Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56
Offentligt
929068_0001.png
929068_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
07-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til lov om ændring aflov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser oglov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgen-de m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerendeved videregående uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalgi brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 12 :”Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det vil koste staten og tra-fikselskaberne at lade uddannelsessøgende rejse efter de samme takster,som gælder for erhvervelse af "mimrekort", hvilket med studiekort somlegitimation, vil medføre en betydelig administrativ forenkling.”Svar:Der er ingen landsdækkende takst for rabat til den daglige befordring forpensionister, seniorer m.v. Hvert af de regionale trafikselskaber har egneprodukter i form af periodekort med rabat, hvor rabattens størrelse, samtvilkår for og begrænsninger i forhold til brug af kortet varierer fra sel-skab til selskab. DSB’s 65-billetter giver herudover 50pct. rabat på billet-ter til længere rejser på billigdage (Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag oglørdag) og 25 pct. rabat på andre dage. Arriva har tilsvarende rabatsatser.På denne baggrund er det ikke muligt at redegøre for, hvad det vil koste,at lade uddannelsessøgende rejse med samme takster som ”mimrekort”.Jeg vil dog anslå, at det vil blive væsentligt dyrere end efter de gældenderegler for rabat til uddannelsessøgende, da der vil være tale om en generelstudierabat for uddannelsessøgende uanset formålet med rejsen. Detteligger langt ud over omfanget af de eksisterende befordringsordninger,der alene tager sigte på at give tilskud til befordring i forbindelse meduddannelse.Det skal i øvrigt bemærkes, at en løsning, hvor der sælges abonnements-kort med rabat på baggrund af forevisning af studiekort, forudsætter, at
2der er et landsdækkende studiekort med billede af den uddannelsessø-gende, der kan benyttes som entydig identifikation og bevis for, at denpågældende rent faktisk er uddannelsessøgende.Et sådan landsdækkende studiekort eksisterer ikke i dag, og der er ingenoverordnede retningslinjer for udformningen af studiekort. De forskelli-ge uddannelsesinstitutioners studiekort har varierende kvalitet, og et stu-diekort kan således være alt fra papkort til ID-kort med billede og mag-netstribe. Nogle studiekort er udstedt uden udløbsdato eller med en ud-løbsdato, der ligger langt ud over uddannelsens slutdato, mens andre skalfornys hvert år. Administrationen af en ordning, der omfatter mangeforskellige identifikationskort vil medføre en væsentlig administrations-udgift for togoperatørerne og en stor usikkerhed for, at rabatten ikkeydes til de rette personer.Brug af studiekort i forbindelse med rabat på befordring er på dennebaggrund fravalgt både i forbindelse med rabatordningerne for uddan-nelsessøgende i henholdsvis ungdomsuddannelser og videregående ud-dannelser og i forbindelse med salg af DSB Wildcard til studerende, derer fyldt 26 år.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard