Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 95 Bilag 1
Offentligt
942856_0001.png
942856_0002.png
942856_0003.png
J.nr. 2010-121-0018Dato: 13. januar 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag tillov om ændringaf lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og af-gifter, lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om enbørnefamilieydelse og lov om Det Fælles Lønindeholdelses-register. (effektivisering af inddrivelsen af gæld til det offent-lige).Lovforslag nr. L 95.
Troels Lund Poulsen/K.- H. Ludolph
Høringsskema indeholdende høringssvar med væsentligere bemærkninger og kommentarer hertilvedrørende udkast til lov om ændring af lov om fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og af-gifter, lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om en børnefamilieydelse og lov om Det Fæl-les Lønindeholdelsesregister. (effektivisering af inddrivelsen af gæld til det offentlige)lovforslag nr.L 95.

Høringspart

Bemærkninger

Datatilsynet anmoder om,at der i lovforslaget tagesstilling til, hvorvidt per-sondatalovens kap. 5 fin-der anvendelse, ellerhvorvidt betingelser sva-rende til licensbekendtgø-relsens § 13, stk. 3 skalanvendes.DI kan støtte lovudka-stets formål om at effek-tivisere inddrivelsen.DI er imidlertid betæn-kelig ved, at skattemyn-dighederne i visse til-fælde skal have adgangtil at foretage modreg-ning med uforfaldne ogikke kun forfaldne krav,idet dette er en fravigel-se af en af betingelsernefor at kunne foretagemodregning.FSR finder det retssikker-hedsmæssigt betænkeligtog ude af proportion, atder forslås adgang til atmodregne med krav, derendnu ikke er forfaldne,blot fordi skyldneren harværet i væsentlig restanceinden for de seneste 12månederVedr. ny § 62 A, stk. 4, 2.pkt.FRR udtrykker bekym-ring over dette tiltag. Det-te med udgangspunkt i, atdet ikke er præcist define-ret i lovforslaget, hvornåren sådan modregning kanfinde sted. Der bør efterFRR´s opfattelse define-res en helt klar beløbs-grænse for, hvornår så-

Kommentarer

Skatteministeriet har taget Datatil-synets bemærkninger til efterret-ning og tydeliggjort i bemærknin-gerne, at deøvrige betingelser,der følger af persondatalovenskapitel 5 finder anvendelse.
Datatilsynet
Dansk Industri (DI)
Skatteministeriet har taget be-mærkningerne til efterretning.Forslaget er udgået.
Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer (FSR)
Se bemærkningerne ovenfor tilDansk Industri.
Foreningen af Registrerede Revi-sorer (FRR)
Se bemærkningerne ovenfor tilDansk Industri.
Side 2
danne fremadrettedemodregninger skal findested.
SRF Skattefaglig Forening
Kommunernes Landsforening(KL)
Det bør tydeliggøres,hvorvidt modregningsad-gangen med uforfaldnekrav alene er dækkendefor konnekse krav i direk-te linie eller ejKL er tilfredse med at deretableres særskilt lønin-deholdelse for P-afgifterm.v.Det foreslås, at modreg-ningsadgangen i børne-familieydelsen suppleresmed en forældelsesafbry-dende virkning, således atrestancerne tidligst foræl-der 3 år efter seneste af-gørelse om modregning.Rådet finder at set i lysetaf den potentielt storeskade, som den særligelønindeholdelse kan med-føre, vil Rådet anbefale, atprocentsatsen for den sær-lige lønindeholdelse fast-sættes til en symbolskprocentsats, der markerer,at den socialt udsatte bor-ger burde betale. En pro-centsats på højst 1 procentvil kunne imødekommedette hensyn.Rådet finder det heltunødvendigt at sænketærskelværdien for indbe-retning af skyldnere tilprivate skyldnerregistre,
Se bemærkningerne ovenfor tilDansk Industri.
Skatteministeriet bemærker vedrø-rende KL´s forslag om, at mod-regningen skal anses for forældel-sesafbrydende, at det som ud-gangspunkt ikke harmonerer medforældelseslovens øvrige regelsæt.Det er ikke vurderingen, at der iforbindelse med dette lovforslagbør foreslås ændring i Justitsmini-steriets forældelseslov.
Rådet for Socialt Udsatte
Det er i forbindelse med kommu-neforhandlingerne besluttet, at derskal udarbejdes en model for,hvordan disse restancetyper kanafdrages med et mindre beløb.Modellen skal efterfølgende udar-bejdes af Skatteministeriet medinddragelse af relevante ministeri-er.
Da anvendelsesområdet alene ertiltænkt restancer, der påhvilervirksomheder, er bestemmelsenpræciseret.
Side 3