Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 11
Offentligt
960217_0001.png
960217_0002.png
960217_0003.png
960217_0004.png
960217_0005.png
960217_0006.png
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 0. februar 2011
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lovom varmeforsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarende energi(Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.)[af klima- og energiministeren (Hans Christian Schmidt, fg. )]1. ÆndringsforslagKlima- og energiministeren har stillet 11 ændringsforslagtil lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. december 2010 og var til1. behandling den 11. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Ud-valg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 9.september 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2009-10) EPU alm. del – bilag 372. Den 8. december 2010sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget. Den 8. februar 2011 sendteklima- og energiministeren et supplerende høringssvar og etnotat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Dansk Energi,Dansk Fjernvarme,Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S ogSammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE).Klima- og energiministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Dansk Energi ogEjerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/SSpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til klima- og energimini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEt<>talindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.
DocIDJournalnummer
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
[Forslag om ret til flere leverandører udgår]Til § 3
ÆndringsforslagTil § 1Afklima- og energiministeren,tiltrådt af <>1)Nr. 2affattes således:»2.I§ 5indsættes somnr. 20:»20)Vertikalt integreret virksomhed:Virksomhed ellergruppe af virksomheder, som den eller de samme fysi-ske eller juridiske personer har ret til direkte eller indi-rekte at øve kontrol over, og som mindst driver ententransmissions- eller netvirksomhed og mindst enten el-produktions- eller elhandelsvirksomhed.««[Sproglig præcisering]2)Nr. 3udgår.[Forslag om ret til flere leverandører udgår]3)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9 a, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:»En virksomhed, som producerer fjernvarme, betaler ikkebeløb til dækning af omkostninger til offentlige forpligtelserefter § 8, stk. 1, for det elforbrug, som medgår til at producerefjernvarme til forbrugere ved hjælp af elektricitet, og for hvil-ket der sker tilbagebetaling af elafgift ifølge lov om elafgift.««[Ændring af henvisning som konsekvens af ændring af elfor-syningslovens § 8]4)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
7)Nr. 1affattes således:»1.I§ 23 bindsættes somstk. 9:»Stk. 9.Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,at en virksomhed, som ejer anlæg omfattet af loven, skal ud-arbejde en selvevaluering af virksomhedens overholdelse afvarmeforsyningslovens kapitel 4, 4 a og 4 b til brug for tilsy-net. Der kan herunder fastsættes regler om, at selvevaluerin-gen ledsages af en erklæring fra en statsautoriseret revisor,som ikke er eller har været virksomhedens sædvanlige revisorog hverken har eller i perioden, som selvevalueringen vedrø-rer, har haft andre opgaver for virksomheden, og som hardokumenteret erfaring med regnskaber baseret på varmefor-syningsloven.««[Nyaffattelse af bestemmelsen om selvevaluering af varme-forsyningsvirksomheders regnskabsaflæggelse]Til § 58)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 52, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§45, stk. 3,«.«[Genetablering af balanceringsydelse til visse ældre biomas-sefyrede kraftvarmeværker omfattet af VE-lovens § 45, stk.3]Ny paragraf9)Efter § 5 indsættes som ny paragraf:»§ 01
»02.I§ 27 c, stk. 8, 2. pkt.,indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§45, stk. 3,«.«[Genetablering af dækning af ubalancer til visse ældre biom-assefyrede kraftvarmeværker omfattet af VE-lovens § 45, stk.3]5)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»03.I§ 73, stk. 1,ændres »§§ 69-72« til: »§§ 69-71«.04.I§ 73 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Energitilsynet kan godkende metoder for begræn-sede købergrupper og for et begrænset tidsrum som led ikollektive elforsyningsvirksomheders metodeudvikling.Energitilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af sådannemetoder.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«[Fjernelse af unødvendig henvisning og ændringsforslag omtilladelse til forsøg vedrørende udvikling af metoder for tarif-fering]Til § 26)Nr. 5udgår.
I lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgiftaf elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukterog forskellige andre love. (Ændringer i elpatronordningen,udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift påandre klimagasser end CO2m.v.) foretages følgende ændring:1.§ 7, nr. 1,ophæves.«[Ophævelse som konsekvens af nyaffattelse ved ændringsfor-slag nr. 3]Til § 610)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.«[Ændret tidspunkt for ikrafttræden]11)Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:»Stk. 3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-trædelsen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om elforsyning, somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 01, og for lovens § 01.Stk. 4.§ 27 c, stk. 8, i lov om elforsyning som ændret ved§ 1, nr. 02, og § 52, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende
3
energi som ændret ved § 5, nr. 01, har virkning fra den 1. juli2008.«Stk. 3-8 bliver herefter stk. 5-10.[Fastholdelse af, at ændringsforslag nr. 3 og 9 sættes i kraftefter skatteministerens bestemmelse og virkning af genetab-lering af ydelser til visse ældre biomassefyrede kraftvarme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk. 3]BemærkningerTil nr. 1Definition af vertikalt integreret virksomhed foreslåssprogligt præciseret. Der er ikke med ændringsforslaget til-sigtet ændringer i bestemmelsens indhold.Til nr. 2Det foreslås, at forslaget om, at elleverandører ikke må be-grænse forbrugerens ret til at indgå aftaler med flere leveran-dører samtidig, udgår.Dette skyldes, at bestemmelsens formål er opfyldt i gæl-dende ret, og at forslaget derfor giver anledning til uklarhed.Forbrugerne er beskyttet mod eneretsklausuler inden forkonkurrence- og forbrugerretten. Dette understreges i lovfor-slagets § 1, nr. 23, hvorefter Energitilsynet skal gøre Konkur-rence- og Forbrugerstyrelsen opmærksom på forhold, somtilsynet mener kan være i strid med konkurrencelovgivningen.Det har ikke været tilsigtet generelt at forbyde leveringsaftalerom en kundes samlede forbrug, forudsat at de er i overens-stemmelse med lovgivningen, herunder særligt konkurrence-og forbrugerretten.Forbrugeren har herudover i henhold til § 6 i elforsynings-loven ret til frit at vælge elleverandør.Til nr. 3Bestemmelsen foreslås nyaffattet som følge af en ændringi henvisningen til elforsyningslovens § 8, som trådte i kraftden 1. januar 2011, jf. § 1, nr. 2, og § 8, stk. 3, i lov nr. 622 af11. juni 2010 om ændring af lov om elforsyning, lov om na-turgasforsyning, lov om varmeforsyning og forskellige andrelove samt om ophævelse af lov om udnyttelse af vedvarendeenergikilder m.v. og bekendtgørelse nr. 1277 af 16. november2010. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer. Be-stemmelsen svarer således til den ændring, som er indsat i §7, nr. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov omafgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energi-produkter og forskellige andre love. Ændringen i den nævntelov nr. 722 er endnu ikke sat i kraft. Dette er årsagen til, at deter nødvendigt at nyaffatte bestemmelsen ved denne ændrings-lov og samtidig ophæve § 7, nr. 1, i lov nr. 722, jf. ændrings-forslag nr. 9. Om baggrunden for ændringen af § 9 a, stk. 1,2. pkt., henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 7, nr. 1, i lovnr. 722.Til nr. 4Det foreslås, at § 27 c, stk. 8, 2. pkt., ændres således, atEnerginet.dk’s dækning af ubalancer genetableres for visseældre biomassefyrede kraftvarmeværker. Forslaget er en kon-sekvens af den foreslåede ændring af VE-lovens § 52, stk. 1,
jf. ændringsforslag nr. 8, hvorved balanceringsydelsen til dis-se værker genetableres.Forslaget indebærer, at Energinet.dk afholder eventuelleomkostninger som følge af ubalancer i elproduktionen fra dis-se anlæg i et driftsdøgn. Tilsvarende var gældende før den 1.juli 2008. Omkostningerne vurderes at være minimale.I øvrigt henvises til bemærkningerne til ændringsforslagnr. 8.Til nr. 5Det foreslås ved § 1, nr. 03, at henvisningen i elforsynings-lovens § 73 til § 72 udgår. Elforsyningslovens § 73 vedrøreralene kollektive elforsyningsvirksomheder, mens elforsy-ningslovens § 72 vedrører forsyningspligtige virksomheder.Henvisningen er derfor overflødig.