Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1157377_0001.png
1157377_0002.png
1157377_0003.png
1157377_0004.png
1157377_0005.png
1157377_0006.png
1157377_0007.png
1157377_0008.png
1157377_0009.png
1157377_0010.png
1157377_0011.png
Statusrapport for IC4programmetStatus pr. 31. juli 2012
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidst ........................................................................................................................................................31.2.Overordnet status IC2 ......................................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins anbefalinger ....................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................74.Leverance...........................................................................................................................................................74.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................74.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt ..........................................................................................................74.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................75.Engineering ........................................................................................................................................................75.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................75.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................86.Produktion .........................................................................................................................................................86.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................86.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt........................................................................................................96.3.Produktion IC2..................................................................................................................................................97.TCMS IC4 ............................................................................................................................................................97.1.Udvikling af pakker...........................................................................................................................................98.Driftssimulering .................................................................................................................................................98.1.Driftssimulering IC4 ..........................................................................................................................................98.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................109.Drift og Vedligehold IC4...................................................................................................................................1010. Forhandlinger med AnsaldoBreda ...................................................................................................................11
Side 2 af 11
1.1.1.IC4
Program overordnetSiden sidst
IC2
1 IC4-togsæt leveretI alt leveret 52 IC4-togsæt (49 MPTO + 3 NT)29 IC4 MPTO-togsæt klar til driftModtog den 1. juli tilladelse til kommerciel drift med passagererGradvis indsættelse af IC4-togene i periodenDriften har fungeret tilfredsstillende med en gennemsnitlig rettidighed på 97 pct.
Ingen IC2-togsæt leveret i periodenI alt leveret 5 IC2-togsætDSB har ansøgt Trafikstyrelsen om tilladelse til passagerdrift
Forhandlinger med AnsaldoBredaForhandlingerne fortsætter, men indtil videre uden resultatUndersøgelserDTU’s undersøgelserFortsætter med de sidste 2 sporEndelig rapport ventes i september 2012Havarikommissionens undersøgelseDB Minden har testet bremseelementerne på deres testbænkDSB afventer resultater og endelig rapportering fra HavarikommissionenØvrigtMindre rangeruheld med IC4 den 6. august på Klargøringscenter KastrupHavarikommissionen undersøger forløbet
Side 3 af 11
Overordnet status IC4I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 togsæt fra levering til ibrugtagning:Tilladelse tildriftssimulering/ ibrugtagning
Mangler at bliveleveret fra AB:20 MPTO +11 NT
Leverancefra AB:49 MPTO+3 NT
DSBstogproduk-tion:2 MPTO
Driftssimu-lering:8 MPTO
Driftspulje:15 MPTO pakke 214 MPTO pakke 2D
Afventer ombygning:

6 MPTO + 2 NT

Ombygget medfuld pakke 2,afventerdriftssimulering:

4 MPTO + 1 NT

Klar til drift, afventerdriftstilladelse:

0

20 MPTO+11 NT
49 MPTO+3 NT
49 MPTO + 3 NT
69 MPTO + 14 NT = 83 IC4 togsæt
1.2.
Overordnet status IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 23 IC2 togsæt fra levering til ibrugtagning:
Tilladelse tildriftssimulering/ibrugtagning
Mangler atblive leveretfra AB: 18 IC2
Leverancefra AB: 5
Driftssimu-lering A:1Produktion:0
Driftssimu-iering B:0
Ibrugtag-ning:0
Afventer driftssimulering

4

1823 IC2 togsæt
5
5
Side 4 af 11
2.
