Kirkeudvalget 2011-12
KIU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1114551_0001.png
1114551_0002.png
1114551_0003.png
1114551_0004.png
1114551_0005.png
1114551_0006.png
1114551_0007.png
Notat
Samlet høringsnotat vedrørende Betænkning 1527 –Provsterollen og provstiets funktion.HøringenMed brev af 14. november 2011 sendte Ministeriet for Ligestilling og Kirkebetænkning 1527 – Provstestillingen og provstiets funktion i høring hos bi-skopperne, Landsforeningen af menighedsråd, alle provstier, alle menigheds-råd, de faglige organisationer samt en række kirkelige interesseorganisatio-ner.Høringsbrev, høringsliste og betænkningen blev også offentliggjort på Hø-ringsportalen og påwww.km.dk.Høringsfristen var fastsat til udgangen af januar måned 2012.Ved høringsfristens udløb havde ministeriet modtaget mere end 300 hørings-svar, herunder høringssvar fra alle 10 biskopper, Landsforeningen af Menig-hedsråd, Danmarks Provsteforening, Præsteforeningen, Dansk Organist ogKantor Samfund, Organistforeningen, Danmarks Kordegneforening, For-eningen af Provstisekretærer, Selskabet for Kirkeret samt række stiftsråd,provstiudvalg, provster, menighedsråd og øvrige.Høringssvarene fra biskopper, Landsforeningen af Menighedsråd, defaglige organisationer samt Selskab for Kirkeret.Biskoppen over Københavns Stiftstøtter i hovedtræk betænkningens anbefa-linger vedrørende ændret rekruttering og ansættelsesprocedurer for provster-ne. Biskoppen kan dog ikke støtte, at ministeren kan indstille en kandidat tilkgl. udnævnelse, som ikke er omfattet af biskoppens indstilling. Biskoppenforeslår, at stillingen som provst skal genopslås, såfremt ministeren ikke øn-sker at indstille en af biskoppens kandidater.For så vidt angår provstiudvalgets funktionsperiode, sammensætning samtopgaver og funktioner kan biskoppen også hovedsageligt støtte betænknin-gens anbefalinger, idet biskoppen dog anbefaler, at provstiudvalget fremoverskal bestå af 4-8 læge medlemmer.Biskoppen kan ikke støtte forslaget om, at provstiudvalget skal høres indenbiskoppen foretager pastoratændringer.Biskoppen over Helsingør Stiftindgik i den arbejdsgruppe, som udarbejdedebetænkningen, og henholder sig i sit høringssvar til sine udtalelser i den for-bindelse.Biskoppen støtter således de fleste af de i betænkningen anførte anbefalinger,dog således at biskoppen ikke finder, at provstiudvalget skal kunne træffeafgørelse vedrørende kirkelige aktiviteter, som skal have bindende virkningfor de menighedsråd, som ikke ønsker dette.
Dato: 16. marts 2012.Dokument nr. 31168/12SagsbehandlerChrista Hector Knudsen
Notat
Biskoppen over Roskilde Stiftindgik i den arbejdsgruppe, som udarbejdedebetænkningen, og henholder sig i sit høringssvar til sine udtalelser i den for-bindelse.Biskoppen støtter de i betænkningen anførte anbefalinger, idet biskoppen dogmener, at spørgsmålet om provstiudvalgets mulighed for at træffe afgørelsevedrørende kirkelige aktiviteter med bindende virkning for alle menigheds-råd bør behandles yderligere.Biskoppen anfører i sit høringssvar, at han finder det vigtigt, at overvejelser-ne omkring provstiudvalgets opgaver og kompetencer ikke kommer til atoverskygge spørgsmålet om rekruttering af provster m.m.Biskoppen over Aalborg Stiftstøtter betænkningens anbefalinger vedrørendeændret rekruttering og ansættelsesprocedurer for provsterne.For så vidt angår spørgsmålet om udvidelse af provstiudvalget støtter bi-skoppen, at provstiudvalget udvides med en præst, men ikke at provstiudval-get udvides til 6-8 læge medlemmer, ligesom biskoppen ikke kan støtte atfunktionsperioden for provstiudvalget ændres.Biskoppen støtter betænkningens anbefalinger vedrørende provstiudvalgetsfunktioner og opgaver, idet biskoppen dog ikke udtaler sig konkret omspørgsmålene omkring kirkelige aktiviteter og indstilling om udtagning afkirker af brug.Biskoppen over Århus Stiftstøtter betænkningens anbefalinger vedrørendeændret rekruttering og ansættelsesprocedurer for provsterne.For så vidt angår spørgsmålet om udvidelse af provstiudvalget støtter bi-skoppen, at provstiudvalget udvides med en præst, men ikke at provstiudval-get udvides til 6-8 læge medlemmer, ligesom biskoppen ikke kan støtte atfunktionsperioden for provstiudvalget ændres.Biskoppen kan tilslutte sig betænkningens øvrige anbefalinger vedrørendeprovstiudvalgets funktioner og opgaver.Biskoppen over Viborg Stifthar afgivet høringssvar sammen med ViborgStiftsråd og Viborg Stiftsøvrighed. Det fremgår af høringssvaret, at der harværet uenighed i gruppen om langt størstedelen af spørgsmålene. Da det ikkefremgår, hvilken holdning biskoppen har haft til de enkelte spørgsmål, hardet ikke været muligt at udtrække et særskilt høringssvar fra biskoppen.Det fremgår imidlertid af høringssvaret, at gruppen støtter spørgsmålet omeksternt opslag af provstestillingerne.Biskoppen over Fyens Stifthar ikke kommenteret spørgsmålene om provsti-udvalgets funktioner og opgaver, ligesom biskoppen ikke har kommenteretspørgsmål om udvidelse af antallet af læge medlemmer i provstiudvalgetsamt funktionsperioden for provstiudvalget.
