Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1029361_0001.png
1029361_0002.png
1029361_0003.png
1029361_0004.png
1029361_0005.png
1029361_0006.png
Notat
MiljøteknologiJ.nr. 001-05947Ref. cmlDen 7. september 2011
GRUNDNOTAT til Folketingets EuropaudvalgKommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fritidsfartøjer og per-sonlige fartøjer (KOM(2011)456)

Resume

Kommissionen har fremlagt forslag til revision af direktiv for fritidsfartøjer, som særligt regulererfartøjernes sikkerhed, udstødningsemissioner og støjemissioner. Forslaget balancerer hensynet tilbeskyttelse af miljø og sundhed med hensynet til de små og mellemstore virksomheders (SMV) sår-bare situation, idet 95% af EU's virksomheder som producerer fritidsfartøjer er SMV’er.1. StatusKommissionen sendte den 26. juli 2011 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 114, og skal vedtages i Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almin-delige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294. Forslaget er en revision af tidligere direktiv94/25/EF som ændret efterfølgende ved direktiv 2003/44/EF.2. Formål og indholdDirektivforslaget har til formål at 1) beskytte miljøet og menneskers sundhed, 2) fremme et bedrefungerende indre marked, og 3) fremme den indbyrdes tilnærmelse af emissionsgrænser på verdens-plan.De vigtigste elementer i revisionen:Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesområde og begreber:For at lette fabrikanternes og de nationale myndigheders anvendelse af direktivet om fritidsfartøjertydeliggøres anvendelsesområdet og nogle af definitionerne i direktivet. Der har været diskussionerom indholdet af udtrykket "fritidsfartøjer" i direktivet, som somme tider er blevet hævdet at være etoverordnet udtryk, der dækker både fritidsfartøjer og personlige fartøjer. Denne manglende klarheder nu fjernet ved i definitionerne at indføre et nyt, generelt begreb, nemlig "vandfartøjer", som om-fatter både fritidsfartøjer og personlige fartøjer (vandscootere). Da udtrykket "fritidsfartøjer" nu
klart er begrænset til kun at omfatte nogle typer af de produkter, der falder ind under direktivet, æn-dres direktivets titel til "direktiv om fritidsfartøjer og personlige fartøjer", således at titlen svarerbedre til anvendelsesområdet.Almindeligt sikkerhedskrav:Af hensyn til klarhed og konsekvens i forhold til andre direktiver efter ”den nye metode” er det nød-vendigt eksplicit at specificere, at produkter omfattet af dette direktiv kun må bringes i omsætningeller ibrugtages, hvis de opfylder de generelle krav om, at de ikke må udgøre en fare for menneskerssikkerhed og sundhed eller for ejendom eller miljø, og kun hvis de opfylder de væsentlige krav ibilag I. Det er vigtigt at fastlægge dette generelle sikkerhedskrav, fordi det kan bruges som rets-grundlag for at fjerne usikre fartøjer fra markedet, især i en situation, hvor der opdages en ny risiko,som ikke er omfattet af de harmoniserede standarder.Forslagets grænseværdier for udstødningsemissioner:Forslaget indfører nye og strengere grænseværdier for udstødningsemissioner af CO, NOx, HC(uforbrændt brændstof) og partikler.Kommissionen fremfører, at de foreslåede emissionsgrænser vil harmonisere EU’s grænseværdiermed de tilsvarende grænseværdier i USA for både SI motorer (benzin) og CI motorer (diesel). ForCI-motorer fastsættes grænseværdier ved anvendelse af de amerikanske EPA-standarder for marinedieselmotorer til fritidsfartøjer (40 CFR Part 1042), og for SI-motorer fastsættes grænseværdier vedanvendelse af de amerikanske EPA-emissionsstandarder for nye SI-motorer til brug i ikke-vejgåendekøretøjer, i udstyr og i fartøjer (40 CFR Part 1045).CO-grænseværdierne lempes en smule til gengæld for at opnå en betydelig reduktion af andre luft-forurenede stoffer og for at sikre, at industriens overensstemmelsesomkostninger fortsat står i rime-ligt forhold til målet.For at give industrien mulighed for at tilpasse motorerne til de nye teknologier, indeholder forslageten overgangsperiode på 3 år for alle motorfabrikanter samt en yderligere 3 års overgangsperiode forsmå og mellemstore motorfabrikanter, der i EU markedsfører SI-udenbordsmotorer på op til 15 kW.Den generelle overgangsperiode afspejler den fleksibilitet, der er vist i USA, samt det tidspunkt,hvor grænseværdierne vil finde fuld anvendelse i USA.Den yderligere overgangsordning for SMV’er skyldes hensynet til SMV’ernes sårbare situation, idetsektoren for fritidsfartøjer først og fremmest består af små og mellemstore virksomheder (over 95