Status på opfølgning på Atkins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:KoblingEfter analyse af koblingens funktion og støtteprocesserne er det blevet besluttet at løse koblingsudfordringerne vedat nedbringe kompleksiteten omkring selve koblingen ved bl.a. at fjerne frontlågerne og indsætte en ny bælg. Denvalgte løsning ligner det af Atkins foreslåede alternativ. Opgaven skal i EU-udbud. For at opnå den bedste pris forserieleverancen udvælges der 2 leverandører, som hver fremstiller en prototype af bælgen og giver pristilbud påserieleverancen. Der er følgende milepæle:September 2012:Februar 2013:1. kvartal 2013:1. kvartal 2014:Udbudsmateriale færdiggøresDSB’s evaluering af prototyper færdigKontrakt underskrivesIndbygning færdig (ved 2 togsætindbygninger pr. uge)
Pålidelighedsteam (Reliability improvement team - RIT)Pålidelighedsteamet, RIT, er oprettet per 1. juni i IC4 værkstedet i Sonnesgade. Teamet skal arbejde fokuseret med atforbedre driftsstabiliteten.Klimaanlæg (HVAC)Med indbygning af pakke 2 og 2D forventes de væsentlige (hardware) systemmæssige forhold løst. Der har dog vistsig, at rørsamlingerne på varme-, og køleanlægget har udførelsesmæssig brist, der kan medføre utætte samlinger.DSB har gennemført en lang proces med AnsaldoBreda, der har rettet på deres procedure. DSB har i uge 21 modtagetog opdateret typetesten for lodning - og trykprøvningsprocessen af kommende togsæt fra Italien. DSB’s inspektørerer meget opmærksomme på denne sag for at sikre, at AnsaldoBreda's ledelse bringer den korrigerende handling heltud i produktionen.Fokus på problemet er ligeledes rettet mod de allerede leverede togsæt. DSB har ved brev af 10. juli 2012 fremsatkrav over for AnsaldoBreda om udbedring af de dårlige lodninger på alle togsæt uden ugrundet ophold samtudarbejdelse af en detaljeret plan for identifikation og udbedring af alle dårlige lodninger senest d. 23. juli 2012.AnsaldoBreda har ved brev af 23. juli 2012 afvist DSB’s krav og udbedt sig yderligere dokumentation. DSB er i færdmed at beslutte sin reaktion på dette brev.BremserMed baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev har DSB indførtmidlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav.DB Minden har foretaget test af bremseelementerne af det berørte togsæt på deres testbænk med en DSBrepræsentant tilstede. Det berørte togsæt er blevet frigivet til produktion. DSB afventer rapportering af resultatersamt endelig rapportering fra Havarikommissionen.DTU har den 20. juni 2012 orienteret Transportudvalget om deres resultater i 3 af 5 undersøgelser. Undersøgelserviser, at IC4-togets sikkerhedsbremsesystemer overholder specifikationerne i det oprindelige design. En andenkonklusion er, at den afgørende årsag til den lange standselængde ved Marslev var glathed mellem skinner og hjul– et fænomen, der kan påvirke bremselængden for alle togtyper.
Side 5 af 11
DTU har nu afsluttet arbejdspakke 1-3 og i den forbindelse identificeret nogle ændringstiltag, der ligger uden fornormkravene til bremsesystemet. DSB er nu i færd med at gennemføre ændringer på basis af DTU’s forslag tiloptimering af bremsesystemets tekniske indretning. Blandt andet har DSB allerede udviklet og med succes testet enændring i bremsesystemets rørføring. Denne vil blive implementeret snarest muligt. DTU vurderer, at den samledepakke af foreslåede ændringer ville kunne have nedbragt standselængden ved Marslev med cirka 250 ud af de cirka550 meter overskridelse.DTU er i færd med at arbejde på de to tilbageværende arbejdspakker i aftalen mellem DSB og DTU:Pakke 4. Førerinformation, alarmhåndtering og datalogningPakke 5. Metoder til detektion og varsling af glatte skinnerArbejdet med pakke 4 er i fremdrift og har fokus på dels at udarbejde anbefalinger for selve håndteringen af alarmer,og dels analyser af hvordan alarmerne ville kunne anvendes til forebyggende vedligehold.Aktiviteterne omkring pakke 5 drejer sig ikke alene om IC4, men er en mere generel problemstilling. Dette sigter modat opnå øget viden omkring de forhold, der påvirker adhæsionen mellem hjul og skinne. DSB løfter denne opgave isamarbejde med Banedanmark. Banedanmark bidrager både med viden og ressourcer til det videre arbejde. Følgendeforhold forventes undersøgt fremadrettet:a.b.c.d.Betydningen af legeringen af hjul og skinne for risikoen for nedsat adhæsionBetydningen af kombinationen af vand / olie / organisk materiale for nedsat adhæsionBetydningen af hjulets tryk (som følge af vægten) for nedsat adhæsionMetoder for forudsigelse af nedsat adhæsion.
