Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1072355_0001.png
1072355_0002.png
1072355_0003.png
1072355_0004.png
1072355_0005.png
1072355_0006.png
1072355_0007.png
24. januar 2012Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådetsforordning om oprettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden2014-2020KOM (2011) 8841. ResuméKommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til Rådets forordning om op-rettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden 2014-2020, som overordnethar til formål at fremme reelle debatter om EU-anliggender på lokalt, regionalt og nati-onalt plan, som kan overføres til et bredere europæisk perspektiv.Forslaget lægger op til at videreføre det nuværende ”Europa for Borgerne”- program(2007-2013) i en opdateret form, der tager afsæt i en analyse af styrker og svagheder i detnuværende program. Det nuværende program har fokus på at fremme borgernes forståel-se og interesse for Europa.Forslaget indgår i den flerårige finansielle ramme (MFF) – ”Et budget for Europa” – forperioden 2014-2020. Ifølge Kommissionen er ”Europa for Borgerne”-programmet det ene-ste instrument, som giver borgere mulighed for at engagere sig i generelle europæiskespørgsmål – f.eks. institutionelle spørgsmål eller tværgående emner. Kommissionen fore-slår i budgettet i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 en mindre nominel stig-ning af budgettet i forhold til det nuværende program på 14 mio. EUR (6,5 pct. stigning).Det foreslåede samlede budget over den 7-årige budgetperiode svarer til 229 mio. EUR(løbende priser) svarende til ca. 1,7 mia. kr.Programmets generelle mål foreslås at være 1) at styrke historiebevidsthed og 2) atfremme kapacitet til aktivt medborgerskab på EU-plan. Programmets specifikke mål fo-reslås at være 1) at øge opmærksomhed om historiebevidsthed, EU’s historie, identitet ogmål ved at tilskynde til debat, refleksion og netværkssamarbejde, 2) at fremme demokra-tisk engagement og aktivt medborgerskab på EU-plan ved at fremme forståelse af EU’spolitiske beslutningsproces og mulighederne for samfundsengagement og frivilligt arbej-de på EU-plan.Forslaget vedtages med særlig lovgivningsprocedure, der kræver enstemmighed i Rådetog Europa-Parlamentets godkendelse.2. BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 884 af 14. december 2011 fremlagt forslag til Rå-dets forordning om oprettelse af programmet ”Europa for Borgerne” for perioden 2014-2020, som er oversendt til Rådet den 20. december 2011 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 352 om vedtagelse af retsakter udenspecifik hjemmel. Rådet træffer afgørelse med enstemmighed, og forslaget skal behand-
Dok. nr. 1237701
Side 2
les efter særlig lovgivningsprocedure med underretning af de nationale parlamenter ogEuropa-Parlamentets godkendelse.Forslaget skal ses med baggrund i Lissabontraktatens ikrafttræden, herunder TEU ar-tikel 11 om princippet om deltagelsesdemokrati, hvorefter institutionerne giver borgereog repræsentative sammenslutninger mulighed for at give udtryk for deres opfattelseangående alle Unionens arbejdsområder og for at diskutere dem offentligt, ligesom be-stemmelsen lægger op til en åben, gennemsigtig og regelmæssig dialog mellem institu-tionerne og repræsentative sammenslutninger og civilsamfundet.Forslaget sigter endvidere på at videreføre det nuværende ”Europa for Borgere” pro-gram (2007-2013) i en opdateret form, der tager afsæt i en analyse af styrker og svag-heder i det nuværende program. Af styrker nævner Kommissionen programmets bidragtil at sætte fokus på fælles værdier og historie som led i minde for ofre for nazismen ogstalinismen og bidrag til at føre lokalsamfund sammen på tværs af grænser i forbindel-se med venskabsbyprojekter. Det nuværende programs struktur, målretning, synlighedog geografiske rækkevidde udpeges til at være eksempler på det nuværende programssvagheder.Det nuværende Europa for Borgerne program har et budget på 215 mio. EUR, hvorafDanmark finansierer ca. 2 pct. svarende til ca. 4 mio. EUR. Programmet har følgendegenerelle mål: 1) at give borgerne mulighed for at indgå i et samspil med hinanden ogvære med til at opbygge et stadig mere integreret Europa, 2) udvikle en følelse af euro-pæisk identitet, der bygger på fælles værdier, historie og kultur, 3) skabe en følelse afejerskab i forhold til EU blandt borgerne og 4) fremme tolerance og gensidig forståelsemellem de europæiske borgere og respektere og fremme