§ 1, nr. 04, giver Energitilsynet mulighed for at kunne god-kende metoder til brug for forsøg med nye tarifferingsprin-cipper og nye principper for allokering af omkostninger. Detteskal ske som led i udvikling af nye tarifferingsmetoder, f.eks.med henblik på at fremme et intelligent elforbrug. Godken-delsen kan også gives i tilfælde, hvor sådanne forsøg indebæ-rer en prisdifferentiering inden for de enkelte køberkategorierog dermed går ud over de grundlæggende principper om ik-kediskrimination i § 73, stk. 1, 1. pkt. Det er en forudsætningfor godkendelsen, at forsøgene er tidsbegrænsede, og at an-tallet af berørte forbrugere er begrænset. Energitilsynet vilkunne sætte vilkår for godkendelsen, herunder f.eks. om fri-villighed for forbrugerne og om offentliggørelse af resultater-ne.Til nr. 6Det foreslås, at forslaget om, at gasleverandører ikke måbegrænse forbrugerens ret til at indgå aftaler med flere leve-randører samtidig, udgår. Om baggrunden for ændringsfor-slaget henvises til ændringsforslag nr. 2, som vedrører dentilsvarende bestemmelse i elforsyningsloven, og det fremsattelovforslags § 2, nr. 5.Til nr. 7Bestemmelsen om selvevaluering af varmeforsyningsvirk-somheders regnskabsaflæggelse m.v. foreslås nyaffattet medhenblik på, at regnskaberne som udgangspunkt gennemgås éngang frem til udgangen af 2013.Anledningen til forslaget om selvevaluering har væretEnergitilsynets regnskabsgennemgang af varmeforsynings-virksomhederne i Region Midtjylland, som har ført til, at detblev fundet nødvendigt at gennemføre en lignende analyse afde resterende virksomheders regnskabsaflæggelse. Rigsrevi-sionen har i den forbindelse påpeget, at gennemgangen af deresterende værker bør afsluttes snarest af hensyn til de for-brugere, der har betalt for høje priser. Det afgørende er såle-des, at der bliver ryddet op bagudrettet i varmeforsynings-virksomhedernes regnskaber.På den baggrund foreslås bestemmelsen nyaffattet således,at klima- og energiministeren får bemyndigelse til at fastsætteregler, hvorefter der kan gennemføres en selvevaluering medhenblik på, at varmeforsyningsvirksomhedernes regnskabs-aflæggelse gennemgås én gang frem til udgangen af 2013.
4
Efter denne særlige gennemgang er det op til Energitilsynetpå ny at vurdere grundlaget for det fremtidige tilsyn. Hvis derherefter findes behov for at anvende metoden med selvevalu-ering yderligere, vil klima- og energiministeren forelæggesagen for Folketingets Energipolitiske Udvalg, inden bemyn-digelsen anvendes til at sætte yderligere selvevalueringer igang.Bestemmelsen giver klima- og energiministeren hjemmeltil at fastsætte regler om, at varmeforsyningsvirksomhedenskal udarbejde en selvevaluering af regnskabsaflæggelsen ogom, at selvevalueringen skal ledsages af en erklæring fra enrevisor, som ikke er virksomhedens sædvanlige revisor, ogsom har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret påvarmeforsyningsloven.Ministeren kan stille yderligere krav til den revisor, somkan bistå varmeforsyningsvirksomheden ved udførelse afselvevalueringen. Desuden kan der ved forpligtelsen til at ud-arbejde en selvevaluering fastsættes regler om frister herforog om form og indhold af selvevalueringen m.v. Eksempelviskan der stilles krav om, at virksomhedens ledelse skal rede-gøre for resultatet af revisors arbejde, samt for hvordan ledel-sen vil rette op på eventuelle forhold.Til nr. 8Det foreslås, at balanceringsydelsen til miljøvenlig elek-tricitet ifølge VE-lovens § 52, stk. 1, 1. pkt., genetableres forenkelte ældre elproduktionsanlæg med biomasse som brænd-sel.Før energiaftalen af 21. februar 2008 fik ældre biomasse-fyrede decentrale kraftvarmeværker, som ikke er elværksfi-nansierede, ifølge den daværende § 57, stk. 3, i elforsynings-loven en garanteret pris (dvs. markedspris og pristillægtilsammen) på 60 øre pr. kWh og balanceringsydelse fra Ener-ginet.dk (salg af elproduktion på Nordpool og dækning afbalanceringsomkostninger, jf. VE-lovens § 52, stk. 1).Som led i aftalen af 21. februar 2008 er disse værker fraden 1. juli 2008 gået over til at sælge elektriciteten på mar-kedsvilkår og få 15 øre i pristillæg oven i elmarkedsprisen, jf.VE-lovens § 45, stk. 2.Enkelte mindre, ældre decentrale kraftvarmeværker medbiomasse har i medfør af den nye § 45, stk. 3, som er indsatved lov nr. 622 af 12. juni 2010, fået adgang til at tilvælge dentidligere garanterede pris på 60 øre pr. kWh på nærmere an-givne betingelser under hensyn til, at overgangen til det nyepristillæg ville indebære utilsigtede ulemper for disse værker.Garantiprisen efter § 45, stk. 3, fastsættes på timebasis somspottimeprisen på Nordpool ligesom den tidligere garantipris.Værkerne har gjort gældende, at en genetablering af dereshidtidige støtte før 2008 også må indebære, at de igen får ad-gang til den tidligere balanceringsydelse fra Energinet.dk somet supplement til den garanterede pris.Det vurderes, at genindførelsen af balanceringsydelsen tildisse værker vil være i overensstemmelse med intentionerne