Til at evaluere forhold der påvirker risikoen for nedsat adhæsion forventes der gennemført en fysisk materialetest.DSB sikrer, at relevant materiale (fx hjul) vil være til rådighed for DTU.I forhold til evnen til at forudsige nedsat adhæsion er der fokus på, om man med rimelig sandsynlighed kan forudsige:ƒRisikoen for, at nedsat adhæsion kan opståƒHvor det rent geografisk vil være mest sandsynligt, at der opstår nedsat adhæsionFor forudsigelse af nedsat adhæsion er der fokus på, om det ville være muligt med en rimelig sandsynlighed atforudsige med hvilken risiko nedsat adhæsion kan opstå og hvor det geografisk er mest sandsynligt. Til det formålvurderes anvendt både empirisk information og opsamlede data. Desværre er data materialet usikkert, og der erderfor formodentlig behov for udvikling af nye metoder og modeller.Den endelige DTU rapport om togenes bremseevne og skinneforhold kan ventes i september 2012.Transportministeriet har i forlængelse af DTU undersøgelsen bedt Trafikstyrelsen og Banedanmark beskriveproblemstillingen om glatte skinner, herunder om den giver anledning til, at der bør foretages ændringer afsikkerhedsmæssig karakter. Dette arbejde skal være afsluttet inden løvfald (ultimo september).Internt i DSB er hovedtrækkene i det materiale, der skal anvendes som grundlag for ansøgningen til Trafikstyrelsenidentificeret, og DSB har kontakt til Trafikstyrelsen om processen.DøreEn væsentlig ændring af dørenes funktionalitet er indarbejdet i designet for pakke 2, jf. afsnittet om "Produktion".Under driftssimuleringen er der fortsat konstateret fejl ved dør/skydetrin. Disse fejl er dog individ fejl, det vil sige derer ikke en entydig systematik eller en komponent som fejler. I tilfælde af fejl i drift er personalet uddannet i enstandardprocedure for at afhjælpe hændelsen.
Side 6 af 11
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
På baggrund af Top Management Mødet den 28. februar 2012 i København blev forhandlingerne med AnsaldoBredagenoptaget. DSB har fremført sine forventninger om tilkøb af bl.a. yderligere TCMS-pakker, support og omløbsdele.Forhandlingerne føres nu på højeste plan, men der har ikke været fremdrift i perioden.
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
Aktuel leverancesituationAB har per 31. juli leveret 49 MPTO togsæt og er bagud med 20 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. ABforventes i august at levere 2 MPTO-togsæt samt shippe 2 MPTO-togsæt. Der er sket en markant fald ileverancetakten i forhold til 2011, hvor leverancen fra januar til juli 2011 har været 12 togsæt, i modsætning til densamme periode i 2012, hvor leverancen er på 8 togsæt. AB forventes fremover at levere gennemsnitlig knap 1,5MPTO-togsæt pr. måned. Det er DSB's vurdering, at den aftagende leverancetakt skyldes udfordringer medmanglende materialer. DSB's pres på AnsaldoBreda er fortsat højt og der foretages løbende opfølgning påmaterialesituationen.4.2.Leverance IC4- opgraderede NT togsæt
NT-togsættene er de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB havde modtaget inden indgåelse af forliget i maj 2009.Disse togsæt skal, jf. orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, opgraderes til samme niveau som de øvrigetogsæt, som AB skal levere til DSB. AB benytter DSB Vedligehold A/S som underleverandør til dette arbejde.Aktuel leverancesituationDSB har overtaget 3 opgraderede NT-togsæt, det fjerde togsæt forventes overtaget medio august 2012.4.3.Leverance IC2
Aktuel leverancesituationDer er p.t. leveret 5 IC2 togsæt til DSB og AB er dermed bagud med 15 togsæt i forhold til den kontraktuelle plan. ABhar store problemer med at få komponenter til at færdigbygge togsættene samt koordineringsproblemer i deresinterne produktionslinjer, specielt med værkstedet i Reggio. Det forventes at AB leverer 3 togsæt i August. Derestimeres at der er leveret 10-12 togsæt i december 2012.
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. DSB løfter opgaven i trin (pakker), der hver især kræversikkerhedsbehandling og typegodkendelse. Arbejdet foregår fysisk i Århus og Randers.