2
%). Markedsandelen for SMV fabrikanter af SI motorer i EU er på verdensplan ca. 0,5 %, så denafbødende foranstaltning vil kun have marginal virkning på markedet. Kommissionen vurderer, atafbødningsforanstaltningen undgår et ellers forventeligt tab på under 100 arbejdspladser i EU.Forslagets grænseværdier for motorers støjemissionStøj fra både er resultat af en kombination af faktorer. Kommissionen vurderer, at reduktion af énfaktor som fx motorstøj ikke nødvendigvis vil medføre den forventede reduktion af den samledestøj. Samtidigt vil en reduktion påføre fabrikanterne store overensstemmelsesomkostninger. Kom-missionen foreslår således, at de eksisterende støjkrav til fartøjerne fastholdes. Ved siden af disse vilder kunne etableres skræddersyede nationale støjforanstaltninger knyttet til anvendelsen, der er spe-cielt tilpasset de områder, som fartøjerne sejler i hvert enkelt land (typisk reguleret ved fart- ellerafstandsgrænser).Konstruktionskrav:Der vil blive indført et nyt krav om obligatorisk montering af holdingtanke i fartøjer med toilet for atbidrage til beskyttelsen havmiljøet.Vurdering efter bygning og privat importør:Direktiv 94/25/EF indeholder regler om vurdering af fritidsfartøjer efter bygning, som udføres af enfysisk eller juridisk person etableret i Fællesskabet, som markedsfører produktet i tilfælde, hvorhverken fabrikanten eller dennes bemyndigede repræsentant opfylder forpligtelserne med hensyn tilat vurdere produktets overensstemmelse med direktivet. Af hensyn til konsekvensen vil det værehensigtsmæssigt at udvide denne procedure til at omfatte ikke blot fritidsfartøjer, men også personli-ge fartøjer. Af hensyn til klarheden bør det specificeres, af hvem og i hvilke situationer procedurenkan anvendes.Endelig er der, for at sikre det bemyndigede organs pålidelige vurdering af produktets overensstem-melse med hensyn til vurderingen efter bygning, behov for at udvide forpligtelserne for den person,der anmoder om vurdering efter bygning, til at levere dokumenter til det bemyndigede organ. Ved-kommende vil skulle levere alle de dokumenter, der er nødvendige for at vurdere produktets over-ensstemmelse.CE-mærkning:Dette direktiv fastsætter regler for CE-mærkning af vandfartøjer, komponenter og motorer. I forholdtil direktiv 94/25/EF er det hensigtsmæssigt at udvide forpligtelsen til at foretage CE-mærkning tilogså at omfatte alle indenbordsmotorer og hækmotorer uden integreret udstødningssystem.
3
RapporterFor at styrke overvågningen af dette direktiv og dets virkninger vil der blive indført en ny forpligtel-se for medlemsstaterne til hvert femte år at indsende en rapport om direktivets anvendelse til Kom-missionen.Tilpasning af direktivet om fritidsfartøjer til EUs nye retlige rammer og gældende overensstemmel-sesvurderingsprocedurer:Den 9. juli 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet to retsakter vedrørende markedsføring af pro-dukter: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juli 2008 om kravene tilakkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsfø-ring af produkter.Forordningen fastlægger tværgående bestemmelser om akkreditering af overensstemmelsesvurde-ringsorganer, om CE-mærkning og om EU-rammerne for markedsovervågning og kontrol af produk-ter, der kommer ind på EU-markedet, som også finder anvendelse på produkter, der er omfattet afdette direktiv. Af hensyn til klarheden er anvendelsen af forordningen udtrykkeligt nævnt i dettedirektiv.Overensstemmelsesvurderingsprocedurer:Erfaringen har vist, at for at tage hensyn til behovene i forbindelse med fabrikation er det hensigts-mæssigt at give mulighed for et større valg med hensyn til certificeringsprocedurer end tidligere ifølgende tilfælde:For fritidsfartøjer i kategori C med en skroglængde på 12-24 m, hvor der er blevet anvendt har-moniserede standarder.For komponenter.For så vidt angår overensstemmelsesvurdering af udstødningsemissioner og støjkrav henvisesder til en skelnen mellem tilfælde, hvor der er anvendt harmoniserede standarder og tilfælde,hvor sådanne ikke er anvendt. I sidstnævnte tilfælde er det berettiget at kræve en strengere over-ensstemmelsesvurderingsprocedure end i førstnævnte tilfælde.