den kulturelle og sprogligemangfoldighed og samtidig bidrage til dialogen mellem kulturer.I programmet indgår følgende fire aktioner: 1) ”Aktive borgere for Europa” (omfattervenskabsbysamarbejde og borgerprojekter og støtteforanstaltninger, 2) ”Et aktivt civil-samfund i Europa” (omfatter støtte til tænketanke og civilsamfundets organisationer),3) ”Sammen for Europa” (omfatter arrangementer med stor synlighed f.eks. mindehøjti-deligheder, prisuddelinger og europæiske konferencer) og 4) ”Aktiv europæisk erin-dring” (omfatter bevarelse af de vigtigste steder og arkiver med tilknytning til ofrene forstalinismen og nazismen samt mindehøjtideligheder).Danmark har siden 2007 frem til nu deltaget i 16 projekter som projektleder/-deltagerog opnået i alt 295.662 EUR svarende til 2.217.465 kr. i støtte fra programmet. Derud-over kan danske projektdeltagere indirekte have modtaget støtte via venskabsbyprojek-ter med projektledere fra andre lande.Endelig peger Kommissionen på, at EU i dag står over for den største udfordring i Uni-onens historie i form af en finansiel, økonomisk og social krise, men også en tillidskrise,der bl.a. giver sig udslag i, at borgerne ikke fuldt ud er klar over EU’s rolle og resulta-ter.3. Formål og indhold
Side 3
Forslaget har overordnet til formål at bidrage til forståelsen af EU og fremme aktivtmedborgerskab gennem følgende to generelle mål: 1) at styrke historiebevidsthed og 2)at fremme kapacitet til aktivt medborgerskab på EU-plan.En konkretisering heraf findes i programmets specifikke mål med tilhørende indikato-rer:For det første målsætningen om øget opmærksomhed omkring historiebevidsthed, EU’shistorie, identitet og mål ved at tilskynde til debat, refleksion og netværkssamarbejde.Målopfyldelsen foreslås vurderet i forhold til antal modtagere, som nås direkte og indi-rekte, kvaliteten af projekterne samt andelen af førstegangsansøgere.For det andet indgår målsætningen om at fremme demokratisk engagement og aktivtmedborgerskab på EU-plan ved at fremme borgernes forståelse af EU’s politiske be-slutningsproces og mulighederne for samfundsengagement og frivilligt arbejde på EU-plan. Målopfyldelsen foreslås opgjort på grundlag af antal modtagere, som nås direkteog indirekte, opfattelsen af Unionen og dets institutioner blandt modtagerne, kvalitetenaf projekterne samt andelen af førstegangsansøgere.Målsætningerne foreslås gennemført gennem følgende to indsatsområder 1) ”Historie-bevidsthed og medborgerskab” og 2) ”Demokratisk engagement og aktivt medborger-skab”, som suppleres af horisontale aktioner (også kaldet ”nyttiggørelsesaktioner”), somhar til formål at analysere, formidle og udnytte projektresultaterne.Den foreslåede samlede finansieringsramme er på 229 mio. EUR (løbende priser sva-rende til ca. 1,7 mia. kr.), mens målgruppen for programmet foreslås at være ”alle inte-ressenter, som fremme europæisk integration, navnlig lokale myndigheder og organisa-tioner, tænketanke, borgergrupper og andre af civilsamfundets organisationer (somf.eks. sammenslutninger af efterladte) samt uddannelses- og forskningsinstitutioner”.I forhold til det nuværende program er forslagets ambition udvidet til ikke kun atfremme borgernes kendskab til og interesse for EU, men også borgernes aktive delta-gelse i europæiske anliggender. Endvidere foreslås indsatsområdet vedr. mindet for ofrefor nazismen og stalinismen udvidet til en indsats med et bredere perspektiv, der sigterpå at fremme en bevidsthed om og forståelse for Europas historie, udvikling og værdier.Programmets struktur er derudover søgt gjort mere målrettet og effektivt ved at gå frade fire nuværende indsatsområder til to, som suppleres af tværgående formidlingsiniti-ativer.Konkret lægges der op til, at programmet skal finansiere følgende typer af aktioner,som gennemføres på tværnationalt plan eller har en klar europæisk dimension:-----borgermøder, venskabsbysamarbejdeoprettelse og drift af tværnationale partnerskaber og netværkstøtte til organisationer af generel europæisk interessesamfundsopbygning og debatter om medborgerskab baseret på brug af informa-tions- og kommunikationsteknologi (ikt) og/eller sociale medierarrangementer på EU-plan
Side 4
-
-----
