Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1079
Offentligt
956140_0001.png
956140_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. februar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 3. februar 2011 følger hermedsocialministerens endelige svar på spørgsmål nr. S 1079, stillet af Met-te Frederiksen (S).
CDI/ J.nr. 2011-1025
Spørgsmål nr. S 1079:”Vil ministeren kommentere artiklen ’Anti-bøvl-kampagne er taltrylleri’, Politi-ken 3. februar 2011, herunder forsker Lene Holm Pedersens vurdering af atregeringens afbureaukratiseringsberegninger er ’taltrylleri’, samt FTF’s un-dersøgelse, der viser, at omkring 85 pct. af FTF’s medlemmer mener, atdokumentation tager tid fra kontakten med borgerne, og at dette tal ikke harændret sig de seneste år?”
Svar:Regeringen og KL indgik i 2008 en flerårig aftale om frigørelse af ressourcertil den borgernære service i kommunerne fra 2009-2013. I flerårsaftalen harregeringen og KL påtaget sig en gensidig forpligtigelse. Kommunerne skalved egen indsats frigøre 1 mia. kr. i 2009 stigende til 2,5 mia. kr. i 2013.Regeringen skal tilsvarende fremsætte statslige initiativer, der skal frigøre0,5 mio. kr. i 2010 stigende til 2,5 mia. kr. 2013.I overensstemmelse med aftalen har regeringen fremlagt en række initiati-ver, der i 2010 og 2011 frigør ressourcer svarende til det aftalte. En del afdisse initiativer vedrører afbureaukratisering.Til baggrund for initiativerne har regeringen i samarbejde med KL gennem-ført et omfattende arbejde med at identificere konkrete forenklingstiltag. Deter sket med inddragelse af ca. 4.000 medarbejdere og ledere, som via inter-views, fokusgrupper og konferencer har givet input til forenklinger. Der erogså gennemført analyser, som kortlægger de administrative opgaver samttidsforbruget hertil på f.eks. plejehjem, daginstitutioner og folkeskoler.
2
I forlængelse heraf er de konkrete regelforenklingsinitiativer og omfanget affrigjorte ressourcer forhandlet med kommunerne (KL), hvor parterne er nåettil enighed om de antagelser, der ligger til grund for beregningerne i forenk-lingsinitiativerne.En forenkling af de statslige krav til den kommunale opgavevaretagelse giverkommunerne større frihed til selv at prioritere, hvordan opgaverne skal løsesog øger dermed det kommunale råderum. Hermed er der anvist en vej til,hvordan kommunerne kan frigøre ressourcer til udviklingen af den borger-nære service. Hvordan det konkret udmøntes, er dog op til den enkeltekommune.
Benedikte Kiær/ Birgitte Olesen