Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 69 Bilag 4
Offentligt
922280_0001.png
922280_0002.png
922280_0003.png
922280_0004.png
922280_0005.png
NOTAT
25. november 2010
Resumé af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende forslag til lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats (Prisloft på 6 ugers selvvalgtuddannelse)
J.nr. 2010-00179971. kontor/LPO/MAK
Indledning
Udkast til lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloftpå 6 ugers selvvalgt uddannelse) blev sendt i høring til organisationer mv., den 17.november 2010 med frist til onsdag den 24. november 2010.Der er modtaget høringssvar fra LO, DA og SALA, Lederne, KL, AC, ASE, Kri-stelig Fagbevægelse, Danske Handicaporganisationer (DH), Dansk Transport ogLogistik (DTL), PROSA Forbundet af It-professionelle, Sundhedskartellet, Jobråd-givernes Brancheforening, Rådet for Socialt Udsatte, Ankestyrelsen, Datatilsynet,KTO og Rigsrevisionen.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.Resume og kommentarer
LOoplyser, at de betragter retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse som en vigtig delaf de uddannelsesmæssige perspektiver i en aktiv arbejdsmarkedspolitik. For de ar-bejdsløse, der ikke umiddelbart er uddannelsesmotiverede, kan fx et selvvalgtAMU-kursus være motivationsfaktoren for en uddannelsesplan. Mange helt traditi-onelle AMU-kurser vil blive for dyre i forhold til prisloftet, og det vil bl.a. betyde,at muligheden for at flytte sig fra ufaglært til faglært begrænses. De 4 store AMU-skoler vurderer, at det vil ramme ca. en tredjedel af selvvalgt-kursisterne. LO fore-slår derfor, at AMU-kurser friholdes fra prisloftet.Kommentar:Regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti og Kristende-mokraterne om, at der indføres et prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse på140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev. Dette svarer til en kursuspris på 3.500 kr.pr. uge med uddannelse på fuld tid. Der vil fortsat være adgang til en bred vifte afuddannelser og kurser. Set ud fra den nuværende aktivitet, vil de ledige fortsatkunne benytte ca. 77 pct. af AMU-kurserne.Jobcentrene vil fortsat kunne give de ledige tilbud om uddannelse, herunder samt-lige AMU-kurser, som led i den ordinære beskæftigelsesindsats, hvis jobcenteretfinder, at det er den hurtigste vej i job.LOopfordrer Beskæftigelsesministeriet til at fremlægge de beregninger og forud-sætninger, der ligger til grund for forslaget, således at der gives indsigt i forslagetskonsekvenser for de ledige.
Kommentar:De overordnede budgetteringsforudsætninger for ordningenvedrørende forsikrede lediges ret til seks ugers selvvalgt uddannelse frem-går af de økonomiske bemærkninger til lovforslaget og af det fremsat-te ændringsforslag til finansloven for 2011.DAogSALAtilkendegiver, at det er helt nødvendigt med en stram genopretnings-plan, hvilket også finanslovsaftalen afspejler. Den konkrete udmøntning af prislof-tet vurderes dog at være uhensigtsmæssig, fordi det er sat så lavt, at ledige ikkelængere vil have mulighed for at deltage i de mest jobrettede uddannelser, herunderfx nødvendige certifikatkurser. Det bør fremgå af forslagets bemærkninger, at den-ne omkostning i stedet skal afholdes af arbejdsgiverne.Det foreslås, at der i stedet for et prisloft udarbejdes en positivliste med kurser, somledige kan deltage i som 6 ugers selvvalgt uddannelse.Hvis et prisloft fastholdes, bør prisloftet fastsættes som et ugeloft uafhængigt afkursets varighed, og at retten til 6 uger kan forbruges på færre uger med en højereugepris.Kommentar:Det skal bemærkes, at arbejdsgiveres mulighed for at tilbyde de an-satte opkvalificering i form af nødvendige certifikatkurser ikke berøres af forslaget.Det samme gælder, hvis arbejdsgiverne tilbyder opkvalificering i forbindelse medansættelse. Jobcentrene vil fortsat kunne give de ledige tilbud om uddannelse, her-under samtlige AMU-kurser, som led i den ordinære beskæftigelsesindsats, hvisjobcenteret finder, at det er den hurtigste vej i job.Regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om,at der indføres et prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse på 140.000 kr. eksklusivmoms