Komitologi og delegerede retsakter:For at tage hensyn til Lissabontraktatens bestemmelser om delegerede retsakter indgår reglerne forvedtagelse af delegerede retsakter i direktivet.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4
4. NærhedsprincippetKommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da direktivetallerede harmoniserer markedsføringen af fritidsfartøjer. Medlemsstaterne ikke kan træffe individu-elle foranstaltninger med hensyn til sikkerhedskrav og krav til begrænsning af udstødnings- ogstøjemissioner.Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Det eksisterende direktiv er gennemført i Danmark ved bekendtgørelse nr. 1535 af 22. december2004 om regulering af støj og luftemissioner fra fritidsfartøjer, samt i meddelelse fra Søfartsstyrel-sen. De foreslåede direktivændringer vil skulle indføres i dansk ret ved en revision af bekendtgørel-sen og meddelelsen.Forslagets økonomiske konsekvenser:Forslagets økonomiske konsekvenser er alt væsentligst knyttet til udstødningsemissionerne. Kom-missionen vurderer, at det samlede økonomiske nettoudbytte i EU er på 5,7 M€ til 34,9 M€ per år,baseret på en anslået samlet overensstemmelsesomkostning på 3,8 M€ til 13 M€ per år og en sparetskade på 9,5 M€ til 47,9 M€ per år.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. EU Kommissionens kon-sekvensanalyse antager, at der er engangsadministrationsomkostninger på 270.000 € for fællesskabetsamlet. Udgiften knytter sig alt væsentligst til en ny 5-årig rapporteringsforpligtelse.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Konsekvensanalysen indeholder ikke en vurdering af, hvordan omkostningerne og gevinsterne for-bundet med forslaget er fordelt på medlemslandene. Et tilnærmet bud herpå kan opnås f.eks. ved atanvende en vægtning af omkostninger efter andel af BNP. Danmarks BNP udgør omkring 2 % afEUs samlede BNP, og det samlede økonomiske nettoudbytte for Danmark vil derfor være på 0,11 –0,70 M€ per år. Det skal dog bemærkes, at der i beregningen af det økonomiske nettoudbytte for EUikke er taget højde for de negative effekter forslaget har på CO emissionen.
5
Det vurderes, at forslaget kun vil have marginal betydning for beskæftigelsen i branchen. I bag-grundsrapporterne til konsekvensanalysen vurderes det, at forslaget medfører prisstigninger på hø-jest 4% (CI motorer), 9% (SI motorer) og 1% (vandscootere), hvilket giver anledning til et lille fald ibeskæftigelsen for hele EU. Det er ikke her anslået, hvordan denne effekt er fordelt på medlemslan-dende. Det vurderes dog, at forslaget kun har begrænset betydning for branchen i Danmark, idet dendanske branche for fritidsfartøjer kun udgør en mindre del af den samlede økonomiske aktivitet iDanmark (0,18% af Danmarks BNP og 0,18% af Danmarks samlede beskæftigelse).Beskyttelsesniveau:Det vurderes umiddelbart, at forslaget samlet har en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.Grænseværdier for luftemissionerne vil samlet blive strammet. Grænseværdier for støjemissionerfastholdes på eksisterende niveau. Tekniske krav strammes samlet set.6. HøringForslaget er udsendt i almindelig høring den 9. august 2011 med frist til den 6. september. Sagen harendnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret grundnotat bliveorienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshøringen.7. ForhandlingssituationenForslaget er endnu ikke blevet behandlet i Rådets miljøarbejdsgruppe.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for en regule-ring af området.Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsolideredevurderinger af forslaget i et revideret grund- og nærhedsnotat til Folketinget.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6