Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 167
Offentligt
905924_0001.png
905924_0002.png
905924_0003.png
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. oktober 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-152-1832OSS40335
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 167, som medlem af Folke-tinget Karen Hækkerup (S) har stillet til justitsministeren den 18. oktober2010.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 167 fra medlem af Folketinget Karen Hækkerup

(S):

”Har ministeren gjort sig nogle overvejelser om, at størrelsenpå hagl på nye luftgeværer kan begrunde, at deres potentialefor at skade andre kan afstedkomme, at de ikke skal være til-gængelige for alle købere over 18 uden jagttegn?”

Svar:

Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om jeg har over-vejet at inddrage særlige kraftige luftvåben under våbenlovens kontrol-ordning og dermed gøre disse våben tilladelsespligtige.Jeg kan bekræfte, at luftvåben for så vidt angår personer, der er fyldt 18år, i dag er undtaget fra våbenlovens krav om tilladelse til skydevåben.Efter våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 2, stk. 1, er det forbudtuden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger der-til, at indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære elleranvende skydevåben og ammunition hertil.Det følger imidlertid af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a, at forbuddet ikkeomfatter luft- og fjederbøsser, bortset fra armbrøst og slangebøsser, ogammunition hertil. Personer under 18 år skal dog i henhold til lovens § 2,stk. 1, have tilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende denne ty-pe våben og ammunition.Af våbenlovens § 1, stk. 4, 1. pkt., fremgår det, at justitsministeren kanfastsætte bestemmelser om, at forbuddet i § 1, stk. 1, også skal gælde forandre luft- og fjederbøsser end armbrøster og slangebøsser.Det er min opfattelse, at reglerne på området bør ændres i lyset af, at derer kommet kraftigere luftvåben på markedet. Jeg påtænker derfor medhjemmel i våbenlovens § 1, stk. 4, 1. pkt., at ændre våbenbekendtgørel-sen, så særlige kraftige luftvåben inddrages under våbenlovens kontrol-ordning og dermed gøres tilladelsespligtige.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Justitsministeriet tidligere har sendtet udkast til ændring af våbenbekendtgørelsen i høring. Formålet medudkastet var, at luft- og fjedervåben med en anslagsenergi ved mundin-gen på over 10 joule skulle omfattes af forbuddet i våbenloven.2
I høringssvarene anførte flere høringsparter imidlertid, at det ville væreumuligt at administrere en joulegrænse, idet der vil være forskel på an-slagsværdien for det samme luftvåben alt efter, hvilken type ammunitionder anvendes. Det blev endvidere bemærket, at der findes luftvåben, hvorindehaveren selv kan regulere våbnets mundingshastighed og dermedregulere anslagsenergien, og at der forhandles luftvåben, hvor anslags-energien ikke er oplyst, hvorfor det vil kræve et særligt apparat (krono-graf), som de færrest våbenindehavere og -handlere er i besiddelse af, atberegne denne værdi.De indkomne høringssvar gav således Justitsministeriet anledning til atoverveje problemstillingen nærmere for at sikre, at de påtænkte reglerogså vil komme til at opfylde det ønskede formål.Der blev i den forbindelse indhentet oplysninger om, hvilke erfaringerman har gjort sig i Sverige og Norge, der anvender henholdsvis en joule-og en kalibergrænse for så vidt angår særligt kraftige luft- og fjedervå-ben. Sverige har i foråret 2010 offentliggjort en betænkning omhandlen-de spørgsmål om våbenloven, som bl.a. behandler problemstillingen om-kring de omtalte luftvåben.På baggrund af de indhentede oplysninger er Justitsministeriet i samar-bejde med Rigspolitiet aktuelt ved at overveje, hvordan de kraftigsteluftvåben kan sidestilles med egentlige skydevåben, således at det ogsåfor personer over 18 år vil kræve tilladelse at erhverve, besidde, bære el-ler anvende disse våben. Når disse overvejelser er tilendebragt, vil et nytudkast til ændring af våbenbekendtgørelsen blive sendt i høring.
3