debatter om/undersøgelser af samt foranstaltninger i forbindelse med afgørendeøjeblikke i europæisk historie, navnlig med henblik på at fastholde erindringenom de forbrydelser, som blev begået under nazismen og stalinismenrefleksion/drøftelser om fælles værdierinitiativer til fremme af opmærksomheden om EU’s institutioner og deres funk-tionsmådeaktioner, som udnytter og yderligere nyttiggør resultaterne af de støttede initia-tiverundersøgelse af spørgsmål i forbindelse med europæisk medborgerskab og ak-tivt medborgerskabstøtte af programoplysninger/rådgivningsstrukturer i medlemsstaterne.
Det foreslås, at der via programmet kan gennemføres foranstaltninger (dvs. f.eks. støttetil projekter, iværksættelse af analyser mv.) i form af tilskud (f.eks. driftstilskud elleraktionstilskud) eller offentlige kontrakter (som kan omfatte indkøb af tjenester i form aff.eks. tilrettelæggelse af arrangementer, undersøgelser og forskning, oplysnings- ogformidlingsværktøjer, overvågning og evaluering).Programmet er lagt op til at være åbent for deltagelse af EU-medlemsstater samt til-trædende lande, kandidatlande og potentielle kandidatlande i overensstemmelse medbetingelser mv. for disse landes deltagelse i EU-programmer. Programmet foreslås en-delig at være åbent for EFTA/EØS-lande, jf. EØS-aftalens bestemmelser. Endvidere fo-reslås det, at der af programmet kan støttes fælles aktiviteter med relevante internati-onale organisationer, f.eks. Europarådet og UNESCO.Det følger af forslaget, at Kommissionen gennemfører programmet gennem årlige ar-bejdsprogrammer i form af gennemførelsesretsakter og bistås af et udvalg i overens-stemmelse med rådgivningsproceduren i forordning (EU) nr. 182 /2011.Kommissionen skal ifølge forslaget bl.a. sikre, at der er sammenhæng og komplementa-ritet mellem programmet og andre EU-instrumenter inden for andre områder; navnliginden for almen uddannelse, erhvervsuddannelse, kultur, sport, grundlæggende rettig-heder og frihedsrettigheder, social integration, ligestilling mellem kønnene, bekæmpel-se af forskelsbehandling, forskning og innovation, udvidelsespolitikken og EU’s optræ-den udadtil.Endelig indgår der i forslaget bestemmelser om kontrol og evaluering, f.eks. iværksæt-telse af regelmæssige uafhængige eksterne evalueringer af programmet og regelmæssigafrapportering til Europa-Parlamentet.4. Europa-Parlamentets udtalelserI henhold til TEUF art. 352 skal Europa-Parlamentet godkendelse indhentes i forbin-delse med Rådets enstemmige vedtagelse af forslaget.Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg (CULT),som fik en første præsentation af forslaget af Kommissionen på møde den 20. december2011. Præsentationen gav ikke anledning til særlige bemærkninger.
Side 5
5. NærhedsprincippetKommissionen har beskrevet forslagets forhold til nærhedsprincippet således:”I artikel 11 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) fastlægges det, at EU’s institu-tioner skal give skal give ”borgere og repræsentative sammenslutninger mulighed for atgive udtryk for deres opfattelser angående alle Unionens arbejdsområder of for at disku-tere dem offentligt” Samme artikel henviser til institutionernes pligt til at føre ”en åben,gennemsigtig og regelmæssig dialog med de repræsentative sammenslutninger og civil-samfundet” og til Kommissionens pligt til at foretage brede høringer af de berørte parter.Det er også med artikel 11, borgerinitiativet indføres”.Der er behov for passende midler til at sikre, at disse bestemmelser i traktaten opfyldes.Programmet ”Europa for Borgerne” er et af disse midler, mens Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EU) nr. 211/2011 om borgerinitiativer udgør et andet middel.Merværdien af at gennemføre det foreslåede program på EU-plan kan yderligere belysesgennem de enkelte aktioner i det nye program.Målene med denne forordning kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterneog kan derfor på grund af den tværnationale og multilaterale karakter af programmetsaktioner og foranstaltninger bedre opfyldes på EU-niveau”.Regeringen finder, at målsætningerne om fremme af EU-borgernes og repræsentativessammenslutningers oplysning og forståelse, deltagelse, debat og dialog om EU-anliggender og med EU-institutionerne har en grænseoverskridende karakter, der bed-re opfyldes på europæisk niveau end, hvis medlemsstaterne handlede hver for sig. Re-geringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens betragtninger om nærhedsprincippetsoverholdelse.6. Gældende dansk retIkke relevant.7. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget medfører en udgift på EU’s budget 229 mio. EUR (svarende til ca. 1,7 mia.kr.), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 % (svarende til ca. 34 mio. kr.)
Side 6
Tabel 1