Side 2Dokument nr. 31168/12
Notat
Det fremgår imidlertid af biskoppens høringssvar, at biskoppen kan støtteforslaget om ekstern rekruttering af provster. Til gengæld mener biskoppenikke, at det er acceptabelt, at der for en medarbejdergruppe på ca. 100 perso-ner skal være ikke mindre en tre opslags- og ansættelsesprocedurer. Biskop-pen anbefaler således, at der kun satset på en model, nemlig model 1.Biskoppen over Lolland-Falster Stiftkan støtte forslaget om ekstern rekrutte-ring af provster, men foretrækker at ansættelse kun sker på baggrund af enmodel, model 1.Biskoppen kan imidlertid ikke støtte, at ministeren har mulighed for at ind-stille en kandidat til kgl. udnævnelse, som ikke er omfattet af biskoppensindstilling.Biskoppen kan også støtte, at provstiudvalget udvides med en præst, men harikke udtalt sig om en udvidelse af antallet af læge medlemmer eller provsti-udvalgets funktionsperiode.Biskoppen kan støtte betænkningens anbefalinger vedrørende besluttendebudgetsamråd og kompetence vedrørende personalenormering og kirkeligeaktiviteter, men ønsker at spørgsmålet omkring provstiudvalgenes mulighedfor indstilling af kirker til udtagning af brug bliver genstand for en yderligerebehandling.Biskoppen har ikke udtalt sig for så vidt angår spørgsmålet om høring afprovstiudvalg i forbindelse med pastoratændringer.Biskoppen over Haderslev Stiftkan støtte forslaget om at styrke muligheder-ne for ekstern rekruttering af provster, men er af den opfattelse, at man medde anbefalede ændringer forringer mulighederne for intern rekruttering. Bi-skoppen foreslår, at man indfører en separat model, hvor interne ansøgerekan vælge kun at søge provstestillingen.Samtidig fremgår det af biskoppens høringssvar, at biskoppen foretrækker atansættelse kun sker på baggrund af en model, model 1 – alternativ på bag-grund af to modeller, model 1 og 2.Biskoppen kan tilslutte sig, at provstiudvalget udvides med en præst, idetbiskoppen dog anbefaler, at lovforslaget ændres, så det fremgår, at præstenikke kan vælges til formand. Biskoppen kan endvidere tilslutte sig forslagetom, at antallet af læge medlemmer udvides, idet biskoppen dog anbefaler, atprovstiudvalget fremover skal bestå af 4-8 læge medlemmer.Biskoppen kan tilslutte sig forslaget om, at provstiudvalgets funktionsperiodeændres, idet biskoppen dog gør opmærksom på, at tidspunktet for valg tilprovstiudvalget bør ændres til oktober.Endelig kan biskoppen tilslutte sig betænkningens øvrige anbefalinger vedrø-rende provstiudvalgets funktioner og opgaver, idet biskoppen dog ikke harudtalt sig konkret om provstiudvalgets kompetencer med hensyn til persona-lenormering.