bag lovændringen i 2010. Det foreslås derfor, at værker, dertilvælger den tidligere garanterede pris, samtidig vil være be-rettigede til at modtage balanceringsydelsen fra Energinet.dk.Kun to mindre, ældre decentrale kraftvarmeværker har til-valgt den tidligere garanterede pris. Tilvalgsordningen ophø-rer primo 2019. Omkostningerne ved at genetablere denhidtidige balanceringsydelse til disse værker vurderes at værelidt over 100.000 kr. årligt.Til nr. 9Det foreslås, at § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 omændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgiftaf visse energiprodukter og forskellige andre love ophæves.Ophævelsen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr.3, som nyaffatter ændringen i § 7, stk. 1. Nyaffattelsen er nød-vendiggjort af en ændring i henvisningen til elforsyningslo-vens § 8, som trådte i kraft den 1. januar 2011. Der henvises iøvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.Til nr. 10Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås ændret, idet det ikke harvist sig muligt at nå tre behandlinger i Folketinget inden den3. marts 2011. Lovforslaget foreslås at træde i kraft snarestmuligt derefter, det vil sige dagen efter bekendtgørelsen iLovtidende, idet gennemførelsesfristen i direktivet er den 3.marts 2011.Til nr. 11Med ændringsforslaget til § 6, stk. 3, foreslås det, at det erskatteministeren, som fastsætter ikrafttrædelsestidspunktetfor ændringen af elforsyningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt., jf. æn-dringsforslag nr. 3, og ophævelsen af § 7, stk. 1, i lov nr. 722af 25. juni 2010, jf. ændringsforslag nr. 9. Der er tale om envidereførelse af gældende ret, som fremgår af § 12, stk. 1, ilov nr. 722 af 25. juni 2010.Med ændringsforslaget til § 6, stk. 4, foreslås det, at æn-dringerne i forhold til visse ældre biomassefyrede kraftvar-meværker får virkning fra den 1. juli 2008.Ved ændringsforslaget foreslås det, at visse ydelser til en-kelte mindre, ældre decentrale kraftvarmeværker med biom-asse genetableres, jf. forslagene til ændring af VE-lovens §52, stk. 1, om balancering af elproduktionen og elforsynings-lovens § 27 c, stk. 8, om dækning af omkostninger vedubalance i elproduktionen.Ændringerne skal ses i sammenhæng med, at disse værkerved lov nr. 622 af 12. juni 2010 fik adgang til at tilvælge derestidligere gældende pristillæg med virkning fra den 1. juli 2008.Da formålet med de her foreslåede ændringer er at genetablereden samlede støtte til disse værker under de før 1. juli 2008gældende regler, er det fundet berettiget også at give de herforeslåede ændringer virkning fra den nævnte dato. Der eralene tale om en begunstigende virkning af ændringerne.
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Anne-Mette Winther Christiansen(V) Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn
5
Christensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Trine Mach (SF) Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 87Bilagsnr.12345678910TitelHøringsnotat og høringssvar, fra klima- og energiministerenHenvendelse af 19/1-11 fra Dansk FjernvarmeTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 23/1-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE)Supplerende høringssvar, notat herom og ændringsforslag, fra klima- og energi-ministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 9/2-11 fra Dansk EnergiKopi af henvendelse af 9/2-11 til klima- og energiministeren fra Ejerselskaber iVestjyske Net 150 kV A/SÆndringsforslag fra klima- og energiministerenHenvendelse af 17/2-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE)
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87Spm.nr.12TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 19/1-11 fra Dansk Fjern-varme, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 22/1-11 fra SammensluttedeDanske Energiforbrugere, til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at sætte en række begreber ind i en sammenhæng med lovforslagetsintentioner og forklare, hvordan de skal tolkes, til klima- og energiministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, i hvor mange år en medarbejder, som forlader et job hos en producent,ikke må tage job hos en distributør, til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 9/2-11 fra Dansk Energi,til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sammenhæng mellem ministerens svar på spm. 4 og bestemmelserneom »transmissionssystemoperatørens personales og ledelses uafhængighed« iartikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009,til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 9/2-11 fra Ejerselskaber iVestjyske Net 150 kV A/S, til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 17/2-11 fra SammensluttedeDanske Energiforbrugere (SDE), til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpå
3
4
56
7
8