Kommissionens forslag 2014-20 sammenlignet med indeværende periode.

Mio. kr. løbende priserSamlet ramme

Indeværende periode

2007-13

1.602

Kommissionens forslag Ændring i mio. Ændring i

2014-20

kr.

pct.

1.7063410426,56,5
Danmarks finansieringsandel 32
Forhandlingerne om forslaget må ikke præjudicere de kommende forhandlinger omEU’s flerårige finansielle ramme.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for er-hvervslivet.8. HøringForslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmålmed frist den 17. januar 2012.Endvidere sendes forslaget i bred høring til følgende organisationer og institutionerm.v. med frist den 1. marts 2012.Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ung-domsorganisationernes Samråd, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Firmaidrætsfor-bund, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskFolkeoplysnings Samråd, Dansk Gymnastik- og Idrætsforening, Dansk Industri, DanskKunstnerråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Universiteter – Rektorkol-legiet, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Spejderkorps, Europabevægelsen, Euro-pa-Nævnet, Folkebevægelsen mod EU, Folkeuniversitetsnævnet, Frederiksberg Kom-mune, Fritid & Samfund, Fritidssamrådet i Danmark, Frivilligrådet, Håndværksrådet,Kommunernes Landsforening, Kulturelle Samråd i Danmark, Kulturhusene i Dan-mark, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kulturstyrelsen, Københavns Kommune,Landsorganisationen i Danmark, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle ud-dannelser (RKU), Uddannelsesforbundet.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForhandlingerne om forslaget er endnu ikke startet, ligesom andre landes holdningerikke kendes endnu.Dog kan det forventes, at lande med mange ansøgere til det nuværende program vilbakke generelt op om forslaget, mens lande med generelt færre ansøgere til program-met vil arbejde for, at det nye program når bredere ud og får en mere balanceret geogra-fisk rækkevidde.
Side 7
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder, bl.a. i lyset af konsolideringsbehovet, at den foreslåede beløbsrammebør reduceres væsentligt.Regeringen erklærer sig åben over for at drøfte forslaget, hvis overordnede formål om atfremme reelle debatter om EU-anliggender på alle planer er vigtigt som led i fremme afdemokratisk deltagelse og aktivt medborgerskab – nationalt såvel som i europæisk regi.Regeringen støtter grundlæggende målsætningen om at fremme oplysning, refleksionog dialog blandt borgerne, repræsentative sammenslutninger og med EU-institutionerne og finder det i den forbindelse afgørende, at debatten og dialogen bliverså bred og repræsentativ som mulig.Regeringen finder det derfor vigtigt, at programmet tilrettelægges således, at det er re-levant og vedkommende for så mange af EU’s borgere og repræsentative sammenslut-ninger som muligt, herunder tilstræber en så balanceret geografisk rækkevidde sommuligt.Samtidig støtter regeringen, at forslaget med de horisontale nyttiggørelsesaktionerlægger op til en bedre og bredere formidling og udnyttelse af programmets aktiviteterog resultater, ligesom regeringen lægger vægt på programmets fokus på forenkling ogreduktion af den administrative byrde.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.