Side 3Dokument nr. 31168/12
Notat
Biskoppen over Ribe Stiftkan støtte forslaget om ekstern rekruttering afprovster, men foretrækker at ansættelse kun sker på baggrund af en model,model 1.Biskoppen kan tilslutte sig, at provstiudvalget udvides med en præst, ligesombiskoppen kan tilslutte sig forslaget om, at antallet af læge medlemmer udvi-des.Biskoppen kan tilslutte sig forslaget om, at provstiudvalgets funktionsperiodeændres, idet biskoppen dog gør opmærksom på, at tidspunktet for valg tilprovstiudvalget bør ændres til oktober.Endelig kan biskoppen tilslutte sig betænkningens øvrige anbefalinger vedrø-rende provstiudvalgets funktioner og opgaver, idet biskoppen dog ikke harudtalt sig konkret om provstiudvalgets kompetencer med hensyn til persona-lenormering.Landsforeningen af Menighedsrådhavde to repræsentanter i arbejdsgruppen,som har udarbejdet betænkningen. De to repræsentanters holdning fremgår afbetænkningen.Derudover fremgår det af Landsforeningens høringssvar, at man har afholdthøring over betænkningen samt afholdt en række debatmøder om betænknin-gen. Landsforeningen kan på baggrund af disse konkludere, at der er generelopbakning til anbefalingerne i betænkningen. Ligeledes er der i bestyrelsenopbakning til anbefalingerne. Landforeningen oplyser, at det dog ikke bety-der, at der ikke har været kritiske røster blandt mødedeltagerne og de ind-komne høringssvar, men de udgjorde et absolut mindretal. Mindretallet harbl.a. givet udtryk for at foretrække model 2 og model 3 vedrørende ansættel-sesproceduren, ligesom nogle har udtrykt skepsis mod bindende koordineringaf kirkelige aktiviteter samt skepsis mod provstiudvalgets kompetencer i for-bindelse indstilling om lukning af kirker.Samlet set støtter Landsforeningen af Menighedsråd alle betænkningens an-befalinger, men har dog et par kommentarer og ændringsforslag.Landsforeningen foreslår således, at provstiudvalgets sammensætning æn-dres, så det fremover består af 4-8 læge medlemmer.Landforeningen gør også opmærksom på, at tidspunktet for valg til provsti-udvalget bør ændres til efter sommerferien.Endelig foreslår Landsforeningen, at der findes et nyt navn til ”budgetsamrå-det”, da navnet vil være misvisende med de nye opgaver.Danmarks Provsteforeninghavde to repræsentanter i arbejdsgruppen, somhar udarbejdet betænkningen. De to repræsentanters holdning fremgår afbetænkningen.Det fremgår af Provsteforeningens høringssvar, at det er afgivet på baggrundaf 3 afholdte debatmøder samt intern drøftelse i bestyrelsen.
Side 4Dokument nr. 31168/12
Notat
Samlet set støtter Provsteforeningen alle betænkningens anbefalinger, menhar dog et par kommentarer og ændringsforslag.Provsteforeningen foreslår, at provstiudvalgets sammensætning ændres, sådet fremover består af 4-8 læge medlemmer. Samtidig ønsker Provstefor-eningen, at det præciseres, at præsternes repræsentant vælges af og blandt defastansatte præster i provstiet, således at vikarer ikke er valgbare eller harstemmeret.Endelig ønsker Provsteforeningen, at fremhæve model 1 og model 3 som debedst egnede i forbindelse med ansættelsesproceduren.Præsteforeningenhavde to repræsentanter i arbejdsgruppen, som har udar-bejdet betænkningen. De to repræsentanters holdning fremgår af betænknin-gen.Det fremgår af Præsteforeningens høringssvar, at man kan støtte betænknin-gens anbefalinger vedrørende opslag af og ansættelsesprocedure for provste-stillinger.Ligeledes kan Præsteforeningen støtte, at provstiudvalget udvides med enrepræsentant for præsterne i provstiet.Præsteforeningen udtaler sig ikke om udvidelsen af antallet af læge med-lemmer eller ændringen af provstiudvalgets funktionsperiode.For så vidt angår provstiudvalgets funktion og opgaver kan Præsteforenin-gens støtte betænkningens anbefalinger vedrørende besluttende budgetsam-råd og personalenormering.Præsteforeningen kan derimod ikke støtte betænkningens anbefalinger vedrø-rende provstiudvalgets kompetencer til at træffe bindende afgørelser vedrø-rende de kirkelige aktiviteter eller indstilling af kirker til udtagning af brug.Præsteforeningen kan dog støtte, at provstiudvalget tillægges initiativret ved-rørende samarbejde i provstiet omkring de kirkelige aktiviteter.Præsteforeningen har ikke udtalt sig om spørgsmålet om høring af provstiud-valgene i forbindelse med pastoratændringer.Frade øvrige faglige organisationerer der indkommet