Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1121507_0001.png
1121507_0002.png
1121507_0003.png
Formanden for Europaudvalget,MF Eva Kjer Hansen
BeskæftigelsesudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Vedrørende anmodning om udtalelse vedr. udstationeringsdirektivet ogMonti-II forordningen – KOM (2012) 130 og 131Kære Eva Kjer HansenEuropaudvalget har ved brev af 26. marts 2012 opfordretBeskæftigelsesudvalget til at komme med en indstilling til Europaudvalgetvedrørende Europa-Kommissionens forslag til hhv. direktiv om håndhævelseaf direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling aftjenesteydelser og forordning om udøvelse af retten til kollektive skridt indenfor rammerne af etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser(Monti-II).Beskæftigelsesudvalget har i den anledning afholdt en teknisk gennemgangaf direktivet og forordningen med embedsmænd fra Beskæftigelsesministerietden 3. maj 2012, og udvalget har herefter drøftet sagen på møder den 9. og16. maj 2012.Jeg skal meddele, at Beskæftigelsesudvalget har følgende bemærkninger:Kommissionen fremsatte den 21. marts 2012 et forslag til Rådets forordningom udøvelse af retten til kollektive skridt inden for rammerne afetableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser (Monti II,KOM(2012)130).Formålet med forslaget er angivelig at medvirke til en revitalisering af detindre marked ved at klargøre relationen mellem på den ene side den frietableringsret og friheden til at levere tjenesteydelser på tværs af grænser påog på den anden side de grundlæggende rettigheder, herunder især retten tilat tage kollektive kampskridt.Kommissionen finder, at forslaget vil medføre en regulering, hvorved detblandt andet anerkendes, at der ikke er noget konflikt mellem retten til at tagekollektive kampskridt og frihed til at etablere sig og levere tjenesteydelser på
16. maj 2012
KontaktPeter BohlbroChefkonsulentDir. tlf.+45 3337 5560
[email protected]
1/1
tværs af grænserne, ligesom forslaget vil medvirke til at anerkende de socialeparters rolle i beskyttelsen af arbejdstagernes rettigheder.Forslaget har været behandlet i Folketingets Beskæftigelsesudvalg.Beskæftigelsesudvalget noterer sig, at forordningen efter Kommissionensvurdering ikke vil berøre udøvelsen af de grundlæggende rettigheder, som eranerkendt i medlemsstaterne, herunder retten eller friheden til at strejke ellertil at træffe andre foranstaltninger, der er omfattet af specifikkearbejdsmarkedsordninger i medlemsstaterne i overensstemmelse mednational lovgivning og praksis.Beskæftigelsesudvalget finder imidlertid, at konsekvensen af det materielleindhold i forordningens artikler vil indebære en regulering af konfliktretten, ogat forordningen således i sin nuværende form fremstår inkohærent.Beskæftigelsesudvalget finder, at konfliktretten er en integreret del af dendanske aftalemodel, som har haft stor og gunstig betydning for udviklingen afdet danske arbejdsmarked og samfund med fleksible vilkår for lønmodtagereog virksomheder.Beskæftigelsesudvalget finder således, at forslaget vil være i modstrid medden danske aftalemodel og opfordrer til, at udviklingen af EUs indre markedrespekterer de nationale arbejdsmarkedsmodeller, herunder retten til atforhandle, indgå og håndhæve kollektive aftaler.Udvalget opfordrer på den baggrund EU-kommissionen til at afholde sig frayderligere forsøg på at regulere konfliktretten eller andre centrale elementer imedlemslandenes arbejdsmarkedsmodeller, idet sådanne initiativer vil værebåde uhensigtsmæssige og som udgangspunkt uforenelige mednærhedsprincippet.Det gælder videre, at Beskæftigelsesudvalget ikke kan se nødvendigheden af,at der på EU-plan gribes ind i reguleringen af eksisterende nationaletvistbilæggelsesmekanismer, eller at der indføres en pligt formedlemsstaterne til at underrette Kommissionen om eventuellearbejdskonflikter i medlemsstaterne. I den forbindelse henviser FolketingetsBeskæftigelsesudvalg til, at mekanismer til bilæggelse af tvister eksisterer ogfungerer på nationalt niveau.Endelig bemærker Beskæftigelsesudvalget, at artikel 153, stk. 5, i TEUF,udtrykkeligt udelukker lovgivning om strejkeretten på EU-plan. Uanset atforslaget ikke i sig selv lægger op til at indføre nye mekanismer til bilæggelseaf arbejdstvister, er det opfattelsen i Folketingets Beskæftigelsesudvalg, at
2/2
traktaten heller ikke giver EU kompetence til at lovgive om eksisterendenationale ordninger på området.Med venlig hilsenLennart Damsbo-Andersenformand
3/3