsning til 160 km/t. Sporkraftmålinger i Tyskland er afsluttede, ogAnsaldoBreda har afsendt ansøgning om ophævelse af begrænsningen til 160 km/t tilTrafikstyrelsen.Tog computer software(TCMS)Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før deransøges om sammenkobling af 3 togsæt. Formålet er at øge togenes pålidelighed.Ansøgningen om typegodkendelse af TCMS software pakke 2 er fremsendt tilTrafikstyrelsen den 4. oktober 2011. Styrelsen har meddelt, at behandling ertilendebragt, og DSB forventer, at tilladelse gives, når årsag til signalforbikørslen erklarlagt og evt. rettelser til driftstogsættene er sikkerhedsbehandlet.
Det nye normkrav EN 50128 (norm for sikkerheds- og styresystemer) vil betyde, atder skal indarbejdes nye arbejdsgange hos AnsaldoBreda i forbindelse med den videreudvikling af TCMS. Overensstemmelsesforslag med normen er modtaget fra AB ogvideresendt til Assessor.Resultaterne af gennemførte TCMS-tests er bearbejdet med henblik på at afdække,hvilke emner der fremadrettet er relevante for at forbedre toget.Nye tests er under planlægning med henblik på at afdække yderligereproblemstillinger og løsninger.5. National traffic togsæt (NT)NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget indenindgåelse af forliget i maj 2009. Disse togsæt skal opgraderes til sammetypegodkendte niveau (togsæt 22-standard), hvilket påhviler AnsaldoBreda at leveretil DSB, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009. AnsaldoBreda benytterDSB Vedligehold A/S som underleverandør til dette arbejde.DSB har således to af hinanden uafhængige opgaver i relation til AnsaldoBreda. Fordet første har DSB (IC4-Programmet) ansvaret for at modtage og opgradere de 83togsæt, som AnsaldoBreda skal levere i den såkaldte togsæt 22-standard i henhold tilforliget fra 2009. Det er denne rolle, som Rigsrevisionen i sit notat 10. januar 2012 tilStatsrevisorerne kalder for ”togproducent”.For det andet har DSB Vedligehold A/S fået til opgave som underleverandør tilAnsaldoBreda at opgradere de 14 NT-togsæt til togsæt 22-standard, jf. nedenståendeillustration. DSB Vedligehold A/S har således en selvstændig, kommercielt baseretkontrakt med AnsaldoBreda for NT-opgraderingsaftalen. Denne aftale styres juridisk,organisatorisk, ledelsesmæssigt uafhængigt af DSB’s IC4-Program.NT-opgraderingsopgaven er således en del af AnsaldoBredas omkostning for at leveretil den aftalte pris og tid iht. deres kontrakt med DSB om leverance af 83 togsæt itypegodkendt togsæt 22-standard.
Side 5/6
3. februar 2012
Side 6/6
Togproducent betyder:GodkendelseafombygninghosTrafikstyrelsen
DSB’sopgraderingafIC2‐ ogIC4‐togsætABs opgaveatleveretogsæt,derkanopfyldeTSkrav,jf.togsæt22
3. februar 2012
AnsaldoBreda
Under‐leverandører
DSBVedligeholdA/S’ opgraderingafNT‐togsæt
Piacenza
Verona
Andreunderleverandører
Aktuelt er det første opgraderede togsæt tilbageleveret til AnsaldoBreda ogovertaget af DSB.DSB Vedligehold A/S skulle aktuelt have leveret 8 togsæt til AB. Der forhandlesfortsat om konsekvenserne af forsinkelsen. Der er flere årsager til denne forsinkelse.Den væsentligste har været at få rammerne, herunder lejeaftalen med Bombardier iRanders, på plads, men derudover har det været et betydeligt større arbejde endforventet at produktionsmodne ombygningsopgaven, ligesom læringskurven harværet langt stejlere end forventet.Det 2. togsæt er under test, hvor gennemløbstiden for arbejdet med opgraderingenreduceres væsentligt. Det 3. togsæt forventes at påbegynde inspektion i uge 3, og det4. togsæt er i produktion i DSB Vedligehold.