Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1029369_0001.png
1029369_0002.png
1029369_0003.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU & FMPUForslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier(EØS-relevant tekst)ResumeForordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgåendesamtykke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent,PIC). Forslaget afspejler justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU. De nyestoffer er pesticider, hvor der efter direktivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 ogbiociddirektivet 98/8 er truffet beslutninger om, at stofferne ikke må anvendes i EU. Stofferneoptages dog kun på listen, hvis de i EU er klassificeret som meget giftige eller som farlige formiljøet, og i øvrigt stadig handles internationalt. Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende pesticidstoffer forudsætter samtykke fra importlandet:dichlobenil, cyanamid, dicloran, ethoxyquin methylbromid og propisochlorat eksport af pesticidstoffer triflumuron og triazoxid ikke længere kræver anmeldelse,da stofferne er blevet godkendt til brug i plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget for ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser, ogbeskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget, som retter sig mod at sikremiljø og sundhed i tredjelande.1. StatusKommissionen har den 23. august 2011 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning. Denrelevante forvaltningskomite skal behandle forslaget på et møde den 27. september 2011.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure med kontrol, jf. artikel 5(a) iRådets afgørelse af 1999/468/EF. Denne procedure indebærer bl.a., at Kommissionenforelægger et udkast til de påtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanterfra alle medlemsstater, hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeretflertal.2. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer, hvor importlandet skal orienteres, før eksport finder sted.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgåendesamtykke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent,PIC). Efter Rotterdam-konventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof påkonventionens bilag, kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre
2kemikalier, som et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at orientereimportlandets myndigheder inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappereregler, så der også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfyldebetingelserne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.Forslaget afspejler justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU. De nye stoffer erpesticider, hvor der efter direktivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 og biociddirektivet98/8 er truffet beslutninger om, at stofferne ikke må anvendes i EU. Stofferne optages dogkun på listen, hvis de i EU er klassificeret som meget giftige eller som farlige for miljøet, og iøvrigt stadig handles internationalt.Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende pesticidstoffer forudsætter samtykke fra importlandet:dichlobenil, cyanamid, dicloran, ethoxyquin methylbromid og propisochlorat eksport af pesticidstoffer triflumuron og triazoxid ikke længere kræver anmeldelse,da stofferne er blevet godkendt til brug i plantebeskyttelsesmidler.
3. Europa parlamentets udtalelserEuroparlamentet har ikke udtalt sig om sagen.4. Nærheds- og proportionalitets princippetVurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, da der er tale omeksportregulering.5. Forslagets konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forsalgets lovgivningsmæssige konsekvenserDer er tale om en forordning, som er direkte gældende.Forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport afstofferne stadig er tilladt, hvis det importerende land giver samtykke til import. Methylbromider dog også omfattet af reguleringen i forordning 2037/2000 om stoffer, som nedbryderozonlaget, som indebærer, at stoffet kun må eksporteres til lande, der har undertegnetMontrealprotokollen.BeskyttelsesniveauBeskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget, som retter sig mod atsikre miljø og sundhed i tredjelande.6. HøringForslaget har været sendt i høring i specialudvalget for miljøspørgsmål den 2.09.11 til den7.09.11. Der er indkommet 1 høringssvar:
3DI støtter dansk holdning.7. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrigemedlemsstater vil støtte ændringsforslaget.8. Dansk holdningDanmark er generelt positiv over for forslaget, som følger de hidtidige principper foroptagelse af stoffer på PIC-forordningens bilag.