høringssvar fra Orga-nistforeningen, Danske Organist og Kantor Samfund, Danmarks Kordegne-forening samt Forening af Provstisekretærer.De faglige organisationer har kun i begrænset omfang udtalt sig om de i be-tænkningen anførte anbefalinger. Således udtaler Organistforeningen sig po-sitivt om provstiudvalgets udvidede kompetencer for så vidt angår persona-lenormering, dog med en bemærkning om en vis skepsis i forbindelse medbrugen af personalekonsulenter.Tilsvarende udtaler Foreningen af Provstisekretærer sig positivt om anbefa-lingerne vedrørende opslag af og ansættelsesprocedure for provstestillinger,idet foreningen dog ønsker at understrege vigtigheden af, at provstikontoret
Side 5Dokument nr. 31168/12
Notat
er centralt placeret i provstiet, og af at provsten udfører opgaver som vedrø-rer provsteembedet fra provstikontoret og ikke præsteboligen.Danmarks Kordegneforening kan støtte betænkningens anbefalinger omprovstiudvalgets kompetencer vedrørende besluttende budgetsamråd, menkan ikke støtte provstiudvalgets udvidede kompetencer vedrørende persona-lenormering, kirkelige aktiviteter eller indstilling af kirker til udtagning afbrug.Dansk Organist og Kantor Samfund (DOKS) udtaler sig positivt om anbefa-lingerne vedrørende opslag af og ansættelsesprocedure for provstestillinger.DOKS kan ikke støtte betænkningens anbefalinger vedrørende provstiudval-gets kompetencer i forbindelse med personalenormering og indstilling afkirker til udtagning af brug. For så vidt angår spørgsmålet om provstiudval-gets kompetencer vedrørende kirkelige aktiviteter mener DOKS, at behovetfor at sikre, at medarbejderne bliver hørt, øges, såfremt provstiudvalget givesøget indflydelse på dette område.Selskab for Kirkerethar også afgivet høringssvar. Det fremgår af høringssva-ret, Selskab for Kirkeret kan støtte anbefalingerne vedrørende opslag af ogansættelsesprocedure for provstestillinger, samt udvidelsen af provstiudval-get med en repræsentant for præsterne. Selskabet udtaler sig ikke om eneventuel udvidelse af antallet af læge medlemmer eller ændring af provstiud-valgets funktionsperiode.Selskab for Kirkeret kan ikke støtte anbefalingerne vedrørende provstiudval-gets kompetencer vedrørende kirkelige aktiviteter og indstilling af kirker tiludtagning af brug, og har ikke udtalt sig om de øvrige spørgsmål.Høringssvarene fra stiftsråd, provstiudvalg, provster, menighedsråd ogøvrige.6stiftsrådhar fremsendt høringssvar. Det fremgår af høringssvarene, at etstort flertal af disse støtter alle betænkningens anbefalinger.Ca. 50provstiudvalghar fremsendt høringssvar. Det fremgår af høringssva-rene, at der er et stort flertal for alle betænkningens anbefalinger. Det er dogkun ca. halvdelen af de indkomne høringssvar, som støtter en udvidelse afprovstiudvalget med såvel en præst som antallet af læge medlemmer. Ligele-des er det kun lidt mere end halvdelen, som støtter at provstiudvalget skalhave udvidede kompetencer med hensyn til de kirkelige aktiviteter.6provsterhar fremsendt separat høringssvar. Et stort flertal støtter alle be-tænkningens anbefalinger.Lige knap 200menighedsrådhar fremsendt høringssvar. Et stort flertal kanstøtte betænkningens anbefalinger vedrørende opslag af og ansættelsesproce-dure for provstestillinger.Ligeledes kan et stort flertal støtte betænkningens anbefalinger vedrørendeprovstiudvalgets sammensætning og funktionsperiode.
Side 6Dokument nr. 31168/12
Notat
For så vidt angår provstiudvalgets funktion og opgaver kan et klart flertal afmenighedsrådene støtte betænkningens anbefalinger vedrørende besluttendebudgetsamråd og personalenormering.Der er et lille flertal imod betænkningens anbefalinger vedrørende provstiud-valgets kompetencer til at træffe bindende afgørelser om de kirkelige aktivi-teter. Der er også en forholdsvis stor gruppe af menighedsrådene (ca. 40),som kun delvist kan støtte betænkningens anbefalinger på dette område.Et lille flertal støtter til gengæld betænkningens anbefalinger vedrørendeprovstiudvalgets kompetencer til at træffe bindende afgørelser om indstillingaf kirker til udtagning af brug.Endelig kan et klart flertal støtte betænkningens anbefalinger vedrørendehøring af provstiudvalget ført pastoratændringer.Ca. 25enkeltpersoner eller andre grupperingerhar fremsendt høringssvar.Et stort flertal af disse støtter alle betænkningens anbefalinger.
Side 7Dokument nr. 31168/12