Side 7 af 11
Udvikling af arbejdspakkerƒ Færdigudviklede pakkerPakke 1 indeholder bl.a. internet i tog, indeklima, tætning af tagkonstruktion, skydetrin og giver mulighed for at kobleto togsæt frit. Er afsluttet og afløst af pakke 2d.Pakke 2d:Opgraderingspakken indeholder en delmængde af pakke 2 og blev monteret inden vintermånederne for at sikreopretholdelse af drift i koldt vejr. 15 togsæt er monteret med pakke 2d og er klar til drift. På sigt skal alle togsæt medpakke 2d opgraderes til fuld pakke 2. Arbejdet er afsluttet og afløst af pakke 2.Pakke 2 giver toget mulighed for kobling af 3 togsæt, dertil en del ændringer omkring batterilader, døre og styring affyr og køleanlæg. Pakke 2 er planlagt til at blive bygget på alle 83 togsæt. Per 31. juli 2012 er 27 togsæt monteretmed fuld pakke 2.ƒ Pakker i udviklingPakke 3, som består af ca. 80 ændringsforslag er ved at blive færdiggjort til et bestemt niveau. Pakken skal behandlesefter den nye EU-bekendtgørelse 1030. Dermed er porten nu åbnet for en mere drypvis opgradering, dasikkerhedsprocessen iht. 1030 er mere enkel i forhold til Trafikstyrelsen.MyndighedsbehandlingTypegodkendelse pakke 2 er modtaget fra Trafikstyrelsen den 20. juni 2012.Af driftmæssige årsager er det prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tretogsæt. Arbejdet med at verificere funktion og sikkerheden med 3 koblede togsæt er opstartet igen og forventesfærdiggjort i slutningen af efteråret 2012, men arbejdet med DTU og Marslev påvirker planen.
5.2.
Engineering IC2
Inspektionen af IC2 i Randers for at klarlægge opgraderingsbehovet er afsluttet. Engineering har gennemgået ogprioriteret 45 ændringsforslag for IC2 togsættene. Alle 45 ændringer, som skal bygges ind på IC2 togsættene indenden kommende vinter, ligger klar. De gennemføres iht. den nye EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse afjernbanemateriel.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Der er per 31. juli 2012 42 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og produktionen aflevereret togsæt hver uge til driftssimulering. Forbrug af tid og økonomi følger budgettet. Opgraderingen foregår i Århus ogpå Klargøringscenter Kastrup.Der er udarbejdet en revideret produktionsplan for 2. halvår 2012, pga. reduceret leverancetakt af nye togsæt fra AB.Den nye produktionsplan for 2. halvår 2012 indeholder både IC4 og IC2 togsæt. Produktionstakten for IC4 ernedsat til 2 togsæt per måned i 2. halvår 2012 imod 4 i forhold til budget.
Side 8 af 11
6.2.
Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
NT-projektet har en udfordring i at leverancesituationen for reservedele fra AB er forværret. Desuden variererkonfigurationen på kommende togsæt, som har været i drift og stået stille over en længere periode, meget, hvilketbetyder ukendt antal fejl og mangler. Der gennemføres funktionstest og gennemgribende inspektion ved overtagelsefra DSB til AB/NT for at kende togets konfiguration inden start.I uge 33 flyttes der 30 FTE fra produktionen i Århus til NT-projektet i Randers. Overflytningen er besluttet af flereårsager. Der søges at fastholde IC4 kompetencen i DSB. Desuden skal kadencen på opgraderingen af de 14 NT togsæti Randers øges, således at tidsplanen med afslutning marts 2013 kan fastholdes.6.3.Produktion IC2
Der skal i 2012 ombygges/indbygges 6 til 7 IC2 Togsæt. Det er planen at starte med at opgradere IC2 togsættene meden ”vinterpakke”, så at disse er klar til drift i vintervejr. Produktionsplanlægningen er klar, der foreligger estimat tilomfanget af pakkerne og produktionen starter i uge 33. Det forventes, at de første IC2 togsæt vil have engennemløbstid på ca. 4 uger.
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
Pakke 1 og 2 er færdigudviklet og frigivet.Forhandlingen med AB om nye versioner af TCMS software har nu været undervejs i ca. 1 år. Forhandlingerne erblevet genoptaget som en del af drøftelserne med AB og omfatter følgende:Pakke 2.1 og 2.2, som primært er driftsforbedringer, IC4-IC2 sammenkobling, IC4 sammenkobling af 4 togsæt,tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 porting, dvs. overførsel af forbedringer fra IC4 til IC2.På baggrund af de vanskelige forhandlinger med AB prøver DSB at gøre sig uafhængig af AB i TCMS udvikling.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Efter ophævelse af groundingen den 28. februar 2012 er der kørt overvåget prøvedrift uden passagerer på følgendestrækninger: Aarhus – Kastrup, Aarhus-Slagelse og Aarhus-Padborg.
