Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 86
Offentligt
949389_0001.png
Folketingets Politisk-Økonomiske UdvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Det Politisk-Økonomiske Udvalg har i brev af 5. januar 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 1 (L 86), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPernille Vigsø Bagge (SF).
28. Januar 2011J.nr. 2010-0003642

Spørgsmål nr. 1:

Hvilken hjemmel giver lovændringen for at gøre kønsmæssige ligestilling, herun-der princippet om lige løn for mænd og kvinder i henhold til gældendeEU-regulering, til en selvstændig enhed inden for Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder? Såfremt lovforslaget ikke giver en sådan hjem-mel, bedes det anført, hvorfor dette ikke er tilfældet, når direktiv 2006/54/EF langt-fra alene omhandler menneskerettigheder, men også bl.a. EU-rettens principper omlige løn for mænd og kvinder.

Endeligt svar:

Ligebehandlingsloven betragtes som hovedlov for kønsligestilling på arbejdsmar-kedet, og derfor er det ikke nødvendigt at gentage bestemmelsen i ligelønsloven.Kravet om et uafhængigt ligestillingsorgan betragtes endvidere som en horisontalbestemmelse, som gælder alle forhold om køn på arbejdsmarkedet herunder lige-løn. Ligelønsloven er således en speciallov i forhold til ligebehandlingsloven pådette punkt. Ligeløn vil derfor også være omfattet af Institut for Menneskerettighe-ders kompetence.Kønsmæssig ligestilling uden for arbejdsmarkedet er reguleret i kønsligestillingsdi-rektivet om varer og tjenesteydelser 2004/113/EF og med lovforslaget får Institutfor Menneskerettigheder også kompetence på dette område.
Venlig hilsen
Inger Støjberg