pr. årselev. Det fremgår af aftalen, at kursusprisen maksimalt må udgøre3.500 kr. pr. uge med uddannelse på fuld tid.Ledernefrygter, at sparetendensen vil kunne svække ledige lederes muligheder foropkvalificering og hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet, idet 6 ugers selvvalgtuddannelse vurderes at være den bedste mulighed for ledelsesmæssig opkvalifice-ring.Kommentar:Det vil fortsat være muligt for jobcentrene at give de ledige tilbud omuddannelse som led i den ordinære beskæftigelsesindsats, hvis jobcenteret finder,at det er den hurtigste vej i job.KLstiller spørgsmålstegn ved, om prisloftet vil medføre den forventede besparelsepå 389 mio. kr. KL tager forbehold for beskrivelserne af de økonomiske konse-kvenser, da lovforslaget ikke indeholder detaljerede oplysninger om, hvordan talleter fremkommet.Kommentar:Hvad angår KL’s kommentarer til L 71 om kommunernes medfinan-siering af uddannelsesydelse henvises til høringsnotat til dette lovforslag. Medhensyn til KL forbehold overfor den forventede besparelse henvises til de overord-nede budgetteringsforudsætninger for ordningen vedrørende forsikrede lediges ret2
til seks ugers selvvalgt uddannelse som fremgår af de økonomiske bemærkninger tillovforslaget og af det fremsatte ændringsforslag til finansloven for 2011.ASEhar forståelse for ønsket om at sikre en fornuftig prisudvikling for kurser, derkan vælges inden for rammerne af retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse, men hargenerelt betænkeligheder ved at lægge for faste rammer for uddannelse og aktivite-ter, der skal hjælpe de ledige tilbage til arbejdsmarkedet. ASE foreslår derfor, at a-kasserne, som led i deres opgave med at vurdere lediges muligheder på arbejds-markedet, gives adgang til at dispensere fra beløbsgrænsen.ACforeslår, at den tekniske udmøntning af loven udformes således, at den enkelteledige i det samlede ledighedsforløb kan få finansieret kursusaktiviteter op til ensamlet beløbsramme på 140.000 kr. Færre vil derved blive afskåret fra at tage fxcertificeringskurser på det tekniske område.PROSAmener, at retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse er den eneste reelle mu-lighed for it-faglig opkvalificering. Indførelse af prisloftet indebærer, at relevantekurser ikke længere vil kunne vælges, da prisen ligger over det fastsatte loft. Detforeslås derfor, at der differentieres mellem uddannelsestyper, da nogle uddannel-ser naturligt er dyrere at gennemføre end andre. Subsidiært bør prisloftet fastsættestil et samlet beløb uanset kursets varighed, så dyrere kurser af kortere varighedfortsat kan tages som selvvalgt uddannelse.Kommentar til ASE, AC og PROSA:Regeringen har indgået aftale med DanskFolkeparti og Kristendemokraterne om, at der indføres et prisloft på 6 ugers selv-valgt uddannelse på 140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev. Dette svarer til enkursuspris på 3.500 kr. pr. uge med uddannelse på fuld tid. Set ud fra den nuvæ-rende aktivitet, vil de ledige fortsat kunne benytte ca. 77 pct. af AMU-kurserne.Jobcentrene vil forsat have mulighed for at give uddannelse som tilbud, hvis detvurderes, at det er den korteste vej i job.ASEfinder det uheldigt, hvis lovændringen – som ventet – medfører nedgang i ud-dannelsesaktiviteterne for ledige.DTLkonstaterer med beklagelse, at der som følge af finanslovsaftalen for 2011 fo-reslås et prisloft, idet det efter DTL´s mening vil have vidtrækkende konsekvenserfor godstransportbranchen og lediges muligheder for opkvalificering. Transport-kurser som fx stort kørekort ligger over prisloftet, og det vil ramme de mange ledi-ge, der gør brug af deres ret til selvvalgt uddannelse til at tage kørekort til lastbil.Hertil kommer konsekvenser i forhold til nyledige chaufførers muligheder for op-kvalificering.DTL er uenig i, at forslaget ikke vil medføre økonomiske konsekvenser for er-hvervslivet, idet der på sigt vil blive mangel på chauffører. Det frygtes, at prisloftetfører til, at branchen bliver et flaskehalsområde.DTL mener, at prisloftet vil få konsekvenser for integrationsprojektet ”Tag plads iførerhuset”, hvor man i samarbejde med jobcentrene skal få flere indvandrere ind i
3
branchen. DTL foreslår, at det skal være muligt at få kurser over prisloftet, såfremtdet indgår i en jobplan.Kommentar til ASE og DTL:Der vil fortsat være adgang til en bred vifte af ud-dannelser og kurser. Set ud fra den nuværende aktivitet, vil de ledige fortsat kunnebenytte ca. 77 pct. af AMU-kurserne. Jobcentrene vil fortsat kunne give de ledigetilbud om uddannelse, herunder samtlige AMU-kurser, som led i den ordinære be-skæftigelsesindsats, hvor jobcenteret finder at det er den hurtigste vej i job.Det skal i øvrigt bemærkes, at 6 ugers selvvalgt uddannelse er en ret den ledigehar, som bevilges af a-kasserne og ikke indgår i de lediges jobplaner.DHer bekymrede ved udsigten til, at uddannelse nedprioriteres, idet det kan værevejen ud af ledighed – særligt for personer med handicap og evt. nedsat erhvervs-evne. DH mener, at selvvalgt uddannelse anvendes i alt for ringe grad over for le-dighedsydelsesmodtager. DH er bekymrede for, at prisloftet vil stå i vejen for detfokus, der skal sikre, at langt flere får tilbuddet om uddannelse. Prisudviklingen i 6ugers selvvalgt uddannelse bør følges tæt, så Beskæftigelsesministeriet kan vurde-re, om der sker et fald i priserne, eller om loftet reelt medfører et markant fald i an-tallet af ledige, herunder ledighedsydelsesmodtager, der benytter retten til selvvalgtuddannelse.Kommentar:Selvvalgt uddannelse er en mulighed borgeren har til selv at vælge attage en uddannelse. Retten til selvvalgt uddannelse fremgår bl.a. af Det CentraleHandicapråds pjece "Fleksjob", som er meget anvendt som information til (kom-mende) fleksjobvisiterede.Retten til selvvalgt uddannelse indebærer, at borgeren har ret til at vælge en ud-dannelse, uanset om kommunen vurderer, at det vil forbedre den pågældendes mu-lighed for beskæftigelse eller ej. Kommunens fokus bør imidlertid være rettet modtilbud, der kan forbedre mulighederne for beskæftigelse, og hvis kommunen finderfx et uddannelsestilbud relevant, vil dette kunne gives som tilbud uden at anvendereglerne om selvvalgt uddannelse.Arbejdsmarkedsstyrelsen´s datagrundlag er som udgangspunkt baseret på forsør-gelsesgrundlaget, og da ledighedsydelsesmodtagere ikke skifter forsørgelse underselvvalgt udannelse - til forskel fra forsikrede ledige, som modtager uddannelses-ydelse - er det ikke umiddelbart muligt at registrere brugen af selvvalgt uddannelsefor denne gruppe. Muligheden for at kunne trække sådanne oplysninger vil såledeskræve yderligere registrering af oplysninger, og dermed øge kommuner-nes administrative opgaver i forbindelse med registreringen.Jobrådgivernes Brancheforeninganerkender begrundelsen for forslaget, men fo-reslår, at det præciseres, at 6 ugers selvvalgt uddannelse skal have et virksomheds-rettet sigte. I forlængelse heraf foreslås det, at jobcentrene, der allerede i dag afhol-der udgiften til selvvalgt uddannelse, bemyndiges til at bevilge og godkende denselvvalgte uddannelse.
4
Det foreslås yderligere, at det præciseres, hvilke konsekvenser forslaget har forjobcentrenes aftaler med private aktører, hvor de private aktører pålægges ansvaretfor at finansiere de lediges uddannelsesforløb.Kommentar:Regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti og Kristende-mokraterne om, at der indføres et prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse på140.000 kr. eksklusiv moms pr. årselev. Dette svarer til en kursuspris på 3.500 kr.pr. uge med uddannelse på fuld tid. Set ud fra den nuværende aktivitet, vil de ledigefortsat kunne benytte ca. 77 pct. af AMU-kurserne. Jobcentrene vil forsat have mu-lighed for at give uddannelse som tilbud, hvis det vurderes, at det er den kortestevej i job. Forslaget ændrer ikke ved, at administrationen af ordningen varetages afa-kasserne, mens jobcentrene afholder betalingen. I den sammenhæng skal det be-mærkes, at forslaget ikke vedrører jobcentrenes aftaler med private aktører.Datatilsynetforudsætter, at persondatalovens bestemmelser vil blive iagttaget iforbindelse med en eventuel behandling af personoplysninger, hvorfor lovforslagetikke giver tilsynet anledning til bemærkninger.Kristelig Fagbevægelse, KTO, Ankestyrelsen, Sundhedskartellet, Rådet forSocialt udsatteogRigsrevisionenhar ingen bemærkninger til lovforslaget.
5