Resultat af driftssimulering frem til 31. juli 2012:ƒƒƒ
Kilometerpræstation mellem tekniske hændelser i juli:Kilometerpræstation mellem nedbrud i juli:Kilometerpræstation år til dato 31. juli 2012:
3.437 km og gs. år til dato 3.323 km48.122 km og gs. år til dato 53.836 km269.182 km og gs. år til dato 38.455 km
ƒ
ƒƒ
Der opleves fortsat for mange fejl med varme- og klimaanlæg. Alle togsæt funktionstestes og det sikres, at derløbende bliver monteret nye filtre.Der opleves fortsat fejl ved dør/skydetrin.Tekniske hændelser er reduceret væsentligt på bremse- og parkeringsforhold samt kobling.
Side 9 af 11
8.2.
Driftssimulering IC2
DSB har modtaget tilladelse til driftssimuleringskørsel uden passagerer fra Trafikstyrelsen den 3. maj 2012 til ettogsæt. Driftssimuleringen blev opstartet den 29. maj for at få afdækket eventuelle tekniske fejl og foregiktilfredsstillende. Den 25. juli 2012 er der modtaget tilladelse til driftssimuleringskørsel for de resterende modtagne 4togsæt, så det nu også bliver muligt at køre koblet.
9.
Drift og Vedligehold IC4
Ibrugtagningƒ Antal togsæt med ibrugtagningstilladelseP.t. har 37 togsæt ibrugtagningstilladelse: 29 togsæt har tilladelse til kommerciel drift. 8 togsæt har tilladelse tilovervåget prøvedrift. IC4 har fået godkendelse til enmandsbetjent kørsel i regionaltoget på strækningen Fredericia-Aarhus-Fredericia med virkning fra juni 2012, som blev indført fra 11. juli 2012.ƒ GenindsættelsesplanGenindsættelsen af IC4 er opdelt i følgende blokke:Blok 0 (11.juli 2012-12. august 2012):Blok 1 (13. august 2012-23.september 2012):Blok 2 (24. september 2012-4. november 2012):Blok 3 (5. november 2012-8. december 2012):1 togsæt mandag – fredag Aarhus H – Esbjerg.4 togsæt dagligt Aarhus H - Aalborg og Aarhus H - Esbjerg8 togsæt dagligt Aarhus H - Aalborg og Aarhus H - EsbjergDriftserfaringer fra K12-3 opstart danner baggrund forbeslutningen om indsættelsesstrategien i blok 3.
Den aftalte indsættelsesstrategi for kommerciel drift følges og fra den 13. august køres 79 afgange ugentligt.I august 2012 er der desuden for at høste erfaringer med togene planlagt en række faste afgange mellem Aarhus ogKøbenhavn i rotationsløb mellem IC4 værkstederne i de to byer.ƒ Uddannelse af driftspersonaleIC4 brush up uddannelse for lokomotivpersonale er gennemført. Brush up for togpersonale afvikles ift. aftalt plan.DriftsstabilitetGenerelt forløb genindsættelsen tilfredsstillende. Der var planlagt 1 reservetog til hver afgang og rutineredehåndværkere var om bord på hvert tog. Alle afgange fra Århus og Esbjerg kørte til tiden. Den 16. og 30. juli blev deranvendt andet materiel end IC4, men afgangstiden blev overholdt. På 15 dage blev der indsat 11 nye IC4-togsæt idrift. Der har ikke været nogen sikkerhedsmæssige hændelser, men 1 nedbrud (IDU skærm) samt 2 tekniske hændelser(fejl ved skydetrin/døre) i perioden. Der er kørt 5.910 km i alt og 1.970 km mellem hændelserne.
ƒ
Rettidighed og pålidelighed
2012 Måltal:KM/PCTRegularitet:Pålidelighed:92,598,8
Juli9797
Side 10 af 11
10. Forhandlinger med AnsaldoBredaDSB har ført forhandlinger med AnsaldoBreda siden primo 2011, indtil videre uden resultat. Som følge af denmanglende fremdrift i forhandlingerne valgte DSB primo 2012 at skærpe tonen over for AnsaldoBreda.Senest afholdtes primo juni 2012 et to dages forligsmøde i Italien uden tilfredsstillende resultat, og DSB har sidenfastholdt over for AnsaldoBreda, at medmindre AnsaldoBreda kommer med et bedre tilbud, ser DSB ingen grund til atmødes. Det forventes, at parterne mødes i september.
Side 11 af 11