Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 62 Bilag 1
Offentligt
921777_0001.png
921777_0002.png
SocialministerietAlmene boligerJ.nr. 2010-7266ior
25. november 2010

Høringsnotat

vedrørende

Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.

(Udvidet flyttehjælp) (L 62)

1. Indledning

Lovforslaget har i perioden den 12. november til 19. november 2010 været ihøring hos en række organisationer m.v., jf. punkt 5.

2. Ingen kommentarer og kritik af høringsfristen

Advokatrådet, Dansk Flygtningehjælp, Danske Regioner, DomstolsstyrelsenKøbenhavns Byret, Realkreditrådet/Realkreditforeningen og Ældremobilise-ringenmeddeler, at de ikke har kommentarer til lovforslaget.Advokatrådetgør dog opmærksom på, at de finder høringsfristen kort, og at detefter rådets opfattelse er uheldigt.Danmarks Lejerforeningermeddeler, at foreningen ikke har mulighed for atsvare på høringen inden for fristen, som de finder alt for kort.KommentarLovforslaget udmønter satspuljeaftalen af 28. oktober 2010 og skal endvidereses i sammenhæng med boligaftalen og finanslovsaftalen, indgået d. 8. novem-ber 2010.

3. Forslagets effekt

Statens Byggeforskningsinstitut (SBi)mener, at gennemførelsen af forslagetalene må bero på en ren politisk vurdering, som i praksis vil blive foretaget afde stedlige kommunalbestyrelser.KommentarSBi har ret i, at det vil være kommunalbestyrelserne, der træffer beslutning omat anvende muligheden for den udvidede flyttehjælp som et middel til at ændrebeboersammensætningen i et ghettoområde eller i et udsat boligområde.

4. Frivillig mulighed og kommunaløkonomiske konsekvenser

KLhar ikke haft mulighed for at behandle lovforslaget politisk, hvorfor dertages forbehold for eventuelle bemærkninger, som følge af en senere politiskbehandling.
Side1af2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@680f2d21\@[email protected]
KLer positiv overfor, at der foreslås indført endnu en mulighed for at ændrebeboersammensætningen i ghettoområder og udsatte boligområder. KL sætterendvidere pris på, at ordningen er frivillig for kommunerne, at tilskuddet kunkan gives til interne flytninger og at kommunerne selv fastsætter tilskuddetsstørrelse.Endelig ønskerKLat slå fast, at forslaget vil medføre økonomiske merudgifterfor kommunerne og at KL derfor ser frem til at modtage et DUT-notat.KommentarDer er tale om en frivillig mulighed for kommunalbestyrelserne, ligesomkommunerne har mulighed for at tilrettelægge tilskuddet, så det ikke giverøkonomiske merudgifter. Som det fremgår af lovforslaget, skal de kommunal-økonomiske konsekvenser af forslaget forhandles med de kommunale organisa-tioner.

4. Høringsparter

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende organisationer m.v: Akade-misk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbej-derbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,BOSAM, By og Bolig, Byggeriets Evaluerings Center, Byggeskadefonden,Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Ligebehandling afHandicappede, Center for Små Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger,Dansk Byggeri, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer,Danske Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp, Danske Udlejere,De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd, Ejen-domsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgivende IngeniørerFRI, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring ogPension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommu-nekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden, LandsforeningenÆldre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, O.K.-fonden, Organisati-onen af Selvejende Institutioner, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådetfor Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Statens Bygge-forskningsinstitut og Ældremobiliseringen.
Side 2 af 2Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@680f2d21\@[email protected]