Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 94 Bilag 5
Offentligt
961485_0001.png
961485_0002.png
961485_0003.png
961485_0004.png
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 10. februar 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer(Tilbagekaldelse af tilladelser ved gæld til det offentlige og offentliggørelse af tilsynsresultater)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. december 2010 og var til1. behandling den 14. december 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 30. septem-ber 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009/10)TRU alm. del – bilag 491. Den 9. december 2010 sendte trans-portministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Udvalget tager transportministerens brev af 27. januar2011 (omdelt som L 94 – bilag 3) til efterretning, hvori mini-steren redegør for, at han agter at indføre en ordning, hvortilsynsresultaterne udsendes sammen med indkaldelsen tilsyn. Udvalget støtter denne model og støtter ligeledes, at mi-nisteren evaluerer denne model, når den har fungeret i et år.Ministerens brev til udvalget er optrykt som bilag 2 til be-tænkningen.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) Jens Chr.Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)
4745242317
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)
31111
DocIDJournalnummer
2
Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
12
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 94Bilagsnr.1234Spm.nr.1TitelTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenBrev fra transportministeren af 27/1-11 vedrørende muligheder forat sikre en bredere tilgang til offentliggørelsesformenUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94TitelSpm. om et ændringsforslag til lovforslaget, som sikrer, at kontrol-resultaterne fra Trafikstyrelsens tilsynsbesøg også offentliggøres isynshallerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse resultatet af tilsynsbesøgene ud for de enkeltesynshaller, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
4
Bilag 2Brev fra transportministeren vedrørende muligheder for at sikre en bredere tilgang tiloffentliggørelsesformenL 94 – bilag 3 er optrykt efter ønske fra udvalget.Vedrørende L 94 – forslag til ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (offentliggørelse af tilsynsresultater)Under 1. behandlingen af forslaget var der en drøftelse af, hvorvidt offentliggørelsesformen var optimal i forhold til at sikrefuld tilgængelighed til tilsynsresultaterne for alle bilejere, herunder også personer, der ikke har adgang til internettet.Der er flere muligheder for at sikre en bredere tilgang til offentliggørelsesformen.Én mulighed kunne være, at der som foreslået ved første behandlingen fremover skal ske et opslag af tilsynsresultaterne synligti synshallerne. Muligheden for at offentliggøre tilsynsresultatet ved opslag i synshallen blev overvejet i forbindelse med forbe-redelsen af lovforslaget, men blev ikke medtaget ud fra en betragtning om, at når borgeren først stod med sin bil i synshallen, vardet for sent at få denne information. Jeg tror generelt ikke, at bilejerne vil køre rundt og tjekke opslag i de enkelte synshaller omTrafikstyrelsens tilsynsresultater, før de træffer beslutning om, hvilken synsvirksomhed de vil anvende.En anden mulighed kunne være at udsende oplysninger om tilsynsresultaterne i forbindelse med indkaldelsen til syn. Dennemodel har den fordel, at den tilgodeser hensynet til information af alle bilejere, hvad enten de har internetadgang eller ej, og velat mærke på det tidspunkt, hvor de skal beslutte sig til, hvilken synsvirksomhed de vil anvende. En ulempe ved modellen er, atder kan være en risiko for, at visse tilsynsresultater er forældede, inden synet gennemføres. Dette skyldes, at indkaldelsen udsendesmed 8 ugers varsel. Især dårlige tilsynsresultater bliver hurtigt fulgt op af nye tilsynsbesøg, der kan føre til et andet resultat. Detvil derfor være nødvendigt at gøre opmærksom på dette og henvise til Trafikstyrelsens hjemmeside på internettet for oplysningerom opdaterede tilsynsresultater.Samlet vil jeg mene, at modellen med udsendelse af tilsynsresultaterne sammen med indkaldelsen til syn er mest effektive ogenkel måde at tilgodese hensynet til information af alle bilejere. Ordningen vil kunne indføres inden for rammerne af det eksi-sterende lovforslag, så der kræves ikke noget ændringsforslag.Jeg agter derfor at gennemføre denne ordning, såfremt lovforslaget vedtages.Det er dog vigtigt at opretholde en vis fleksibilitet i valget af kommunikationsform i forhold til bilejerne. Skulle den teknolo-giske udvikling medføre mere effektive måder at formidle informationen på, bør der således være mulighed for senere at ændrepå offentliggørelsesformen. Når ordningen kar kørt i et år vil jeg derfor foretage en evaluering af modellen.Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt