Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1998
Offentligt
1023786_0001.png
1023786_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
12. august 2011
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 1998 stillet af Vi-beke Grave (S) den 4. august 2011.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Brian Mikkelsen
[email protected]www.oem.dk
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
12. august 2011

Besvarelse af spørgsmål nr. S 1998 stillet af Vibeke Grave (S) den 4.

august 2011.

Spørgsmål:

Er det rimeligt ud fra et forbrugersynspunkt, at kunder, der kun ønsker ataftage én vare fra et firma, kan blive nødsaget til at købe en anden vare,som de muligvis ikke kan bruge til noget?

Svar:

Når to produkter kun kan købes sammen, er der tale om såkaldt bundling.Bundling kan være problematisk, hvis virksomheder bruger bundling til atbegrænse konkurrencen. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor en do-minerende virksomhed benytter bundling til fx at afskærme markedet forkonkurrenter. Ligeledes kan det være problematisk, hvis virksomhederindgår aftale med hinanden om at bundle deres produkter. Endelig kan detvære ulovligt efter markedsføringsloven, hvis der ikke informeres ordent-ligt om vilkårene for de bundlede produkter.Hvis den enkelte virksomhed selv vælger at bundle visse produkter ogvirksomheden ikke er dominerende, er bundling som hovedregel ikke ska-delig.Ofte ses det, at prisen på bundlede produkter er lavere, end hvis forbruge-ren skulle købe produkterne hver for sig, og bundlingen kan derved kommeforbrugeren til gode.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst mig, at de ikke er bekendtmed, at forbrugere skulle være pligtige til at aftage internetforbindelse ellertelefoni, som forbrugerne ikke ønsker at købe fra den distributør, der købestv-signal af. Oplever forbrugerne, at de påtvinges tillægsprodukter fra derestv-distributør, har de mulighed for at klage til Konkurrence- og Forbruger-styrelsen.Konkurrenceloven giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed forat gribe ind overfor bundling, hvis det i konkrete tilfælde er i strid medkonkurrenceloven.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk